Skrócone ogłoszenie dotyczące wszczęcia postępowania szczegółowego w sprawie FS.100011 - EMIRATES TELECOMMUNICATIONS GROUP / PPF TELECOM GROUP, publikowane na podstawie art. 10 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/2560

Skrócone ogłoszenie dotyczące wszczęcia postępowania szczegółowego w sprawie FS.100011 - EMIRATES TELECOMMUNICATIONS GROUP / PPF TELECOM GROUP, publikowane na podstawie art) 10 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/2560

(C/2024/3970)

(Dz.U.UE C z dnia 21 czerwca 2024 r.)

W dniu 10 czerwca 2024 r., zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 1  ("rozporządzenie w sprawie subsydiów zagranicznych"), Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania szczegółowego w wyżej wymienionej sprawie po ustaleniu na podstawie wstępnego przeglądu, że ma wystarczające przesłanki świadczące o tym, że co najmniej jednemu z przedsiębiorstw będących stroną opisanej poniżej zgłoszonej koncentracji przyznano subsydium zagraniczne, które zakłóca rynek wewnętrzny. Wszczęcie postępowania szczegółowego w odniesieniu do zgłoszonej koncentracji pozostaje bez uszczerbku dla ostatecznej decyzji w tej sprawie.

1. Zgłoszona koncentracja

W dniu 26 kwietnia 2024 r. Komisja otrzymała, zgodnie z art. 21 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, zgłoszenie proponowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Emirates Telecommunications Group Company PJSC (Zjednoczone Emiraty Arabskie lub ZEA) ("e&" lub "strona zgłaszająca") przejmuje, w rozumieniu art. 20 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem PPF Telecom Group B.V. ("przedsiębiorstwo docelowe" oraz, wraz ze stroną zgłaszającą, "strony").

Przedmiot działalności gospodarczej stron zgłoszonej koncentracji:

- e& jest operatorem telekomunikacyjnym z siedzibą w Abu Zabi, ZEA;

- PPF Telecom Group B.V. wraz ze swoimi jednostkami zależnymi prowadzi działalność telekomunikacyjną grupy PPF, na której czele stoi PPF Group N.V. Działalność ta obejmuje działalność telekomunikacyjną (dostawcy usług telekomunikacyjnych i infrastruktura bazowa) w Bułgarii, na Węgrzech, w Serbii i na Słowacji. Działalność telekomunikacyjna grupy PPF w Czechach nie jest częścią transakcji i zostanie wydzielona z PPF Telecom Group B.V.

2. Przesłanki wskazujące na istnienie subsydiów zagranicznych

Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że przedsiębiorstwo e& otrzymało następujące subsydia zagraniczne w rozumieniu art. 3 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych:

- Nieograniczona gwarancja udzielona przez Zjednoczone Emiraty Arabskie, która wynika w szczególności z wyłączenia e& z przepisów obowiązującego prawa upadłościowego ZEA. Ta nieograniczona gwarancja może umożliwić e& uzyskanie korzystniejszych warunków finansowych w negocjacjach z instytucjami finansowymi, co faktycznie nastąpiło w ciągu trzech lat poprzedzających zawarcie umowy. Gwarancja ta jest ograniczona do przedsiębiorstw będących w całości lub częściowo własnością ZEA.

- Kredyt terminowy, przyznany w listopadzie 2022 r. przez konsorcjum pięciu banków, których działania można przypisać ZEA. Istnieją wystarczające przesłanki świadczące o tym, że kredyt ten nie został uzyskany na normalnych warunkach rynkowych. Kredyt terminowy jest środkiem indywidualnym i w związku z tym jest ograniczony do e&. Kredyt terminowy jest wykorzystywany przez e& do finansowania transakcji.

- Ponadto w wyniku wstępnego przeglądu przeprowadzonego przez Komisję zidentyfikowano inne zagraniczne wkłady finansowe, które mogą kwalifikować się jako subsydia zagraniczne na rzecz przedsiębiorstwa e&. Komisja dokona dalszego ich przeglądu w toku postępowania szczegółowego, w szczególności w odniesieniu do zamówień udzielonych przedsiębiorstwu e&.

3. Przesłanki świadczące o istnieniu zakłócenia na rynku wewnętrznym

Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja wstępnie uznaje, że zgłoszona koncentracja obejmuje subsydia zagraniczne, które najprawdopodobniej zakłócają rynek wewnętrzny w rozumieniu art. 5 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych.

W szczególności Komisja wstępnie uznaje, że nieograniczona gwarancja wchodzi w zakres stosowania art. 5 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych i że w związku z tym istnieje duże prawdopodobieństwo zakłócenia rynku wewnętrznego.

Ponadto Komisja wstępnie uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że kredyt terminowy, jak również nieograniczona gwarancja, która prawdopodobnie wpłynęła na poprawę warunków finansowania tego kredytu, bezpośrednio ułatwiły koncentrację i w związku z tym wchodzą w zakres stosowania art. 5 ust. 1 lit. d) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, a zatem istnieje duże prawdopodobieństwo, że zakłócają rynek wewnętrzny.

Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja uznaje również, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że subsydia wstępnie określone w sekcji 2 mogą poprawić pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa e& na rynku wewnętrznym, a tym samym faktycznie lub potencjalnie negatywnie wpłynąć na konkurencję na rynku wewnętrznym w rozumieniu art. 4 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych w następujący sposób:

W szczególności zidentyfikowane subsydia zagraniczne prawdopodobnie poprawiły pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa e& w procesie przejęcia przedsiębiorstwa docelowego. W ramach postępowania szczegółowego Komisja zbada, czy subsydia zagraniczne miały faktyczny lub potencjalny negatywny wpływ na proces przejęcia, głównie w świetle istnienia ewentualnych innych stron zainteresowanych nabyciem przedsiębiorstwa docelowego, lub czy przedsiębiorstwo e& byłoby w stanie dokonać przejęcia na tych samych warunkach bez subsydiów zagranicznych.

Ponadto Komisja stwierdza, że niektóre subsydia zagraniczne, a przede wszystkim nieograniczona gwarancja z której korzysta przedsiębiorstwo e&, mogą poprawić pozycję konkurencyjną połączonego podmiotu powstałego w następstwie koncentracji, umożliwiając połączonemu, zintegrowanemu finansowo podmiotowi pozyskiwanie finansowania swojej działalności w UE na preferencyjnych warunkach. W ramach postępowania szczegółowego Komisja zbada, czy koncentracja umożliwiłaby połączonemu podmiotowi dostęp do subsydiowanych usług.

4. Wnioski

Z powodów określonych powyżej i na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że przedsiębiorstwu e& przyznano subsydia zagraniczne określone w sekcji 2, które zakłócają rynek wewnętrzny, jak wskazano w sekcji 3, i w związku z tym podjęła decyzję o wszczęciu postępowania szczegółowego zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych.

5. Zaproszenie do zgłaszania uwag

Zgodnie z art. 10 ust. 3 lit. d) i art. 40 ust. 1 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych oraz art. 8 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/1441 2  ("FSIR") Komisja wzywa każdą osobę fizyczną lub prawną, państwa członkowskie oraz państwo trzecie, które przyznało subsydia zagraniczne określone w sekcji 2, do przedstawienia uwag. Zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego, w przypadku gdy złożone pisemne uwagi zawierają informacje poufne, osoba zgłaszająca uwagi dostarcza wersję nieopatrzoną klauzulą poufności w tym samym czasie co wersję opatrzoną taką klauzulą.

W należycie uzasadnionych przypadkach podmioty składające uwagi mogą zażądać, aby ich tożsamość nie została ujawniona. Anonimowość zostanie zagwarantowana na podstawie wyraźnie uzasadnionej przyczyny wskazanej we wniosku.

Aby uwagi mogły zostać w pełni uwzględnione w toku procedury, powinny one wpłynąć do Komisji nie później niż 10 dni roboczych od daty niniejszej publikacji. Uwagi można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną na adres email COMP-FSR-REGISTRY@ec.europa.eu pod numerem referencyjnym FS.100011.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (Dz.U. L 330 z 23.12.2022, s. 1).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1441 z dnia 10 lipca 2023 r. w sprawie szczegółowych ustaleń dotyczących prowadzenia przez Komisję postępowań na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (Dz.U. L 177 z 12.7.2023, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3970

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Skrócone ogłoszenie dotyczące wszczęcia postępowania szczegółowego w sprawie FS.100011 - EMIRATES TELECOMMUNICATIONS GROUP / PPF TELECOM GROUP, publikowane na podstawie art. 10 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/2560
Data aktu: 21/06/2024
Data ogłoszenia: 21/06/2024