Sprawa T-11/25: Skarga wniesiona w dniu 9 stycznia 2025 r. - Norddeutsche Landesbank - Girozentrale/SRB

Skarga wniesiona w dniu 9 stycznia 2025 r. - Norddeutsche Landesbank - Girozentrale/SRB (Sprawa T-11/25) (C/2025/1245)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Norddeutsche Landesbank - Girozentrale (przedstawiciele: J. Seitz i C. Marx, Rechtsanwälte)

Strona pozwana: Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji

Żądania:

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji wydanej przez stronę pozwaną w dniu 25 października 2024 r. (nr: SRB/ES/2024/44) w tym załączników do niej, w zakresie, w jakim mają one znaczenie dla skarżącej, oraz

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Niniejsza skarga opiera się na pięciu zarzutach.

1. Zarzut pierwszy: Naruszenie art. 70 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 1

Strona pozwana ustaliła roczny poziom docelowy na ponad 1/8 ostatecznego poziomu docelowego, wbrew art. 70 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014.

2. Zarzut drugi: Zastosowanie wskaźnika IPS 2  narusza rozporządzenie delegowane (UE) 2015/63 3 , które należy interpretować w świetle prawa wyższego rzędu

- W ramach art. 7 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia delegowanego 2015/63 (UE) pozwana powinna była wziąć pod uwagę fakt, że Deutsche Hypothekenbank posiada znaczną większość instrumentów pochodnych w celu zabezpieczenia i zarządzania ryzykiem.

- Przy zastosowaniu wskaźnika IPS nie uwzględniono znaczenia przynależności Deutsche Hypothekenbank do instytucjonalnego systemu ochrony grupy finansowej kas oszczędnościowych.

- Zgodnie z art. 6 ust. 5 akapit drugi rozporządzenia delegowanego 2015/63 (UE) pozwana powinna była również uwzględnić niewielkie prawdopodobieństwo restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji danej instytucji, a tym samym skorzystania z jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz przestrzegać zasady proporcjonalności.

3. Zarzut trzeci: Uwzględnienie całkowitej ekspozycji na instrumenty pochodne w ramach wskaźnika ryzyka "działalność handlowa, ekspozycje pozabilansowe, instrumenty pochodne, stopień złożoności oraz możliwość restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji" narusza rozporządzenie delegowane (UE) 2015/63, które należy interpretować w świetle prawa wyższego rzędu.

Ponadto, przy uwzględnianiu całkowitej ekspozycji na instrumenty pochodne w ramach art. 6 ust. 5 akapit pierwszy lit. a), art. 6 ust. 6 i art. 7 ust. 4 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia delegowanego 2015/63 (UE), pozwana powinna była wziąć pod uwagę, zgodnie z wymogiem ukierunkowania na profil ryzyka, że w przypadku Deutsche Hypothekenbank wszystkie instrumenty pochodne zostały przypisane do portfela niehandlowego i były wykorzystywane wyłącznie do celów zabezpieczających.

4. Zarzut czwarty: Nieuwzględnienie wskaźnika ryzyka MREL 4  w ramach elementu ryzyka "ekspozycja na ryzyko" narusza rozporządzenie delegowane (UE) 2015/63

Zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a) i ust. 2 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 pozwana powinna była uwzględnić ponadprzeciętnie wysoką stopę zobowiązań kwalifikowalnych i funduszy własnych skarżącej wynoszący 67,6 %, który znacznie przekraczał minimalną stopę 8 % ustaloną przez pozwaną.

5. Zarzut piąty: Zastosowanie mnożnika korekty ryzyka narusza rozporządzenie delegowane (UE) 2015/63, które należy interpretować w świetle prawa wyższego rzędu

Przy ustalaniu mnożnika korekty ryzyka pozwana powinna była wziąć pod uwagę nieryzykowny model biznesowy Deutsche Hypothekenbank jako banku obligacji nieprowadzącego działalności w ramach portfela handlowego, jego niskie prawdopodobieństwo niewykonania zobowiązań oraz ponadprzeciętny wskaźnik ryzyka MREL, zgodnie z zasadą ukierunkowania na profil ryzyka i podstawowym prawem do wolności prowadzenia działalności gospodarczej zagwarantowanym w art. 16 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej 5 .

6. Zarzut szósty (pomocniczo): Artykuł 7 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 narusza prawo wyższej rangi

W związku z tym, że art. 7 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 przewiduje względną wagę wskaźnika IPS, przepis ten narusza ogólną zasadę równości zapisaną w art. 20 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz zasadę proporcjonalności, ponieważ instytucje, które podlegają tej samej gwarancji instytucji, a zatem mają takie samo prawdopodobieństwo niewykonania zobowiązań, mogą być traktowane odmiennie.

7. Zarzut siódmy: Naruszenie prawa wyższej rangi przez definicję "depozytów międzybankowych" zawartą w tytule "Krok 1" załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63

Definicja "depozytów międzybankowych" zawarta w załączniku I, zawarta w załączniku I, krok 1, do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63, jest niezgodna z prawem, ponieważ neutralne pod względem ryzyka papiery wartościowe, takie jak obligacje imienne, nie mogą być uwzględniane przy obliczaniu wskaźnika ryzyka "kredyty i depozyty międzybankowe" ze względu na istniejące zabezpieczenie.

8. Zarzut ósmy: Mechanizm podziału przedziałów ustanowiony w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/63 narusza prawo wyższej rangi

Przypisanie klas ryzyka zgodnie z krokiem 2 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 prowadzi do ewidentnie niesprawiedliwych wyników, a zatem narusza zasadę ukierunkowania na profil ryzyka i ogólną zasadę równego traktowania. W celu uniknięcia takiej sytuacji pozwana powinna była przewidzieć manualną weryfikację wzoru obliczeniowego użytego do przypisania klas ryzyka.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. 2014 L 225, s. 1).
2 Instytucjonalne systemy ochrony (Institutional Protection Schemes - IPS).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/63 z dnia 21 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. 2015, L 11, s. 44).
4 Minimalny wymóg w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (Minimum Requirement for Own Funds and Eligible Liabilities - MREL)
5 Dz.U. 2012, C 326, s. 391.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1245

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-11/25: Skarga wniesiona w dniu 9 stycznia 2025 r. - Norddeutsche Landesbank - Girozentrale/SRB
Data aktu: 03/03/2025
Data ogłoszenia: 03/03/2025