KONTEKST
W sprawie AT.39914 Instrumenty pochodne stopy procentowej dla euro (EIRD) Komisja przyjęła w dniu 7 grudnia 2016 r. decyzję C(2016) 8530 final dotyczącą postępowania na podstawie art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG ("decyzja z 2016 r."). W decyzji z 2016 r. Komisja nałożyła na HSBC - na zasadzie odpowiedzialności solidarnej - grzywnę w wysokości 33 606 000 EUR za uczestnictwo w jednolitym i ciągłym naruszeniu dotyczącym instrumentów pochodnych stopy procentowej nominowanych w euro (Euro Interest Rate Derivatives, zwanych dalej "EIRD") obejmującym całe EOG, które polegało na porozumieniach lub uzgodnionych praktykach mających na celu zakłócenie normalnego procesu ustalania składników cen w sektorze EIRD.
W wyroku z dnia 24 września 2019 r. w sprawie T-105/17 2 ("wyrok HSBC") Sąd podtrzymał stwierdzenie istnienia naruszenia zawarte w art. 1 lit. b) decyzji z 2016 r 3 . W odniesieniu do grzywien Sąd stwierdził jednak nieważność art. 2 lit. b) decyzji z 2016 r. ze względu na naruszenie przez Komisję ciążącego na niej na mocy art. 296 TFUE obowiązku przedstawienia w decyzji z 2016 r. wystarczającego wyjaśnienia w zakresie powodów, z jakich współczynnik obniżający zastosowany do aktualizacji wpływów gotówkowych HSBC został ustalony na poziomie 98,849 %.
PONOWNE PRZYJĘCIE DECYZJI
Pismem z dnia 8 maja 2020 r. wiceprzewodnicząca wykonawcza Margrethe Vestager poinformowała HSBC o tym, że zamierza zaproponować kolegium komisarzy, aby Komisja przyjęła nową decyzję skierowaną do HSBC, która nakłada na HSBC sankcje za udział w naruszeniu opisanym w art. 1 lit. b) decyzji z 2016 r. Pismo to zawierało dalsze wyjaśnienia dotyczące metody, którą Komisja zamierzała zastosować do obliczenia grzywny w oparciu o te same parametry, które zastosowano przy ustalaniu podstawowej kwoty grzywny w decyzji z 2016 r. Równocześnie rozważano potrzebę dodatkowych dostosowań w celu odzwierciedlenia ustaleń Sądu zawartych w wyroku w sprawie HSBC oraz wezwano HSBC do przedstawienia uwag. 16 kwietnia 2021 r. Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji ("DG ds. Konkurencji") skierowała do HSBC kolejne pismo zawierające pewne dodatkowe wyjaśnienia w związku z elementami planowanego obliczenia grzywny. HSBC przedstawiło swoje uwagi dotyczące wyjaśnień udzielonych przez Komisję w pismach z 14 lipca 2020 r. i 14 maja 2021 r. (DG ds. Konkurencji zgodziła się na przedłużenie terminów na udzielenie odpowiedzi).
11 maja 2021 r. HSBC zwróciło się do urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające z uzasadnionym wnioskiem o dostęp do niektórych informacji leżących u podstaw obliczeń indywidualnych współczynników kompensacji banków, o których mowa w pismach DG ds. Konkurencji z dnia 8 maja 2020 r. i 16 kwietnia 2021 r. w kontekście jednego z pośrednich etapów obliczania grzywny przez Komisję 4 . Zgodnie z art. 7 decyzji 2011/695/UE urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające ocenił, czy dokumenty, o które zwróciło się HSBC, były niezbędne do właściwego skorzystania przez HSBC z prawa do bycia wysłuchanym. Decyzją z 20 maja 2021 r. urzędnik przeprowadzający spotkania wyjaśniające oddalił skierowany do niego wniosek HSBC jako bezzasadny. W swojej decyzji zasadniczo uznał, że i) HSBC nie sprecyzowało żadnej normy uznanej w orzecznictwie sądów Unii, na podstawie której Komisja byłaby zobowiązana do udzielenia dostępu do żądanych dokumentów przed przyjęciem projektu decyzji w obecnym brzmieniu, który zawiera jedynie dodatkowe uzasadnienie w ramach ustalania kwoty grzywny; a jednocześnie ii) końcowy współczynnik obniżający zaproponowany do celu aktualizacji wpływów gotówkowych HSBC na poziomie 98,849 % nie był dokładnym ani ostatecznym wynikiem wspomnianych wyżej obliczeń, lecz został określony przez zastosowanie - na różnych etapach tej metody - swobody działania, jaką dysponuje Komisja przy określaniu kwoty grzywny.
PROJEKT DECYZJI
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałam, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których HSBC miało możliwość przedstawienia swojego stanowiska. W projekcie decyzji Komisja nie kieruje żadnego nowego zastrzeżenia wobec HSBC, lecz zastępuje art. 2 lit. b) decyzji z 2016 r., zgodnie z metodą obliczania kwot grzywien, które mają zostać nałożone na HSBC, jak opisano bardziej szczegółowo w projekcie decyzji, włącznie z dodatkową obniżką o 5 % kwoty podstawowej grzywny, która ma zostać nałożona na HSBC w porównaniu z decyzją z 2016 r., co daje całkowitą obniżkę o 15 % kwoty grzywny, aby uwzględnić okoliczności łagodzące w świetle wyroku w sprawie HSBC.
W związku z powyższym i biorąc pod uwagę fakt, że HSBC nie skierowało do mnie dalszych wniosków ani skarg, stwierdzam, że stronom postępowania zapewniono możliwość skutecznego wykonania ich praw procesowych.
Bruksela, dnia 24 czerwca 2021 r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1142 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa AT.39914 - Instrumenty pochodne stopy procentowej dla euro |
| Data aktu: | 14/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/02/2025 |