- uwzględniając obrady dotyczące petycji nr 0146/2023, które toczyły się na posiedzeniu Komisji Petycji 29 listopada 2023 r.,
- uwzględniając wysłuchanie publiczne pt. "Granice Schengen - kwestie poruszone przez składających petycje", które 18 lipca 2023 r. poprowadziły wspólnie Komisja Petycji wraz z Komisją Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,
- uwzględniając komunikat Komisji z 16 listopada 2022 r. pt.: "Wzmocnienie strefy Schengen dzięki pełnemu uczestnictwu Bułgarii, Rumunii i Chorwacji w obszarze bez kontroli na granicach wewnętrznych" (COM(2022)0636),
- uwzględniając swoje rezolucje z 18 października 2022 r. w sprawie przystąpienia Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen 1 oraz z 12 lipca 2023 r. w sprawie przystąpienia do strefy Schengen 2 ,
- uwzględniając jednomyślną decyzję Rady z 30 grudnia 2023 r. o przyjęciu Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen, rozpoczynając od zniesienia kontroli na granicach powietrznych i morskich od marca 2024 r.;
- uwzględniając swoją rezolucję z 25 listopada 2021 r. w sprawie bezpieczeństwa parkingów dla samochodów ciężarowych w UE 3 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 9 maja 2023 r. w sprawie nowych unijnych ram mobilności miejskiej 4 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 13 czerwca 2023 r. w sprawie dużych projektów dotyczących infrastruktury transportowej w UE - wdrażanie projektów oraz monitorowanie i kontrola finansowania unijnego 5 ,
- uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej zmieniającego rozporządzenie (UE) 2021/1153 i rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającego rozporządzenie (UE) nr 1315/2013 (COM(2021)0812),
- uwzględniając art. 227 ust. 2 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że setki pojazdów ciężarowych są codziennie zatrzymywane na wewnętrznych granicach UE, w tym na granicach między państwami członkowskimi strefy Schengen a państwami członkowskimi UE spoza tej strefy, gdzie borykają się z bardzo długimi okresami oczekiwania i opóźnieniami wynikającymi z przetwarzania danych i kontroli; mając na uwadze, że obowiązujące europejskie ramy prawne nie przewidują ani nie regulują konkretnie maksymalnego terminu przetwarzania danych dotyczących towarów na granicach;
B. mając na uwadze, że przyczyny tych kolejek i opóźnień na granicach państw członkowskich można przypisać wielu czynnikom administracyjnym, operacyjnym, związanym z bezpieczeństwem, technicznym lub wynikającym z interoperacyjności, takim jak niewystarczające zdolności operacyjne i techniczne, niedobór personelu, punktów kontrolnych i wag pomostowych przeznaczonych dla pojazdów ciężarowych, a także koncentracja wielu organów instytucjonalnych na granicach i czasochłonne kontrole towarów; mając na uwadze, że art. 22 kodeksu granicznego Schengen 6 ustanawia zasadę braku kontroli i odpraw na granicach wewnętrznych między państwami strefy Schengen, zgodnie z zasadą swobody przepływu określoną w art. 26 ust. 2 TFUE; mając na uwadze, że art. 24 wyraźnie stanowi, iż państwa członkowskie usuwają wszystkie przeszkody w płynnym przepływie ruchu przez drogowe przejścia graniczne na granicach wewnętrznych;
C. mając na uwadze, że kumulacja pojazdów ciężarowych zarejestrowanych w UE na granicach może mieć szkodliwy wpływ na zdrowie i warunki pracy kierowców, bezpieczeństwo ruchu drogowego i działalność przedsiębiorstw przewozowych, a także wpływać negatywnie na konkurencję i funkcjonowanie jednolitego rynku UE oraz zwiększać koszty ponoszone przez przewoźników drogowych;
D. mając na uwadze, że Bułgaria i Rumunia nadal czekają na decyzję Rady w sprawie terminu zniesienia kontroli na wewnętrznych granicach lądowych; mając na uwadze, że zniesienie kontroli i odpraw na wewnętrznych granicach lądowych miałoby pozytywny wpływ na udział Rumunii i Bułgarii w jednolitym rynku UE, usuwając przeszkody dla mobilności, które powodują opóźnienia w działalności gospodarczej w wyniku zakłóceń w harmonogramach dostaw towarów;
E. mając na uwadze, że opóźnienia w przejeździe pojazdów ciężarowych przez granice powodują straty w wysokości setek milionów euro dla europejskich przedsiębiorstw, zwłaszcza w branżach logistyki, turystyki i w branży hotelarsko-gastronomicznej; mając na uwadze, że ryzyko, jakie stwarzają te ograniczenia w przekraczaniu granic, stało się szczególnie widoczne podczas pandemii COVID-19; mając na uwadze, że utrzymanie status quo znacznie osłabia odporność UE w obliczu innych potencjalnych zagrożeń zdrowia publicznego;
F. mając na uwadze, że długość kolejek pojazdów ciężarowych na zewnętrznych granicach UE z krajami Bałkanów Zachodnich jest szczególnie niepokojąca;
G. mając na uwadze, że taki stan rzeczy zagraża poważnie zdrowiu i bezpieczeństwu kierowców zawodowych, pogarszając ich warunki pracy i obniżając jakość miejsc pracy w tym zawodzie, a dodatkowo przyczynia się do globalnego niedoboru kierowców pojazdów ciężarowych; mając na uwadze, że kierowcy pojazdów ciężarowych we wszystkich państwach członkowskich UE często cierpią na liczne formy przewlekłego bólu, takie jak ból dolnej części pleców, ból kolan i barków; mając na uwadze, że jednocześnie częste arbitralne wymogi dotyczące rozładunku i ponownego załadunku towarów wiążą się ze znacznymi dodatkowymi zagrożeniami dla zdrowia i nierzadko prowadzą do obrażeń, ponieważ kierowcy pojazdów ciężarowych często mogą nie mieć siły fizycznej ani odpowiedniego sprzętu do podnoszenia dużych ciężarów; mając na uwadze, że pracodawcy bez zastanowienia nakładają ten obowiązek i odpowiedzialność na kierowców pojazdów ciężarowych bez dodatkowego wynagrodzenia;
H. mając na uwadze, że kolejki pojazdów ciężarowych oczekujących na granicach mają bezpośredni wpływ na zdrowie obywateli europejskich, wpływając negatywnie na jakość powietrza, powodując zanieczyszczenie wody i hałas, a także wpływając negatywnie na obszary Natura 2000; mając na uwadze, że na przykład w komunikacie Komisji z 16 maja 2023 r. podkreślono, że co roku emitowanych jest 46 000 ton CO2 z powodu utrzymywanych kontroli na granicach wewnętrznych w Rumunii i Bułgarii;
I. mając na uwadze, że zagęszczenie ruchu pojazdów ciężarowych obniża także jakość istniejącej infrastruktury, a jednocześnie ogranicza bezpieczeństwo ruchu drogowego i zwiększa ryzyko wypadków drogowych;
J. mając na uwadze, że niezbędne jest zwiększenie publicznego i prywatnego finansowania bezpiecznych i chronionych parkingów dla pojazdów ciężarowych, by umożliwić kierowcom w pełni bezpieczne przerwy; mając na uwadze, że wzmocnienie narzędzi bezpieczeństwa, na przykład poprzez opracowanie specjalnych aplikacji mobilnych, zmniejszyłoby ryzyko, że kierowcy pojazdów ciężarowych staną się ofiarami przestępstw;
1. wzywa Parlament, Radę i Komisję, aby podczas opracowywania kluczowych strategii politycznych UE, takich jak transeuropejska sieć transportowa, skupiły się na konkretnych środkach zapewniających sprawne i skuteczne przekraczanie granic w transporcie towarowym;
2. wzywa Komisję, aby po przeprowadzeniu oceny skutków dotyczącej zagadnień opisanych w niniejszym projekcie rezolucji zaproponowała natychmiastowe i wiążące środki ustawodawcze w celu stworzenia ogólnounijnego standardu przewidującego poświęcenie średnio jednej minuty na obsługę pojazdów ciężarowych na wewnątrzunijnych przejściach granicznych, aby zagwarantować płynność na wewnętrznych granicach strefy Schengen i poza nią, umożliwiając szybki i skuteczny przepływ towarów i usług; podkreśla, że taki środek poprawiłby znacznie konkurencyjność sektora transportu drogowego i zapewniłby jego sprawne funkcjonowanie na jednolitym rynku; podkreśla, że utrzymywanie kontroli na granicach lądowych szkodzi interesom gospodarczym wszystkich państw członkowskich;
3. podkreśla, że od 2011 r. Komisja powtarza, iż zarówno Rumunia, jak i Bułgaria spełniły wszystkie formalne kryteria przystąpienia do strefy Schengen; podkreśla, że decyzja Rady z 30 grudnia 2023 r. o zniesieniu kontroli na granicach powietrznych i morskich w Rumunii i Bułgarii jedynie częściowo rozwiązuje kwestię obecnego zakłócenia jednolitego rynku; podkreśla, że decyzja ta nie rozwiązuje największego i najpilniejszego problemu, a mianowicie lądowych przejść granicznych, gdzie kontrole są utrzymywane na lądowej granicy Schengen, co utrudnia jej bezproblemowe przekraczanie przez pojazdy ciężarowe, autobusy, samochody prywatne i pociągi; przypomina, że od dawna opowiada się za poparciem pełnego stosowania dorobku Schengen w odniesieniu do Bułgarii i Rumunii; wzywa prezydencję belgijską i wszystkich członków Rady do jak najszybszego przyjęcia, nie później niż do połowy 2024 r., decyzji w sprawie pełnego stosowania dorobku Schengen w Rumunii i Bułgarii;
4. zwraca się zatem do Komisji, by zagwarantowała przestrzeganie i monitorowanie stosowania podjętych środków, w tym poprzez nakładanie kar; podkreśla, że potrzebne jest odpowiednie i wystarczające unijne finansowanie i wsparcie techniczne;
5. apeluje do Komisji i państw członkowskich, aby prawodawstwo UE zezwalało kierowcom pojazdów ciężarowych na korzystanie z mniejszych przejść granicznych, gdy główne drogi są zamknięte z powodu prac konserwacyjnych, aby uniknąć sytuacji, w której kierowcy będą uzależnieni od arbitralnych działań poszczególnych krajów, jest to bowiem kwestia leżąca w ogólnym interesie UE;
6. wzywa Komisję, aby we współpracy z państwami członkowskimi i odpowiednimi zainteresowanymi stronami przedstawiła konkretne środki, których celem jest rozwiązanie problemu niedoboru kierowców zawodowych w UE poprzez pobudzanie zainteresowania młodych ludzi w drodze finansowania specjalnych szkoleń i przekwalifikowania oraz zdobywania kwalifikacji oraz wspierania partnerstw między szkołami zawodowymi a przedsiębiorstwami transportowymi, w tym dzięki specjalnemu wsparciu budżetowemu UE;
7. wzywa państwa członkowskie do dalszych wzmożonych wysiłków na rzecz wzmocnienia współpracy transgranicznej w ściganiu przestępstw kradzieży towarów z pojazdów ciężarowych;
8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji, Radzie i właściwym organom krajowym.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1278 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2024 r. w sprawie obsługi pojazdów ciężarowych na przejściach granicznych na podstawie petycji nr 0146/2023 (2024/2540(RSP)) |
| Data aktu: | 10/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 13/03/2025 |