Streszczenie decyzji Komisji z dnia 28 czerwca 2021 r. na podstawie art. 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.39914 - Instrumenty pochodne stopy procentowej dla euro (postępowanie ugodowe) (decyzja notyfikowana jako dokument C(2021) 4600)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 28 czerwca 2021 r.
na podstawie art. 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.39914 - Instrumenty pochodne stopy procentowej dla euro (postępowanie ugodowe)

(decyzja notyfikowana jako dokument C(2021) 4600)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2025/1138)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 14 lutego 2025 r.)

28 czerwca 2021 r. Komisja przyjęła decyzję zgodnie z art. 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 . Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych. Wersja decyzji nieopatrzona klauzulą poufności jest dostępna na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji (http://ec.europa.eu/competition/antitrust/cases/).

WPROWADZENIE

(1) W decyzji ponownie nałożono grzywnę na przedsiębiorstwa HSBC Holdings plc, HSBC Bank plc i HSBC France (zwane dalej łącznie "HSBC") za naruszenie art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG.

PROCEDURA

(2) 4 grudnia 2013 r. Komisja przyjęła decyzję Komisji C(2013) 8512 ("decyzja ugodowa z 2013 r."). Decyzją ugodową

z 2013 r. nałożono grzywny na różne podmioty prawne czterech przedsiębiorstw - Barclays, Deutsche Bank, RBS i Société Générale - za ich uczestnictwo w kartelu dotyczącym instrumentów pochodnych stopy procentowej dla euro.

(3) 7 grudnia 2016 r. Komisja przyjęła decyzję Komisji C(2016) 8530 ("decyzja z 2016 r."). Decyzją z 2016 r. nałożono

grzywny na różne podmioty prawne należące do trzech innych przedsiębiorstw - Crédit Agricole, HSBC i JPMorgan Chase - za ich uczestnictwo w tym samym kartelu. Grzywna w wysokości 33 606 000 EUR została nałożona na HSBC za uczestnictwo w kartelu w okresie od 12 lutego 2007 r. do 27 marca 2007 r.

(4) 24 września 2019 r. Sąd wydał wyrok w sprawie skargi HSBC o stwierdzenie nieważności decyzji z 2016 r.

("wyrok") 2 . W wyroku Sąd podtrzymał ustalenia Komisji co do istoty sprawy, z wyjątkiem dwóch kontaktów, w przypadku których Komisja nie wykazała ich antykonkurencyjnego charakteru. W wyroku zatwierdzono metodę zastosowaną przez Komisję do obliczania grzywien. W metodzie tej zastosowano wartość zastępczą dla wartości sprzedaży opartą na zaktualizowanych wpływach gotówkowych. W wyroku stwierdzono jednak, że Komisja nie przedstawiła wystarczającego wyjaśnienia w zakresie powodów, z jakich wpływy gotówkowe zostały zaktualizowane do poziomu 98,849 %. Na tej podstawie stwierdzono nieważność grzywny nałożonej na HSBC.

(5) 8 maja 2020 r. Komisja poinformowała HSBC o tym, że zamierza zmienić decyzję z 2016 r. i ponownie nałożyć

grzywny. HSBC otrzymało dalsze wyjaśnienia dotyczące parametrów zastosowanych do ustalenia współczynnika obniżającego do celu aktualizacji wpływów gotówkowych do poziomu 98,849 %. HSBC przedstawiło swoje uwagi dotyczące tych wyjaśnień na piśmie 14 lipca 2020 r. i 14 maja 2021 r.

(6) 23 czerwca 2021 r. przeprowadzono konsultacje z Komitetem Doradczym ds. Praktyk Ograniczających

Konkurencję i Pozycji Dominujących.

OCENA PRAWNA

(7) Przedmiotowy projekt decyzji jest skierowany wyłącznie do HSBC i nie zawiera żadnych nowych zastrzeżeń. Nie odnosi się on w żaden sposób do pozostałych adresatów decyzji z 2016 r.

(8) W projekcie decyzji stwierdzono, że HSBC uczestniczyło w naruszeniu art. 101 Traktatu i art. 53 Porozumienia EOG, jak określono w decyzji z 2016 r.

ŚRODKI ZARADCZE

(9) Metoda zastosowana do obliczenia grzywny nałożonej na HSBC jest określona w decyzji z 2016 r.

(10) Projekt decyzji zawiera jednak bardziej szczegółowe wyjaśnienie, dlaczego wpływy gotówkowe są aktualizowane przy użyciu współczynnika obniżającego w wysokości 98,849 %, w oparciu o cztery elementy:

(i) kompensację związaną z negocjowaniem instrumentów pochodnych ogółem;

(ii) kompensację nierozerwalnie związaną w szczególności z sektorem EIRD;

(iii) względną skalę wahań cen w sektorze EIRD; oraz

(iv) współczynnik obniżający zastosowany w decyzji ugodowej z 2013 r.

(11) Projekt decyzji przewiduje również zwiększenie do 15 % obniżki przyznanej HSBC (w decyzji z 2016 r. zastosowano obniżkę na poziomie 10 %) ze względu na jego bardziej marginalną/nieznaczną rolę. Ta większa obniżka uwzględnia ustalenia zawarte w wyroku, zgodnie z którymi antykonkurencyjny charakter dwóch kontaktów nie został w wystarczający sposób udowodniony, i że może mieć to wpływ zarówno na intensywność uczestnictwa HSBC w naruszeniu, jak i na jego świadomość istnienia jednolitego i ciągłego naruszenia. Kwotę grzywny ustala się zatem na 31 739 000 EUR.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.).
2 Sprawa T-105/17, HSBC Holdings plc, HSBC Bank plc, HSBC France/Komisja, ECLI:EU:T:2019:675.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1138

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 28 czerwca 2021 r. na podstawie art. 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.39914 - Instrumenty pochodne stopy procentowej dla euro (postępowanie ugodowe) (decyzja notyfikowana jako dokument C(2021) 4600)
Data aktu: 28/06/2021
Data ogłoszenia: 14/02/2025