Sprawa T-25/25: Skarga wniesiona w dniu 21 stycznia 2025 r. - SAIC Motor Corporation i in./Komisja

Skarga wniesiona w dniu 21 stycznia 2025 r. - SAIC Motor Corporation i in./Komisja
(Sprawa T-25/25)

(C/2025/1247)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: SAIC Motor Corporation Ltd (Shanghai, Chiny), Nanjing Automobile (Group) Corporation (Nanjing, Chiny), SAIC Maxus Automotive Co. Ltd (Shanghai, Chiny), SAIC Volkswagen Automotive Co. Ltd (Shanghai), SAIC General Motors Corporation Ltd (Shanghai, Chiny), SAIC GM Wuling Automobile Co. Ltd (Liuzhou, Chiny) (przedstawiciele: B. Servais i V. Crochet, adwokaci)

Strona pozwana: Komisji Europejska

Żądania

Skarżący wnoszą do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/2754 z dnia 29 października 2024 r. nakładającego ostateczne cło wyrównawcze na przywóz nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej 1  w całości w zakresie, w jakim dotyczy ono skarżących; oraz

- obciążenie Komisji oraz wszelkich interwenientów popierających żądania Komisji, którzy mogą zostać dopuszczeni do udziału w sprawie kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżący podnoszą sześć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że decyzja Komisji o przypisaniu korzyści wynikających z programów subsydiowania otrzymanych przez niektóre podmioty należące do grupy SAIC obrotom grupy pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym stanowi jedynie oczywisty błąd w ocenie, ponieważ nie uwzględnia dostępnych informacji i narusza art. 7 i 28 rozporządzenia podstawowego oraz obowiązek uzasadnienia.

2. Zarzut drugi dotyczący tego, że decyzja Komisji o przekazaniu grupie SAIC ogółu korzyści uzyskanych przez Volkswagen Finance (China) Co. Ltd. i SAIC-General Motors Acceptance Corporation Automotive Finance Co. Ltd. stanowi oczywisty błąd w ocenie, ponieważ nie uwzględnia dostępnych informacji i narusza art. 1 ust. 1, art. 5, art. 7 ust. 1 oraz art. 28 ust. 1 i 5 rozporządzenia podstawowego.

3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że decyzja Komisji o pominięciu w całości informacji dostarczonych przez trzech dostawców akumulatorów zintegrowanych pionowo przy obliczaniu kwoty korzyści w ramach programu subsydiowania w odniesieniu do dostaw akumulatorów za kwotę niższą od odpowiedniego wynagrodzenia stanowi oczywisty błąd w ocenie i narusza art. 1 ust. 1, art. 3, art. 5 i art. 28 rozporządzenia podstawowego, obowiązek uzasadnienia oraz zasadę dobrej administracji wyrażoną w art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.

4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że decyzja Komisji o obliczeniu korzyści wynikających z pomocy w ramach programów subsydiowania i "polityki subsydiów fiskalnych na rzecz promowania i stosowania pojazdów napędzanych nowymi źródłami energii" na podstawie kwot otrzymanych przed opodatkowaniem bez dokonania odpowiednich dostosowań w odniesieniu do pobranego podatku narusza art. 3 i 5 rozporządzenia podstawowego.

5. Zarzut piąty dotyczący tego, że decyzja Komisji o wprowadzeniu środków wyrównawczych względem subsydiów przyznanych przed okresem objętym dochodzeniem w ramach programu subsydiowania "polityki subsydiów fiskalnych na rzecz promowania i stosowania pojazdów napędzanych nowymi źródłami energii" stanowi oczywisty błąd w ocenie z pominięciem dowodów zawartych w aktach i narusza art. 3, 5 i 15 ust. 1 rozporządzenia podstawowego.

6. Zarzut szósty dotyczący tego, że decyzja Komisji o wprowadzeniu środków wyrównawczych w odniesieniu do zwolnienia z opodatkowania dywidend w ramach programu subsydiowania stanowi oczywisty błąd w ocenie przy dokonywaniu wykładni ustawy w sprawie podatku dochodowego od przedsiębiorstw Chińskiej Republiki Ludowej poprzez uznanie, że program ten jest szczególny w rozumieniu art. 4 rozporządzenia podstawowego.

1 Dz.U. 2024/2754, 29.10.2024.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1247

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-25/25: Skarga wniesiona w dniu 21 stycznia 2025 r. - SAIC Motor Corporation i in./Komisja
Data aktu: 03/03/2025
Data ogłoszenia: 03/03/2025