Komunikat Komisji zawierający wytyczne dotyczące wdrożenia decyzji Rady (UE) 2025/170 z dnia 27 stycznia 2025 r. w sprawie częściowego zawieszenia stosowania Umowy między Unią Europejską a Gruzją o ułatwieniach w wydawaniu wiz oraz dotyczące stosowania przez państwa członkowskie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1806 w odniesieniu do posiadaczy paszportów dyplomatycznych, służbowych/urzędowych i paszportów specjalnych wydanych przez Gruzję

KOMUNIKAT KOMISJI
zawierający wytyczne dotyczące wdrożenia decyzji Rady (UE) 2025/170 z dnia 27 stycznia 2025 r. w sprawie częściowego zawieszenia stosowania Umowy między Unią Europejską a Gruzją o ułatwieniach w wydawaniu wiz oraz dotyczące stosowania przez państwa członkowskie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1806 w odniesieniu do posiadaczy paszportów dyplomatycznych, służbowych/urzędowych i paszportów specjalnych wydanych przez Gruzję
(C/2025/1149)

I.
Wprowadzenie

1. 27 stycznia 2025 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2025/170 1  w sprawie częściowego zawieszenia stosowania Umowy

między Unią Europejską a Gruzją o ułatwieniach w wydawaniu wiz ("umowy") 2 .

2. Decyzją (UE) 2025/170 zawieszono stosowanie umowy w odniesieniu do zwolnienia z obowiązku wizowego obywateli Gruzji posiadających ważne paszporty dyplomatyczne oraz ułatwień dla niektórych kategorii obywateli Gruzji ubiegających się o wizę krótkoterminową.

3. Wytyczne są niezbędne, aby zapewnić zharmonizowane wdrożenie przez wszystkie państwa członkowskie 3  odpowiednich przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 810/2009 ("kodeks wizowy") 4  w następstwie przyjęcia decyzji (UE) 2025/170, a także aby zapewnić wyjaśnienia dotyczące procedur i warunków wydawania wiz obywatelom Gruzji. Wytyczne są konieczne do zapewnienia spójności, jasności i przejrzystości w trakcie procedury wizowej dotyczącej tych kategorii obywateli Gruzji, których dotyczy ta decyzja, w dowolnej placówce konsularnej, jak określono w sekcji V niniejszego komunikatu.

4. Ponadto, ponieważ Gruzja jest wymieniona w załączniku II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1806 5 , a zatem wszyscy obywatele Gruzji korzystają ze zwolnienia z obowiązku wizowego, aby częściowe zawieszenie stosowania umowy było skuteczne, powinny mu towarzyszyć środki, które mają zostać wprowadzone przez państwa członkowskie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia, jak określono w sekcji IV niniejszych wytycznych.

II.
Przebieg procedury

5. 1 marca 2011 r. weszła w życie umowa wprowadzająca, na zasadzie wzajemności, ułatwienia w wydawaniu wiz

obywatelom Unii i Gruzji planującym pobyt nie dłuższy niż 90 dni w ciągu każdego 180-dniowego okresu.

6. Po pomyślnym zakończeniu dialogu UE-Gruzja w sprawie liberalizacji reżimu wizowego, rozpoczętego w lutym 2013 r., w dniu 1 marca 2017 r. przyjęto rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/372 6  w sprawie przeniesienia Gruzji z wykazu państw trzecich, których obywatele muszą posiadać wizę, aby wjechać do strefy Schengen (załącznik I do rozporządzenia Rady (WE) nr 539/2001 7 ), do wykazu państw trzecich, których obywatele są zwolnieni z obowiązku wizowego (załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 539/2001). Od tego czasu umowa nadal obowiązuje, ale jej postanowienia dotyczące ułatwień w składaniu wniosków wizowych nie były stosowane w praktyce ze względu na przyznanie zwolnienia z obowiązku wizowego (art. 2 ust. 1 umowy).

7. Jak określono w decyzji (UE) 2025/170, częściowe zawieszenie umowy jest następstwem działań podjętych przez Gruzję stanowiących naruszenie podstawowych zasad, na jakich oparte było zawarcie umowy, i sprzecznych z interesem Unii i jej państw członkowskich. W szczególności działania te nie są zgodne z prawami człowieka i zasadami demokratycznymi, a tym samym są sprzeczne z wartościami Unii i utrudniają stały rozwój więzi gospodarczych, humanitarnych, kulturalnych, naukowych itp. między Unią a Gruzją.

8. W tym kontekście Komisja uznała, że najwłaściwszym i proporcjonalnym krokiem będzie zawieszenie niektórych artykułów umowy, które zapewniają ułatwienia niektórym konkretnym kategoriom osób ubiegających się o wizę, i 20 grudnia 2024 r. przedstawiła wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie częściowego zawieszenia stosowania umowy o ułatwieniach wizowych 8 .

9. W celu ochrony porządku publicznego państw członkowskich i Unii częściowe zawieszenie stosowania umowy ma na celu zapewnienie, aby państwa członkowskie wymagały wizy od obywateli Gruzji posiadających ważne paszporty dyplomatyczne, paszporty służbowe/urzędowe i paszporty specjalne i podróżujących do Unii Europejskiej, ponieważ osoby te reprezentują interesy sprzeczne z interesami, które doprowadziły do zawarcia przez Unię Umowy.

III.
Postanowienia umowy zawieszone decyzją (UE) 2025/170

10. Decyzją (UE) 2025/170 zawiesza się stosowanie niektórych postanowień umowy w odniesieniu do następujących kategorii obywateli Gruzji:

a) członkowie oficjalnych delegacji Gruzji, którzy na oficjalne zaproszenie skierowane do Gruzji mają uczestniczyć w oficjalnych spotkaniach, konsultacjach, negocjacjach lub programach wymiany, a także w wydarzeniach organizowanych na terytorium jednego z państw członkowskich przez organizacje międzyrządowe;

b) członkowie rządów i parlamentów krajowych i regionalnych Gruzji, gruzińskiego Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego;

c) obywatele Gruzji posiadający ważne paszporty dyplomatyczne wydane przez Gruzję.

11. Zgodnie z art. 1 decyzji (UE) 2025/170 zawiesza się stosowanie następujących postanowień umowy w odniesieniu do kategorii obywateli Gruzji, o których mowa w pkt 10:

a) art. 4 ust. 1 lit. b) - "Dokumenty potwierdzające cel podróży";

b) art. 5 ust. 1 lit. b) i c);

c) art. 5 ust. 2 lit. a);

d) art. 5 ust. 3 - "Wydawanie wiz wielokrotnego wjazdu";

e) art. 6 ust. 1;

f) art. 6 ust. 3 lit. c) i f) "Opłaty za rozpatrzenie wniosku wizowego";

g) art. 7 - "Czas trwania procedury ubiegania się o wizę";

h) art. 10 "Paszporty dyplomatyczne".

IV.
Środki, które mają zostać wprowadzone przez państwa członkowskie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/1806

12. W związku z wejściem w życie zawieszenia stosowania postanowień umowy, o których mowa w pkt 11, państwa członkowskie nie są już zobowiązane do przyznawania bezwizowego wjazdu do strefy Schengen obywatelom Gruzji posiadającym ważny paszport dyplomatyczny ani do zapewniania ułatwień w wydawaniu wiz niektórym kategoriom urzędników gruzińskich wykonujących swoje obowiązki służbowe.

13. Jednak zgodnie z art. 2 ust. 1 umowy ułatwienia wizowe, o których mowa w umowie, mają zastosowanie wobec obywateli Gruzji, o ile nie są oni zwolnieni z obowiązku wizowego na mocy przepisów ustawowych i wykonawczych Unii lub państw członkowskich, postanowień umowy lub innych umów międzynarodowych. W obecnej sytuacji wszyscy obywatele Gruzji, w tym posiadacze paszportów dyplomatycznych i paszportów służbowych/urzędowych, są zwolnieni z obowiązku wizowego na podstawie załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/1806. Częściowe zawieszenie stosowania umowy nie ma bezpośredniego wpływu na obowiązki i prerogatywy państw członkowskich wynikające z tego rozporządzenia.

14. W związku z tym, aby częściowe zawieszenie stosowania umowy było skuteczne, państwa członkowskie powinny, zgodnie z zasadą lojalnej współpracy, jak najszybciej wprowadzić odpowiednie środki na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/1806, który umożliwia państwom członkowskim przewidzieć wyjątki od zwolnienia z obowiązku wizowego w odniesieniu do posiadaczy paszportów dyplomatycznych, paszportów służbowych/urzędowych lub paszportów specjalnych. Wszystkie państwa członkowskie powinny zapewnić, aby wszyscy obywatele Gruzji posiadający paszporty dyplomatyczne, paszporty służbowe/urzędowe i paszporty specjalne byli zobowiązani do ubiegania się o wizę Schengen i posiadania takiej wizy w celu przekroczenia granic zewnętrznych i pobytu na terytorium państw członkowskich.

15. Należy przypomnieć, że państwa członkowskie, które nie wprowadziłyby takich środków, nadal byłyby zobowiązane do przyznawania bezwizowego dostępu kategoriom obywateli Gruzji, o których mowa w pkt 10, zgodnie z ogólnym zwolnieniem z obowiązku wizowego określonym w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/1806. Podważyłoby to cel decyzji (UE) 2025/170, jakim jest częściowe zawieszenie umowy, oraz zasadę lojalnej współpracy.

16. Należy również podkreślić, że środki na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/1806 będą w pełni skuteczne tylko wtedy, gdy zostaną wdrożone przez wszystkie państwa członkowskie. Gdyby co najmniej jedno państwo członkowskie postanowiło powstrzymać się od przyjęcia takich środków, obywatele Gruzji, którzy posiadają paszporty dyplomatyczne, paszporty służbowe/urzędowe i paszporty specjalne, mogliby obejść częściowe zawieszenie umowy, podróżując bez wiz do państwa członkowskiego, które nie przyjęło takich środków. Nawet jeżeli takie osoby potrzebowałyby wizy, aby przekroczyć granicę wewnętrzną do państw członkowskich, które przyjęły obowiązek wizowy zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/1806, byłoby to trudne do wyegzekwowania w praktyce.

17. Państwa członkowskie powinny wprowadzić te środki zgodnie ze swoimi przepisami i procedurami krajowymi. Ponadto w wyniku wejścia w życie umowy obywatele Gruzji, których dotyczy częściowe zawieszenie, w żadnym wypadku nie mogą powoływać się na dwustronne umowy między państwami członkowskimi a Gruzją regulujące zwolnienia z obowiązku wizowego lub ułatwienia dla posiadaczy paszportów dyplomatycznych. W odniesieniu do umów dwustronnych między państwami członkowskimi a Gruzją przewidujących zwolnienie z obowiązku wizowego dla posiadaczy paszportów służbowych/urzędowych i paszportów specjalnych, które nie są objęte umową, zachęca się państwa członkowskie do niezwłocznego zawieszenia stosowania tych umów.

18. Zgodnie z wymogami art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1806 państwa członkowskie informują pozostałe państwa członkowskie i Komisję o właściwych środkach w ciągu pięciu dni roboczych od ich wprowadzenia.

V.
Wytyczne dotyczące stosowania decyzji Rady

19. Środki, o których mowa w sekcji IV, które mają zostać wprowadzone przez państwa członkowskie, powinny zapewnić, aby obywatele Gruzji posiadający paszporty dyplomatyczne, paszporty służbowe/urzędowe lub paszporty specjalne wydane przez Gruzję musieli ubiegać się o wizę w celu odbycia podróży do UE zgodnie z zasadami określonymi w kodeksie wizowym. Identyfikatory biometryczne należy pobierać zgodnie z art. 13 kodeksu wizowego i dostarczone muszą zostać wszystkie dokumenty uzupełniające. Należy pobierać opłatę wizową w wysokości 90 EUR.

a) Dokumenty potwierdzające cel podróży

20. Decyzją (UE) 2025/170 zawieszono przedkładanie uproszczonych dokumentów potwierdzających cel podróży przez kategorie obywateli Gruzji wymienione w art. 4 ust. 1 lit. b) Umowy. W przypadku gdy osoby te ubiegają się o wizę Schengen, należy zastosować pkt 3 załącznika III do decyzji wykonawczej Komisji C(2014) 2737 final 9  w celu określenia wymaganych dokumentów potwierdzających cel podróży.

b) Wydawanie wiz wielokrotnego wjazdu

21. Decyzją (UE) 2025/170 zawiesza się stosowanie art. 5 ust. 1 lit. b) i c), art. 5 ust. 2 lit. a) i art. 5 ust. 3 umowy w odniesieniu do wydawania wiz wielokrotnego wjazdu kategoriom obywateli Gruzji wymienionym w tych przepisach.

22. W przypadku kategorii osób ubiegających się o wizę wymienionych w artykułach, o których mowa w pkt 21, wizy wielokrotnego wjazdu należy wydawać zgodnie z przepisami określonymi w art. 24 kodeksu wizowego. Zwraca się uwagę przede wszystkim na ust. 2a art. 24, w którym doprecyzowano, że w indywidualnych przypadkach można skrócić okres ważności wydanej wizy, gdy istnieją uzasadnione wątpliwości co do tego, czy warunki wjazdu będą spełniane przez cały okres. Umowa nie umożliwiała określenia okresu ważności wiz wielokrotnego wjazdu na podstawie indywidualnych ocen. Należy wymieniać się informacjami w ramach lokalnej współpracy schengeńskiej, aby zapewnić zharmonizowane stosowanie przepisów dotyczących wydawania wiz wielokrotnego wjazdu kategoriom osób ubiegających się o wizę objętym częściowym zawieszeniem Umowy.

c) Opłaty za rozpatrzenie wniosku wizowego

23. Decyzją (UE) 2025/170 zawiesza się zwolnienie z opłaty wizowej dla kategorii obywateli Gruzji, o których mowa w art. 6 ust. 3 lit. c) i f) umowy.

24. Decyzją (UE) 2025/170 zawiesza się również stosowanie art. 6 ust. 1 umowy w odniesieniu do opłaty wizowej w wysokości 35 EUR w odniesieniu do kategorii obywateli Gruzji, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. b), art. 5 ust. 1 lit. b) i c), art. 5 ust. 2 lit. a) i art. 10 ust. 1 umowy.

25. W przypadku tych kategorii osób ubiegających się o wizę państwa członkowskie powinny pobierać opłatę wizową zgodnie z art. 16 kodeksu wizowego.

d) Czas trwania procedury rozpatrywania wniosku wizowego

26. Decyzją (UE) 2025/170 zawiesza się stosowanie art. 7 umowy w odniesieniu do kategorii osób ubiegających się

o wizę, obywateli Gruzji, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. b), art. 5 ust. 1 lit. b) i c), art. 5 ust. 2 lit. a) i art. 10 ust. 1 umowy.

27. W przypadku tych kategorii osób ubiegających się o wizę decyzja w sprawie wniosku wizowego powinna być

podejmowana zgodnie z art. 23 kodeksu wizowego, tj. zwykle w ciągu 15 dni. Konsulaty mają zatem więcej czasu na ocenę wniosków w porównaniu z terminem rozpatrywania wynoszącym 10 dni, określonym w Umowie.

VI.
Wdrożenie wytycznych i informacje dla ogółu społeczeństwa

28. Niniejsze wytyczne operacyjne mają pomóc państwom członkowskim w rozpatrywaniu wszystkich wniosków składanych przez obywateli Gruzji, których dotyczy częściowe zawieszenie Umowy, niezależnie od ich miejsca zamieszkania.

29. Zachęca się zatem organy centralne państw członkowskich do przekazania tych wytycznych wszystkim swoim przedstawicielstwom konsularnym na całym świecie.

30. Państwa członkowskie są odpowiedzialne za informowanie ogółu społeczeństwa o konsekwencjach częściowego zawieszenia umowy zgodnie z art. 47 ust. 1 kodeksu wizowego.

VII.
Działania następcze w ramach lokalnej współpracy schengeńskiej

31. Zgodnie z art. 48 ust. 1 kodeksu wizowego państwa członkowskie, koordynowane przez delegaturę UE w ramach lokalnej współpracy schengeńskiej, powinny w stosownych przypadkach regularnie wymieniać się informacjami na temat wdrażania niniejszych wytycznych i monitorować prawidłowe stosowanie zmian wynikających z częściowego zawieszenia umowy. Sprawozdania ze spotkań poświęconych wdrażaniu niniejszych wytycznych należy udostępniać centralnym organom wizowym państw członkowskich, zgodnie z art. 48 ust. 5 kodeksu wizowego oraz Komisji.

1 Decyzja Rady (UE) 2025/170 z dnia 27 stycznia 2025 r. w sprawie częściowego zawieszenia stosowania Umowy między Unią Europejską a Gruzją o ułatwieniach w wydawaniu wiz (Dz.U. L, 2025/170, 28.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/170/oj).
2 Dz.U. L 52 z 25.2.2011, s. 34, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2011/117/oj.
3 Umowa, w tym jej częściowe zawieszenie, ma zastosowanie do wszystkich państw członkowskich z wyjątkiem Irlandii. W związku z tym Cypr, jako że nie wdraża jeszcze w pełni dorobku Schengen, powinien stosować niniejsze wytyczne przez analogię przy rozpatrywaniu wniosków od obywateli Gruzji o wydanie wizy krótkoterminowej na mocy swojego prawa krajowego.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 810/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Wizowy (Dz.U. L 243 z 15.9.2009, s. 1. ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/810/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1806 z dnia 14 listopada 2018 r. wymieniające państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu (Dz.U. L 303 z 28.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1806/oj).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/372 z dnia 1 marca 2017 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 539/2001 wymieniające państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu (Gruzja) (Dz.U. L 61 z 8.3.2017, s. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/ 372/oj).
7 Rozporządzenie Rady (WE) nr 539/2001 z dnia 15 marca 2001 r. wymieniające państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu (Dz.U. L 81 z 21.3.2001, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2001/539/oj) (uchylone rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1806).
8 COM(2024) 594 final.
9 Decyzja wykonawcza Komisji z dnia 29 kwietnia 2014 r. ustanawiająca wykaz dokumentów uzupełniających, które mają być przedstawione przez osoby ubiegające się o wizę na Białorusi, w Kamerunie, Gruzji, Mołdawii, na Ukrainie i w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (C(2014) 2737 final).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1149

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat Komisji zawierający wytyczne dotyczące wdrożenia decyzji Rady (UE) 2025/170 z dnia 27 stycznia 2025 r. w sprawie częściowego zawieszenia stosowania Umowy między Unią Europejską a Gruzją o ułatwieniach w wydawaniu wiz oraz dotyczące stosowania przez państwa członkowskie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1806 w odniesieniu do posiadaczy paszportów dyplomatycznych, służbowych/urzędowych i paszportów specjalnych wydanych przez Gruzję
Data aktu: 27/01/2025
Data ogłoszenia: 20/02/2025
Data wejścia w życie: 27/01/2025