Sprawa T-657/24, Versãofast: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Arbitral Tributário (Centro de Arbitragem Administrativa - CAAD) (Portugalia) w dniu 6 grudnia 2024 r. - Versãofast, Unipessoal, Lda. / Autoridade Tributária e Aduaneira

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Arbitral Tributário (Centro de Arbitragem Administrativa - CAAD) (Portugalia) w dniu 6 grudnia 2024 r. - Versaofast, Unipessoal, Lda. / Autoridade Tributária e Aduaneira
(Sprawa T-657/24, Versaofast)

(C/2025/1435)

Język postępowania: portugalski

(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Tribunal Arbitral Tributàrio (Centro de Arbitragem Administrativa - CAAD)

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Versaofast, Unipessoal, Lda.

Druga strona postępowania: Autoridade Tributária e Aduaneira

Pytania prejudycjalne

1) Czy art. 135 ust. 1 lit. b) dyrektywy VAT 1 , w odniesieniu do wyrażenia "pośrednictwo kredytowe", ma zastosowanie do świadczenia usług pozyskiwania klientów zamierzających zaciągnąć kredyt hipoteczny na rzecz instytucji kredytowej przez podatnika będącego powiązanym pośrednikiem kredytowym, który został utworzony i działa zgodnie z systemem prawnym regulującym podejmowanie i wykonywanie działalności pośrednika kredytowego, jeżeli usługi te obejmują łącznie:

a) proaktywne poszukiwanie potencjalnych klientów zamierzających zaciągnąć kredyt hipoteczny za pośrednictwem sieci pośrednictwa w obrocie nieruchomościami (REMAX);

b) udostępnianie potencjalnym klientom broszur dostarczanych przez bank, które zawierają informacje finansowe na temat produktów dotyczących kredytu na zakup nieruchomości;

c) pomoc tym potencjalnym klientom we wskazaniu dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o przedstawienie propozycji kredytu, a także w sporządzeniu i weryfikacji tej dokumentacji;

d) przekazanie bankowi wniosku o przedstawienie propozycji kredytu;

e) otrzymanie odpowiedzi banku;

f) opracowanie tabel porównujących warunki zaproponowane przez różne banki oraz spotkania z potencjalnymi klientami w celu przeanalizowania i wyjaśnienia warunków oraz kluczowych aspektów finansowania (takich jak spread, RRSO, udział kredytu w dochodach);

g) poinformowanie potencjalnych klientów o decyzji banku oraz

h) model wynagrodzenia oparty na "prowizji za skuteczność", w którym wynagrodzenie jest należne tylko wtedy, gdy umowy kredytu zostaną rzeczywiście zawarte, i jest uzależnione od wolumenu zaciągniętych kredytów/ kredytów, w których uzyskaniu pośredniczono?

2) Czy zakwalifikowanie jako "pośrednictwo kredytowe" ma zastosowanie również wtedy, gdy pośrednik nie jest uprawniony do działania w imieniu banku ani nie ma żadnego wpływu na określenie warunków przedstawionych w broszurach i propozycjach kredytowych, a osoba, która potencjalnie zaciągnie kredyt, ma swobodę zawarcia lub odmowy zawarcia umowy o finansowanie, a także wyboru instytucji, z którą zawrze umowę?

1 Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. z 2006, L 347, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1435

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-657/24, Versãofast: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Arbitral Tributário (Centro de Arbitragem Administrativa - CAAD) (Portugalia) w dniu 6 grudnia 2024 r. - Versãofast, Unipessoal, Lda. / Autoridade Tributária e Aduaneira
Data aktu: 10/03/2025
Data ogłoszenia: 10/03/2025