(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Okresný súd Lučenec
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: M.R.
Druga strona postępowania: Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Pytania prejudycjalne
1) Czy okoliczność, że na podstawie uregulowania krajowego dyżur pracownika nie jest wliczany do czasu pracy, co stoi w sprzeczności z art. 2 pkt 1 dyrektywy 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy 2 , stanowi podstawę roszczenia odszkodowawczego przeciwko państwu członkowskiemu z tytułu naruszenia prawa Unii bez konieczności wykazania, że w odniesieniu do pracownika doszło jednocześnie do naruszenia art. 6 lit. b) tej dyrektywy?
2) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na poprzednie pytanie, czy sąd krajowy powinien przy ustalaniu stosowności kwoty odszkodowania wziąć pod uwagę zakres godzin dyżurów, który wskutek uregulowania krajowego nie został wliczony do czasu pracy pracownika, czy też kwota odszkodowania należnego od państwa członkowskiego powinna zostać ustalona za czas trwania niezgodnej z prawem sytuacji wynikającej z uregulowania krajowego, które zezwala na niewliczanie dyżurów do czasu pracy pracownika w sprzeczności ze wskazaną dyrektywą?
3) W razie udzielenia odpowiedzi przeczącej na poprzednie pytanie, czy sąd krajowy powinien przy ustalaniu stosowności kwoty odszkodowania wziąć pod uwagę zakres godzin, w którym doszło do naruszenia art. 6 lit. b) dyrektywy, czy też kwota odszkodowania należnego od państwa członkowskiego powinna zostać ustalona za czas trwania niezgodnej z prawem sytuacji wynikającej z uregulowania krajowego, które zezwala na niewliczanie dyżurów do czasu pracy pracownika w sprzeczności ze wskazaną dyrektywą?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1217 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-808/24, Zálečta: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Okresný súd Lučenec (Słowacja) w dniu 26 listopada 2024 r. - M.R./Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky |
| Data aktu: | 03/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/03/2025 |