Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Imerys PCC France (Arles, Francja) (przedstawiciele: H. Estreicher, A. Bartl i A. Martínez Perea, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/2620 z dnia 30 lipca 2024 r. uzupełniającego dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących uznania, że gazy cieplarniane stały się trwale chemicznie związane w produkcie 1 ;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy oparty na twierdzeniu, że Komisja działała ultra vires, wykraczając zakres uprawnień delegowanych przekazanych jej na mocy art. 290 TFUE.
- Strona skarżąca twierdzi, że poprzez przyjęcie zaskarżonego aktu Komisja rozszerzyła zakres art. 12 ust. 3b dyrektywy 2003/87/WE ze zmianami (zwanej dalej "dyrektywą 2003/87") 2 , w myśl art. 3 ust. 1 lit. b) zaskarżonego aktu, wymagając uprawnień dla CO2 trwale związanego w produktach, które mogą być spalane po ukończeniu ich cyklu życia. Podejście to zakłada, wbrew zamysłowi wyrażonemu w dyrektywie, uwalnianie emisji przy wszystkich praktykach w zakresie przetwarzania odpadów, bez uwzględnienia rzeczywiście uwolnionego CO2. Co więcej, strona skarżąca podnosi, że poprzez art. 3 ust. 2, art. 4 oraz załącznik do zaskarżonego aktu Komisja nieprawidłowo wprowadziła pozytywny wykaz zwolnionych produktów, który ogranicza zakres art. 12 ust. 3b, czyniąc zawarte w nim kryteria zbędnymi i zmieniając jego cel. Zmiana ta stanowi modyfikację zasadniczego elementu dyrektywy 2003/87 bez upoważnienia prawodawczego, co uzasadnia stwierdzenie nieważności zaskarżonego aktu w całości.
2. Zarzut drugi dotyczący popełnienia przez Komisję oczywistego błędu w ocenie.
- Strona skarżąca twierdzi, że Komisja nie zbadała w sposób staranny i bezstronny - czego wymaga orzecznictwo Unii - wszystkich istotnych okoliczności faktycznych, ograniczając pozytywny wykaz zawarty w załączniku do czterech zastosowań węglanów mineralnych. Komisja pominęła jej zdaniem istotne dowody, które potwierdzają, że liczne dodatkowe zastosowania i materiały spełniają kryteria określone w art. 12 ust. 3b dyrektywy 2003/87.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności.
- Strona skarżąca utrzymuje, że w zaskarżonym akcie zastosowano środki wykraczające poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia celów dyrektywy 2003/87, naruszając tym samym zasadę proporcjonalności ustanowioną w orzecznictwie Unii. Konkretnie art. 3 ust. 1 lit. b) nałożono wymogi, których operatorzy nie mogą spełnić, ponieważ nie są oni w stanie przewidzieć czynności mających miejsce po końcu przydatności produktu do użycia, co skutkuje uniemożliwieniem zastosowania art. 12 ust. 3b i podważeniem jego celu. Środki te są nieproporcjonalne i nie uwzględniają innych dostępnych rozwiązań, takich jak certyfikacja usuwania CO2 czy skierowanie żądania przedstawiania świadectw do operatorów spalarni odpadów.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zasady równego traktowania
- Strona skarżąca twierdzi, że w zaskarżonym akcie bezzasadnie ograniczono załącznik do niewielkiej grupy produktów budowlanych, pomimo istnienia dowodów, że inne produkty, takie jak farby i uszczelniacze spełniają te same kryteria braku spalania i długotrwałego składowania CO2. Komisja nie przedstawiła obiektywnego uzasadnienia tego odmiennego traktowania, co narusza ustanowioną w orzecznictwie Unii zasadę równego traktowania.
5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia zasad pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań.
- Strona skarżąca podnosi, że zaskarżony akt narusza te zasady, jako że ustanawia on niejasne i nieprzewidywalne obowiązki, w szczególności poprzez wprowadzenie zawężonego pozytywnego wykazu oraz zmienionej wykładni art. 12 ust. 3b dyrektywy 2003/87. Zmiany te podważają zaufanie strony skarżącej co do wyjątków dotyczących trwałego wychwytywania CO2, co zakłóca jej decyzje gospodarcze i prowadzi do powstania potencjalnych szkód finansowych i operacyjnych.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1438 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-673/24: Skarga wniesiona w dniu 27 grudnia 2024 r. - Imerys PCC France/Komisja |
| Data aktu: | 10/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |