- po wysłuchaniu wyjaśnień Anny Julii Donath, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając art. 8 i 9 protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
- uwzględniając art. 4 ust. 2 węgierskiej ustawy zasadniczej, art. 10 ust. 2 i 12 ust. 1 Aktu LVVII z 2004 r. w sprawie statusu prawnego węgierskich posłów do Parlamentu Europejskiego oraz art. 74 ust. 1 i 3 Aktu XXXVI z 2012 r. w sprawie Zgromadzenia Narodowego Węgier,
- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w dniach 21 października, 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 "
- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0168/2024),
A. mając na uwadze, że 19 grudnia 2023 r. prokurator generalny Węgier złożył wniosek o uchylenie immunitetu Anny Julii Donath, wybranej na Węgrzech posłanki do Parlamentu Europejskiego, w związku z postępowaniem karnym, które prokuratura regionalna w Budapeszcie zamierza wszcząć przeciwko Annie Julii Donath na podstawie domniemanego naruszenia art. 310 ust. 1 lit. a) węgierskiej ustawy C z 2012 r. ustanawiającej węgierski kodeks karny w związku ze zdarzeniami, które miały miejsce 21 lutego 2022 r. podczas przeszukania prowadzonego w ramach innego postępowania karnego dotyczącego osoby trzeciej;
B. mając na uwadze, że 21 lutego 2022 r. podczas przeszukania pomieszczeń należących do znanego węgierskiego duchownego w ramach postępowania karnego w związku z domniemanym przestępstwem oszustwa budżetowego rzekomo popełnionego przez tego duchownego Anna Julia Donath, wraz z trzema posłami z węgierskiego parlamentu narodowego i innymi osobami, była obecna w miejscu, w którym odbywało się przeszukanie; mając na uwadze, że według informacji podanych we wniosku o uchylenie immunitetu doszło do incydentu ze służbami policji ds. finansowych, które miały obowiązek zapewnienia ochrony miejsc, w których odbywało się przeszukanie; mając na uwadze, że obecne wśród tłumu osoby, które uczestniczyły w tych działaniach, w tym Anna Julia Donath i trzech posłów z węgierskiego parlamentu narodowego, miały wstrzymać się od dalszego działania dopiero wówczas, gdy na miejsce dotarli funkcjonariusze policji wezwani w związku z utrudnianiem poszukania;
C. mając na uwadze, że Anna Julia Donath została wybrana do Parlamentu Europejskiego w wyborach europejskich w 2019 r.;
D. mając na uwadze, że zgodnie z art. 310 ust. 1 lit. a) węgierskiej ustawy C z 2012 r. w sprawie kodeksu karnego każda osoba, która z użyciem siły uniemożliwia urzędnikowi publicznemu wykonywanie czynności w ramach zgodnego z prawem postępowania, jest winna popełnienia przestępstwa; mając na uwadze, że Anna Julia Donath została poddana przesłuchaniu jako podejrzana podczas wszczętego później dochodzenia; oraz mając na uwadze, że wszczęto przeciwko niej postępowanie karne;
E. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;
F. mając na uwadze, że z jednej strony Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej, że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 2 ;
G. mając na uwadze, że zarzucane czyny nie dotyczą opinii wyrażonych lub głosów oddanych przy wykonywaniu przez Annę Julię Donath obowiązków posłanki do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;
H. mając na uwadze, że art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej przewiduje, iż posłowie do Parlamentu Europejskiego na terytorium swojego państwa korzystają z immunitetów przyznawanych posłom do parlamentu ich państwa;
I. mając na uwadze, że zgodnie z art. 4 ust. 2 węgierskiej ustawy zasadniczej posłom do węgierskiego parlamentu przysługuje immunitet; mając na uwadze, że zgodnie z art. 10 ust. 2 Aktu LVII z 2004 r. w sprawie statusu prawnego węgierskich posłów do Parlamentu Europejskiego posłom tym przysługuje taki sam immunitet jak posłom do parlamentu Węgier, oraz że zgodnie z art. 12 ust. 1 decyzja o uchyleniu immunitetu posła do Parlamentu Europejskiego należy do kompetencji Parlamentu Europejskiego; mając na uwadze, że zgodnie z art. 74 ust. 1 węgierskiej ustawy nr XXXVI z 2012 r. o Zgromadzeniu Narodowym, można wszcząć lub prowadzić postępowanie karne lub - w przypadku immunitetu, którego w danej sprawie nie można się zrzec - postępowanie w sprawie o wykroczenie oraz zastosować środki przymusu wobec posła tylko za uprzednią zgodą Zgromadzenia Narodowego;
J. mając na uwadze, że z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości wynika, iż Parlament dysponuje "bardzo szerokim zakresem uznania co do kierunku, jaki zamierza nadać decyzji w następstwie wniosku o uchylenie immunitetu (...), ze względu na polityczny charakter takiej decyzji" 3 ;
K. mając na uwadze, że węgierski duchowny, w którego sprawie wydano nakaz przeszukania, jest postrzegany jako przeciwnik obecnego rządu węgierskiego; mając na uwadze, że w debatach w swojej grupie politycznej w Parlamencie Europejskim Anna Julia Donath wielokrotnie zabierała głos z celu udzielenia wsparcia temu duchownemu w kontekście walki z korupcją; mając na uwadze, że Anna Julia Donath zasiada w Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych Parlamentu Europejskiego, która regularnie omawia wszystkie kwestie dotyczące praworządności, w tym sytuacji na Węgrzech; mając na uwadze, że regularnie wypowiada się krytycznie wobec władz politycznych swojego kraju;
L. mając na uwadze, że zarzucane czyny przypisywane Annie Julii Donath zostały rzekomo popełnione 21 lutego 2022 r., natomiast wniosek o uchylenie immunitetu złożono dopiero 19 grudnia 2023 r.; mając na uwadze, że w związku z tym wniosek złożono dopiero dwa lata po odnośnych wydarzeniach i w kontekście zbliżających się wyborów europejskich w 2024 r.; mając na uwadze, że wydaje się, iż spośród wszystkich posłów, którzy byli obecni na miejscu i uczestniczyli w zarzucanych czynach, tylko w sprawie dwóch posłów, w tym Anny Julii Donath, wszczęto postępowanie krajowe; mając na uwadze, że obaj ci posłowie do PE mieliby kandydować w wyborach europejskich na Węgrzech w 2024 r.;
M. mając na uwadze, że połączenie tych konkretnych elementów nasuwa poważne wątpliwości wskazujące na ewentualny zamiar zaszkodzenia działalności politycznej Anny Julii Donath, a w szczególności jej działalności jako posłanki do Parlamentu Europejskiego;
N. mając na uwadze, że w związku z tym wydaje się, iż w przedmiotowej sprawie istnieje fumus persecutionis, tj. "konkretne elementy" 4 wskazujące na to, że sprawę wniesiono do sądu z zamiarem zaszkodzenia politycznej działalności posłanki, której dotyczy wniosek o uchylenie immunitetu, a w szczególności jej działalności jako posłanki do Parlamentu Europejskiego kandydującej w wyborach europejskich w 2024 r. jako główna kandydatka swojej partii politycznej;
1. podejmuje decyzję o odmowie uchylenia immunitetu Anny Julii Donath;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do natychmiastowego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji właściwym władzom Węgier i Annie Julii Donath.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1283 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Anny Júlii Donáth (2024/2002(IMM)) |
| Data aktu: | 11/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 13/03/2025 |