Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 19 sierpnia 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Republika Włoska (przedstawiciel: G. Palmieri, pełmocnik, D. D'Alberti, P. Gentili, avvocati dello Stato)
Strona pozwana: Parlament Europejski
Żądania strony skarżącej
- stwierdzenie nieważności, na podstawie art. 263 TFUE i art. 51 akapit pierwszy lit. a) statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ogłoszenia o konkursie otwartym PE/AD/304/2024, mającym na celu wyłonienie 10 laureatów obywatelstwa luksemburskiego na stanowiska administratorów (grupa zaszeregowania AD 6) w Sekretariacie Generalnym Parlamentu Europejskiego, które to ogłoszenie opublikowano w Dz.U. UE z dnia 15 kwietnia 2024 r., seria C;
- stwierdzenie nieważności lub pomocniczo stwierdzenie niemożności stosowania, na podstawie art. 277 TFUE, ogólnych przepisów wykonawczych do art. 27 Regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym"), przyjętych przez Prezydium Parlamentu Europejskiego w dniu 21 listopada 2022 r. w szczególności art. 1 i 2, i w konsekwencji stwierdzenie nieważności ogłoszenia, o którym mowa w poprzednim punkcie;
- stwierdzenie nieważności listy rezerwy kadrowej sporządzonej po zakończeniu konkursu będącego przedmiotem ogłoszenia, którego nieważność zostanie stwierdzona;
- obciążenie Parlamentu Europejskiego kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Rząd włoski kwestionuje ogłoszenie PE/AD/304/2024 mające na celu wyłonienie 10 laureatów posiadających obywatelstwo luksemburskie na stanowiska administratorów (grupa zaszeregowania AD 6) w Sekretariacie Generalnym Parlamentu Europejskiego oraz ogólne przepisy wykonawcze do art. 27 regulaminu pracowniczego przyjęte przez Prezydium Parlamentu Europejskiego w dniu 21 listopada 2022 r. a także listę rezerwową sporządzoną po zakończeniu konkursu.
W odniesieniu do ogłoszenia o konkursie podnosi on:
1) brak uzasadnienia (art. 296 TFUE) ze względu na stanowczy charakter twierdzenia, zgodnie z którym w służbach Parlamentu Europejskiego są zakłócenia równowagi w reprezentacji obywateli danego państwa na niekorzyść Wielkiego Księstwa Luksemburga, którym można zaradzić jedynie poprzez ogłoszenie zastrzeżonych konkursów;
2) nieprzeprowadzenie dochodzenia i naruszenie zasady dobrej administracji (art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej), ponieważ nie są znane szczegółowe badanie i okoliczności faktyczne, na podstawie których Parlament Europejski doszedł do takiego wniosku;
3) bezpośrednie naruszenie art. 27 regulaminu pracowniczego i przepisów wykonawczych do niego, ustanowionych przez Parlament Europejski w decyzji z dnia 21 listopada 2022 r., ponieważ wydaje się, że nie podniesiono ani nie wykazano spełnienia bezwzględnej przesłanki, jaką przepisy te przewidują, aby można było przeprowadzić zastrzeżone konkursy;
4) naruszenie zasady proporcjonalności, ponieważ dyskryminujący środek, biorąc również pod uwagę wątpliwe przesłanki, na których się opiera, wydaje się nadmierny w stosunku do zamierzonego celu;
5) naruszenie norm i zasad dotyczących równości językowej w konkursach (art. 1d ust. 6 regulaminu pracowniczego i art. 1 ust. 1 lit. f) załącznika III do regulaminu pracowniczego), przypomnianych ostatnio przez Sąd w wyroku z dnia 8 maja 2024 r. Francja/Komisja (T-555/22, EU:T:2024:297): organizowanie konkursów zastrzeżonych dla określonych obywateli prowadzi w sposób nieunikniony do ograniczenia języków, którymi można się posługiwać w konkursie, do języków danych obywateli.
W odniesieniu do obu zaskarżonych aktów rząd włoski podnosi:
6) nadużycie władzy i naruszenie przepisów prawa materialnego nierozerwalnie związanych z charakterem i celem ogłoszeń o konkursach;
7) naruszenie art. 27 akapit drugi regulaminu pracowniczego i zasady proporcjonalności;
8) brak uzasadnienia (naruszenie art. 296 TFUE i art. 41 ust. 2 tiret trzecie Karty praw podstawowych Unii Europejskiej).
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.4959 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-478/24: Skarga wniesiona w dniu 8 lipca 2024 r. - Republika Włoska /Parlament Europejski |
| Data aktu: | 19/08/2024 |
| Data ogłoszenia: | 19/08/2024 |