Sprawa T-59/25: Skarga wniesiona w dniu 24 stycznia 2025 r. - Tartu Agro/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 24 stycznia 2025 r. - Tartu Agro/Komisja
(Sprawa T-59/25)
(C/2025/1774)

Język postępowania: estoński

(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Tartu Agro AS (Tartu, Estonia) (przedstawiciele: T. Jarviste i M.A. Rohtla, vandeadvokaadid, L. Haal i B. Koppel, advokaadid)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- uznanie skargi za dopuszczalną;

- stwierdzenie nieważności w całości decyzji Komisji Europejskiej z dnia 25 listopada 2024 r. w sprawie pomocy państwa SA.39182 (2017/C) (ex 2017/NN) (ex 2014/CP) dotyczącej przyznania przedsiębiorstwu Tartu Agro rzekomo bezprawnej pomocy (zwanej dalej "decyzją");

- obciążenie Komisji kosztami postępowania, w tym kosztami poniesionymi przez stronę skarżącą.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dziewięć zarzutów.

1. Skarga jest dopuszczalna.

- Skarga jest dopuszczalna, ponieważ zgodnie z zaskarżoną decyzją skarżąca jest domniemanym beneficjentem pomocy. W konsekwencji decyzja ta dotyczy jej bezpośrednio i indywidualnie.

2. Komisja nie zastosowała się do własnych zasad dotyczących ciężaru dowodu ani do wskazówek Sądu.

- W wyroku z dnia 13 lipca 2022 r., Tartu Agro/Komisja, T-150/20 (EU:T:2022:443), Sąd udzielił Komisji wskazówek, które powinny były skłonić ją do stwierdzenia braku pomocy, ale Komisja nie zastosowała się do nich w momencie wydania decyzji.

3. Komisja zasadniczo naruszyła przepisy proceduralne i materialne oraz błędnie zinterpretowała okoliczności faktyczne przy ocenie, czy czynsz dzierżawny przewidziany w umowie dzierżawy odpowiadał wartości rynkowej.

- Komisja stwierdziła istnienie pomocy na podstawie nieistotnych i niedostatecznych danych.

- Komisja popełniła błąd w ocenie merytorycznej dotyczącej tego, czy czynsz dzierżawny odpowiada wartości rynkowej. Komisja powinna była stwierdzić, że inwestycje w ulepszanie gruntów, koszty utrzymania gruntu i poprawy jakości gleby objęte były w całości dzierżawą. Komisja zastosowała nieodpowiednią podstawę porównania.

- Przy ustalaniu czynszu dzierżawnego Komisja nie wzięła pod uwagę kontekstu czasowego i względów ekonomicznych.

4. Komisja zasadniczo naruszyła przepisy materialne i proceduralne, oceniając na podstawie procedury przetargowej zgodność transakcji z rynkiem.

- Komisja błędnie stwierdziła, że procedura przetargowa nie spełniała wymogów warunków rynkowych.

- Komisja powinna była wziąć pod uwagę kontekst czasowy w momencie zawarcia umowy dzierżawy, ówczesne względy ekonomiczne oraz obowiązujące w tym czasie normy interpretacyjne.

5. Komisja zasadniczo naruszyła prawo i błędnie zinterpretowała okoliczności faktyczne przy ustalaniu wysokości korzyści.

- W odniesieniu do 2004 r. Komisja błędnie stwierdziła na podstawie sprawozdania Uus Maa, że przedział cenowy wskazany w sprawozdaniu odzwierciedlał zmiany cen w tym okresie.

- W odniesieniu do lat 2005-2019 Komisja błędnie stwierdziła, że do określenia podstawy porównania rocznej ceny rynkowej należy wykorzystać dane organu do spraw gruntów.

- Komisja nie wzięła pod uwagę faktu, że 3 061,9 ha dzierżawionych gruntów w znacznej części nie były dostępne do określonych celów.

6. Komisja zasadniczo naruszyła przepisy prawa i błędnie zinterpretowała okoliczności faktyczne, kwalifikując okoliczności faktyczne jako nową pomoc.

- Wszelkie domniemane przyznanie lub nieprzyznanie pomocy miało miejsce przed przystąpieniem Estonii do Unii Europejskiej i ustało całkowicie w momencie przystąpienia do Unii, po prywatyzacji spółki w 2001 r. i połączeniu skarżącej i właścicieli jej udziałów w 2002 r.

7. Komisja zasadniczo naruszyła przepisy prawa i błędnie zinterpretowała okoliczności faktyczne, uznając, że pomoc była tylko częściowo przedawniona.

- Komisja powinna była stwierdzić, że pomoc państwa, która rzekomo miała wynikać z umowy dzierżawy, ustała całkowicie najpóźniej w chwili połączenia skarżącej i właścicieli jej udziałów w 2002 r., a zatem była całkowicie przedawniona.

8. Komisja naruszyła przepisy prawa, nakładając na Republikę Estońską obowiązek odzyskania pomocy z naruszeniem zasad ochrony uzasadnionych oczekiwań i pewności prawa.

- Istnieją szczególne okoliczności, z których wynika, że odzyskanie pomocy byłoby skrajnie niesprawiedliwe wobec skarżącej - skarżąca nie musiała wiedzieć o istnieniu pomocy państwa.

- Zgodnie z decyzją Komisji C(2020) 252 final z dnia 24 stycznia 2020 r. w sprawie pomocy państwa SA.39182 (2017/C) (ex 2017/NN) (ex 2014/CP) skarżąca miała uzasadnione oczekiwania i pewność, że kwota pomocy państwa podlegającej odzyskaniu nie wzrośnie.

9. Komisja zasadniczo naruszyła przepisy prawa i błędnie zinterpretowała okoliczności faktyczne, kwalifikując pomoc jako niezgodną z rynkiem wewnętrznym.

- Strony merytorycznie uzasadniły, w jaki sposób umowa dzierżawy przyczyniła się do wspierania rozwoju gospodarczego, ale Komisja nie rozpatrzyła jednak tej kwestii co do istoty.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1774

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-59/25: Skarga wniesiona w dniu 24 stycznia 2025 r. - Tartu Agro/Komisja
Data aktu: 31/03/2025
Data ogłoszenia: 31/03/2025