Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Diplomat Pay d.o.o. Beograd-Zemun (Belgrad, Serbia) (przedstawiciele: W. Themmer, adwokat)
Strona pozwana: Europejski Bank Centralny
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- Stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji Europejskiego Banku Centralnego z dnia 13 sierpnia 2024 r. o sygnaturze ECB-SSM-2024-AT-4;
- obciążenie Europejskiego Banku Centralnego kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżąca podnosi dwa następujące zarzuty, z których pierwszy ma charakter proceduralny, a drugi ma charakter materialny.
1. Zarzut pierwszy: naruszenie prawa skarżącej do należytej procedury [art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 ( 1 )] oraz prawa do bycia wysłuchanym [art. 31 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 ( 2 )], w szczególności prawa dostępu do dokumentacji [art. 32 rozporządzenia (UE) nr 468/2014]
W ramach postępowania prowadzonego przez pozwaną przeciwko skarżącej naruszone zostały prawa wynikające z art. 6 EKPC i art. 47 Karty ( 3 ). Pozwana naruszyła przepisy proceduralne rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, a w szczególności zasadę sprawiedliwego wysłuchania zainteresowanej strony. Pozwana naruszyła również prawo skarżącej do dostępu do dokumentacji sprawy.
Pozwana sporządziła już projekt decyzji i przesłała go skarżącej jako jedyną informację na temat wszczętego postępowania bez uprzedniego poinformowania skarżącej o dochodzeniu i podniesionym zarzucie. Pozwana wyznaczyła skarżącej trzydniowy termin na ustosunkowanie się do zarzutów sformułowanych w projekcie decyzji. Po otrzymaniu tych uwag pozwana nie zbadała żadnych zastrzeżeń skarżącej i udzieliła jej jedynie częściowego dostępu do dokumentacji sprawy.
2. Zarzut drugi: naruszenie traktatów lub reguły prawnej związanej z ich stosowaniem
Pozwana błędnie pod względem prawnym ocenia okoliczności faktyczne leżące u podstaw jej decyzji i błędnie stosuje przepis § 20 BWG ( 4 ). Pozwana przekracza w swojej decyzji zakres swobodnego uznania. Nie przestrzega ona również zasad wspólnych wytycznych w sprawie oceny ostrożnościowej przypadków nabycia i zwiększenia znacznych pakietów akcji w podmiotach sektora finansowego ( 5 ). Wytyczne te uściślają, że porozumienia o nabyciu nie pozwalają same w sobie na stwierdzenie istnienia uzgodnionego działania.
(1) Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. 2013 L 287, s. 63).
(2) Rozporządzenie (UE) nr 468/2014 Europejskiego Banku Centralnego z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (Dz.U. 2014, L 141, s. 1).
(3) Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (Dz.U. 2016, C 202, s. 389).
(4) Österreichisches Bundesgesetz über das Bankwesen [Bankwesengesetz (BWG), BGBl. No 532/1993, zmienionej ostatnio przez BGBl.
Ani jeden dokument, który pozwana ujawniła w toku postępowania i z którym skarżąca mogła się zapoznać, nie pozwala stwierdzić, że skarżąca działa w porozumieniu z Alta Pay Group d.o.o., dążąc do nabycia znacznego pakietu akcji w Addiko Bank AG i tym samym może naruszyć obowiązek zgłoszenia na podstawie § 20 ust. 1 BWG. Przeciwnie, skarżąca jasno stwierdziła w umowie nabycia akcji zawartej z Alta Pay, że nie chce w żaden sposób współpracować z Alta Pay w zakresie posiadania akcji Addiko Bank lub wykonywania praw głosu i że żadne postanowienie umowy nabycia akcji nie może być rozumiane w ten sposób, że skarżąca byłaby do tego zobowiązana.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.7359 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-527/24: Skarga wniesiona w dniu 14 października 2024 r. - Diplomat Pay/EBC |
| Data aktu: | 16/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 16/12/2024 |