Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: FH I FJ (przedstawiciele: O. Jansen, lawyer)
Strona pozwana: Komisja Europejska i Europejska Agencja Wykonawcza ds. Edukacji i Kultury
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej Komisji C(2024) 5832 final z dnia 14 sierpnia 2024 r.;
- stwierdzenie nieważności decyzji Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA) z dnia 20 listopada 2023 r. odrzucającej wniosek o dofinansowanie złożonego na podstawie zaproszenia do składania wniosków "Propagowanie wśród organizacji społeczeństwa obywatelskiego wiedzy na temat Karty praw podstawowych UE, budowania jej potencjału i wdrażania jej postanowień (CERV-2023-CHAR-LITI) w ramach programu "Obywatele, równość, prawa i wartości", programu roboczego na lata 2023-2024;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania zgodnie z art. 140 lit. b) regulaminu postępowania przed Sądem.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący nieprawidłowego zastosowania standardów legalności zgodnie z art. 22 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 1 .Zarówno Komisja, jak i EACEA popełniły błąd przy stosowaniu obowiązku uzasadnienia zgodnie z art. 41 ust. 2. W rezultacie, Komisja popełniła błąd również w kwalifikacji odwołań strony skarżącej jako niewskazujących na naruszenie postępowania lub na oczywiste błędy w ustaleniach faktycznych. Sam proces oceny cechował się znacznymi błędami i brakiem przejrzystości. Osoby oceniające nie zdołały prawidłowo ocenić kluczowych aspektów wniosków skarżących co doprowadziło do niesprawiedliwego rezultatu. Ponadto odmowa Komisji ponownego rozważenia wyników oceny pomija fakt, że popełniono poważne błędy przy wykładni i stosowaniu kryteriów oceny.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia prawa do dobrej administracji. Komisja posłużyła się w celu zakwalifikowania odwołań jako uwag techniką, która leży poza zakresem procedury odwoławczej, i postępując w ten sposób posłużyła się błędnymi standardami przeglądu, co również narusza prawo do dobrej administracji. Opóźnienie w wydaniu decyzji, połączone z brakiem przejrzystości poinformowania o wynikach oceny, w znaczny sposób podważają sprawiedliwość postępowania. Opóźnienie w rozpoznaniu wniosku strony skarżącej i brak przedstawienia na czas stosownych wyjaśnień, świadczą o naruszeniu zasad dobrej administracji.
3. Zarzut trzeci dotyczący nieprawidłowego zastosowania rozporządzenia 1725/2018 2 . Komisja w sposób sprzeczny z prawem uważa, że rozporządzenie zakazuje ujawnienia nazwisk ekspertów, które to nazwiska zostały już ujawnione na wykazie ekspertów na stronie internetowej Europa zgodnie z art. 38 rozporządzenia finansowego.
4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że akt agencji jest sprzeczny z prawem z powodów odnoszących się w szczególności do wniosku. Komisja bezprawnie tego nie przyznała. Wniosek spełniał kryteria przyznania określone w zaproszeniu CERV-2023-CHAR-LITI, bowiem dostarczał wystarczająco silnych argumentów dla kilku punktów sprawozdania z oceny.
5. Zarzut piąty dotyczący tego, że Komisja i EACEA jest odpowiedzialna za szkodę, jaką skarżący ponieśli w wyniku odrzucenia ich wniosku o finansowanie w kontekście "Propagowanie wśród organizacji społeczeństwa obywatelskiego wiedzy na temat Karty praw podstawowych UE, budowania jej potencjału i wdrażania jej postanowień (CERV-2023-CHAR-LITI)" w ramach programu "Obywatele, równość, prawa i wartości", programu roboczego na lata 2023-2024.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1540 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-498/24: Skarga wniesiona w dniu 20 grudnia 2024 r. - FH i FJ/Komisja i EACEA |
| Data aktu: | 17/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 17/03/2025 |