- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2024)0480 - C10-0162/ 2024),
- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej 1 ,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 9,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 , w szczególności jego pkt 10,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności 4 ,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 5 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 6 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 października 2021 r. w sprawie skutecznego wykorzystania przez państwa członkowskie środków finansowych z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej (FSUE) w sytuacjach klęsk żywiołowych 7 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie przeglądu funkcjonowania Funduszu Solidarności Unii Europejskiej 8 ,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A10-0020/2024),
A. mając na uwadze, że 30 maja 2024 r. w Niemczech wystąpiły ulewne deszcze, które na początku czerwca spowodowały ekstremalne powodzie na południu kraju; odnotowano sześć ofiar śmiertelnych, a Komisja szacuje bezpośrednie szkody łącznie na 4 131,6 mln EUR;
B. mając na uwadze, że 29 czerwca 2024 r. we Włoszech wystąpiły gwałtowne burze, w wyniku których w autonomicznym regionie Doliny Aosty wylały rzeki i potoki, co spowodowało łączne bezpośrednie szkody szacowane przez władze włoskie na 158,39 mln EUR;
1. wyraża najgłębszą solidarność ze wszystkimi ofiarami, ich rodzinami i wszystkimi osobami dotkniętymi niszczycielskimi powodziami w Niemczech i we Włoszech, a także z władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi zaangażowanymi w działania pomocowe;
2. z zadowoleniem przyjmuje przedmiotową decyzję jako namacalną i widoczną formę solidarności Unii z jej obywatelami i regionami na dotkniętych klęską obszarach w Niemczech i we Włoszech;
3. ponownie podkreśla, jak ważne jest informowanie społeczeństwa o wymiernych korzyściach płynących z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej (FSUE), również z myślą o tym, aby nadal zwiększać wiedzę obywateli o narzędziach i programach Unii;
4. podkreśla rosnącą liczbę poważnych, niszczycielskich i śmiercionośnych klęsk żywiołowych w Europie oraz wzywa państwa członkowskie i Komisję do inwestowania w środki łagodzenia zmiany klimatu i przystosowania się do niej, aby unikać ofiar śmiertelnych i strat gospodarczych; uważa, że budżet FSUE lub jego odpowiednika należy znacznie zwiększyć w kontekście planowanego wniosku Komisji w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych oraz w związku z przewidzianymi negocjacjami międzyinstytucjonalnymi, i zaznacza, że FSUE lub jego odpowiednik muszą zapewnić obywatelom pomoc proporcjonalną do skali takich klęsk; zauważa, że znaczne zwiększenie budżetu FSUE umożliwiłoby państwom członkowskim skuteczniejsze i szybsze reagowanie na klęski żywiołowe, przy jednoczesnym zachowaniu innych instrumentów, w szczególności funduszy spójności, których głównym celem nie jest reagowanie na klęski żywiołowe;
5. podkreśla znaczne szkody wyrządzone przez powodzie na gruntach rolnych i w gospodarstwach, w infrastrukturze transportowej, a zwłaszcza w małych wsiach i miasteczkach poza obszarami zurbanizowanymi; podkreśla, że ze względu na zmianę klimatu wyspy i regiony przybrzeżne są szczególnie narażone na klęski żywiołowe; zauważa, że zjawiska takie jak trzęsienia ziemi, powodzie, erupcje wulkaniczne i susze, które mają wpływ również na jeziora i rzeki, stanowią coraz większe zagrożenie dla wielu regionów europejskich, zwłaszcza regionów śródziemnomorskich; zastanawia się, czy FSUE jest odpowiednio dostosowany do nadzwyczajnych potrzeb związanych z przystosowaniem się do zmiany klimatu na tych szczególnie wrażliwych obszarach; w związku z tym uważa, że wyspy i regiony przybrzeżne powinny otrzymać odpowiednie finansowanie w ramach FSUE, aby zaradzić ich szczególnym problemom; wzywa państwa członkowskie do uwzględnienia faktu, że klęski żywiołowe w szczególnym stopniu wpływają na słabsze grupy społeczne, a to ze względu na czynniki społeczno-gospodarcze, które dodatkowo ograniczają zdolność tych grup do podniesienia się po klęskach żywiołowych;
6. podkreśla, że FSUE jest jedynie instrumentem naprawczym i że Unia powinna również w dalszym ciągu podejmować działania polegające na przystosowywaniu się do zmiany klimatu i łagodzeniu jej poprzez wspieranie europejskich i krajowych strategii politycznych mających na celu zapobieganie klęskom żywiołowym; podkreśla, że w sprawozdaniu EEA nr 1/2024 pt. "Europejska ocena ryzyka związanego z klimatem" ostrzegano, że Unia nie jest przygotowana na skutki zmiany klimatu, oraz podkreślono potrzebę podjęcia działań, aby zidentyfikowane zagrożenia klimatyczne nie osiągnęły krytycznych poziomów; wzywa państwa członkowskie i Komisję do podjęcia niezbędnych środków, aby skłonić Unię do wypełnienia zobowiązań podjętych w porozumieniu paryskim; przypomina, że potrzebna jest skuteczna synergia z innymi strategiami politycznymi i programami Unii, oraz podkreśla, że państwa członkowskie powinny jak najlepiej wykorzystywać możliwości finansowania, w szczególności w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus i programów rozwoju obszarów wiejskich; wzywa Komisję do pilnej oceny wszelkich uzasadnionych wniosków państw członkowskich o przekierowanie środków w ramach krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności na pomoc w przypadku klęsk żywiołowych, zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 9 ; podkreśla również potrzebę wdrożenia środków zapobiegawczych nie tylko w celu ograniczenia przyszłych szkód, ale również w celu zapobieżenia zaostrzeniu warunków ryzyka w następstwie katastrof, takich jak powodzie, pożary lasów, osuwiska lub wysychanie jezior i rzek; podkreśla znaczenie odpowiedniej elastyczności między poszczególnymi programami; podkreśla, że pomoc w ramach FSUE nie powinna być udzielana ze szkodą dla finansowania unijnego otrzymywanego przez państwa członkowskie w ramach innych programów lub strategii politycznych Unii; przypomina, że państwa członkowskie mogą przyznawać pomoc państwa zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi, zwłaszcza przedsiębiorstwom rolnym, które poniosły szkody w wyniku klęsk żywiołowych;
7. zauważa, że 21 października 2024 r. Komisja przedłożyła wniosek ustawodawczy w sprawie regionalnego wsparcia na rzecz odbudowy w sytuacjach nadzwyczajnych w następstwie klęski żywiołowej 10 oraz w sprawie szczególnych środków w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w celu udzielenia dodatkowego wsparcia państwom członkowskim dotkniętym klęskami żywiołowymi 11 z myślą o zapewnieniu większej elastyczności przy wykorzystywaniu funduszy;
8. przypomina o znaczeniu szybkiej i solidnej oceny szkód, która będzie należycie uwzględniać skutki gospodarcze, i wzywa do wzmożenia wysiłków operacyjnych w celu skrócenia średniego czasu uruchamiania zaliczek przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony budżetu Unii;
9. podkreśla pilną potrzebę uruchomienia natychmiastowej pomocy finansowej za pośrednictwem FSUE, by wsparcie mogło dotrzeć do dotkniętych regionów w odpowiednim czasie;
10. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
11. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
12. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1813 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Niemcom i Włochom w związku z powodziami, do których doszło w 2024 r. (COM(2024)0480 - C10-0162/2024 - 2024/0284(BUD)) |
| Data aktu: | 27/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 04/04/2025 |