(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Norddeutsche Landesbank - Girozentrale (przedstawiciele: J. Seitz i C. Marx, Rechtsanwälte)
Strona pozwana: Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji
Żądania:
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji wydanej przez stronę pozwaną w dniu 25 października 2024 r. (nr: SRB/ES/2024/44) w tym załączników do niej, w zakresie, w jakim mają one znaczenie dla skarżącej, oraz
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Niniejsza skarga opiera się na pięciu zarzutach.
1. Zarzut pierwszy: Naruszenie art. 70 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 1
Strona pozwana ustaliła roczny poziom docelowy na ponad 1/8 ostatecznego poziomu docelowego, wbrew art. 70 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014.
2. Zarzut drugi: Zastosowanie wskaźnika IPS 2 narusza rozporządzenie delegowane (UE) 2015/63 3 , które należy interpretować w świetle prawa wyższego rzędu
- W ramach art. 7 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia delegowanego 2015/63 (UE) pozwana powinna była wziąć pod uwagę fakt, że Deutsche Hypothekenbank posiada znaczną większość instrumentów pochodnych w celu zabezpieczenia i zarządzania ryzykiem.
- Przy zastosowaniu wskaźnika IPS nie uwzględniono znaczenia przynależności Deutsche Hypothekenbank do instytucjonalnego systemu ochrony grupy finansowej kas oszczędnościowych.
- Zgodnie z art. 6 ust. 5 akapit drugi rozporządzenia delegowanego 2015/63 (UE) pozwana powinna była również uwzględnić niewielkie prawdopodobieństwo restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji danej instytucji, a tym samym skorzystania z jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz przestrzegać zasady proporcjonalności.
3. Zarzut trzeci: Uwzględnienie całkowitej ekspozycji na instrumenty pochodne w ramach wskaźnika ryzyka "działalność handlowa, ekspozycje pozabilansowe, instrumenty pochodne, stopień złożoności oraz możliwość restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji" narusza rozporządzenie delegowane (UE) 2015/63, które należy interpretować w świetle prawa wyższego rzędu.
Ponadto, przy uwzględnianiu całkowitej ekspozycji na instrumenty pochodne w ramach art. 6 ust. 5 akapit pierwszy lit. a), art. 6 ust. 6 i art. 7 ust. 4 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia delegowanego 2015/63 (UE), pozwana powinna była wziąć pod uwagę, zgodnie z wymogiem ukierunkowania na profil ryzyka, że w przypadku Deutsche Hypothekenbank wszystkie instrumenty pochodne zostały przypisane do portfela niehandlowego i były wykorzystywane wyłącznie do celów zabezpieczających.
4. Zarzut czwarty: Nieuwzględnienie wskaźnika ryzyka MREL 4 w ramach elementu ryzyka "ekspozycja na ryzyko" narusza rozporządzenie delegowane (UE) 2015/63
Zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a) i ust. 2 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 pozwana powinna była uwzględnić ponadprzeciętnie wysoką stopę zobowiązań kwalifikowalnych i funduszy własnych skarżącej wynoszący 67,6 %, który znacznie przekraczał minimalną stopę 8 % ustaloną przez pozwaną.
5. Zarzut piąty: Zastosowanie mnożnika korekty ryzyka narusza rozporządzenie delegowane (UE) 2015/63, które należy interpretować w świetle prawa wyższego rzędu
Przy ustalaniu mnożnika korekty ryzyka pozwana powinna była wziąć pod uwagę nieryzykowny model biznesowy Deutsche Hypothekenbank jako banku obligacji nieprowadzącego działalności w ramach portfela handlowego, jego niskie prawdopodobieństwo niewykonania zobowiązań oraz ponadprzeciętny wskaźnik ryzyka MREL, zgodnie z zasadą ukierunkowania na profil ryzyka i podstawowym prawem do wolności prowadzenia działalności gospodarczej zagwarantowanym w art. 16 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej 5 .
6. Zarzut szósty (pomocniczo): Artykuł 7 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 narusza prawo wyższej rangi
W związku z tym, że art. 7 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 przewiduje względną wagę wskaźnika IPS, przepis ten narusza ogólną zasadę równości zapisaną w art. 20 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz zasadę proporcjonalności, ponieważ instytucje, które podlegają tej samej gwarancji instytucji, a zatem mają takie samo prawdopodobieństwo niewykonania zobowiązań, mogą być traktowane odmiennie.
7. Zarzut siódmy: Naruszenie prawa wyższej rangi przez definicję "depozytów międzybankowych" zawartą w tytule "Krok 1" załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63
Definicja "depozytów międzybankowych" zawarta w załączniku I, zawarta w załączniku I, krok 1, do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63, jest niezgodna z prawem, ponieważ neutralne pod względem ryzyka papiery wartościowe, takie jak obligacje imienne, nie mogą być uwzględniane przy obliczaniu wskaźnika ryzyka "kredyty i depozyty międzybankowe" ze względu na istniejące zabezpieczenie.
8. Zarzut ósmy: Mechanizm podziału przedziałów ustanowiony w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/63 narusza prawo wyższej rangi
Przypisanie klas ryzyka zgodnie z krokiem 2 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 prowadzi do ewidentnie niesprawiedliwych wyników, a zatem narusza zasadę ukierunkowania na profil ryzyka i ogólną zasadę równego traktowania. W celu uniknięcia takiej sytuacji pozwana powinna była przewidzieć manualną weryfikację wzoru obliczeniowego użytego do przypisania klas ryzyka.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1245 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-11/25: Skarga wniesiona w dniu 9 stycznia 2025 r. - Norddeutsche Landesbank - Girozentrale/SRB |
| Data aktu: | 03/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/03/2025 |