Decyzja Komisji z dnia 24 czerwca 2024 r. w sprawie zgodności z prawem Unii środków, które planuje przyjąć Francja na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 24 czerwca 2024 r.
w sprawie zgodności z prawem Unii środków, które planuje przyjąć Francja na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE

(C/2024/3936)

(Dz.U.UE C z dnia 28 czerwca 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) 1 , w szczególności jej art. 14 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pismem z dnia 25 marca 2024 r. Francja powiadomiła Komisję o pewnych środkach, które planuje przyjąć na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE i których celem jest aktualizacja wykazu środków obecnie obowiązujących w tym państwie członkowskim, zatwierdzonych przez Komisję decyzją 2007/480/WE 2 . Planowane środki obejmują wykaz wytypowanych wydarzeń o zasadniczym znaczeniu społecznym, wykraczających poza obecnie obowiązujące środki.

(2) Komisja sprawdziła zgodność wspomnianych środków z prawem Unii, w szczególności w zakresie proporcjonalności środków oraz przejrzystości procedury konsultacji krajowych.

(3) Analizując środki, Komisja wzięła pod uwagę dostępne dane na temat francuskiego rynku audiowizualnego, w szczególności wpływu tych środków na rynek telewizyjny.

(4) Francja sporządziła wykaz wydarzeń o zasadniczym znaczeniu społecznym ("wykaz") w sposób jasny i przejrzysty, po przeprowadzeniu szerokich konsultacji publicznych.

(5) Na podstawie szczegółowej dokumentacji i danych dotyczących oglądalności przedstawionych przez władze Francji służby Komisja sprawdziły, czy każde dodatkowe wydarzenie ujęte w wykazie spełnia co najmniej dwa z następujących kryteriów uznawanych za rzetelne wskaźniki znaczenia takich wydarzeń dla społeczeństwa: (i) szczególny powszechny oddźwięk w danym państwie członkowskim, a nie tylko znaczenie dla tych osób, które zazwyczaj śledzą dane wydarzenie; (ii) ogólnie uznawane, szczególne znaczenie kulturowe wydarzenia dla społeczeństwa danego państwa członkowskiego, w szczególności jako czynnik wzmacniający tożsamość kulturową; (iii) uczestnictwo drużyny narodowej w danym wydarzeniu w kontekście zawodów lub turnieju o znaczeniu międzynarodowym; oraz (iv) fakt, że wydarzenie jest tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji i zyskiwało dużą widownię telewizyjną.

(6) Jak wykazały władze francuskie, letnie i zimowe igrzyska paraolimpijskie mają szczególny powszechny oddźwięk we Francji i są ważne nie tylko dla osób, które zazwyczaj je śledzą. Ponadto uczestniczy w nich drużyna narodowa, są tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji i zyskują dużą widownię.

(7) Mecze drużyny narodowej kobiet w piłce nożnej według terminarza FIFA, półfinały i finał mistrzostw świata w piłce nożnej kobiet, półfinały i finał mistrzostw Europy w piłce nożnej kobiet, finał Ligi Mistrzyń UEFA oraz finał Pucharu Francji w piłce nożnej kobiet są również uznawane za wydarzenia o zasadniczym znaczeniu społecznym. Jak wykazały władze Francji, wydarzenia te mają szczególny powszechny oddźwięk we Francji, nie tylko dla osób, które zazwyczaj je śledzą. Uczestniczy w nich drużyna narodowa, są tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji we Francji i zyskiwały dużą widownię telewizyjną.

(8) Wykaz obejmuje finał Ligi Konferencji Europy UEFA, w której bierze udział klub uczestniczący w jednym z mistrzostw Francji. Wydarzenie to uznaje się za wydarzenie o zasadniczym znaczeniu społecznym, ponieważ jest ono szczególnie popularne wśród ogółu społeczeństwa, a nie tylko wśród osób, które zazwyczaj śledzą tę dyscyplinę sportu, jest transmitowane w ogólnodostępnej telewizji od samego początku i przyciągało dużą widownię telewizyjną.

(9) Jak wykazały władze Francji, mecze drużyny narodowej Francji podczas Pucharu Sześciu Narodów w rugby kobiet, półfinały i finał Pucharu Świata w rugby kobiet oraz finał mistrzostw Francji w rugby kobiet mają szczególny powszechny oddźwięk we Francji, uczestniczy w nich drużyna narodowa i są tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji we Francji, zyskując dużą widownię telewizyjną.

(10) Mecze narodowych drużyn rugby mężczyzn i kobiet według terminarza rozgrywek World Rugby są również uznawane za wydarzenia o zasadniczym znaczeniu społecznym. Władze Francji podkreślają, że mają one szczególny powszechny oddźwięk we Francji, nie tylko wśród osób zazwyczaj śledzących tę dyscyplinę sportu, uczestniczy w nich drużyna narodowa Francji, zyskały dużą widownię telewizyjną i są tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji.

(11) Półfinały French Open mężczyzn i kobiet, znane również jako "Roland-Garros", w przypadku udziału co najmniej jednego zawodnika francuskiego, oraz finały każdego turnieju wielkoszlemowego innego niż Roland-Garros, w przypadku udziału co najmniej jednego zawodnika francuskiego, mają szczególny powszechny oddźwięk we Francji i są ważne nie tylko dla osób, które zazwyczaj śledzą te wydarzenia. Tradycyjnie są one transmitowane w ogólnodostępnej telewizji, zyskując dużą widownię telewizyjną.

(12) Wykaz obejmuje wyścigi kolarskie Tour de France (kobiety) i Paryż-Roubaix (kobiety) jako wydarzenia o zasadniczym znaczeniu. Są one ważne nie tylko dla osób, które zazwyczaj śledzą tę dyscyplinę sportu; mają one powszechnie uznawane, odrębne znaczenie kulturowe dla francuskiego społeczeństwa jako czynnika wzmacniającego tożsamość kulturową. Ponadto zyskują dużą widownię telewizyjną i tradycyjnie są transmitowane w ogólnodostępnej telewizji.

(13) Jak wykazały władze Francji, półfinały mistrzostw Europy i świata w koszykówce zarówno mężczyzn, jak i kobiet, w przypadku udziału drużyny narodowej Francji, mają szczególny powszechny oddźwięk we Francji i są ważne nie tylko dla osób, które zazwyczaj śledzą tę dyscyplinę sportu. Oprócz spełnienia kryterium udziału drużyny narodowej w międzynarodowym turnieju o zasadniczym znaczeniu, wydarzenia te są tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji i zyskują dużą widownię telewizyjną.

(14) Półfinały mistrzostw Europy i świata w piłce ręcznej mężczyzn i kobiet, w przypadku udziału drużyny narodowej Francji, mają szczególny powszechny oddźwięk i są ważne nie tylko dla osób, które zazwyczaj śledzą tę dyscyplinę sportu. Udział drużyny narodowej w międzynarodowym turnieju o zasadniczym znaczeniu sprawia, że jest on tradycyjnie transmitowany w ogólnodostępnej telewizji i zyskuje dużą widownię telewizyjną.

(15) Finały i półfinały mistrzostw Europy i świata w piłce siatkowej zarówno mężczyzn, jak i kobiet, w przypadku udziału drużyny narodowej Francji, są ujęte w wykazie. Jak wykazały władze Francji, oprócz spełnienia kryterium udziału drużyny narodowej w międzynarodowym turnieju o zasadniczym znaczeniu, wydarzenia te są ważne nie tylko dla osób, które zazwyczaj śledzą tę dyscyplinę sportu, są one tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji, zyskując dużą widownię telewizyjną.

(16) Wykaz obejmuje mistrzostwa świata w narciarstwie alpejskim, gdy konkurs odbywa się we Francji. Jak wykazały władze Francji, wydarzenia te mają szczególny powszechny oddźwięk we Francji i są ważne nie tylko dla osób, które zazwyczaj śledzą tę dyscyplinę sportu, mają znaczenie kulturowe i są powszechnie uznawane przez społeczeństwo Francji za czynnik wzmacniający jej tożsamość kulturową i są tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji, zyskując dużą widownię telewizyjną.

(17) Środki zgłoszone przez Francję nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia zamierzonego celu, a mianowicie ochrony prawa do informacji i szerokiego dostępu odbiorców do telewizyjnej transmisji wydarzeń o zasadniczym znaczeniu społecznym, biorąc pod uwagę warunki, zgodnie z którymi omawiane wydarzenia będą transmitowane, definicję "uprawnionego nadawcy" określoną w dekrecie nr 2004-1392 z dnia 22 grudnia 2004 r., roli arbitrażu w rozstrzyganiu sporów oraz faktu, że dekret nr 2004-1392 z dnia 22 grudnia 2004 r. zawierający wykaz wydarzeń będzie miał zastosowanie do wydarzeń, w odniesieniu do których umowy przyznające prawa wyłączne zostaną zawarte po wejściu w życie zmienionego dekretu. Skutki tych środków dla prawa własności określonego w art. 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej nie wykraczają zatem poza skutki nierozerwalnie związane z ujęciem tych wydarzeń w wykazie, o którym mowa w art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE.

(18) Z tych samych powodów wydaje się, że planowane przez Francję środki są proporcjonalne w zakresie uzasadniającym odstępstwo od podstawowej swobody świadczenia usług zapisanej w art. 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Nadrzędny wzgląd interesu publicznego wymaga zapewnienia szerokiego publicznego dostępu do transmisji wydarzeń o zasadniczym znaczeniu społecznym. Ponadto planowane przez Francję środki nie dyskryminują nadawców, podmiotów praw lub innych podmiotów gospodarczych z innych państw członkowskich ani nie utrudniają im dostępu do rynku.

(19) Środki są zgodne z zasadami Unii dotyczącymi konkurencji. Zawarta w dekrecie nr 2004-1392 z dnia 22 grudnia 2004 r. definicja uprawnionego nadawcy opiera się na obiektywnych kryteriach, które umożliwiają rzeczywistą i potencjalną konkurencję w zakresie nabywania praw do transmisji wydarzeń. Ponadto liczba wytypowanych wydarzeń nie jest nieproporcjonalna w stopniu, który mógłby zakłócić konkurencję na rynku odbiorców końcowych telewizji ogólnodostępnej i telewizji płatnej. Skutki tych środków dla swobody konkurencji nie wykraczają zatem poza skutki nierozerwalnie związane z ujęciem tych wydarzeń w wykazie.

(20) Komisja powiadomiła pozostałe państwa członkowskie o środkach, które planuje przyjąć Francja, i przedstawiła wyniki swojej analizy komitetowi ustanowionemu na podstawie art. 29 dyrektywy 2010/13/UE. Komitet wydał opinię pozytywną,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł
1. 
Środki, które planuje przyjąć Francja na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE i które zostały zgłoszone Komisji na podstawie art. 14 ust. 2 tej dyrektywy, są zgodne z prawem Unii.
2. 
Środki przyjęte przez Francję publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 czerwca 2024 r.

1 Dz.U. L 95 z 15.4.2010, s. 1, ELI:http://data.europa.eu/eli/dir/2010/13/oj.
2 Decyzja Komisji 2007/480/WE z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie zgodności z prawem wspólnotowym środków przyjętych przez Francję na mocy art. 3a ust. 1 dyrektywy Rady 89/552/EWG w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, dotyczących wykonywania telewizyjnej działalności transmisyjnej (Dz.U. L 180 z 10.7.2007, s. 33, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2007/480/oj).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3936

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Komisji z dnia 24 czerwca 2024 r. w sprawie zgodności z prawem Unii środków, które planuje przyjąć Francja na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE
Data aktu: 24/06/2024
Data ogłoszenia: 28/06/2024