1. 30 listopada 2023 r. Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo
Deutsche Lufthansa AG ("Lufthansa") oraz włoskie Ministerstwo Gospodarki i Finansów ("MEF") przejmą wspólną kontrolę 2 , w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) i art. 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 3 , nad przedsiębiorstwem Italia Trasporto Aereo S.p.A. ("ITA") (wraz z Lufthansą i MEF - "strony") w drodze zakupu akcji ("proponowana transakcja").
2. Lufthansa i ITA prowadzą działalność w zakresie świadczenia usług regularnego pasażerskiego transportu lotniczego oraz usług regularnego towarowego transportu lotniczego.
3. Lufthansa jest spółką holdingową grupy Lufthansa z siedzibą w Kolonii (Niemcy) i obsługuje węzły lotnicze we Frankfurcie, Monachium, Brukseli, Zurychu i Wiedniu.
4. ITA jest włoskim przewoźnikiem lotniczym utworzonym przez państwo włoskie w dniu 9 października 2020 r., prowadzącym działalność na całym świecie i obsługującym węzły lotnicze w portach lotniczych Rzym-Fiumicino i Mediolan-Linate. ITA jest w całości własnością MEF.
2. PROCEDURA
2.1. Etap poprzedzający zgłoszenie i wniosek o udzielenie odstępstwa
5. W okresie od marca do listopada 2023 r. Komisja i strony przeprowadziły rozmowy przed dokonaniem zgłoszenia.
6. 22 czerwca 2023 r. Lufthansa i ITA zwróciły się do Komisji o zezwolenie na pewne działania zmierzające do
integracji Lufthansy i ITA przed zatwierdzeniem, na zasadzie odstępstwa od obowiązku zawieszenia koncentracji przewidzianego w art. 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
7. 7 sierpnia 2023 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w odniesieniu do tego wniosku o udzielenie
odstępstwa, w którym wstępnie uznała, że przewidywane środki Lufthansy i ITA (i) stanowiłyby istotny krok w kierunku integracji działalności Lufthansy i ITA, a tym samym wchodziły w zakres obowiązku zawieszenia przewidzianego w art. 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, oraz (ii) nie spełniały warunków określonych w art. 7 ust. 3 tego rozporządzenia.
8. 21 sierpnia 2023 r. Lufthansa i ITA wycofały swój wniosek o udzielenie odstępstwa.
2.2. Wniosek dotyczący środka zaradczego na etapie I i decyzja na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c)
9. 8 stycznia 2024 r., na podstawie art. 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, strony
zaproponowały swoje zobowiązania. Zobowiązania te nie zostały poddane testom rynkowym, ponieważ Komisja uznała, że nie odnoszą się one do wszystkich obszarów wstępnie wykrytych problemów w zakresie konkurencji określonych przez Komisję.
10. 23 stycznia 2024 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c)
rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ("decyzja na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c)"), ponieważ w ramach pierwszego etapu postępowania wyjaśniającego Komisja zgłosiła poważne wątpliwości dotyczące zgodności zaproponowanej transakcji z rynkiem wewnętrznym, a zobowiązania zaproponowane przez strony 8 stycznia 2024 r. nie odpowiadały w wystarczającym stopniu na wstępnie wykryte problemy w zakresie konkurencji zgłoszone przez Komisję.
11. 5 lutego 2024 r. strony przedstawiły pisemne uwagi dotyczące decyzji na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c).
2.3. Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń
12. 25 marca 2024 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, o którym strony oficjalnie powiadomiono
26 marca 2024 r. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń stwierdzono wstępnie, że proponowana transakcja doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji na znacznej części rynku wewnętrznego.
2.4. Odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń i złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym
13. 11 kwietnia 2024 r. strony przedstawiły odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w terminie wyznaczonym
przez DGT ds. Konkurencji. Strony zwróciły się o możliwość przedstawienia swoich argumentów na spotkaniu wyjaśniającym.
14. Spotkanie wyjaśniające odbyło się 19 kwietnia 2024 r.
2.5. Przedłużenie terminu
15. 26 kwietnia 2024 r. Komisja, za zgodą stron, podjęła decyzję o przedłużeniu postępowania o łącznie 5 dni
roboczych zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi zdanie trzecie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W związku z tym ustawowy termin wydania decyzji przez Komisję przedłużono do 13 czerwca 2024 r.
2.6. Pismo przedstawiające okoliczności faktyczne
16. 29 kwietnia 2024 r. Komisja przesłała pierwsze pismo przedstawiające okoliczności faktyczne, aby poinformować
strony o dodatkowych elementach stan faktycznego, których nie uwzględniono w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń i które potwierdzały wstępne wnioski sformułowane przez Komisję w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń ("pierwsze pismo przedstawiające okoliczności faktyczne"). 5 maja 2024 r. Komisja wystosowała drugie pismo przedstawiające okoliczności faktyczne w tym samym celu ("drugie pismo przedstawiające okoliczności faktyczne").
17. Strony odpowiedziały na pisma przedstawiające okoliczności faktyczne w terminach wskazanych przez DG ds. Konkurencji, tj. odpowiednio 6 maja 2024 r. i 14 maja 2024 r.
2.7. Dostęp do akt
18. 26 marca 2024 r. stronom udzielono po raz pierwszy dostępu do akt w związku z wydaniem pisemnego zgłoszenia
zastrzeżeń. Następnie strony otrzymały dostęp do akt 26 kwietnia, 7 maja, 24 maja, 20 czerwca i 28 czerwca 2024 r.
19. W odniesieniu do niektórych poufnych dokumentów, na których Komisja oparła się w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, a także w pierwszym i drugim piśmie przedstawiającym okoliczności faktyczne, stronom zapewniono dostęp w biurze danych. Biuro danych zostało otwarte najpierw 26 i 27 marca 2024 r., a następnie 9, 17, 18 kwietnia 2024 r. i 2 maja 2024 r.
20. Nie otrzymałam od stron żadnych skarg ani wniosków dotyczących dostępu do akt sprawy.
2.8. Oferty zobowiązań
21. 11 kwietnia 2024 r. strony przedstawiły zobowiązania w ramach etapu II postępowania wyjaśniającego w celu
zapewnienia zgodności koncentracji z rynkiem wewnętrznym zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ("zobowiązania wstępne"). Komisja postanowiła nie przeprowadzać testów rynkowych zobowiązań wstępnych, ponieważ uznała, że nie rozwiązywały one wszystkich problemów w zakresie konkurencji wynikających z proponowanej transakcji i prawdopodobnie nie rozwiązałyby problemów w zakresie konkurencji, na które były ukierunkowane.
22. 6 maja 2024 r. strony przedstawiły drugi zestaw zobowiązań ("drugi zestaw zobowiązań"), których celem było
rozwiązanie wstępnie wykrytych problemów w zakresie konkurencji wynikających z proponowanej transakcji. Zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit pierwszy zdanie drugie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw termin podjęcia przez Komisję decyzji w tej sprawie przedłużono o 15 dni roboczych, tj. do 4 lipca 2024 r.
23. 13 maja 2024 r. Komisja rozpoczęła test rynkowy w związku z drugim zestawem zobowiązań. Komisja
poinformowała strony o wynikach testu rynkowego na spotkaniu podsumowującym, które odbyło się 23 maja 2024 r.
24. 18 czerwca 2024 r. strony przedłożyły ostateczny zestaw zobowiązań ("zobowiązania ostateczne").
2.9. Zainteresowane osoby trzecie
25. W trakcie całego postępowania dopuściłam 14 podmiotów (przedsiębiorstwa, związki przedsiębiorstw, a także organizacje konsumenckie i przedstawicieli pracowników) jako zainteresowane osoby trzecie, zgodnie z art. 5 decyzji 2011/695/UE.
26. Po wydaniu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń DG ds. Konkurencji poinformowała wszystkie zainteresowane osoby trzecie o charakterze i przedmiocie postępowania, zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 4 poprzez dostarczenie im nieopatrzonej klauzulą poufności wersji pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń pod warunkiem podpisania oświadczenia o zachowaniu poufności.
27. Osiem z tych zainteresowanych osób trzecich dopuszczono, na ich wniosek, do udziału w spotkaniu wyjaśniającym. Odmówiłam udziału jednej stronie trzeciej, głównie ze względu na opóźnienie w złożeniu wniosku.
3. WNIOSEK
28. W projekcie decyzji uznaje się, że proponowana transakcja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem EOG pod warunkiem przestrzegania ostatecznych zobowiązań.
29. Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE w projekcie sprawozdania końcowego wskazuje się, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk. Po dokonaniu przeglądu projektu decyzji stwierdzam, że tak istotnie jest.
30. Ogólnie uważam, że przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.
Brukseli, dnia 28 czerwca 2024 r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1342 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa M.11071 - DEUTSCHE LUFTHANSA / MEF/ ITA |
| Data aktu: | 27/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 27/02/2025 |