Sprawa C-594/24: Skarga wniesiona w dniu 13 września 2024 r. - Komisja Europejska/Republika Włoska

Skarga wniesiona w dniu 13 września 2024 r. - Komisja Europejska/Republika Włoska
(Sprawa C-594/24)

(C/2024/6415)

Język postępowania: włoski

(Dz.U.UE C z dnia 4 listopada 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: E. Sanfrutos Cano, A. Spina, L. Cimaglia, pełnomocnicy)

Strona pozwana: Republika Włoska

Żądania strony skarżącej

Komisja wnosi do Trybunału Sprawiedliwości o:

1. Stwierdzenie, że, nie podejmując działań niezbędnych w celu zapewnienia:

- aby 36 aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców przekraczającej 2 000 dysponowało systemami zbierania ścieków komunalnych zgodnie z art. 3 dyrektywy 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych 1 ;

- aby w 130 aglomeracjach o równoważnej liczbie mieszkańców przekraczającej 10 000 lub tej liczbie wynoszącej od 2 000 do 10 000, dokonujących zrzutów ścieków komunalnych do wód słodkich lub estuariów, ścieki komunalne odprowadzane do systemów zbierania były przed odprowadzeniem poddawane wtórnemu oczyszczania lub innemu równie skutecznemu oczyszczaniu zgodnie z art. 4 dyrektywy 91/271/EWG;

- aby w 12 aglomeracjach o równoważnej liczbie mieszkańców przekraczającej 10 000 dokonujących zrzutów ścieków komunalnych do wód określonych jako "obszary wrażliwe" w rozumieniu dyrektywy 91/271/EWG, ścieki komunalne odprowadzane do systemów zbierania były przed odprowadzeniem poddawane oczyszczaniu bardziej rygorystycznemu niż oczyszczanie wtórne lub mu równoważne, zgodnie z art. 5 tej dyrektywy;

- aby, w odniesieniu do 135 aglomeracji, oczyszczalnie ścieków komunalnych budowane w celu spełnienia wymagań określonych w art. 4-7 były projektowane, budowane, eksploatowane i utrzymywane w sposób zapewniający wystarczającą wydajność w lokalnych warunkach klimatycznych normalnych w miejscu, w którym się znajdują, a przy projektowaniu oczyszczalni uwzględniane były sezonowe zmiany ładunku zgodnie z art. 10 tej dyrektywy;

- aby, w odniesieniu do 165 aglomeracji, właściwe władze lub właściwe organy monitorowały zrzuty z oczyszczalni ścieków komunalnych w celu sprawdzenia zgodności z wymaganiami określonymi w sekcji B załącznika I do dyrektywy 91/271/EWG, zgodnie z procedurami kontrolnymi określonymi w załączniku I sekcja D, zgodnie z art. 15 tej dyrektywy

Republika Włoska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 3, 4, 5, 10 i 15 dyrektywy 91/271/EWG.

2. Obciążenie Republiki Włoskiej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

W skardze Komisja zarzuca Republice Włoskiej, że ta na poszczególnych częściach swojego terytorium krajowego nie dokonała prawidłowej transpozycji dyrektywy Rady 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych.

Komisja powołuje się przede wszystkim na szereg naruszeń art. 3 dyrektywy, który w ust. 1 akapit drugi i w ust. 2 stanowi, że państwa członkowskie zapewnią, aby najpóźniej do dnia 31 grudnia 2005 r. wszystkie aglomeracje o równoważnej liczbie mieszkańców przekraczającej 2 000 posiadały systemy zbierania ścieków spełniające warunki określone w załączniku I część A. W wielu aglomeracjach położonych w regionach Abruzja, Kalabria, Kampania, Lombardia i Sycylia nie uczyniono prawidłowo zadość temu obowiązkowi.

Ponadto art. 4 ust. 1 i 3 dyrektywy 91/271/EWG stanowi, że, najpóźniej do dnia 31 grudnia 2005 r., w odniesieniu do zrzutów z aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców przekraczającej 10 000 lub aglomeracji o tej liczbie wynoszącej2 000-10 000, dokonujących zrzutów ścieków komunalnych do wód słodkich lub estuariów, państwa członkowskie zapewniają, aby ścieki komunalne odprowadzane do systemów zbierania były przed odprowadzeniem poddane wtórnemu oczyszczania lub innemu równie skutecznemu oczyszczaniu, zgodnie z warunkami określonymi pkt B załącznika I. Komisja stwierdziła, że przepisy te nie były przestrzegane w wielu aglomeracjach położonych w regionach Abruzja, Kalabria, Kampania, Lacjum, Liguria, Lombardia, Marchia, Apulia, Sardynia, Sycylia i Toskania.

Artykuł 5 ust. 2 i 3 dyrektywy stanowi, że najpóźniej do dnia 31 grudnia 1998 r. państwa członkowskie zapewnią, w odniesieniu do wszystkich zrzutów z aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców przekraczającej 10 000, aby ścieki komunalne odprowadzane do systemów zbierania przed odprowadzeniem do obszarów wrażliwych były poddawane oczyszczaniu bardziej rygorystycznemu niż to określone w art. 4. Komisja stwierdziła, że przepisy te nie były przestrzegane w niektórych aglomeracjach położonych w regionach Lombardia, Apulia i Sycylia.

To naruszenie art. 4 i 5 dyrektywy 91/271/EWG prowadzi również do naruszenia art. 10 tej dyrektywy, który stanowi, że oczyszczalnie ścieków komunalnych muszą być projektowane, budowane, eksploatowane i utrzymywane w sposób zapewniający wystarczającą wydajność w warunkach klimatycznych każdych normalnych w miejscu, w którym się znajdują. Komisja stwierdziła, że przepisy te nie były przestrzegane w niektórych aglomeracjach położonych w regionach Abruzja, Kalabria, Kampania, Lacjum, Liguria, Lombardia, Marchia, Apulia, Sardynia, Sycylia i Toskania.

Wreszcie, art. 15 ust. 1 tiret pierwsze dyrektywy 91/271/EWG stanowi, że właściwe władze lub właściwe organy monitorowały zrzuty z oczyszczalni ścieków komunalnych w celu sprawdzenia zgodności z wymaganiami określonymi w sekcji B załącznika I zgodnie z procedurami kontrolnymi określonymi w załączniku I sekcja D. Obowiązek ten nie został właściwie wykonany w wielu aglomeracjach położonych w regionach Abruzja, Kalabria, Kampania, Liguria, Lombardia, Marchia, Apulia, Sardynia, Sycylia i Toskania.

1 Dz.U. 1991, L 135, s. 40.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6415

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-594/24: Skarga wniesiona w dniu 13 września 2024 r. - Komisja Europejska/Republika Włoska
Data aktu: 04/11/2024
Data ogłoszenia: 04/11/2024