Język postępowania: węgierski
(Dz.U.UE C z dnia 23 września 2024 r.)
Sąd odsyłający
Fővárosi Törvényszék (Węgry)
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Klinka-Geo Trans Földmunkavégző Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.
Druga strona postępowania: Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága
Pytania prejudycjalne
1) Czy można uznać za zgodną z art. 167, art. 168 lit. a) i art. 178 lit. a) dyrektywy VAT 1 - a także z prawem do skutecznego środka prawnego i dostępu do bezstronnego sądu, ustanowionym jako ogólna zasada prawa w art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"), w związku z podstawowymi zasadami neutralności podatkowej, skuteczności i pewności prawa - praktykę organu podatkowego, zgodnie z którą - w myśl pkt 1 i 2 opinii izby do spraw sporów administracyjnych i pracy Kúria [sądu najwyższego, Węgry] nr 5/2016 z dnia 26 września 2016 r., będącej sądem krajowym ostatniej instancji - ten organ podatkowy stosuje wspomniane wyżej przepisy, wprowadzając rozróżnienie polegające na tym, że, jeżeli stwierdzi, iż odzwierciedlona w fakturze transakcja gospodarcza nie miała miejsca, nie bada, czy odbiorca faktury wiedział lub powinien był wiedzieć o oszustwie podatkowym lub uchylaniu się od opodatkowania, natomiast jeżeli, przeciwnie, stwierdzi, że transakcja gospodarcza rzeczywiście miała miejsce, lecz nie między stronami wskazanymi w fakturze, bada on w świetle okoliczności faktycznych, czy odbiorca faktury wiedział lub powinien był wiedzieć o oszustwie podatkowym lub uchylaniu się od opodatkowania?
2) Czy można uznać za zgodne z wyżej wymienionymi przepisami dyrektywy VAT i zasadami prawa oraz ze spoczywającym na organie podatkowym prawnym obowiązkiem udowodnienia na podstawie obiektywnych okoliczności faktycznych postępowanie, w którym ten organ:
a) jako warunek skorzystania z prawa do odliczenia podatku, powołując się na brak dochowania należytej staranności, zobowiązuje podatnika do monitorowania, czy wystawca faktury dopuścił się nieprawidłowości powodującej nieważność, która nie pozostaje w związku przyczynowym z obowiązkiem zapłaty VAT, ani, tym samym, z wykonaniem prawa do odliczenia, ponieważ zgodnie z prawem krajowym i prawem Unii obowiązek zapłaty VAT istnieje również w przypadku umów nieważnych, po powstaniu możliwego do wykazania wyniku gospodarczego;
b) odmawia podatnikowi prawa do odliczenia podatku, nie badając tego, czy dochował on należytej staranności, na tej podstawie, że po dokonaniu transakcji gospodarczej ustalono, że odzwierciedlona w fakturze transakcja gospodarcza nie miała miejsca, powołując się na okoliczności, za które odpowiedzialność ponosi wystawca faktury w okresie objętym kontrolą;
c) nakłada niekorzystne konsekwencje wynikające z faktu, że nie udało się przeprowadzić dowodu z zeznań świadków, na podatnika, który uzasadnia transakcję gospodarczą za pomocą faktury, ze względu na to, że w celu umożliwienia odliczenia VAT konieczne jest, aby, oprócz faktury, okoliczności, w których miała miejsce wykazana w fakturze transakcja gospodarcza, były przedmiotem szczegółowego uzasadnienia przedstawionego przez podatników wymienionych w fakturze oraz przedstawicieli przedsiębiorstw, które w jakikolwiek sposób uczestniczyły w przeprowadzeniu transakcji gospodarczej, mając również na uwadze zasadę ustanowioną przez Trybunał, zgodnie z którą przepisy prawa krajowego, dotyczące przeprowadzania dowodów, nie mogą pozbawiać skuteczności (effet utile) prawa Unii?
3) Czy w świetle wymienionych wyżej przepisów dyrektywy VAT, art. 47 Karty i pierwszeństwa prawa Unii orzeczenia Trybunału, zawierające wytyczne dotyczące przepisów dyrektywy VAT w zakresie prawa do odliczenia i okoliczności, które podlegają ocenie w kontekście elementu wiedzy podatnika, mają zastosowanie w niniejszej sprawie, jeżeli organ podatkowy, opierając się na tych samych okolicznościach, które są badane w kontekście elementu wiedzy, ustali, że transakcja gospodarcza nie miała miejsca?
4) 4) Czy należy uznać za sprzeczną z art. 267 TFUE, zasadą pierwszeństwa prawa Unii oraz prawem do skutecznego środka prawnego i dostępu do bezstronnego sądu, o którym mowa w art. 47 Karty, okoliczność, w której sąd krajowy ostatniej instancji:
a) podnosząc, że istnieją różnice w okolicznościach faktycznych, nie stosuje w ramach postępowania w przedmiocie skargi kasacyjnej, w którym bada się szereg orzeczeń w dziedzinie odliczenia VAT, orzeczeń Trybunału w tej samej dziedzinie lub zakazuje powoływania się na nie w ramach ponownego postępowania, uzasadniając to tym, że, jeżeli porównuje się je z okolicznościami wymienionymi w orzeczeniu będącym przedmiotem skargi kasacyjnej, orzeczenia Trybunału zawierają jedynie wskazówki dotyczące indywidualnych okoliczności, a także powołując się na różnicę wskazaną w pkt 1 i 2 opinii nr 5/2016 izby do spraw sporów administracyjnych i pracy Kúria (sądu najwyższego, Węgry), z której logiki wynika, że orzeczenia Trybunału w sprawach z zakresu VAT nie mają zastosowania w przypadkach, w których organ podatkowy stwierdzi, że wykazana w fakturze transakcja gospodarcza nie miała miejsca, nawet jeśli skarżący kwestionuje w swojej skardze właśnie zgodność z prawem tego stwierdzenia;
b) stwierdziwszy, że w rozpatrywanej sprawie niesłusznie zastosowano orzeczenia Trybunału, w odniesieniu do ponownego postępowania, wbrew tym orzeczeniom nakazał, by sąd przeprowadził to nowe postępowanie zgodnie z orzecznictwem przedstawionym w - niewiążącej - opinii izby do spraw sporów administracyjnych i pracy Kúria oraz zgodnie z orzecznictwem przyjętym po wydaniu tej opinii;
c) w ramach postępowania kasacyjnego odstępuje od wyroku Trybunału wydanego w rozpatrywanej sprawie w następstwie wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym i wydaje orzeczenie sprzeczne z tym wyrokiem, nie wszczynając przy tym samemu postępowania prejudycjalnego, pomimo unaocznienia w jego orzeczeniu sprzeczności w zakresie wykładni prawa Unii?
5) Czy w świetle konieczności poszanowania praw i zasad przywołanych w poprzednim punkcie oraz obowiązku niestosowania prawa krajowego sprzecznego z prawem Unii, sąd państwa członkowskiego, któremu sąd ostatniej instancji nakazał ponowne rozpoznanie sprawy, może w drugim postępowaniu odstąpić od wskazówek udzielonych przez sąd ostatniej instancji - który nie wystąpił z wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym - jeżeli uzna, że wskazówki te są sprzeczne z prawem Unii, a po zobowiązaniu go do ponownego rozpoznania sprawy Trybunał wydał orzeczenie dotyczące tej samej kwestii prawnej w sprawie o podobnym stanie faktycznym, które jest sprzeczne z wykładnią przepisów prawa, w oparciu o którą nakazano ponowne rozpoznanie sprawy, czy też możliwe jest odstąpienie od obowiązku nałożonego przez sąd krajowy ostatniej instancji i zastosowanie późniejszego orzeczenia Trybunału jedynie wówczas, gdy sąd, który ma ponownie rozpoznać sprawę, wystąpi w nowym postępowaniu z wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym?
6) Czy w świetle zasady pierwszeństwa prawa Unii i wynikającego z niej obowiązku odstąpienia od stosowania prawa krajowego sprzecznego z prawem Unii odpowiedź na pytania prejudycjalne czwarte i piąte ma zastosowanie we wszystkich przypadkach, niezależnie od przedmiotu sporu, czy tylko w tych, które dotyczą prawa do odliczenia VAT?
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.5500 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-501/24, Klinka-Geo Trans: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 17 lipca 2024 r. - Klinka-Geo Trans Földmunkavégző Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. / Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága |
Data aktu: | 23/09/2024 |
Data ogłoszenia: | 23/09/2024 |