Sprawa C-896/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (dziesiąta izba) wydanego w dniu 9 października 2024 r. w sprawie T-499/22, Węgry/Komisja, wniesione w dniu 23 grudnia 2024 r. przez Węgry

Odwołanie od wyroku Sądu (dziesiąta izba) wydanego w dniu 9 października 2024 r. w sprawie T-499/22, Węgry/Komisja, wniesione w dniu 23 grudnia 2024 r. przez Węgry
(Sprawa C-896/24 P)
(C/2025/1087)

Język postępowania: węgierski

(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)

Strony

Wnoszący odwołanie: Węgry (przedstawiciele: M.Z. Feher i G. Koós, pełnomocnicy)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska

Żądania wnoszącej odwołanie

- Uchylenie wyroku Sądu z dnia 9 października 2024 r. w sprawie T-499/22.

- Stwierdzenie częściowej nieważności decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/908 z dnia 8 czerwca 2022 r. wyłączającej z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).

- Obciążenie Komisji kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Zarzut pierwszy odwołania dotyczący niezgodności z prawem korekty finansowej wynikającej z błędnej wykładni i nieprawidłowego zastosowania art. 9 ust. 2 rozporządzenia nr 1307/2013 w odniesieniu do statusu "rolnika aktywnego zawodowo"

Sąd doszedł w swym wyroku do błędnego wniosku w odniesieniu do wykładni art. 9 ust. 2 rozporządzenia nr 1307/2013 1 . Nie przypisał on odpowiedniej wagi ani wykładni systemowej, ani wykładni celowościowej spornego przepisu i w dokonanej przez siebie wykładni literalnej przyznał pierwszeństwo nad nimi swemu błędnemu wnioskowi. Ani sam art. 9 ust. 2, ani jego brzmienie, ani jego wykładnia literalna nie umożliwiają wykładni o tak dużym zakresie, jak wykładnia tego artykułu, której dokonał Sąd, natomiast wykładnia systemowa i wykładnia art. 9 ust. 2 w związku z ust. 1 tego artykułu i z art. 4 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia wyraźnie wykluczają możliwość, by zakresem pojęcia grupy osób fizycznych lub prawnych były objęte przedsiębiorstwa powiązane.

Szeroka wykładnia art. 9 ust. 2 nie jest również konieczna dla zapobiegania nadużyciom i osiągnięcia celów tego rozporządzenia oraz w rzeczywistości jest wynikiem nieuwzględnienia art. 60 rozporządzenia nr 1306/2013 i jego wykładni dokonanej przez Trybunał oraz sytuacji popełnienia nadużycia.

Zarzut drugi odwołania dotyczący niezgodności z prawem korekty finansowej opartej na błędnej wykładni i nieprawidłowym zastosowaniu art. 59 ust. 5 rozporządzenia nr 1306/2013 i art. 35 rozporządzenia wykonawczego nr 809/2014 w odniesieniu do prób, które należy uwzględnić w celu zwiększenia wskaźnika kontroli na miejscu

W odniesieniu do drugiego zarzutu odwołania rząd węgierski podnosi, że wyrok nie zawiera odpowiedniego uzasadnienia co do powodów, dla jakich próbami, które należy uwzględnić w celu zwiększenia wskaźnika kontroli na miejscu, powinny być objęte błędy wykryte w odniesieniu do elementów wybranych na podstawie analizy ryzyka. W wyroku nie ustosunkowano się w odpowiedni sposób do przedstawionych w tym względzie argumentów rządu węgierskiego i zobowiązano do wykładni, którą niekoniecznie można wywieść z właściwych uregulowań Unii.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz.U. 2013, L 347, s. 608).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1087

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-896/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (dziesiąta izba) wydanego w dniu 9 października 2024 r. w sprawie T-499/22, Węgry/Komisja, wniesione w dniu 23 grudnia 2024 r. przez Węgry
Data aktu: 24/02/2025
Data ogłoszenia: 24/02/2025