Sprawa C-742/24, Havvitt: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supreme Court (Irlandia) w dniu 24 października 2024 r. - International Protection Appeals Tribunal, Minister for Justice, Irlandia, Attorney General / L.K

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supreme Court (Irlandia) w dniu 24 października 2024 r. - International Protection Appeals Tribunal, Minister for Justice, Irlandia, Attorney General / L.K.

(Sprawa C-742/24, Havvitt 1 )

(C/2025/1072)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)

Sąd odsyłający

Supreme Court

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: International Protection Appeals Tribunal, Minister for Justice, Irlandia, Attorney General

Druga strona postępowania: L.K.

Pytania prejudycjalne

1) W wyroku KS 2  Trybunał zauważył, że dyrektywa 2013/33/UE 3  nie zawiera żadnej wskazówki na temat tego, jakie działania mogą stanowić zwłokę, za którą odpowiedzialność można przypisać wnioskodawcy ubiegającemu się o ochronę międzynarodową w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej dyrektywy. Czy przy badaniu, jakie działania mogą stanowić zwłokę, za którą odpowiedzialność można przypisać wnioskodawcy, należy wziąć pod uwagę fakt, że wnioskodawca taki jak druga strona postępowania w niniejszej sprawie nie przekazał żadnych informacji (w drodze odpowiedzi na kwestionariusz) przez okres dłuższy niż termin dziewięciu miesięcy, o którym mowa w art. 15 tej dyrektywy?

2) Czy pojęcie zwłoki w rozumieniu art. 15 ust. 1 dyrektywy 2013/33/UE obejmuje jedynie zwłokę, za którą odpowiedzialność można w całości przypisać wyłącznie wnioskodawcy ubiegającemu się o ochronę międzynarodową, czy też obejmuje ono każdą inną niż nieznaczna zwłokę, za którą odpowiedzialność można przypisać wnioskodawcy lub którą można uznać za "brak współpracy" wnioskodawcy?

3) Czy, jeżeli wnioskodawca ubiegający się o ochronę międzynarodową dopuszcza się znacznej niewyjaśnionej zwłoki, w zwłoce pozostaje również samo państwo, a dodatkowo stwarzają ją także czynniki zewnętrzne, takie jak te wynikające z pandemii COVID-19, może być tak, że do celów stosowania dyrektywy 2013/33/UE "przypisać wnioskodawcy" można odpowiedzialność za część całkowitej zwłoki, czy też musi być tak, iż odpowiedzialnym za zwłokę w rozpatrzeniu wniosku jest wyłącznie wnioskodawca?

4) Czy umieszczenie w art. 11 ust. 4 lit. b) European Communities (Reception Conditions) Regulations 2018 (S.I. No. 230/2018) [rozporządzenia w sprawie Wspólnot Europejskich z 2018 r. (warunki przyjmowania)] wyrażenia "można przypisać [...] w części" oznacza, że Irlandia nie dokonała prawidłowej transpozycji dyrektywy 2013/33/UE, mając na uwadze zakres uznania, jakim państwa członkowskie dysponują przy wyborze sposobu wdrożenia dyrektywy, i zważywszy, że nie wydaje się, iż użycie tego wyrażenia spowoduje w praktyce, iż korzystanie z praw przyznanych przez porządek prawny Unii stanie się w praktyce niemożliwe lub nadmiernie utrudnione?

1 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa. Nie odpowiada ona rzeczywistej nazwie ani rzeczywistemu nazwisku żadnej ze stron postępowania.
2 EU:C:2021:11.
3 Dz.U. 2013, L 180, s. 96.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1072

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-742/24, Havvitt: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supreme Court (Irlandia) w dniu 24 października 2024 r. - International Protection Appeals Tribunal, Minister for Justice, Irlandia, Attorney General / L.K
Data aktu: 24/02/2025
Data ogłoszenia: 24/02/2025