Sprawa C-4/25, Duna-Dráva Cement: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 3 stycznia 2025 r. - Duna-Dráva Cement Kft./Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fovarosi Torvenyszek (Węgry) w dniu 3 stycznia 2025 r. - Duna-Drava Cement Kft/Szabalyozott Tevekenysegek Felugyeleti Hatósaga
(Sprawa C-4/25, Duna-Drava Cement)

(C/2025/1532)

Język postępowania: węgierski

(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Fovarosi Torvenyszek

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Duna-Drava Cement Kft.

Druga strona postępowania: Szabalyozott Tevekenysegek Felugyeleti Hatósaga

Pytania prejudycjalne

1) Czy powinna zostać uznana za podatek w rozumieniu art. 114 ust. 2 TFUE, a zatem czy stanowi odstępstwo w rozumieniu tego artykułu i nie podlega obowiązkowi uprzedniego zgłoszenia ciążącemu na państwie członkowskim na podstawie art. 114 ust. 1 TFUE i art. 5 dyrektywy 2015/1535 1  dodatkowa opłata eksploatacyjna ustanowiona przez państwo członkowskie, która:

- jest należna od każdego przedsiębiorstwa, którego głównym przedmiotem działalności jest: wydobywanie kamienia ozdobnego i budowlanego, kamienia wapiennego, gipsu, kredy i wapienia; wydobywanie żwiru i piasku oraz wydobywanie gliny i kaolinu; produkcja cementu oraz produkcja wapna i gipsu, i którego obrót netto w 2019 r. - z wyłączeniem przedsiębiorstw powiązanych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i podatku od dywidend - wyniósł co najmniej 3 000 000 000 HUF;

- w przypadku sprzedaży kalibrowanego piasku, żwiru lub żwiru piaszczystego, naturalnego żwiru piaszczystego lub cementu po cenie - bez podatku od wartości dodanej - wyższej od prawnie ustalonej ceny sprzedaży, zobowiązuje te przedsiębiorstwa do uiszczenia, tytułem dodatkowej opłaty eksploatacyjnej, kwoty odpowiadającej 90 % różnicy między ich faktycznym obrotem a obrotem ustalonym na podstawie sprzedanej ilości i prawnie ustalonej ceny, oraz

- musi zostać rozliczona w deklaracji własnej nie później niż do 15. dnia każdego miesiąca i uiszczona w tym samym terminie?

2) Jeżeli dodatkowa opłata eksploatacyjna opisana w pierwszym pytaniu prejudycjalnym nie jest uznawana za podatek, to czy stanowi ona "przepisy techniczne" w rozumieniu art. 114 ust. 1 TFUE i art. 1 dyrektywy 2015/1535 i czy podlega obowiązkowi uprzedniego zgłoszenia przewidzianemu w art. 5 tej dyrektywy?

3) Jeżeli dodatkowa opłata eksploatacyjna opisana w pierwszym pytaniu prejudycjalnym podlega obowiązkowi uprzedniego zgłoszenia przez państwo członkowskie na podstawie art. 5-7 dyrektywy 2015/1535, czy sąd państwa członkowskiego jest właściwy do zbadania, czy takie zgłoszenie miało miejsce, w przypadku gdy przepis prawny przewidujący dodatkową opłatę eksploatacyjną, w wersji obowiązującej od dnia 8 lipca 2021 r. do dnia 29 marca 2024 r., stanowił, że takie zgłoszenie miało miejsce, pomimo faktu, że Komisja wszczęła postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego i wniosła skargę do Trybunału Sprawiedliwości między innymi z powodu naruszenia obowiązku zgłoszenia? Czy też w takim przypadku sąd państwa członkowskiego powinien zawiesić postępowanie do czasu zakończenia postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przed Trybunałem Sprawiedliwości, mając na uwadze zasadę lojalnej współpracy ustanowioną w art. 4 ust. 3 TUE w związku z art. 19 TUE?

4) Czy uregulowania krajowe nakazujące uiszczanie dodatkowej opłaty eksploatacyjnej opisanej w pytaniu pierwszym są sprzeczne z art. 49 i 54 TFUE, które gwarantują swobodę przedsiębiorczości? Czy w tym kontekście - uwzględniając w szczególności cenę sprzedaży określoną w przepisie prawnym oraz wysokość należnej opłaty - wspomniane uregulowania państwa członkowskiego naruszają art. 16 i 17 Karty praw podstawowych, które gwarantują odpowiednio wolność prowadzenia działalności gospodarczej i prawo własności?

1 Dyrektywa (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiająca procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz.U. 2015, L 241, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1532

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-4/25, Duna-Dráva Cement: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 3 stycznia 2025 r. - Duna-Dráva Cement Kft./Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága
Data aktu: 17/03/2025
Data ogłoszenia: 17/03/2025