(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając Ramową konwencję Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) i porozumienie przyjęte 12 grudnia 2015 r. na 21. Konferencji Stron UNFCCC (COP21) w Paryżu (porozumienie paryskie),
- uwzględniając szóste sprawozdanie oceniające Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu oraz jego sprawozdanie podsumowujące, a w szczególności przedstawiony w nim najnowszy obszerny materiał naukowy potwierdzający szkodliwość skutków zmiany klimatu,
- uwzględniając komunikat Komisji z 11 grudnia 2019 r. pt. "Europejski Zielony Ład" (COM(2019)0640),
- uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/591 z 6 kwietnia 2022 r. w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2030 r. 1 ,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej ("Europejskie prawo o klimacie") 2 i cel Unii Europejskiej, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej najpóźniej do 2050 r.,
- uwzględniając komunikat Komisji z 24 lutego 2021 r. pt. "Budując Europę odporną na zmianę klimatu - nowa Strategia w zakresie przystosowania do zmiany klimatu" (COM(2021)0082),
- uwzględniając swoją rezolucję z 17 grudnia 2020 r. w sprawie strategii UE w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu 3 ,
- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że zmiana klimatu wywiera rozległy i wszechobecny wpływ na ekosystemy, ludność, osiedla ludzkie, infrastrukturę, rolnictwo i łańcuchy dostaw żywności oraz presję na systemy naturalne i ludzkie na całym świecie, w tym w Europie, zmuszając je do dostosowania się do nowych ekstremalnych zjawisk pogodowych i klimatycznych;
B. mając na uwadze, że zmiana klimatu prowadzi do coraz bardziej nieprzewidywalnych zjawisk pogodowych, w tym coraz częstszych i bardziej intensywnych fal upałów, pożarów lasów i powodzi, zagraża dostawom żywności, dostępowi do wody i jej jakości, i powoduje pojawianie się i rozprzestrzenianie chorób zakaźnych, które występują coraz częściej i pochłaniają coraz więcej ofiar zarówno na świecie, jak i w Europie;
C. mając na uwadze, że należy upamiętnić ofiary kryzysu klimatycznego, a jednocześnie podnosić świadomość na temat ich rosnącej liczby, skutków dla zdrowia fizycznego i psychicznego, rosnących zagrożeń dla źródeł utrzymania oraz na temat kryzysów humanitarnych spowodowanych zmianą klimatu, które zmuszają ludność do porzucania domostw;
D. mając na uwadze, że celem Europejskiego Zielonego Ładu i ogólnego unijnego programu działań jest zabezpieczyć, zachować i zwiększyć kapitał naturalny UE oraz chronić zdrowie i dobrostan obywateli przed zagrożeniami ze strony środowiska i jego negatywnym wpływem;
E. mając na uwadze, że trzeba również szerzyć wiedzę na temat konkretnych działań, które można podjąć, aby zapobiegać klęskom żywiołowym, przygotować się na nie i na nie reagować; mając na uwadze, że należy oddać hołd osobom zaangażowanym w tego typu działalność;
F. mając na uwadze, że ogłoszenie dorocznego Europejskiego Dnia Ofiar Światowego Kryzysu Klimatycznego pomoże szerzyć wiedzę na ten temat;
1. apeluje o ogłoszenie 15 lipca Europejskim Dniem Ofiar Światowego Kryzysu Klimatycznego począwszy od 2023 r.;
2. zwraca się do Rady i Komisji o poparcie tej inicjatywy i jej wspólne przyjęcie przez wszystkie trzy instytucje;
3. proponuje Radzie i Komisji, aby z okazji Europejskiego Dnia Ofiar Światowego Kryzysu Klimatycznego współpracowały z Parlamentem nad wspólnymi inicjatywami upamiętniającymi ofiary światowego kryzysu klimatycznego w Europie oraz - za pośrednictwem EuropejskiejSłużby Działań Zewnętrznych - na świecie, nad podnoszeniem świadomości wśród zainteresowanych stron i ogółu społeczeństwa na temat konkretnych kroków, jakie można podjąć, aby pomóc zapobiegać katastrofom oraz lepiej przygotować się na klęski żywiołowe i na nie reagować;
4. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz parlamentom państw członkowskich.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.488 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 czerwca 2023 r. w sprawie Europejskiego Dnia Ofiar Światowego Kryzysu Klimatycznego (2023/2740(RSP)) |
| Data aktu: | 15/06/2023 |
| Data ogłoszenia: | 23/01/2024 |