Konsultacje publiczne dotyczące ewentualnych środków ograniczających dostęp podmiotów gospodarczych i wyrobów medycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej do unijnego rynku zamówień publicznych na wyroby medyczne zgodnie z art. 6 Instrumentu Zamówień Międzynarodowych

Konsultacje publiczne dotyczące ewentualnych środków ograniczających dostęp podmiotów gospodarczych i wyrobów medycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej do unijnego rynku zamówień publicznych na wyroby medyczne zgodnie z art. 6 Instrumentu Zamówień Międzynarodowych 1
(C/2025/1259)

Powody prowadzenia konsultacji przez Komisję:

24 kwietnia 2024 r. Komisja Europejska ("Komisja") wszczęła postępowanie wyjaśniające zgodnie z art. 5 ust. 1 Instrumentu Zamówień Międzynarodowych ("IZM") 2  w sprawie zarzutów dotyczących środków i praktyk Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL") mających wpływ na jej rynek zamówień publicznych na wyroby medyczne.

Po zamknięciu postępowania, 14 stycznia Komisja opublikowała sprawozdanie dotyczące postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 5 ust. 4 IZM 3 . W sprawozdaniu Komisja po pierwsze stwierdziła, że środki i praktyki zidentyfikowane w toku postępowania wyjaśniającego wprowadzone przez ChRL w odniesieniu do zamówień wyrobów medycznych istnieją, są stosowane na całym terytorium ChRL i mają wpływ na wszystkie kategorie wyrobów medycznych. Po drugie te środki i praktyki wyraźnie powodują w praktyce poważne i powtarzające się ograniczenia dostępu unijnych wykonawców oraz wyrobów medycznych wyprodukowanych w Unii do rynku zamówień publicznych na wyroby medyczne w ChRL. W związku z tym Komisja ocenia obecnie, czy warunki określone w art. 6 IZM dotyczące wprowadzania środków ograniczających dostęp wykonawców i wyrobów medycznych pochodzących z ChRL do unijnego rynku zamówień publicznych, w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. j) rozporządzenia IZM (środki IZM), zostały spełnione.

W drodze obecnych konsultacji Komisja pragnie zgromadzić opinie podmiotów, na które mogą mieć wpływ ewentualne środki IZM zgodnie z art. 6 IZM, ograniczające dostęp wykonawców i wyrobów medycznych pochodzących z ChRL do unijnego rynku zamówień publicznych na wyroby medyczne. Komisja jest zainteresowana otrzymaniem uwag na temat tych środków od podmiotów, na które środki mogą mieć wpływ.

Termin przekazania informacji:

3 marca 2025 r., 23:59 (CET)

Do kogo kierowana jest prośba o przekazanie uwag:

Komisja zaprasza do przesyłania uwag wszystkie podmioty, na które mogą mieć wpływ potencjalne środki IZM opisane poniżej.

Kontekst i możliwe środki IZM w przedmiotowej sprawie:

Zgodnie z art. 6 ust. 3 IZM środki IZM należy określić na podstawie następujących kryteriów:

- proporcjonalność środka IZM wobec środka lub praktyki państwa trzeciego oraz

- dostępność alternatywnych źródeł dostaw danych towarów i usług, w celu uniknięcia lub zminimalizowania znaczącego negatywnego wpływu na instytucje zamawiające i podmioty zamawiające.

Zgodnie z art. 6 ust. 9 IZM przy określaniu możliwych środków IZM Komisja decyduje o rodzaju środka, który byłby proporcjonalny i najskuteczniej zaradziłby danemu poziomowi ograniczeń dostępu unijnych wykonawców w sektorze wyrobów medycznych oraz unijnych wyrobów medycznych do rynku zamówień publicznych w ChRL.

Zgodnie z art. 6 ust. 6 IZM w przedmiotowej sprawie Komisja rozważa, czy ograniczyć dostęp wykonawców pochodzących z ChRL do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego w UE w przypadku wszystkich kategorii wyrobów medycznych o szacowanej wartości równej lub przekraczającej 5 000 000 EUR bez podatku VAT, przez nakazanie wszystkim unijnym instytucjom zamawiającym i podmiotom zamawiającym, aby a) stosowały korektę punktacji na oferty złożone przez wykonawców pochodzących z ChRL lub b) wykluczały oferty złożone przez wykonawców pochodzących z ChRL.

W przypadku wprowadzenia środka lub środków IZM instytucje zamawiające i podmioty zamawiające z UE byłyby również zobowiązane do zamieszczenia w dokumentach zamówienia publicznego zobowiązań określonych w art. 8 ust. 1 IZM.

W związku z tym Komisja jest zainteresowana opiniami podmiotów, na które mogą mieć wpływ wszelkie środki IZM ewentualnie wprowadzone w przyszłości przez Komisję, na temat skutków takich środków.

Wykorzystanie informacji i poufność

Aby uwagi na piśmie zostały w pełni rozpatrzone, powinny być jak najbardziej szczegółowe i należy do nich dołączyć dokumenty potwierdzające. Uwagi należy przesyłać na adres e-mail TRADE-EU-INTERNATIONAL-PROCUREMENT- INSTRUMENT@ec.europa.eu lub pocztą na adres:

European Commission

Directorate-General for Trade

Directorate E/Unit E4

Office: CHAR 05/052

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

Informacje otrzymane na podstawie tych konsultacji zostaną wykorzystane wyłącznie do celów, w związku z którymi o nie wystąpiono.

Komisja będzie traktować takie informacje zgodnie z zasadą poufności, jeżeli istnieją rozsądne przyczyny uzasadniające takie traktowanie. Jeżeli istnieje potrzeba, aby którąkolwiek część informacji i dokumentów potwierdzających traktowano jako poufną, należy jasno wyrazić takie żądanie i przedstawić jego motywy. Informacje lub dokumenty zawierające poufne informacje należy oznaczyć jako "Confidential" ("Poufne").

Do wszystkich informacji poufnych należy dołączyć ich niepoufne streszczenie. Streszczenie musi być wystarczająco szczegółowe, aby umożliwić prawidłowe zrozumienie istoty informacji przekazanych z klauzulą poufności. Jeżeli okaże się, że wniosek o zachowanie poufności nie jest uzasadniony, lub jeżeli respondent nie dostarczy niepoufnego streszczenia wniosku, Komisja może nie uwzględnić takich informacji.

Informacje przekazywane Komisji muszą być wolne od praw autorskich. Przed dostarczeniem Komisji informacji lub danych, które są objęte prawami autorskimi osób trzecich, podmioty przekazujące informacje muszą zwrócić się do podmiotu praw autorskich o udzielenie wyraźnego specjalnego zezwolenia na wykorzystanie przez Komisję tych informacji i danych w zamierzonym celu.

Aby uzyskać dodatkowe informacje lub w przypadku problemów z wypełnieniem formularza, prosimy o kontakt pod adresem e-mail:

TRADE-EU-INTERNATIONAL-PROCUREMENT-INSTRUMENT@ec.europa.eu

FORMULARZ PRZEKAZANIA INFORMACJI

1. INFORMACJE O RESPONDENCIE:

1.1. Imię:

1.2. Nazwisko:

1.3. E-mail:

1.4. Telefon (w tym międzynarodowy numer kierunkowy):

1.5. Adres do korespondencji:

1.6. Proszę wskazać, czy respondent przekazuje informacje jako:

- Osoba fizyczna

- Przedsiębiorstwo, tj. podmiot gospodarczy

- Związek przedsiębiorstw

- Ważna organizacja międzybranżowa reprezentująca partnerów społecznych

- Inna odpowiedź (proszę wyjaśnić).

1.7. W przypadku przesłania odpowiedzi jako podmiot gospodarczy/związek/organizacja/inny podmiot proszę wskazać następujące elementy:

- Nazwa podmiotu gospodarczego/związku/organizacji/innego podmiotu i szczegółowe informacje

- Przedstawiciel prawny

- Przedmiot działalności

- W przypadku podmiotu reprezentującego interesy wykonawców/sektorów gospodarczych proszę opisać, jacy wykonawcy lub jakie sektory gospodarcze są reprezentowani(-ne).

1.8. Proszę wskazać, czy respondent wyraża zgodę na ujawnienie jego tożsamości przez Komisję. Jeśli nie, proszę podać powody.

2. ODPOWIEDŹ

Proszę przedstawić swoje odpowiedzi i uwagi.

Aby przesłać dokumenty potwierdzające, należy załączyć je do przesłanych informacji i wskazać, do której części odpowiedzi się odnoszą.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1031 z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie dostępu wykonawców, towarów i usług z państw trzecich do unijnych rynków zamówień publicznych i koncesji oraz procedur wspierających negocjacje dotyczące dostępu unijnych wykonawców, towarów i usług do rynków zamówień publicznych i koncesji państw trzecich (Instrument Zamówień Międzynarodowych - IZM) (Dz.U. L 173 z 30.6.2022, s. 1).
2 Zob. Ogłoszenie o wszczęciu postępowania wyjaśniającego na podstawie Instrumentu Zamówień Międzynarodowych w odniesieniu do środków i praktyk Chińskiej Republiki Ludowej na rynku zamówień publicznych dla wyrobów medycznych (Dz.U. C, C/2024/2973, 24.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/2973/oj).
3 Sprawozdanie Komisji na podstawie art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1031 dotyczące postępowania wyjaśniającego zgodnie z Instrumentem Zamówień Międzynarodowych w sprawie środków i praktyk Chińskiej Republiki Ludowej stosowanych na rynku zamówień publicznych na wyroby medyczne, COM(2025)5 oraz towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji "Ustalenia faktyczne z postępowania wyjaśniającego na podstawie IZM dotyczące rynku zamówień publicznych na wyroby medyczne w Chińskiej Republice Ludowej" towarzyszący sprawozdaniu Komisji na podstawie art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1031 dotyczącym postępowania wyjaśniającego zgodnie z Instrumentem Zamówień Międzynarodowych w sprawie środków i praktyk Chińskiej Republiki Ludowej stosowanych na rynku zamówień publicznych na wyroby medyczne, SWD(2025)2 - dostępny na stronie: https://ec.europa.eu/transparency/documents-register/detail?ref=COM(2025)5&lang=pl.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1259

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konsultacje publiczne dotyczące ewentualnych środków ograniczających dostęp podmiotów gospodarczych i wyrobów medycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej do unijnego rynku zamówień publicznych na wyroby medyczne zgodnie z art. 6 Instrumentu Zamówień Międzynarodowych
Data aktu: 19/02/2025
Data ogłoszenia: 19/02/2025