Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydana na posiedzeniu 29 października 2024 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie AT.40588 - Teva Copaxone - Spotkanie w formie wideokonferencji - za pośrednictwem Skype for Business - Sprawozdawca: Rumunia

Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydana na posiedzeniu 29 października 2024 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie AT.40588 - Teva Copaxone
Spotkanie w formie wideokonferencji - za pośrednictwem "Skype for Business"

Sprawozdawca: Rumunia

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2025/1681)

(Dz.U.UE C z dnia 19 marca 2025 r.)

1. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z definicją rynku właściwego przedstawioną przez Komisję w projekcie decyzji jako rynek octanu glatirameru w Belgii, Czechach, Niemczech, Włoszech, Niderlandach, Polsce i Hiszpanii.

2. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że przedsiębiorstwo Teva zajmowało pozycję dominującą na rynku octanu glatirameru w Belgii, Czechach, Niemczech, Włoszech, Niderlandach, Polsce i Hiszpanii w odpowiednich ramach czasowych wskazanych w projekcie decyzji.

3. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że - jak wskazano w projekcie decyzji - przedsiębiorstwo Teva nadużyło swojej pozycji dominującej na właściwych rynkach octanu glatirameru w Belgii, Czechach, Niemczech, Włoszech, Niderlandach, Polsce i Hiszpanii, z naruszeniem art. 102 TFUE, tworząc wiele patentów częściowych o podobnej treści, celowo rozkładając w czasie składanie wniosków w tej sprawie oraz wielokrotnie i strategicznie wycofując te wnioski w celu przedłużenia braku pewności prawa, co mogło zatem utrudnić lub opóźnić wejście na rynek konkurencyjnego octanu glatirameru i upowszechnianie go na tych rynkach krajowych.

4. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji zawartą w projekcie decyzji w odniesieniu do czasu trwania nadużywania przez przedsiębiorstwo Teva patentów częściowych, z naruszeniem art. 102 TFUE, w Belgii, Czechach, Niemczech, Włoszech, Niderlandach, Polsce i Hiszpanii.

5. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że - jak określono w projekcie decyzji - przedsiębiorstwo Teva nadużyło swojej pozycji dominującej na właściwych rynkach octanu glatirameru w Belgii, Czechach, Niemczech, Włoszech, Niderlandach, Polsce i Hiszpanii, z naruszeniem art. 102 TFUE, poprzez rozpowszechnianie wśród płatników i pracowników służby zdrowia (określonych w projekcie decyzji) obiektywnie wprowadzających w błąd informacji mogących zdyskredytować octan glatirameru przedsiębiorstwa Synthon (zgodnie z definicją zawartą w projekcie decyzji) oraz utrudniać lub opóźniać jego wejście na rynek i upowszechnianie na tych rynkach krajowych.

6. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji zawartą w projekcie decyzji w odniesieniu do czasu trwania stosowania przez przedsiębiorstwo Teva wyłączających praktyk zniechęcających, stanowiącego naruszenie art. 102 TFUE, w Belgii, Czechach, Niemczech, Włoszech, Niderlandach, Polsce i Hiszpanii.

7. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że dwa naruszenia art. 102 TFUE objęte projektem decyzji stanowią jednolite i ciągłe naruszenie tego samego artykułu.

8. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że na adresatów projektu decyzji należy nałożyć grzywnę.

9. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją co do ostatecznej kwoty grzywien na podstawie wytycznych z 2006 r. w sprawie metody ustalania grzywien nakładanych na mocy art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia nr 1/2003.

10. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zaleca publikację niniejszej opinii w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1681

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydana na posiedzeniu 29 października 2024 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie AT.40588 - Teva Copaxone - Spotkanie w formie wideokonferencji - za pośrednictwem Skype for Business - Sprawozdawca: Rumunia
Data aktu: 19/03/2025
Data ogłoszenia: 19/03/2025