ZALECENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO z dnia 31 stycznia 2025 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie majątku, dochodów i spożycia gospodarstw domowych (EBC/2025/5)

ZALECENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 31 stycznia 2025 r.
w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie majątku, dochodów i spożycia gospodarstw domowych

(EBC/2025/5)

(C/2025/1164)

(Dz.U.UE C z dnia 27 lutego 2025 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu podjęcia określonych zadań przewidzianych w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Europejski System Banków Centralnych (ESBC) wymaga kompleksowych i wiarygodnych informacji statystycznych w zakresie majątku, dochodów i spożycia gospodarstw domowych. Wymogi Europejskiego Banku Centralnego (EBC) dotyczące informacji statystycznych w tej dziedzinie są określone w wytycznych EBC/2025/3 z dnia 31 stycznia 2025 r. w sprawie informacji statystycznych przekazywanych w odniesieniu do majątku, dochodów i spożycia gospodarstw domowych 1 . Wytyczne te zobowiązują krajowe banki centralne (KBC) państw członkowskich strefy euro do przekazywania EBC informacji statystycznych na temat majątku, dochodów i spożycia zgodnie z ich wymogami do celów wyjaśnionych w motywach tych wytycznych. Zgodnie z art. 34 ust. 1 tiret trzecie statutu ESBC i EBC EBC może również formułować zalecenia dotyczące zbierania informacji statystycznych niezbędnych do wykonywania zadań ESBC.

(2) Informacje na poziomie gospodarstw domowych na temat majątku, dochodów i spożycia, które są niezbędne do spełnienia wymogów EBC zgodnie z tymi wytycznymi, są obecnie dostępne wyłącznie w ramach badania finansów i spożycia gospodarstw domowych (Household Finance and Consumption Survey, HFCS), które jest przeprowadzane w poszczególnych państwach członkowskich przez KBC strefy euro i KBC spoza strefy euro lub przez inne właściwe organy na podstawie przepisów krajowych, które umożliwiają zbieranie informacji na poziomie gospodarstw domowych w drodze przeprowadzania ankiet wśród osób fizycznych. Niektóre KBC spoza strefy euro wprowadziły zatem zasady dotyczące gromadzenia informacji statystycznych, które wchodzą w zakres wytycznych EBC/2025/3, oraz gromadzą takie informacje.

(3) Odpowiednie informacje statystyczne gromadzone przez KBC spoza strefy euro byłyby wykorzystywane przez EBC do analizy skutków środków polityki pieniężnej w różnych gospodarstwach domowych, co stanowi kluczowy element oceny proporcjonalności prowadzenia polityki pieniężnej w całej Unii, zgodnie z art. 127 ust. 2 TFUE. Takie informacje byłyby również wykorzystywane na potrzeby przyczyniania się przez ESBC do należytego wykonywania polityk prowadzonych przez właściwe organy w odniesieniu do stabilności systemu finansowego, zgodnie z art. 127 ust. 5 TFUE.

(4) Jak wskazano w motywie 8 wytycznych ECB/2025/3, zgodnie z art. 5 Statutu ESBC i EBC w związku z art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej, państwa członkowskie spoza strefy euro, które planują przyjęcie euro, powinny w ramach przygotowań opracować i wdrożyć środki mające na celu zbieranie informacji statystycznych koniecznych do spełnienia wymogów EBC w zakresie sprawozdawczości statystycznej. W celu umożliwienia EBC uzyskania kompleksowego obrazu informacji statystycznych zbieranych w całej Unii oraz przeprowadzenia odpowiednich analiz KBC państw członkowskich spoza strefy euro, które mają przyjąć euro, powinny być zobowiązane do przekazywania EBC informacji statystycznych obejmujących określony okres poprzedzający przyjęcie euro przez te państwa członkowskie.

(5) Spełnienie wymogów sprawozdawczych określonych w wytycznych EBC/2025/3 w sposób skoordynowany i skuteczny oraz zagwarantowanie pewności prawa wymaga, aby niniejsze zalecenie stało się skuteczne w tym samym terminie, co te wytyczne,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

I. Definicje

Do celów niniejszego zalecenia użyte terminy mają znaczenie nadane im w wytycznych EBC/2025/3.

II. Przekazywanie informacji statystycznych

a) Adresatów niniejszego zalecenia wzywa się do terminowego wywiązania się z obowiązków nałożonych na KBC strefy euro na mocy art. 3 -18 wytycznych EBC/2025/3.

b) Informacje przekazywane na podstawie wytycznych EBC/2025/3 powinny być zgodne ze standardami i wymogami statystycznymi EBC, o których mowa w tych wytycznych.

III. Przepisy końcowe

Adresatów niniejszego zalecenia wzywa się do zapewnienia skuteczności niniejszemu zaleceniu od dnia powiadomienia krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro, o wytycznych EBC/2025/3.

Niniejsze zalecenie jest skierowane do KBC państw członkowskich spoza strefy euro.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 31 stycznia 2025 r.

1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2025/333 z dnia 31 stycznia 2025 r. w sprawie informacji statystycznych przekazywanych w odniesieniu do majątku, dochodów i spożycia gospodarstw domowych (EBC/2025/3) (Dz.U. L, 2025/333, 27.2.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/guideline/2025/333/oj).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1164

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: ZALECENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO z dnia 31 stycznia 2025 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie majątku, dochodów i spożycia gospodarstw domowych (EBC/2025/5)
Data aktu: 31/01/2025
Data ogłoszenia: 27/02/2025