Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Cour d'appel de Bruxelles
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Smartflats SA
Druga strona postępowania: Région de Bruxelles-Capitale
Pytania prejudycjalne
1) Czy dyrektywa 2006/123 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym 1 ma zastosowanie do przepisów krajowych dotyczących zagospodarowania przestrzennego i urbanistyki, takich jak art. 98 Code bruxellois de l'aménagement du territoire (brukselskiego kodeksu zagospodarowania przestrzennego) (CoBAT), które formalnie w taki sam sposób dotyczą usługodawców prowadzących działalność usługową w rozumieniu tej dyrektywy oraz osób działających prywatnie, lecz które - zgodnie z wykładnią zalecaną w circulaire ministérielle explicative du 10 mai 2016 relative aux missions de la Commune et du Bourgmestre dans le cadre de l'exécution de l'ordonnance du 8 mai 2014 relative à l'hébergement touristique (wyjaśniającym okólniku ministerstwa z dnia 10 maja 2016 r. dotyczącym zadań gminy i burmistrza w ramach wykonywania dekretu z dnia 8 maja 2014 r.), tj. innych przepisach dotyczących turystyki, wchodzących w zakres stosowania tej dyrektywy - w praktyce mają wpływ, jeśli nie wyłącznie, to przynajmniej zasadniczo, na podjęcie tej działalności lub na jej prowadzenie?
2) W przypadku udzielenia na pytanie pierwsze odpowiedzi przeczącej: czy owe przepisy krajowe dotyczące zagospodarowania przestrzennego i urbanistyki mogą lub powinny być jednak uwzględniane przy ocenie zgodności z dyrektywą 2006/123 wyżej wspomnianych przepisów dotyczących turystyki, w sytuacji gdy te ostatnie w art. 5 pkt 2, wśród kryteriów udzielania uprzedniego zezwolenia, wymieniają zaświadczenie o zgodności z przepisami krajowymi dotyczącymi zagospodarowania przestrzennego i urbanistyki, i to w szczególności w świetle zakazu powielania warunków udzielania zezwolenia poprzez równoważne lub zasadniczo porównywalne wymogi lub kontrole, którym usługodawca już podlega (art. 10 ust. 3 dyrektywy)?
3) Czy art. 9 dyrektywy 2006/123 stoi na przeszkodzie - z punktu widzenia wymogu proporcjonalności - systemowi prawnemu uzależniającemu od uprzedniego zgłoszenia i rejestracji prowadzenie jakiegokolwiek lokalu mieszkalnego wyposażonego w meble niezbędne do spania i przygotowywania posiłków oraz obejmującego, w stosownym przypadku, usługi hotelarskie za dodatkową opłatą, oferowanego turystom odpłatnie na jedną lub więcej nocy, w sposób regularny lub okazjonalnie, zasadniczo z tego względu, że konieczna jest ochrona turystów oraz uzupełniająco (i w sposób dorozumiany) ze względu na fakt, że umożliwia to ochronę środowiska miejskiego, co wiązałoby się z ochroną mieszkalnictwa?
4) Czy art. 10 dyrektywy 2006/123 stoi na przeszkodzie systemowi prawnemu uzależniającemu od uprzedniego zgłoszenia i rejestracji prowadzenie jakiegokolwiek lokalu mieszkalnego wyposażonego w meble niezbędne do spania i przygotowywania posiłków oraz obejmującego, w stosownym przypadku, usługi hotelarskie za dodatkową opłatą, oferowanego turystom odpłatnie na jedną lub więcej nocy, w sposób regularny lub okazjonalnie, co wiąże się w szczególności z obowiązkiem przedstawienia zaświadczenia gminy, w której znajduje się dany obiekt zakwaterowania turystycznego, potwierdzającego, że ów obiekt zakwaterowania został utworzony zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zagospodarowania przestrzennego i standardami urbanistycznymi, w sytuacji, gdy krajowe przepisy dotyczące zagospodarowania przestrzennego i urbanistyki nakładają obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę w przypadku zmiany sposobu używania lub przeznaczenia nieruchomości z "lokalu mieszkalnego" na "obiekt hotelarski" oraz gdy prowadzenie lokalu mieszkalnego w powyższym znaczeniu byłoby zakwalifikowane jako obiekt hotelarski, uwzględniając sposób, w jaki to ostatnie pojęcie oraz pojęcie zakwaterowania turystycznego są zdefiniowane odpowiednio w rozpatrywanych przepisach?
5) Czy odpowiedź udzielona na poprzednie pytanie byłaby inna w zależności od tego, czy kwalifikacja tego, co stanowi "obiekt hotelarski", jest pozostawiona uznaniu organów gminy, jak to określono w okólniku ministerstwa?
6) Czy art. 13 dyrektywy 2006/123 stoi na przeszkodzie systemowi prawnemu uzależniającemu od uprzedniego zgłoszenia i rejestracji prowadzenie jakiegokolwiek lokalu mieszkalnego wyposażonego w meble niezbędne do spania i przygotowywania posiłków oraz obejmującego, w stosownym przypadku, usługi hotelarskie za dodatkową opłatą, oferowanego turystom odpłatnie na jedną lub więcej nocy, w sposób regularny lub okazjonalnie, co wiąże się w szczególności z obowiązkiem przedstawienia zaświadczenia gminy, w której znajduje się dany obiekt zakwaterowania turystycznego, potwierdzającego, że ów obiekt zakwaterowania został utworzony zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zagospodarowania przestrzennego i standardami urbanistycznymi, w sytuacji, gdy nie przewidziano żadnego terminu wydania tego zaświadczenia, gdy nie nałożono żadnego szczególnego obowiązku uzasadnienia i gdy nie przewidziano żadnego szczególnego środka zaskarżenia?
7) Czy w przypadku niezgodności z prawem Unii Europejskiej warunku dotyczącego przedstawienia zaświadczenia o zgodności z planem zagospodarowania przestrzennego prawo Unii wymaga wykluczenia jedynie tego wymogu, czy też całego systemu uprzedniego zgłoszenia i rejestracji?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1406 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-813/24, Smartflats: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour d’appel de Bruxelles (Belgia) w dniu 27 listopada 2024 r. - Smartflats SA/Région de Bruxelles-Capitale |
| Data aktu: | 10/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |