Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Tribunale di Brindisi
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: YP
Druga strona postępowania: AMCO - Asset Management Company SpA i w jej imieniu IFIS NPL Servicing SpA
Pytania prejudycjalne
1) Czy i pod jakimi warunkami art. 6 i 7 dyrektywy 93/13/EWG 1 w związku z art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej stoją na przeszkodzie uregulowaniu takiemu jak uregulowanie krajowe, które uniemożliwia sądowi egzekucyjnemu (w ramach wniosku o zawieszenie wykonania, a zatem rozpoznania sprawy w trybie uproszczonym lub w ramach rozpoznania co do istoty powództwa przeciwegzekucyjnego) przeprowadzenie z urzędu lub na wniosek dłużnika kontroli sądowego tytułu egzekucyjnego, który stał się prawomocny, a także stwierdzenie nieuczciwego charakteru - nawet tylko w sposób incydentalny i uproszczony - lub wyznaczenie terminu na wniesienie sprzeciwu po terminie w celu stwierdzenia takiego nieuczciwego charakteru przez sąd orzekający?
Ma to miejsce, gdy spełnione są następujące warunki:
a) Sprzeciw od nakazu zapłaty został wniesiony z przyczyn innych niż nieuczciwy charakter warunków umowy poręczenia i został rozstrzygnięty prawomocnym wyrokiem (w sposób dorozumiany stwierdzającym brak nieuczciwego charakteru warunku umownego);
b) nie przeprowadzono kontroli nieuczciwego charakteru w postępowaniu rozpoznawczym lub w postępowaniu w sprawie sprzeciwu;
c) ani też w momencie sporządzenia i wydania nakazu zapłaty jego adresat nie otrzymał bezpośredniej informacji o możliwości powołania się na ochronę konsumenta;
2) Czy dla powyższej oceny zgodności przepisów krajowych w niniejszej sprawie ma jakiekolwiek znaczenie, choćby tylko uzupełniająco, że konsument dowiaduje się o swoim statusie po wniesieniu w terminie pierwszego sprzeciwu, a możliwość powzięcia tej wiadomości była wcześniej wyłączona przez obowiązujące prawo (które odmawiało mu statusu konsumenta z tego tylko powodu, że jest on poręczycielem, bez rozróżnienia według obiektywnego celu poręczenia)?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.150 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-667/24, AMCO: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale di Brindisi (Włochy) w dniu 11 października 2024 r. - YP/AMCO - Asset Management Company SpA i w jej imieniu IFIS NPL Servicing SpA |
| Data aktu: | 13/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 13/01/2025 |