united kingdom
ukraine

Sprawa T-65/25: Skarga wniesiona w dniu 27 stycznia 2025 r. - LSTech/REA

Skarga wniesiona w dniu 27 stycznia 2025 r. - LSTech/REA

(Sprawa T-65/25)

Język postępowania: angielski

(C/2025/1655)

(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: LSTech Ltd (Milton Keynes, Zjednoczone Królestwo) (przedstawiciele: L. Levi, P. Baudoux i F. Tsalachouris, adwokaci)

Strona pozwana: Europejska Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie, że sporna nota obciążeniowa i pisma w sprawie odzyskania podnoszonego długu, w których REA żąda zwrotu 270 000 EUR, stanowią naruszenie zobowiązań umownych REA i są bezzasadne, podobnie jak odsetki za zwłokę, oraz że koszty zadeklarowane przez skarżącą w ramach spornej umowy są kwalifikowalne;

- nakazanie pozwanej wystawienia noty kredytowej na kwotę 270 000 EUR powiększoną o odsetki za zwłokę;

- obciążenie pozwanej wszystkimi kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że umowa o udzielenie dotacji, wersja 2.0 wzoru umowy o udzielenie dotacji z komentarzami (zwanego dalej "wzorem umowy") z dnia 30 marca 2015 r. oraz zmiana do umowy o udzielenie dotacji z dnia 12 lipca 2017 r. są jedynymi postanowieniami mającymi zastosowanie w niniejszej sprawie:

- REA (przychylając się do opinii audytorów) twierdzi, że osoby oddelegowane powinny były zostać oddelegowane z siedziby głównej/lokalu skarżącej w Wielkiej Brytanii (a nie z innego lokalu skarżącej w Atenach), w związku z czym utrzymuje, że koszty badaczy nie mogły zostać uznane za koszty kwalifikowalne na podstawie art. 6.2A lit. b) pkt (ii) umowy o udzielenie dotacji. Na poparcie swojego stanowiska REA powołuje się na zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów zawarte we wzorze umowy z dnia 21 kwietnia 2017 r., których ani skarżąca, ani pozostali członkowie konsorcjum nigdy nie podpisali i o których nie wiedzieli, i w odniesieniu do których pierwotna umowa o udzielenie dotacji nie została zmieniona;

- w świetle przepisów i zasad prawa belgijskiego, które jest prawem właściwym w niniejszej sprawie, oraz biorąc pod uwagę, że REA nie poinformowała formalnie skarżącej o nowych postanowieniach i ich wpływie na pierwotną umowę o udzielenie dotacji, skarżąca uważa, że nie jest związana nowymi postanowieniami zawartymi we wzorze umowy z dnia 21 kwietnia 2017 r.

2. Zarzut drugi dotyczący tego, że mające zastosowanie postanowienia umowy o udzielenie dotacji, wersja 2.0 wzoru umowy z dnia 30 marca 2015 r. oraz zmiana do umowy o udzielenie dotacji z dnia 12 lipca 2017 r. nie przewidują, że oddelegowani członkowie personelu powinni byli zostać oddelegowani z siedziby skarżącej w Zjednoczonym Królestwie:

- obowiązujące postanowienia dotyczące kwalifikowalności kosztów nie wskazują, że oddelegowani członkowie personelu powinni byli zostać oddelegowani z siedziby skarżącej w Zjednoczonym Królestwie. Ponadto ani umowa o udzielenie dotacji, ani wersja 2.0 wzoru umowy z dnia 30 marca 2015 r. nie definiują pojęcia "lokalu";

- skarżąca uważa również, że jej lokal w Grecji można zakwalifikować jako "zakład" w rozumieniu dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 . Należy uwzględnić jej lokal w Grecji, ponieważ znajduje się on w państwie członkowskim Unii;

- ponadto, zgodnie z art. 1162 belgijskiego kodeksu cywilnego, w razie wątpliwości umowę należy interpretować na niekorzyść strony, która ją zredagowała (to jest REA), i na korzyść strony, która zaciągnęła zobowiązanie (to jest skarżącej).

3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że skarżąca wykonała umowę o udzielenie dotacji w dobrej wierze, a koszty są kwalifikowalne:

- zgodnie z art. 1134 akapit trzeci i art. 1135 belgijskiego kodeksu cywilnego strony wykonują swoje zobowiązania umowne w dobrej wierze. REA zdaje się jednak twierdzić, że skarżąca nie działała w dobrej wierze, ponieważ miała nie poinformować REA o swoim lokalu w Grecji. Zarzut ten jest jednak bezpodstawny, ponieważ istnieją dowody wskazujące na coś przeciwnego;

- co się tyczy kwalifikowalności kosztów, REA nie wyjaśnia, dlaczego konieczne było, aby oddelegowani pracownicy zostali oddelegowani z lokalu w Zjednoczonym Królestwie, a nie z lokalu w Grecji. Nie wyjaśnia również, w jaki sposób ta różnica mogłaby naruszać interesy finansowe Unii. W tym względzie skarżąca zauważa, że art. 6.3 lit. a) umowy o udzielenie dotacji, który dotyczy kwalifikowalności kosztów, nie przewiduje przesłanek określonych w art. 6.2A lit. b) pkt (ii) umowy o udzielenie dotacji, które krytykuje REA;

- skarżąca wykazała też, że wszystkie przesłanki kwalifikowalności kosztów zostały spełnione.

1 Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym (Dz.U. 2006, L 376, s. 36).

Zmiany w prawie

Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.

Grażyna J. Leśniak 06.05.2025
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2025
Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1655

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-65/25: Skarga wniesiona w dniu 27 stycznia 2025 r. - LSTech/REA
Data aktu: 24/03/2025
Data ogłoszenia: 24/03/2025