Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: HC (przedstawiciel: L. Levi, adwokat)
Strona pozwana: Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Żądania
Skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie, że niniejsza skarga jest dopuszczalna i zasadna;
- stwierdzenie nieważności decyzji organu upoważnionego do zawierania umów o pracę z dnia 2 lipca 2024 r. o rozwiązaniu umowy ze skarżącą;
- w razie potrzeby, stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 1 października 2024 r. oddalającej zażalenie skarżącej;
- zasądzenie od pozwanej odszkodowania za poniesioną szkodę;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący, po pierwsze, oczywistego błędu i naruszenia prawa w odniesieniu do powodu rozwiązania umowy i interesu służby, po drugie, naruszenia art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (zwanych dalej "WZIP") i art. 24 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym"), oraz po trzecie naruszenia obowiązku staranności i obowiązku dbałości.
Skarżąca podnosi, że organ upoważniony do zawierania umów o pracę przekroczył swoje kompetencje, które przynależą mu gdy powodem złożenia wniosku o rozwiązanie umowy jest zerwanie więzi zaufania, co prowadzi do naruszenia art. 47 lit. c) WZIP i obowiązku staranności.
Skarżąca uważa, że uzasadnienia spornej decyzji i decyzji oddalającej zażalenie są oczywiście nieprawidłowe, świadczą o braku skutecznego wykonywania uprawnień dyskrecjonalnych i obowiązku dbałości, a ponadto nie może uzasadniać rozwiązania umowy bez naruszenia zasady proporcjonalności.
Skarżąca uważa, że rozwiązanie z nią umowy narusza ochronę, która została jej przyznana przez środki, o których zadecydowano w ramach wniosku o udzielenie wsparcia, oraz art. 24 regulaminu pracowniczego. Z tego powodu jest ono również sprzeczne z obowiązkiem staranności.
2. Zarzut drugi, dotyczący oczywistego błędu obciążającego powody podjęcia postępowania w sprawie rozwiązania umowy, nieprawidłowego wykonania art. 47 ust.c) WZIP i nadużycia władzy.
3. Zarzut trzeci, dotyczący Naruszenia prawa do bycia wysłuchanym i obowiązku uzasadnienia.
4. Zarzut czwarty, dotyczący art. 12a i art. 22a regulaminu pracowniczego.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1123 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-13/25: Skarga wniesiona w dniu 10 stycznia 2025 r. - HC/Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej |
| Data aktu: | 24/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/02/2025 |