Sprawa C-834/24, Satel Film: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht (Austria) w dniu 6 grudnia 2024 r. - SATEL Film GmbH

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht (Austria) w dniu 6 grudnia 2024 r. - SATeL Film GmbH
(Sprawa C-834/24, Satel Film)

(C/2025/1528)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Bundesverwaltungsgericht

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: SATEL Film GmbH

Druga strona postępowania: Telekom-Control-Kommission

Pozostali uczestnicy: Hutchison Drei Austria GmbH

Pytania prejudycjalne

1. a) Czy ustanawiający odstępstwo warunek określony w art. 3 ust. 3 akapit [trzeci] "[...] z wyjątkiem przypadków, w których jest to konieczne, i jedynie tak długo, jak jest to konieczne, aby [...]" rozporządzenia (UE) 2015/2120 1  oraz motywy 11 i 13 tego rozporządzenia należy interpretować w ten sposób, że w razie podjęcia przez dostawcę usług dostępu do Internetu ("ISP") środków zarządzania ruchem w wykonaniu swoich obowiązków w zakresie blokowania dostępu do nielegalnych treści lub usług ("blokowanie sieci" lub "środek blokujący"), które wynikają ze zgodnego z prawem Unii ustawodawstwa krajowego, i któremu podlega ISP, w świetle wymogów i zakazów określonych w art. 3 ust. 1 i ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2120, art. 11 ust. 1 i art. 16 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą") i oraz stwierdzeń Trybunału zawartych w szczególności w pkt 55, 56 i 59 wyroku z dnia 27 marca 2014 r., C-314/12 2 , niezależnie od spełnienia przesłanek odstępstwa określonego w art. 3 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2015/2120, można podjąć jedynie takie środki zarządzania ruchem, które należy uważać za bezwzględnie konieczne, adekwatne i proporcjonalne do osiągnięcia celu blokowania dostępu do (nielegalnych) treści lub usług?

1. b) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1 a): Czy konieczność, adekwatność i proporcjonalność takiego środka blokującego, o którym mowa w pytaniu 1. a) oraz pkt 56 i 57 wyroku Trybunału z dnia 27 marca 2014 r., C-314/12 podlega weryfikacji przez krajowe organy regulacyjne w postępowaniu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2120, lub przez te organy lub sądy, które orzekają o istnieniu roszczeń o zaniechanie przysługujących podmiotom praw autorskich wobec ISP jako "pośredników" w rozumieniu art. 8 ust. 3 dyrektywy 2001/29/WE 3  (na gruncie przepisów krajowych: § 81 ust. 1a UrhG)?

1. c) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1. a): Czy konieczność, adekwatność i proporcjonalność takiego środka blokującego, o którym mowa w pytaniu 1. a), należy oceniać wyłącznie na podstawie parametru zakresu, w jakim zamierzony środek blokujący ingeruje ze szkodą w prawo dostawcy usług dostępu do Internetu do wolności prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 16 Karty oraz prawa użytkowników końcowych określone w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2120 lub wolność informacji w rozumieniu art. 11 Karty, czy też dokonując wyważenia w rozumieniu stwierdzeń Trybunału zawartych w punkcie 60 wyroku z dnia 27 marca 2014 r., C-314/12 należy również uwzględnić, w jakim stopniu określony środek zarządzania

ruchem jest (technicznie) skuteczny w odniesieniu do zablokowania użytkownikom końcowym dostawcy usług dostępu do Internetu dostępu do nielegalnych treści/usług, w szczególności biorąc pod uwagę fakt, że wszystkie dostępne środki blokujące można ostatecznie obejść przy pewnym (różniącym się stopniem) wysiłku technicznym?

1. d) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1. a): Czy art. 3 ust. 1 i ust. 3 akapit [trzeci] w związku z art. 3 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2015/2120 należy interpretować w ten sposób, że w przypadku, gdy w celu wypełnienia obowiązku blokowania dostępu do nielegalnych treści/usług dostawca usług dostępu do Internetu dysponuje pod względem technicznym różnymi odpowiednimi środkami i środkami zarządzania ruchem blokującymi dostęp, lecz dostawca usług dostępu do Internetu może zastosować tylko te środki, które w najmniejszym stopniu skutkują ograniczeniem praw użytkowników końcowych określonych w art. 3 ust. 1 i ust. 3 akapit [trzeci] rozporządzenia (UE) 2015/2120 lub art. 11 ust. 1 i art. 16 Karty, niezależnie od tego, jak łatwo lub trudno jest użytkownikom końcowym obejść odpowiednią blokadę z technicznego punktu widzenia?

2. Czy przepisy artykułu 3 ust. 1 i ust. 3 akapit [trzeci] rozporządzenia (UE) 2015/2120 w związku z art. 11 ust. 1 i art. 52 ust. 2 Karty stoją na przeszkodzie, w świetle stwierdzeń Trybunału zawartych w pkt 55, 56 i 59 wyroku z dnia 27 marca 2014 r., C-314/12, stosowaniu lub decyzji nakazującej stosowanie środków blokujących, które są podejmowane w rozumieniu art. 3 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2015/2120 przez dostawcę usług dostępu do Internetu w celu wypełnienia ustawowych lub nałożonych przez sąd lub urząd obowiązków w zakresie blokowania dostępu do (nielegalnych) treści lub usług poprzez blokowanie ruchu do lub z określonych adresów IP ("blokowanie IP"), które są przyporządkowane do tych domen, pod którymi te nielegalne treści lub usługi mogą być wywoływane, jeżeli nie można wykluczyć z technicznego punktu widzenia, że środek ten zablokuje również użytkownikom końcowym dostęp do treści, aplikacji lub usług świadczonych przez nieuczestniczących w naruszeniu praw autorskich innych użytkowników końcowych pod innymi domenami, ponieważ do ich domen przyporządkowany jest ten sam adres IP, pod którym udostępniane są nielegalne treści lub usługi ("nadmierne blokowanie IP")?

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2120 z dnia 25 listopada 2015 r. ustanawiające środki dotyczące dostępu do otwartego internetu oraz zmieniające dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników, a także rozporządzenie (UE) nr 531/2012 w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii (Dz.U. 2015, L 310, s. 1).
2 Wyrok z dnia 27 marca 2014 r., C-314/12, EU:C:2014:192.
3 Dyrektywa 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym (Dz.U. 2001, L 167, s. 10).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1528

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-834/24, Satel Film: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht (Austria) w dniu 6 grudnia 2024 r. - SATEL Film GmbH
Data aktu: 17/03/2025
Data ogłoszenia: 17/03/2025