Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (wersja przekształcona) (COM(2022)0223 - C9-0179/2022 - 2022/0162(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza - przekształcenie)

P9_TA(2024)0163
Zasady finansowe mające zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (wersja przekształcona) Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (wersja przekształcona) (COM(2022)0223 - C9-0179/2022 - 2022/0162(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza - przekształcenie)

(C/2025/1037)

(Dz.U.UE C z dnia 27 lutego 2025 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2022)0223),

- uwzględniając art. 294 ust. 2 i art. 322 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a także art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, zgodnie z którymi wniosek został przedstawiony Parlamentowi przez Komisję (C9-0179/2022),

- uwzględniając art. 294 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego z dnia 31 października 2022 r. 1 ,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 28 listopada 2001 r. w sprawie bardziej uporządkowanego wykorzystania techniki przekształcania aktów prawnych 2 ,

- uwzględniając pismo Komisji Prawnej z dnia 25 kwietnia 2023 r., skierowane do Komisji Budżetowej i Komisji Kontroli Budżetowej zgodnie z art. 110 ust. 3 Regulaminu,

- uwzględniając wstępne porozumienie zatwierdzone przez komisję przedmiotowo właściwą na podstawie art. 74 ust. 4 Regulaminu oraz przekazane pismem z dnia 20 grudnia 2023 r. zobowiązanie przedstawiciela Rady do zatwierdzenia stanowiska Parlamentu, zgodnie z art. 294 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając wspólne posiedzenia Komisji Budżetowej i Komisji Kontroli Budżetowej zgodnie z art. 58 Regulaminu,

- uwzględniając art. 110 i 59 Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Rozwoju Regionalnego,

- uwzględniając pismo skierowane przez Komisję Przemysłu, Badań Naukowych i Energii,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej i Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0180/2023),

A. mając na uwadze, że konsultacyjna grupa robocza służb prawnych Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji stwierdziła, że wniosek Komisji nie zawiera żadnych zmian merytorycznych innych niż te określone jako takie we wniosku, oraz mając na uwadze, że w odniesieniu do ujednolicenia niezmienionych przepisów wcześniejszych aktów z tymi zmianami wniosek ogranicza się do zwykłego ujednolicenia istniejących tekstów, bez zmiany co do istoty;

1. uchwala poniższe stanowisko w pierwszym czytaniu, biorąc pod uwagę zalecenia konsultacyjnej grupy roboczej służb prawnych Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji;

2. zatwierdza wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego i Rady załączone do niniejszej rezolucji, które zostanie opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej;

3. zatwierdza wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji załączone do niniejszej rezolucji, które zostanie opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej;

4. przyjmuje do wiadomości oświadczenia Komisji załączone do niniejszej rezolucji;

5. zwraca się do Komisji o ponowne przekazanie mu sprawy, jeśli zastąpi ona pierwotny wniosek, wprowadzi w nim istotne zmiany lub planuje ich wprowadzenie;

6. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

P9_TC1-COD(2022)0162

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 14 marca 2024 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/... w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (wersja przekształcona)

(Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509.)

ZAŁĄCZNIK

Wspólne oświadczenie w sprawie sposobu ujmowania w budżecie odsetek lub innych opłat należnych z tytułu anulowanych lub obniżonych grzywien, innych kar lub sankcji przy okazji przyjęcia rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509

"Parlament Europejski i Rada uzgodniły, że w okresie obowiązywania obecnych wieloletnich ram wszelkie odsetki lub inne opłaty należne z tytułu anulowanych lub obniżonych grzywien, innych kar lub sankcji będą rejestrowane jako dochody ujemne. Jest to wyjątek od zakazu ujemnych dochodów, który ogranicza się do tej konkretnej, nieprzewidywalnej sytuacji.

Bez uszczerbku dla odpowiednich prerogatyw Parlament Europejski, Rada i Komisja, uwzględniając dotychczasowe doświadczenia i oczekiwane przyszłe zmiany, zgadzają się przeanalizować długoterminowe trwałe rozwiązanie, zgodne z zasadami budżetowymi rozporządzenia finansowego, dotyczące finansowania takich odsetek lub innych opłat, które to rozwiązanie będzie miało zastosowanie po 2027 r., w tym w odniesieniu do stopy procentowej płaconej od kwoty grzywien lub innych kar, które mają zostać zwrócone jako odpowiednia rekompensata dla przedsiębiorstw będących beneficjentami w takich sytuacjach"."

Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie jednolitego narzędzia eksploracji danych i punktowej oceny ryzyka, przewidzianego w art. 36 rozporządzenia finansowego przy okazji przyjęcia rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509

"Parlament Europejski, Rada i Komisja dostrzegają, jak ważna jest poprawa ochrony interesów finansowych Unii, co stwierdzono w porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 16 grudnia 2020 r. i określono w art. 325 TFUE.

Trzy wspomniane instytucje zgadzają się, że konieczne jest dalsze rozwijanie tego narzędzia zgodnie z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa informatycznego i ochrony danych. Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne i uniknąć nieproporcjonalnych kosztów informatycznych dla państw członkowskich i pozostałych użytkowników, uwzględnione zostaną systemy wprowadzone i zatwierdzone w państwach członkowskich.

Wszystkie trzy instytucje zobowiązują się do współpracy na rzecz dalszego rozwijania tego narzędzia. Komisja potwierdza, że będzie rozwijać to narzędzie w porozumieniu z jego użytkownikami i oferować państwom członkowskim wsparcie w przypadku wszelkich problemów technicznych. Państwa członkowskie będą współpracować z Komisją, aby umożliwić synergię niezbędną do zapewnienia interoperacyjności z odpowiednimi systemami informatycznymi i bazami danych.

Po dokonaniu przez Komisję oceny stwierdzającej gotowość narzędzia w oparciu o kryteria, o których mowa w art. 36 ust. 6 rozporządzenia finansowego, wszystkie trzy instytucje zobowiązują się, bez uszczerbku dla ich odpowiednich kompetencji, do przeanalizowania i ponownego omówienia kwestii obowiązkowego stosowania tego narzędzia w wieloletnich ramach finansowych na okres po roku 2027".

Jednostronne oświadczenie Komisji w sprawie umorzeń przy okazji przyjęcia rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509

"W kontekście przygotowań wieloletnich ram finansowych na okres po 2027 r. Komisja zbada kwestię rozszerzenia zakresu ponownego udostępnienia środków odpowiadających umorzeniom. Nie ma to wpływu na przyszły wniosek Komisji w sprawie wieloletnich ram finansowych na okres po 2027 r. ani na ustanowione w Traktatach prawo Komisji do inicjatywy ustawodawczej."

Jednostronne oświadczenie Komisji w sprawie systemu wczesnego wykrywania i wykluczania przy okazji przyjęcia rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509

"Komisja Europejska wie, że należy zminimalizować obciążenia administracyjne dla organów państw członkowskich w kontekście ukierunkowanego rozszerzenia systemu wczesnego wykrywania i wykluczania (EDES) na zarządzanie dzielone i zarządzanie bezpośrednie z udziałem państw członkowskich.

Komisja zobowiązuje się do opracowania szczegółowych wytycznych i zaoferuje państwom członkowskim szkolenia na temat wdrażania EDES i korzystania z bazy danych tego systemu.

Komisja będzie nadal ulepszać bazę danych EDES, na przykład poprzez umożliwienie wyszukiwania wielu podmiotów i poprawę jej szaty graficznej.

Komisja będzie dążyć do zapewnienia interoperacyjności informatycznej EDES i odpowiednich systemów krajowych, aby usprawnić proces i umożliwić szybsze sprawdzanie sytuacji wykluczenia odnośnych osób lub podmiotów.

Komisja potwierdza, że wszelkie wnioski o dodatkowe informacje do celów EDES nie będą wykraczać poza to, co jest absolutnie niezbędne i proporcjonalne, i będą rozpatrywane zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami o ochronie danych. Należy przypomnieć, że opinia Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku Komisji dotyczącego przekształcenia rozporządzenia finansowego nie zawierała żadnych zastrzeżeń w odniesieniu do EDES.

Komisja jest gotowa umożliwić płynne przejście na stosowanie EDES w pełnej współpracy z państwami członkowskimi."

1 Dz.U. C 446 z 24.11.2022, s. 26.
2 Dz.U. C 77 z 28.3.2002, s. 1.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1037

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (wersja przekształcona) (COM(2022)0223 - C9-0179/2022 - 2022/0162(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza - przekształcenie)
Data aktu: 14/03/2024
Data ogłoszenia: 27/02/2025