Sprawa T-19/25: Skarga wniesiona w dniu 15 stycznia 2025 r. - Teva Pharmaceutical Industries i Teva Pharmaceuticals Europe/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 15 stycznia 2025 r. - Teva Pharmaceutical Industries i Teva Pharmaceuticals Europe/Komisja
(Sprawa T-19/25)

(C/2025/1126)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Teva Pharmaceutical Industries Ltd (Tel Awiw, Izrael), Teva Pharmaceuticals Europe BV (Amsterdam, Niderlandy) (przedstawiciele: D. Tayar i J. Killick, prawnicy)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Skarżące wnoszą do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności w całości lub w części decyzji Komisji Europejskiej C(2024) 7448 final z dnia 31 października 2024 r. w sprawie AT.40588 - Teva Copaxone (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją");

- obniżenie wysokości grzywny nałożonej na skarżące w przypadku, gdyby Sąd nie stwierdził nieważności zaskarżonej decyzji w całości;

- przyjęcie określonych środków organizacji postępowania lub środków dowodowych lub wszelkich innych środków, jakie Sąd uzna za konieczne;

- obciążenie Komisji kosztami niniejszego postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżące podnoszą sześć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że w zaskarżonej decyzji popełniono błąd w ocenie definicji rynku, w szczególności poprzez brak należytego uwzględnienia substytucyjności ekonomicznej w oparciu o wskazówki udzielone w sprawie C-176/19 P, Komisja/Servier i in.

2. Zarzut drugi dotyczący błędnego uznania w zaskarżonej decyzji, w oparciu o nieprawidłową definicję rynku, że Teva posiadała pozycję dominującą. W każdym razie nawet przy założeniu istnienia hipotetycznego rynku ograniczonego do octanu glatirameru czas trwania pozycji dominującej zawyżono we Włoszech, w Hiszpanii, Polsce i Niderlandach, ponieważ Teva nie była w stanie działać w znacznym stopniu niezależnie na tym hipotetycznym rynku w okresach wskazanych w zaskarżonej decyzji.

3. Zarzut trzeci dotyczący błędnego ustalenia w zaskarżonej decyzji, że Teva nadużyła pozycji dominującej poprzez niewłaściwe wykorzystanie systemu patentów wydzielonych. Między innymi w zaskarżonej decyzji nie zbadano odpowiedniego kontekstu prawnego i faktycznego systemu EUP i błędnie go zinterpretowano, w wyniku czego błędnie uznano, że Teva nadużywała patentów wydzielonych chroniących Copaxone, podczas gdy w rzeczywistości zgłoszenia patentowe Tevy były w pełni zgodne z prawem i z regułami konkurencji pozacenowej. Ponadto w zaskarżonej decyzji nie wykazano, że postępowanie to mogło mieć skutki antykonkurencyjne.

4. Zarzut czwarty dotyczący błędnego ustalenia w zaskarżonej decyzji, że Teva nadużyła pozycji dominującej, dyskredytując swoich konkurentów, ponieważ w zaskarżonej decyzji nie wykazano, że Teva rozpowszechniała jakiekolwiek wiadomości, które in concreto zawierały obiektywnie wprowadzające w błąd informacje mogące zdyskredytować tych konkurentów.

5. Zarzut piąty dotyczący tego, że Komisja naruszyła podstawowe prawo Tevy do obrony, nie nagrywając licznych spotkań między Komisją a skarżącymi lub nagrywając je w nieodpowiedni sposób.

6. Zarzut szósty dotyczący tego, że przy obliczaniu grzywny w zaskarżonej decyzji naruszono prawo oraz zasady dobrej administracji i proporcjonalności.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1126

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-19/25: Skarga wniesiona w dniu 15 stycznia 2025 r. - Teva Pharmaceutical Industries i Teva Pharmaceuticals Europe/Komisja
Data aktu: 24/02/2025
Data ogłoszenia: 24/02/2025