(C/2025/1219)
(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Verwaltungsgerichts Berlin
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: ZP
Druga strona postępowania: Bundesrepublik Deutschland
Pytania prejudycjalne
1) Czy wykładni załącznika I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/32/UE 2 w sprawie wspólnych procedur udzielania i cofania ochrony międzynarodowej należy dokonywać w ten sposób, że dla uznania danego państwa za bezpieczny kraj pochodzenia musi istnieć bezpieczeństwo dla wszystkich grup ludności lub grup osób w całym kraju,
a) w związku a czym stoi temu na przeszkodzie sytuacja, gdy jedynie członkowie określonej grupy ludności lub określonej grupy osób, a nie osoby nienależące do tej grupy ludności lub grupy osób, muszą obawiać się prześladowań w rozumieniu art. 9 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie norm dotyczących kwalifikowania obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako beneficjentów ochrony międzynarodowej, jednolitego statusu uchodźców lub osób kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz zakresu udzielanej ochrony (dyrektywy 2011/95/UE 3 ), stosowania tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub kar i zagrożenia poprzez masowe użycie przemocy w sytuacji międzynarodowego lub wewnętrznego konfliktu zbrojnego oraz
b) w związku z czym stoi temu na przeszkodzie sytuacja, gdy członkowie określonej grupy ludności lub określonej grupy osób muszą obawiać się prześladowań, stosowania tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub kar i zagrożenia poprzez masowe użycie przemocy w sytuacji międzynarodowego lub wewnętrznego konfliktu zbrojnego, jedynie w wymiarze regionalnym?
2) W razie udzielenia w całości lub w części odpowiedzi twierdzącej na pytanie gdy na pytanie 1:
a) Co należy rozumieć pod pojęciem takiej "grupy ludności" lub "takiej grupy osób", kiedy ona występuje i czy obejmuje ona również regionalne lub lokalne grupy ludności lub grupy osób oraz te z niewielką liczbą członków?
b) Kiedy członkowie takiej "grupy ludności" lub takiej "grupy osób" muszą obawiać się prześladowań w rozumieniu art. 9 dyrektywy 2011/98/EU, stosowania tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub kar i zagrożenia poprzez masowe użycie przemocy w sytuacji międzynarodowego lub wewnętrznego konfliktu zbrojnego (pytanie o stopień prawdopodobieństwa związany z grupą tudzież o wymaganą względną lub bezwzględną liczbę odpowiednich wydarzeń odnoszącą się do grupy)?
3) W razie udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie 1: Jak inaczej należy rozumieć sformułowanie "co do zasady i konsekwentnie" zawarte w załączniku I do dyrektywy 2013/32/UE?
4) Czy wykładni załącznika I do dyrektywy 2013/32/UE należy dokonywać w ten sposób, że właściwe organy krajowe państwa członkowskiego dysponują swobodą oceny i uznania w zakresie uznawania danego państwa jako bezpiecznego kraju pochodzenia, która podlega jedynie ograniczonej kontroli sądowej?
5) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie 4:
a) Do czego odnosi się kontrola sądowa?
b) Czy stanowi to błąd w ocenie, jeżeli z powodu braku odpowiedniej argumentacji nie jest jasne, dlaczego odstępuje się od uzasadnionej oceny lub orzecznictwa sądów wyższej instancji jednego lub kilku innych państw członkowskich w przedmiocie tego samego kraju pochodzenia?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1219 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-839/24, Casamance: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgerichts Berlin (Niemcy) w dniu 9 grudnia 2024 r. - ZP/Bundesrepublik Deutschland |
| Data aktu: | 03/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/03/2025 |