Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 (CON/2023/38)

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 24 listopada 2023 r.
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008
(CON/2023/38)
(C/2024/668)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 12 października 2023 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał od Rady Unii Europejskiej wniosek o wydanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 1  (zwanego dalej "proponowanym rozporządzeniem").

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, ponieważ proponowane rozporządzenie zawiera przepisy mające wpływ na zadania EBC w zakresie gromadzenia informacji statystycznych oraz wkładu w harmonizację, w razie potrzeby, zasad i praktyk regulujących gromadzenie, opracowywanie i rozpowszechnianie statystyk w dziedzinach wchodzących w zakres jego kompetencji zgodnie z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC"). Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

1. Uwagi ogólne

EBC potrzebuje informacji na temat wskaźnika wakatów, poziomu i struktury kosztów zatrudnienia oraz struktury i rozkładu wynagrodzeń w celu oceny rozwoju sytuacji gospodarczej w państwach członkowskich w kontekście jednolitej europejskiej polityki pieniężnej oraz odpowiadającego jej głównego celu Europejskiego Systemu Banków Centralnych, jakim jest utrzymanie stabilności cen 2 . Terminowe informowanie o warunkach na rynku pracy i zmianach wynagrodzeń ma kluczowe znaczenie dla oceny bazowej presji inflacyjnej i kształtowania polityki pieniężnej. Statystyki dotyczące wakatów oraz wskaźnik kosztów zatrudnienia są wymienione wśród podstawowych europejskich wskaźników gospodarczych 3 , co nadaje im wiodącą rolę wśród oficjalnych statystyk gospodarczych wykorzystywanych do monitorowania polityki pieniężnej i gospodarczej. EBC popiera proponowane zastąpienie istniejących aktów prawnych dotyczących statystyki rynku pracy 4  jednym rozporządzeniem obejmującym wszystkie statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw (zwane dalej "statystykami LMB", od ang. labour market statistics on businesses) 5 . Proponowana poprawa zakresu statystyk LMB od 2026 r. wzbogaciłaby te statystyki i uczyniłaby je bardziej przydatnymi dla EBC w procesie monitorowania, oceny i prognozowania, a tym samym do przygotowywania decyzji dotyczących polityki pieniężnej. Z zadowoleniem przyjmuje się również wymóg przekazywania od 2026 r. wstępnych szacunków dotyczących wskaźnika kosztów zatrudnienia 6 , ponieważ umożliwi to nadanie temu wskaźnikowi większego znaczenia w kontekście analizy i oceny presji kosztowej, która może mieć swoje źródło w zmianach kosztów zatrudnienia.

2. Uwagi szczegółowe

2.1. Zakres i jakość nowej sprawozdawczości

Proponowane włączenie sektora publicznego i małych przedsiębiorstw 7  do źródeł danych wykorzystywanych do zestawiania statystyk LMB znacznie poprawi zakres i reprezentatywność odpowiednich statystyk LMB. Poprawi to również harmonizację gromadzenia danych, a tym samym umożliwi lepsze porównywanie między państwami zmian w statystykach dotyczących wakatów i wskaźnika kosztów zatrudnienia. EBC sugeruje, że w proponowanym rozporządzeniu 8  należy wyraźnie określić wymóg przekazywania informacji umożliwiających zrozumienie wpływu zmian metodyki lub populacji próby (np. odpowiednia ilość danych historycznych, która może opierać się na szacunkach, wskaźnikach zastępczych i innych źródłach danych) 9 . Szczegóły takich danych wraz z innymi wymogami dotyczącymi danych powinny zostać następnie określone przez Komisję w akcie wykonawczym 10 .

2.2. Terminy przekazywania sprawozdawczości

Proponowane przekazywanie wstępnych szacunków wskaźnika kosztów zatrudnienia stanowiłoby znaczne usprawnienie obecnego systemu sprawozdawczości. Poprawa terminowości tych szacunków jest szczególnie ważna ze względu na brak zharmonizowanych miesięcznych wskaźników dotyczących zmian wynagrodzeń we wszystkich państwach członkowskich. Kwartalne informacje na temat wynagrodzeń pracowniczych publikowane w ramach rachunków narodowych w ESA 2010 11  umożliwiają ocenę zmian wynagrodzeń jedynie z dużym opóźnieniem. Udostępnione wstępne szacunki wskaźnika kosztów zatrudnienia byłyby zatem pierwszymi dostępnymi informacjami na temat kwartalnych zmian wynagrodzeń. Mile widziana byłaby poprawa terminowości przekazywania danych w odniesieniu do struktury badania wynagrodzeń idąca dalej niż proponowana obecnie stosunkowo skromna zmiana.

2.3. Definicja jednostki statystycznej

EBC uważa, że w celu osiągnięcia możliwie zharmonizowanego podejścia statystycznego kluczowe znaczenie dla tworzenia statystyk europejskich takich jak statystyki LMB ma definicja jednostki statystycznej 12 . Aby uniknąć dublowania się wymogów oraz luk, zwłaszcza w sytuacji gdy przedsiębiorstwa 13  posiadają jednostki lokalne 14  w więcej niż jednym państwie członkowskim, ważne jest, aby istniały konkretne ustalenia dotyczące gromadzenia danych od przedsiębiorstw lub od jednostek lokalnych.

W przypadku gdy EBC zaleca zmianę projektu rozporządzenia, szczegółowe propozycje zmian wraz z ich uzasadnieniem zostały zawarte w odrębnym roboczym dokumencie o charakterze technicznym. Dokument roboczy o charakterze technicznym jest dostępny w języku angielskim na stronie EUR-Lex.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 24 listopada 2023 r.

1 COM (2023) 459 final.
2 Art. 127 ust. 1 zdanie pierwsze Traktatu. Art. 127 ust. 1 zdanie pierwsze Traktatu nakłada również na Eurosystem obowiązek wspierania ogólnych polityk gospodarczych w UE, co ma przyczyniać się do osiągnięcia jej celów wskazanych w art. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.
3 COM (2002) 661 final.
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 z dnia 9 marca 1999 r. dotyczące statystyk strukturalnych odnoszących się do zarobków i kosztów pracy (Dz.U. L 63 z 12.3.1999, s. 6), rozporządzenie (WE) nr 450/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 lutego 2003 r. dotyczące wskaźnika kosztów pracy (Dz.U. L 69 z 13.3.2003, s. 1) oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 453/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie (Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 234).
5 Art. 1 proponowanego rozporządzenia.
6 Art. 5 i załącznik do proponowanego rozporządzenia.
7 Art. 4 ust. 1 lit. b) ppkt (ii) oraz lit. c) ppkt (i) oraz art. 6 ust. 2 proponowanego rozporządzenia.
8 W szczególności w art. 8 ust. 2 proponowanego rozporządzenia.
9 Art. 3 ust. 1 lit. c) proponowanego rozporządzenia.
10 Art. 4 ust. 7 proponowanego rozporządzenia.
11 Zgodnie z rozdziałem 4 pkt D.1 załącznika A do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1).
12 Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 proponowanego rozporządzenia.
13 Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 2 proponowanego rozporządzenia.
14 Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 3 proponowanego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.668

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 (CON/2023/38)
Data aktu: 24/11/2023
Data ogłoszenia: 12/01/2024