Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina na podstawie art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33

Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina na podstawie art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33

(C/2024/7386)

(Dz.U.UE C z dnia 6 grudnia 2024 r.)

Niniejsza informacja zostaje opublikowana zgodnie z art. 17 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 1 .

INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ

"Tihany / Tihanyi"

PDO-HU-A1503-AM02

Data przekazania informacji:

27.9.2024

OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY

1. Zwiększenie wymogu dotyczącego minimalnej kwasowości

Punkty specyfikacji produktu (i jednolitego dokumentu), których dotyczą zmiany:

II. Opis wina lub win (pkt 4 jednolitego dokumentu)

Uzasadnienie: Większa kwasowość pozwala zagwarantować świeżość i rześkość win różowych Tihanyi.

2. Zmniejszenie wymogu dotyczącego minimalnej całkowitej zawartości alkoholu

Punkty specyfikacji produktu (i jednolitego dokumentu), których dotyczą zmiany:

II. Opis wina lub win (pkt 4 jednolitego dokumentu)

Uzasadnienie: Niższa całkowita zawartość alkoholu pozwala zagwarantować świeżość i rześkość win różowych Tihanyi.

3. Zezwolenie na wprowadzanie do obrotu wina wyprodukowanego wyłącznie z odmiany winorośli Syrah

Punkty specyfikacji produktu (i jednolitego dokumentu), których dotyczą zmiany:

III. Szczególne praktyki enologiczne (nie dotyczy jednolitego dokumentu)

Uzasadnienie: Aby zaspokoić popyt na rynku, zamierzamy zezwolić na wprowadzanie do obrotu wina wyprodukowanego wyłącznie z odmiany winorośli Syrah, poprzez skreślenie następującego wymogu: Wino wyprodukowane z odmiany winorośli Syrah może być wprowadzane do obrotu wyłącznie wtedy, gdy jest kupażowane z winami wyprodukowanymi z innych odmian.

4. Zastosowanie do odmiany winorośli Pinot noir takich samych wymogów, jakie mają zastosowanie do podobnych odmian winorośli

Punkty specyfikacji produktu (i jednolitego dokumentu), których dotyczą zmiany:

III. Szczególne praktyki enologiczne (pkt 5.1.3 jednolitego dokumentu)

Uzasadnienie: Zamierzamy zharmonizować i uprościć warunki produkcji i wytwarzania poprzez objęcie odmiany winorośli Pinot noir takimi samymi wymogami jak te, które mają zastosowanie do odmian Kékfrankos, Kékoportó i Zweigelt. Skreślono przewidziane dotychczas dla odmiany winorośli Pinot noir wymogi dotyczące określenia jakości winogron w momencie zbioru.

5. Skreślenie wymogu dotyczącego określenia daty zbiorów przez przewodniczącego wspólnoty winiarskiej

Punkty specyfikacji produktu (i jednolitego dokumentu), których dotyczą zmiany:

III. Szczególne praktyki enologiczne (nie dotyczy jednolitego dokumentu)

Uzasadnienie: Poprzez skreślenie tego wymogu dajemy producentom wina możliwość samodzielnego podjęcia decyzji o dacie zbiorów, z zastrzeżeniem stosownych kontroli, w zależności od rodzaju wina, które chcą wyprodukować.

6. Zwiększenie maksymalnej wydajności w wyniku zmiany gęstości nasadzeń

Punkty specyfikacji produktu (i jednolitego dokumentu), których dotyczą zmiany:

V. Maksymalna wydajność (pkt 5.2 jednolitego dokumentu)

Uzasadnienie: W wyniku przeprowadzonego w ostatnich latach programu restrukturyzacji gęstość nasadzeń na obszarze produkcji uległa znacznym zmianom. Maksymalne dopuszczalne zmniejszenie liczby krzewów winorośli jest określone w przepisach. Obciążenie winorośli wskazane w pierwotnej specyfikacji produktu pozostaje niezmienione.

7. Ograniczenie obszaru produkcji do regionu winiarskiego Balatonfüred-Csopak

Punkty specyfikacji produktu (i jednolitego dokumentu), których dotyczą zmiany:

VIII. Dodatkowe wymogi (pkt 9 jednolitego dokumentu)

Uzasadnienie: Ograniczenie obszaru produkcji ma na celu zwiększenie przejrzystości kontroli w celu utrzymania ochrony i jakości.

JEDNOLITY DOKUMENT

1. Nazwa lub nazwy

Tihany / Tihanyi

2. Rodzaj oznaczenia geograficznego

ChNP - chroniona nazwa pochodzenia

3. Kategorie produktów sektora wina

1. Wino

3.1. Kod Nomenklatury scalonej

- 22 - NAPOJE BEZALKOHOLOWE, ALKOHOLOWE I OCET

2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009

4. Opis wina lub win

1. Wina różowe

KRÓTKI OPIS

Barwa: bladoróżowa, bladofioletowa, bladołososiowa (łupina cebuli).

Zapach: aromaty owocowe o średniej intensywności.

Smak: świeży, o orzeźwiającej kwasowości, pozbawiony zapachów lub posmaku wynikających z leżakowania w beczkach.

Wymogi analityczne:

Przedstawione poniżej cechy charakterystyczne, dla których nie podano konkretnych wartości, mieszczą się w granicach określonych w rozporządzeniach UE.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości): 10,5

- Minimalna kwasowość ogólna: 4,6 g/l, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 18

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): -

2. Wina czerwone

KRÓTKI OPIS

Świeże, owocowe wina czerwone:

Barwa: bladorubinowa, intensywniejsza rubinowa, ciemnorubinowa.

Zapach: aromaty owocowe o dużej intensywności, niekiedy korzenne.

Smak: świeży, owocowy, o orzeźwiającej kwasowości, z minimalnym posmakiem dębu i taniny; wina te charakteryzują się niską zawartością alkoholu i gładką strukturą.

Średnio intensywne oraz intensywne wina czerwone:

Barwa: intensywniejsza rubinowa, ciemnorubinowa, jasnego owocu granatu.

Zapach: intensywne aromaty korzenne i owocowe.

Smak: owocowy, niekiedy o nutach mineralnych; wina te charakteryzują się średnią (niekiedy wysoką) zawartością alkoholu. Ich struktura jest na ogół aksamitna. Istotną ich zaletą jest to, że nawet w winach typu cuvée tanina nie jest wyeksponowana.

Wymogi analityczne:

Przedstawione poniżej cechy charakterystyczne, dla których nie podano konkretnych wartości, mieszczą się w granicach określonych w rozporządzeniach UE.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości): 12

- Minimalna kwasowość ogólna: 4,6 g/l, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 20

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): -

5. Praktyki enologiczne

5.1. Szczególne praktyki enologiczne

1. Ograniczenia mające zastosowanie do produkcji wina

1. Winogrona przeznaczone do produkcji wina objętego chronioną nazwą pochodzenia muszą być przetwarzane w dniu zbioru. Winogrona te muszą być przetwarzane oddzielnie od innych winogron.

2. W trakcie produkcji wina objętego chronioną nazwą pochodzenia niedozwolone jest zwiększanie zawartości cukru w moszczu, z wyjątkiem odmian winogron Kékfrankos, Zweigelt, Kékoportó i Pinot noir.

3. W przypadku wina czerwonego obowiązkowa jest fermentacja na skórkach i leżakowanie w drewnianych beczkach.

2. Zasady dotyczące uprawy winorośli

Metoda uprawy

a) Metoda uprawy winorośli i gęstość nasadzeń:

(i) nowe winnice: niski kordon, średni kordon, wysoki kordon;

(ii) gęstość nasadzeń: minimalnie 4 000 krzewów winorośli/ha;

(iii) minimalna odległość między krzewami winorośli: 0,8 m;

(iv) w przypadku winnic obsadzonych przed dniem 1 stycznia 2009 r. wino Tihanyi może być produkowane z winogron pochodzących z winnic stosujących jakąkolwiek wcześniej zatwierdzoną metodę uprawy i gęstość nasadzeń, tak długo, jak produkcja jest kontynuowana w tej winnicy.

b) Metoda zbiorów: dozwolone są zbiory zarówno ręczne, jak i mechaniczne.

3. Jakość winogron w momencie zbiorów

Metoda uprawy

Jakość winogron (minimalna zawartość cukrów wyrażona jako całkowita zawartość alkoholu):

(i) Cabernet franc, Cabernet sauvignon, Merlot, Syrah: 12,08 % obj. (19 °MM (węgierska skala moszczu))

(ii) Kékfrankos, Kékoportó, Zweigelt, Pinot noir: 10,97 % obj. (17,5 °MM (węgierska skala moszczu))

5.2. Maksymalna wydajność

1. Wino różowe, wino czerwone (nowe wino na osadzie drożdżowym)

63 hektolitry z hektara

2. Wino różowe, wino czerwone

9 000 kg winogron z hektara

6. Wyznaczony obszar geograficzny

Tereny w granicach gminy Tihany sklasyfikowane jako kategoria I zgodnie z rejestrem winnic.

7. Odmiany winorośli

cabernet franc - cabernet

cabernet franc - carbonet

cabernet franc - carmenet

cabernet franc - gros cabernet

cabernet franc - gros vidur

cabernet franc - kaberne fran

cabernet sauvignon

kékfrankos - blauer lemberger

kékfrankos - blauer limberger

kékfrankos - blaufränkisch

kékfrankos - limberger

kékfrankos - moravka

kékoportô - blauer portugieser

kékoportô - modry portugal

kékoportô - portugais bleu

kékoportô - portugalske modré

kékoportô - portugizer

merlot

pinot noir - blauer burgunder

pinot noir - kisburgundi kék

pinot noir - kék burgundi

pinot noir - kék rulandi

pinot noir - pignula

pinot noir - pino csernüj

pinot noir - pinot cernii

pinot noir - pinot nero

pinot noir - pinot tinto

pinot noir - rulandski modre

pinot noir - savagnin noir

pinot noir - spatburgunder

syrah - blauer syrah

syrah - marsanne noir

syrah - serine noir

syrah - shiraz

syrah - sirac

zweigelt - blauer zweigeltrebe

zweigelt - rotburger

zweigelt - zweigeltrebe

8. Opis związku lub związków

Dojrzała, wyrazista struktura kwasowości i mocno wyczuwalne w smaku nuty mineralne wynikają z wysokiej zawartości minerałów w glebach półwyspu Tihanyi. Promienie słońca odbijane od powierzchni płytkiego jeziora rôwnomiernie ogrzewają zbocza wiosną i zapewniają stabilne warunki w okresie pączkowania winorośli. Ostatnie mroźne dni na półwyspie Tihanyi następują stosunkowo wcześnie, w związku z czym w tym regionie winiarskim niewielkie jest ryzyko wiosennych przymrozków - dzięki temu każdego roku wzrost pędów jest równomierny, a ulistnienie ma odpowiednie rozmiary, co prowadzi do optymalnego dojrzewania winogron.

9. Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)

Produkcja poza wyznaczonym obszarem

Ramy prawne:

Określone przez organizację odpowiedzialną za zarządzanie ChNP/ChOG, w przypadkach przewidzianych przez państwa członkowskie

Rodzaj wymogów dodatkowych:

Odstępstwo dotyczące produkcji na wyznaczonym obszarze geograficznym

Opis wymogu

Produkcja poza wyznaczonym obszarem: wyznaczony obszaru regionu winiarskiego Balatonfüred-Csopak.

Zasady dotyczące oznaczeń

Ramy prawne:

Określone przez organizację odpowiedzialną za zarządzanie ChNP/ChOG, w przypadkach przewidzianych przez państwa członkowskie

Rodzaj wymogów dodatkowych:

Przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania

Opis wymogu

a) Jako określenie można zastosować każdą wersję nazwy mniejszej jednostki geograficznej, która zawiera przyrostek "-i" w przypadku przymiotników pochodnych w języku węgierskim.

b) Słowo "rozé" można zastąpić słowem "rosé".

c) Słowa "küvé" lub "cuvée" mogą być stosowane w celu oznaczenia win uzyskanych w wyniku zmieszania dwóch lub większej liczby odmian winorośli.

d) Wyrażenie "oltalom alatt álló eredetmegjelölés" (chroniona nazwa pochodzenia) można zastąpić wyrażeniem "védett eredetű bor" (wino o chronionym pochodzeniu).

e) Na etykiecie musi być podany rok zbiorów oraz nazwa odmiany winorośli lub słowo "küvé".

f) Słowo "barrique" może być stosowane wyłącznie w odniesieniu do win czerwonych leżakowanych w dębowych beczkach przez okres co najmniej 6 miesięcy.

g) Na etykiecie wina Tihanyi należy umieścić poniższe logo.

h) Nazwy mniejszych jednostek geograficznych, które można podać, oraz warunki ich stosowania:

(i) Farkasverem dűlő

(ii) Lapi dűlő

(iii) Hosszúhegy

(iv) Ráta dűlő

(v) Óvári szőlők

(vi) Cserhegy

(vii) Jeżeli na etykiecie podano nazwę jednej z powyższych jednostek geograficznych, 100 % winogron wykorzystanych do produkcji wina musi pochodzić z danej jednostki.

Chronione określenia tradycyjne

Ramy prawne:

Określone w przepisach UE

Rodzaj wymogów dodatkowych:

Przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania

Opis wymogu

Następujące określenie tradycyjne może być stosowane zamiast wyrażenia "oltalom alatt álló eredetmegjelölés" (chroniona nazwa pochodzenia): "védett eredetű bor" (wino o chronionym pochodzeniu).

Link do specyfikacji produktu

https://boraszat.kormany.hu/download/f/f2/f2000/Tihany%20°EM%20term%C3%A9kle%C3%ADr%C3%A1s%202%20v %C3%A1ltozat%202017%20kn.pdf

1 Dz.U. L 9 z 11.1.2019, s. 2.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.7386

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina na podstawie art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33
Data aktu: 06/12/2024
Data ogłoszenia: 06/12/2024