Język postępowania: niderlandzki
(C/2025/1648)
(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Królestwo Niderlandów (przedstawiciele: M. Bulterman, J. Langer i C. Schillemans, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2024/2879 z dnia 13 listopada 2024 r. (Dz.U. L 2024/2879, s. 1) w zakresie, w jakim jest ona skierowana do Królestwa Niderlandów i wyłącza z finansowania Unii w odniesieniu do roku budżetowego 2021 kwotę 20 793 658,03 EUR dotyczącą wydatków poniesionych przez akredytowane agencje płatnicze państw członkowskich i zadeklarowanych w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji;
- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy: naruszenie obowiązku uzasadnienia w zakresie, w jakim w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji nie podaje się podstawy, którą Komisja Europejska uważa za właściwą zgodnie z art. 54 ust. 5 rozporządzenia nr 1306/2013 1 , ponieważ decyzja oparta jest na art. 54 ust. 5 lit. b) tego rozporządzenia, podczas gdy w szczególności z okoliczności faktycznych wynika, że Komisja opiera swoją decyzję wyłącznie na art. 54 ust. 5 lit. c) tego rozporządzenia.
2. Zarzut drugi: zaskarżona decyzja opiera się na błędnym zastosowaniu art. 54 ust. 5 lit. c) rozporządzenia nr 1306/2013:
- Komisja Europejska opiera swoje twierdzenie, że brak odzyskania spornej wierzytelności wynika z zaniedbania Niderlandów, na błędnej interpretacji art. 152 i 153 rozporządzenia nr 1308/2013 2 . Dokonując wykładni tych przepisów, Komisja niesłusznie wymaga, aby poszczególni członkowie organizacji producentów mogli być pociągani do odpowiedzialności (w całości) za długi organizacji producentów.
- Zaskarżona decyzja nie zawiera żadnej podstawy faktycznej na poparcie zarzucanego przez Komisję zaniedbania.
- Do tej pory Niderlandy uczyniły wszystko co w ich mocy, aby odzyskać nienależnie wypłacone dotacje, i tym samym nie dopuściły się zaniedbania.
- Nie istnieje związek przyczynowy między zarzucanym przez Komisję zaniedbaniem a nieodzyskaniem w terminie ośmiu lat.
3. Zarzut trzeci: zaskarżona decyzja nie została wydana z należytą starannością i jest nieracjonalna, ponieważ w 2021 r. nie zezwolono na żadne przedłużenie terminu na odzyskanie należności na podstawie art. 54 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia nr 1306/2013, co skutkuje tym, że środki przyjęte przez władze niderlandzkie po 2021 r. nie zostają uwzględnione.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1648 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-47/25: Skarga wniesiona w dniu 23 stycznia 2025 r. - Niderlandy/Komisja |
| Data aktu: | 24/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/03/2025 |