Język postępowania: angielski
(C/2025/1655)
(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: LSTech Ltd (Milton Keynes, Zjednoczone Królestwo) (przedstawiciele: L. Levi, P. Baudoux i F. Tsalachouris, adwokaci)
Strona pozwana: Europejska Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie, że sporna nota obciążeniowa i pisma w sprawie odzyskania podnoszonego długu, w których REA żąda zwrotu 270 000 EUR, stanowią naruszenie zobowiązań umownych REA i są bezzasadne, podobnie jak odsetki za zwłokę, oraz że koszty zadeklarowane przez skarżącą w ramach spornej umowy są kwalifikowalne;
- nakazanie pozwanej wystawienia noty kredytowej na kwotę 270 000 EUR powiększoną o odsetki za zwłokę;
- obciążenie pozwanej wszystkimi kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że umowa o udzielenie dotacji, wersja 2.0 wzoru umowy o udzielenie dotacji z komentarzami (zwanego dalej "wzorem umowy") z dnia 30 marca 2015 r. oraz zmiana do umowy o udzielenie dotacji z dnia 12 lipca 2017 r. są jedynymi postanowieniami mającymi zastosowanie w niniejszej sprawie:
- REA (przychylając się do opinii audytorów) twierdzi, że osoby oddelegowane powinny były zostać oddelegowane z siedziby głównej/lokalu skarżącej w Wielkiej Brytanii (a nie z innego lokalu skarżącej w Atenach), w związku z czym utrzymuje, że koszty badaczy nie mogły zostać uznane za koszty kwalifikowalne na podstawie art. 6.2A lit. b) pkt (ii) umowy o udzielenie dotacji. Na poparcie swojego stanowiska REA powołuje się na zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów zawarte we wzorze umowy z dnia 21 kwietnia 2017 r., których ani skarżąca, ani pozostali członkowie konsorcjum nigdy nie podpisali i o których nie wiedzieli, i w odniesieniu do których pierwotna umowa o udzielenie dotacji nie została zmieniona;
- w świetle przepisów i zasad prawa belgijskiego, które jest prawem właściwym w niniejszej sprawie, oraz biorąc pod uwagę, że REA nie poinformowała formalnie skarżącej o nowych postanowieniach i ich wpływie na pierwotną umowę o udzielenie dotacji, skarżąca uważa, że nie jest związana nowymi postanowieniami zawartymi we wzorze umowy z dnia 21 kwietnia 2017 r.
2. Zarzut drugi dotyczący tego, że mające zastosowanie postanowienia umowy o udzielenie dotacji, wersja 2.0 wzoru umowy z dnia 30 marca 2015 r. oraz zmiana do umowy o udzielenie dotacji z dnia 12 lipca 2017 r. nie przewidują, że oddelegowani członkowie personelu powinni byli zostać oddelegowani z siedziby skarżącej w Zjednoczonym Królestwie:
- obowiązujące postanowienia dotyczące kwalifikowalności kosztów nie wskazują, że oddelegowani członkowie personelu powinni byli zostać oddelegowani z siedziby skarżącej w Zjednoczonym Królestwie. Ponadto ani umowa o udzielenie dotacji, ani wersja 2.0 wzoru umowy z dnia 30 marca 2015 r. nie definiują pojęcia "lokalu";
- skarżąca uważa również, że jej lokal w Grecji można zakwalifikować jako "zakład" w rozumieniu dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 . Należy uwzględnić jej lokal w Grecji, ponieważ znajduje się on w państwie członkowskim Unii;
- ponadto, zgodnie z art. 1162 belgijskiego kodeksu cywilnego, w razie wątpliwości umowę należy interpretować na niekorzyść strony, która ją zredagowała (to jest REA), i na korzyść strony, która zaciągnęła zobowiązanie (to jest skarżącej).
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że skarżąca wykonała umowę o udzielenie dotacji w dobrej wierze, a koszty są kwalifikowalne:
- zgodnie z art. 1134 akapit trzeci i art. 1135 belgijskiego kodeksu cywilnego strony wykonują swoje zobowiązania umowne w dobrej wierze. REA zdaje się jednak twierdzić, że skarżąca nie działała w dobrej wierze, ponieważ miała nie poinformować REA o swoim lokalu w Grecji. Zarzut ten jest jednak bezpodstawny, ponieważ istnieją dowody wskazujące na coś przeciwnego;
- co się tyczy kwalifikowalności kosztów, REA nie wyjaśnia, dlaczego konieczne było, aby oddelegowani pracownicy zostali oddelegowani z lokalu w Zjednoczonym Królestwie, a nie z lokalu w Grecji. Nie wyjaśnia również, w jaki sposób ta różnica mogłaby naruszać interesy finansowe Unii. W tym względzie skarżąca zauważa, że art. 6.3 lit. a) umowy o udzielenie dotacji, który dotyczy kwalifikowalności kosztów, nie przewiduje przesłanek określonych w art. 6.2A lit. b) pkt (ii) umowy o udzielenie dotacji, które krytykuje REA;
- skarżąca wykazała też, że wszystkie przesłanki kwalifikowalności kosztów zostały spełnione.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1655 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-65/25: Skarga wniesiona w dniu 27 stycznia 2025 r. - LSTech/REA |
| Data aktu: | 24/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/03/2025 |