Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 28 czerwca 2024 r. w godz. 10.00 - 12.00 (CEST) dotycząca projektu decyzji w sprawie M.11071 - DEUTSCHE LUFTHANSA / MEF/ ITA - Sprawozdawca: Bułgaria

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 28 czerwca 2024 r. w godz. 10.00 - 12.00 (CEST) dotycząca projektu decyzji w sprawie M.11071 - DEUTSCHE LUFTHANSA / MEF/ ITA

Sprawozdawca: Bułgaria

(C/2025/1341)

(Dz.U.UE C z dnia 27 lutego 2025 r.)

Koncentracja

1. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .

2. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji następujących właściwych rynków:

a) świadczenie usług pasażerskiego transportu lotniczego:

- każda pokrywająca się trasa wchodzi w zakres odrębnego rynku (przy zastosowaniu podejścia opartego na miejscu wylotu i miejscu przylotu);

- skutki transakcji ocenia się dla każdego sezonu IATA;

- w przedmiotowej sprawie nie ma potrzeby rozróżniania między sprzedażą klientom końcowym a sprzedażą organizatorom turystyki;

- pasażerowie przykładający wagę do czynnika czasu i pasażerowie nieprzykładający do niego wagi są objęci tym samym rynkiem w przypadku lotów krótkodystansowych, natomiast rozróżnienie to nie wpływa na ocenę konkurencyjności w odniesieniu do żadnej z badanych tras długodystansowych;

- w przypadku gdy miasto wylotu lub przylotu jest obsługiwane przez więcej niż jeden port lotniczy, można pozostawić otwartą kwestię, czy uzasadniona jest segmentacja na zasadzie pary portów lotniczych w odniesieniu do większości pokrywających się tras istotnych dla transakcji, z następującymi wyjątkami:

- Düsseldorf: port lotniczy Düsseldorf (DUS) i port lotniczy Kolonia (CGN) należą do tego samego rynku;

- Mediolan: port lotniczy Mediolan Linate (MLN) i port lotniczy Mediolan Malpensa (MXP) należą do tego samego rynku;

- Rzym: port lotniczy Fiumicino (FCO) i port lotniczy Ciampino (CIA) należą do tego samego rynku; oraz

- Nowy Jork: porty lotnicze John F. Kennedy International Airport (JFK) i Newark Liberty International Airport (EWR) należą do tego samego rynku;

- ewentualna segmentacja między lotami bezpośrednimi a lotami z przesiadką na trasach długodystansowych może pozostać kwestią otwartą, biorąc pod uwagę, że loty bezpośrednie konkurują ściślej z innymi lotami bezpośrednimi niż z lotami z przesiadką; natomiast loty bezpośrednie i loty z przesiadką nie stanowią części tego samego rynku na właściwych trasach krótkodystansowych, chyba że zachodzą szczególne okoliczności, głównie gdy udział lotów z przesiadką w całym rynku jest znaczny, czyli wynosi co najmniej 10 % pasażerów;

- w przypadku większości pokrywających się tras nie ma konieczności rozróżniania odrębnych rynków dla lotów czarterowych i lotów regularnych;

- usługi pasażerskie w transporcie lotniczym i kolejowym nie powinny być zasadniczo uznawane za należące do tego samego rynku, jeśli podróż pociągiem trwa dłużej niż około 4 godzin;

b) świadczenie usług w zakresie ruchu dowozowego określonych w oparciu o miejsce wylotu i przylotu ("W/P")

c) rynek usług w zakresie infrastruktury portów lotniczych na rzecz przedsiębiorstw lotniczych w ramach podejścia "każdy port lotniczy z osobna";

d) świadczenie usług lotniczego transportu towarowego;

e) świadczenie usług w zakresie konserwacji, remontów i napraw statków powietrznych;

f) świadczenie usług obsługi naziemnej;

g) świadczenie usług obsługi ładunków;

h) świadczenie usług szkolenia lotniczego;

i) świadczenie usług dystrybucji biletów lotniczych.

Ocena wpływu na konkurencję

4. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja może znacząco zakłócić efektywną konkurencję, głównie w wyniku stworzenia lub wzmocnienia pozycji dominującej na następujących rynkach właściwych. Mianowicie:

a) 18 obecnych/przyszłych tras krótkodystansowych, z czego 10 pokrywających się tras typu "bezpośrednie- bezpośrednie" (Mediolan - Bruksela, Mediolan - Düsseldorf, Mediolan - Frankfurt, Mediolan - Hamburg (sezon letni IATA), Mediolan - Wiedeń, Rzym - Frankfurt, Rzym - Monachium, Rzym - Zurych, Rzym - Hamburg, Rzym - Bruksela; oraz 8 tras typu "bezpośrednie-z przesiadką": Bari - Monachium, Neapol - Frankfurt, Brindisi - Düsseldorf (sezon letni IATA), Bari - Frankfurt (sezon zimowy IATA), Bari - Hamburg (sezon letni IATA), Neapol - Düsseldorf (zimowy sezon IATA), Neapol - Hamburg (sezon letni IATA), Cagliari - Monachium (sezon letni IATA); oraz

b) 3 obecne pokrywające się trasy długodystansowe: Rzym - Waszyngton, Rzym - San Francisco i Rzym - Toronto (sezon letni IATA).

5. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja może znacząco zakłócić efektywną konkurencję w odniesieniu do rynku usług w zakresie infrastruktury portów lotniczych w wyniku stworzenia lub wzmocnienia pozycji dominującej w porcie lotniczym Mediolan Linate.

6. Jeśli chodzi o inne rynki omówione w sekcji 12 projektu decyzji (tj. pasażerski transport lotniczy na innych pokrywających się trasach krótkodystansowych i długodystansowych, usługi w zakresie infrastruktury portów lotniczych w innych portach lotniczych, towarowy transport lotniczy, usługi w zakresie konserwacji, remontów i napraw statków powietrznych, obsługa naziemna, obsługa ładunków, szkolenia lotnicze, usługi dystrybucji biletów lotniczych i ruch dowozowy), Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja nie powoduje znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji.

Zobowiązania

7. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z wnioskiem Komisji, że zobowiązania ostateczne zaproponowane przez strony zgłaszające w dniu 18 czerwca 2024 r. są odpowiednie i wystarczające do całkowitego wyeliminowania znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji w związku z regularnym pasażerskim transportem lotniczym na trasach krótkodystansowych określonych w sekcji 9 projektu decyzji.

8. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z wnioskiem Komisji, że zobowiązania ostateczne są odpowiednie i wystarczające do całkowitego wyeliminowania znaczącego zakłócenia efektywnej konkurencji w związku z regularnym pasażerskim transportem lotniczym na trasach długodystansowych określonych w sekcji 10 projektu decyzji.

9. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z wnioskiem Komisji, że zobowiązania ostateczne są odpowiednie i wystarczające do całkowitego wyeliminowania znaczącego zakłócenia efektywnej konkurencji w związku z dostępem do usług w zakresie infrastruktury portów lotniczych w porcie lotniczym Mediolan Linate określonych w sekcji 11 projektu decyzji.

10. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że w przypadku wypełnienia wszystkich zobowiązań ostatecznych zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na znacznej jego części.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym oraz z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym

11. Komitet Doradczy (7 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona koncentracja musi zatem zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym 2  zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 1 z 3.1.1994, s. 3.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1341

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 28 czerwca 2024 r. w godz. 10.00 - 12.00 (CEST) dotycząca projektu decyzji w sprawie M.11071 - DEUTSCHE LUFTHANSA / MEF/ ITA - Sprawozdawca: Bułgaria
Data aktu: 27/02/2025
Data ogłoszenia: 27/02/2025