Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: GW (przedstawiciel: L. Levi i P. Baudoux, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- Stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 15 grudnia 2023 r. informującej skarżącego, że nie był uprawniony do dodatku na ponowne zagospodarowanie i współczynnika korygującego podczas pobytu w Szwecji w chwili przejścia na emeryturę w Komisji;
- Stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 27 marca 2024 r. oraz, w stosownym przypadku, decyzji Komisji z dnia 8 maja 2024 r. informującej skarżącego, że Komisja odzyskuje rzekomo nienależne wypłaty;
- W razie potrzeby, stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 14 października 2024 r. oddalającej zażalenia skarżącego;
- Zasądzenie od Komisji na rzecz skarżącego odszkodowania i zadośćuczynienia za poniesioną przez niego szkodę i krzywdę;
- Obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący oczywistego błędu w ocenie, naruszenia art. 20 załącznika XIII do regulaminu pracowniczego oraz art. 6 załącznika VII do regulaminu pracowniczego, a także naruszenia art. 85 regulaminu pracowniczego.
- W spornych decyzjach Komisja popełniła oczywisty błąd w ocenie i naruszyła art. 20 załącznika XIII i art. 6 załącznika VII do regulaminu pracowniczego, twierdząc, że skarżącemu nie przysługiwało prawo do dodatku na ponowne zagospodarowanie i współczynnika korygującego, podczas gdy skarżący przedstawił dowód ustanowienia miejsca zamieszkania w Szwecji. W celu uzasadnienia swojego stanowiska Komisja odwołuje się przede wszystkim do decyzji i orzeczeń szwedzkich organów i sądów odmawiających wpisania skarżącego do rejestru ludności.
- Ponadto podnosi się, że Komisja naruszyła również art. 85 regulaminu pracowniczego i popełniła oczywisty błąd w ocenie w spornych decyzjach, ponieważ nie zostały spełnione przesłanki odzyskania podnoszonych nienależnych wypłat: po pierwsze, skarżący miał prawo do otrzymania płatności podczas pobytu w Szwecji; po drugie, zakładając, że płatności te są niezgodne z prawem, niezgodność z prawem tych płatności nie wydaje się "na tyle oczywista".
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia autonomicznego pojęcia prawa Unii i naruszenia zasad wykładni.
- W spornych decyzjach Komisja naruszyła autonomiczne pojęcie prawa Unii i zasady wykładni, ponieważ odniosła się głównie do decyzji i orzeczeń organów i sądów krajowych odmawiających skarżącemu prawa do wpisu do rejestru ludności: w związku z tym Komisja nie interpretuje pojęcia "zamieszkania" w świetle prawa Unii i regulaminu pracowniczego, lecz w świetle prawa krajowego.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia prawa do dobrej administracji (obowiązek uzasadnienia, prawo do rozpatrzenia sprawy w rozsądnym terminie, obowiązek staranności, obowiązek dbałości i prawo do bycia wysłuchanym).
- Komisja nie przedstawiła, jak podniesiono, wystarczającego uzasadnienia spornych decyzji.
- Komisja nie rozpatrzyła sprawy skarżącego w rozsądnym terminie: spór ten trwał ponad dwa lata ze względu na to, że służby Komisji (PMO i organ powołujący) nie powiadomiły o prawach skarżącego ani ich nie uzgodniły. Ze względu na ten brak powiadomienia/uzgodnienia skarżący był zmuszony do składania za każdym razem licznych nowych skarg.
- Komisja uchybiła ciążącemu na niej obowiązkowi staranności, ponieważ z akt sprawy nie wynika, że uwzględniła ona interesy skarżącego przed wydaniem spornych decyzji, pomimo poważnych konsekwencji finansowych tych decyzji dla sytuacji skarżącego i jego podeszłego wieku.
- Komisja naruszyła również prawo skarżącego do bycia wysłuchanym, ponieważ nie wezwała skarżącego do przedstawienia uwag przed wydaniem decyzji z dnia 15 grudnia 2023 r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1235 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-662/24: Skarga wniesiona 20 grudnia 2024 r. - GW/Komisja |
| Data aktu: | 03/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/03/2025 |