Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: HH (przedstawiciel: J. Velardo, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Skarżący wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji komisji konkursowej o nieumieszczeniu skarżącego na liście rezerwy kadrowej konkursu EPSO/AD/400/22-2 (AD 7) Administratorzy w dziedzinie przestrzeni kosmicznej, doręczonej w dniu 20 listopada 2023 r.;
- stwierdzenie nieważności decyzji komisji konkursowej konkursu EPSO/AD/400/22-2 (AD 7) Administratorzy w dziedzinie przestrzeni kosmicznej z dnia 29 lutego 2024 r. oddalającej wniosek o ponowne rozpatrzenie decyzji o wykluczeniu skarżącego z listy rezerwy kadrowej;
- stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 7 października 2024 r. oddalającej zażalenie złożone na podstawie art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego;
- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
W uzasadnieniu skargi skarżący podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący następujących uchybień wpływających na zgodność z prawem tych decyzji: naruszenie ogłoszenia o konkursie, naruszenie zasady równości, naruszenie art. 27 regulaminu pracowniczego, naruszenie zasady dobrej administracji.
Skarżący jest inżynierem aeronautyki, który po ukończeniu studiów z wyróżnieniem i uzyskaniu tytułu po odbyciu pięcioletniego kształcenia uniwersyteckiego zdobył rozległe doświadczenie zawodowe w dziedzinie konkursu, szczególnie docenione przez komisję konkursową, która przyznała mu 35 punktów na etapie oceny zdolności (Talent Screener), w którym minimum wynosiło 23 punkty. Jednakże po złożeniu wszystkich egzaminów na etapie oceny zintegrowanej skarżący nie uzyskał wystarczającej liczby punktów do umieszczenia go na liście rezerwy kadrowej, która to liczba była o dwa punkty mniejsza od liczby punktów uzyskanej przez ostatniego laureata na liście. Z przeprowadzonych za pośrednictwem LinkedIn weryfikacji wynika, że żaden z kandydatów, który następnie stał się laureatem konkursu, nie wydaje się nie posiadać wymaganego doświadczenia zawodowego, ponieważ albo było ono krótsze niż 6 czy 7 lat, albo miało charakter uboczny w stosunku do obowiązków wskazanych jako podstawowe w ogłoszeniu o konkursie. Skarżący uważa, że gdyby komisja konkursowa z właściwą starannością zastosowała kryteria zawarte w ogłoszeniu o konkursie, które to kryteria zostały określone w późniejszych wytycznych, zostałby on wpisany na listę rezerwy kadrowej, ponieważ uzyskał tylko dwa punkty mniej niż wynosił minimalny próg. Ponadto wbrew temu, co twierdzi EPSO w odpowiedzi na zażalenie, jeden z kandydatów został przeniesiony z konkursu AD 9 do konkursu AD 7 na bardzo zaawansowanym etapie postępowania, co zakłóciło równe traktowanie kandydatów z naruszeniem wymogów ogłoszenia o konkursie. Skarżący podnosi ponadto, że z powodu problemów technicznych zarówno podczas egzaminów pisemnych (na przykład: uciążliwego zachowania administratora informatycznego, który nieustannie prosił go o pokazanie twarzy) jak i podczas egzaminów ustnych (utrata połączenia), ocena jego kompetencji nie odbywała się w takich samych warunkach jak te, które charakteryzowały egzaminy innych kandydatów. Wbrew temu, co twierdzi EPSO w odpowiedzi na zażalenie, skarżący regularnie zgłaszał problem i natychmiast, w ciągu trzech dni następujących po egzaminach, wysłał do EPSO wiadomość o incydencie.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia zasady równości ze względu na nieprzestrzeganie środków organizacyjnych przewidzianych w wyroku De Mendoza Asensi, mających na celu zachowanie spójności i obiektywizmu ocen komisji konkursowej, a także dotyczący naruszenia art. 3 ust. 1 załącznika III do regulaminu pracowniczego. Przewodniczący nie był bowiem obecny w pierwszych minutach egzaminu ustnego, podczas gdy obecność wszystkich czterech wiceprzewodniczących jest sprzeczna z przepisami regulaminu pracowniczego.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia obowiązku uzasadnienia i związanego z nim prawa do obrony ze względu na to, że skarżącemu nie został przedstawiony szczególny powód przyznania jednego dodatkowego punktu w toku postępowania poprzedzającego wniesienie skargi. Uniemożliwiło mu to zrozumienie, jaka nieprawidłowość została stwierdzona w toku postępowania, co miało oczywisty wpływ na jego prawo do obrony na etapie poprzedzającym wniesienie skargi.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1447 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-23/25: Skarga wniesiona w dniu w dniu 17 stycznia 2025 r. - HH/Komisja |
| Data aktu: | 10/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |