Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 (CON/2023/38)

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 24 listopada 2023 r.
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008
(CON/2023/38)
(C/2024/668)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 12 października 2023 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał od Rady Unii Europejskiej wniosek o wydanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 1  (zwanego dalej "proponowanym rozporządzeniem").

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, ponieważ proponowane rozporządzenie zawiera przepisy mające wpływ na zadania EBC w zakresie gromadzenia informacji statystycznych oraz wkładu w harmonizację, w razie potrzeby, zasad i praktyk regulujących gromadzenie, opracowywanie i rozpowszechnianie statystyk w dziedzinach wchodzących w zakres jego kompetencji zgodnie z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC"). Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

1. Uwagi ogólne

EBC potrzebuje informacji na temat wskaźnika wakatów, poziomu i struktury kosztów zatrudnienia oraz struktury i rozkładu wynagrodzeń w celu oceny rozwoju sytuacji gospodarczej w państwach członkowskich w kontekście jednolitej europejskiej polityki pieniężnej oraz odpowiadającego jej głównego celu Europejskiego Systemu Banków Centralnych, jakim jest utrzymanie stabilności cen 2 . Terminowe informowanie o warunkach na rynku pracy i zmianach wynagrodzeń ma kluczowe znaczenie dla oceny bazowej presji inflacyjnej i kształtowania polityki pieniężnej. Statystyki dotyczące wakatów oraz wskaźnik kosztów zatrudnienia są wymienione wśród podstawowych europejskich wskaźników gospodarczych 3 , co nadaje im wiodącą rolę wśród oficjalnych statystyk gospodarczych wykorzystywanych do monitorowania polityki pieniężnej i gospodarczej. EBC popiera proponowane zastąpienie istniejących aktów prawnych dotyczących statystyki rynku pracy 4  jednym rozporządzeniem obejmującym wszystkie statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw (zwane dalej "statystykami LMB", od ang. labour market statistics on businesses) 5 . Proponowana poprawa zakresu statystyk LMB od 2026 r. wzbogaciłaby te statystyki i uczyniłaby je bardziej przydatnymi dla EBC w procesie monitorowania, oceny i prognozowania, a tym samym do przygotowywania decyzji dotyczących polityki pieniężnej. Z zadowoleniem przyjmuje się również wymóg przekazywania od 2026 r. wstępnych szacunków dotyczących wskaźnika kosztów zatrudnienia 6 , ponieważ umożliwi to nadanie temu wskaźnikowi większego znaczenia w kontekście analizy i oceny presji kosztowej, która może mieć swoje źródło w zmianach kosztów zatrudnienia.

2. Uwagi szczegółowe

2.1. Zakres i jakość nowej sprawozdawczości

Proponowane włączenie sektora publicznego i małych przedsiębiorstw 7  do źródeł danych wykorzystywanych do zestawiania statystyk LMB znacznie poprawi zakres i reprezentatywność odpowiednich statystyk LMB. Poprawi to również harmonizację gromadzenia danych, a tym samym umożliwi lepsze porównywanie między państwami zmian w statystykach dotyczących wakatów i wskaźnika kosztów zatrudnienia. EBC sugeruje, że w proponowanym rozporządzeniu 8  należy wyraźnie określić wymóg przekazywania informacji umożliwiających zrozumienie wpływu zmian metodyki lub populacji próby (np. odpowiednia ilość danych historycznych, która może opierać się na szacunkach, wskaźnikach zastępczych i innych źródłach danych) 9 . Szczegóły takich danych wraz z innymi wymogami dotyczącymi danych powinny zostać następnie określone przez Komisję w akcie wykonawczym 10 .

2.2. Terminy przekazywania sprawozdawczości

Proponowane przekazywanie wstępnych szacunków wskaźnika kosztów zatrudnienia stanowiłoby znaczne usprawnienie obecnego systemu sprawozdawczości. Poprawa terminowości tych szacunków jest szczególnie ważna ze względu na brak zharmonizowanych miesięcznych wskaźników dotyczących zmian wynagrodzeń we wszystkich państwach członkowskich. Kwartalne informacje na temat wynagrodzeń pracowniczych publikowane w ramach rachunków narodowych w ESA 2010 11  umożliwiają ocenę zmian wynagrodzeń jedynie z dużym opóźnieniem. Udostępnione wstępne szacunki wskaźnika kosztów zatrudnienia byłyby zatem pierwszymi dostępnymi informacjami na temat kwartalnych zmian wynagrodzeń. Mile widziana byłaby poprawa terminowości przekazywania danych w odniesieniu do struktury badania wynagrodzeń idąca dalej niż proponowana obecnie stosunkowo skromna zmiana.

2.3. Definicja jednostki statystycznej

EBC uważa, że w celu osiągnięcia możliwie zharmonizowanego podejścia statystycznego kluczowe znaczenie dla tworzenia statystyk europejskich takich jak statystyki LMB ma definicja jednostki statystycznej 12 . Aby uniknąć dublowania się wymogów oraz luk, zwłaszcza w sytuacji gdy przedsiębiorstwa 13  posiadają jednostki lokalne 14  w więcej niż jednym państwie członkowskim, ważne jest, aby istniały konkretne ustalenia dotyczące gromadzenia danych od przedsiębiorstw lub od jednostek lokalnych.

W przypadku gdy EBC zaleca zmianę projektu rozporządzenia, szczegółowe propozycje zmian wraz z ich uzasadnieniem zostały zawarte w odrębnym roboczym dokumencie o charakterze technicznym. Dokument roboczy o charakterze technicznym jest dostępny w języku angielskim na stronie EUR-Lex.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 24 listopada 2023 r.

1 COM (2023) 459 final.
2 Art. 127 ust. 1 zdanie pierwsze Traktatu. Art. 127 ust. 1 zdanie pierwsze Traktatu nakłada również na Eurosystem obowiązek wspierania ogólnych polityk gospodarczych w UE, co ma przyczyniać się do osiągnięcia jej celów wskazanych w art. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.
3 COM (2002) 661 final.
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 z dnia 9 marca 1999 r. dotyczące statystyk strukturalnych odnoszących się do zarobków i kosztów pracy (Dz.U. L 63 z 12.3.1999, s. 6), rozporządzenie (WE) nr 450/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 lutego 2003 r. dotyczące wskaźnika kosztów pracy (Dz.U. L 69 z 13.3.2003, s. 1) oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 453/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie (Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 234).
5 Art. 1 proponowanego rozporządzenia.
6 Art. 5 i załącznik do proponowanego rozporządzenia.
7 Art. 4 ust. 1 lit. b) ppkt (ii) oraz lit. c) ppkt (i) oraz art. 6 ust. 2 proponowanego rozporządzenia.
8 W szczególności w art. 8 ust. 2 proponowanego rozporządzenia.
9 Art. 3 ust. 1 lit. c) proponowanego rozporządzenia.
10 Art. 4 ust. 7 proponowanego rozporządzenia.
11 Zgodnie z rozdziałem 4 pkt D.1 załącznika A do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1).
12 Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 proponowanego rozporządzenia.
13 Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 2 proponowanego rozporządzenia.
14 Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 3 proponowanego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.668

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 (CON/2023/38)
Data aktu: 24/11/2023
Data ogłoszenia: 12/01/2024