Streszczenie decyzji komisji z dnia 23 marca 2021 r. uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Sprawa M.9569 - EssilorLuxottica / GrandVision) (notyfikowana jako dokument C(2021) 1769)

STRESZCZENIE DECYZJI KOMISJI z dnia 23 marca 2021 r. uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Sprawa M.9569 - EssilorLuxottica / GrandVision)

(notyfikowana jako dokument C(2021) 1769)

(jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(C/2024/2892)

(Dz.U.UE C z dnia 25 kwietnia 2024 r.)

Dnia 23 marca 2021 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie połączenia na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 1 , w szczególności art. 8 ust. 2 tego rozporządzenia. Pełny tekst decyzji w autentycznej wersji językowej sprawy w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności, w stosownym przypadku w wersji wstępnej, znajduje się na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji pod adresem: https://competition-cases.ec.europa.eu

1. STRONY

(1) EssilorLuxottica S.A. ("EssilorLuxottica") to francusko-włoskie zintegrowane pionowo przedsiębiorstwo międzynarodowe z siedzibą w Paryżu, utworzone 1 października 2018 r. po połączeniu włoskiego przedsiębiorstwa Luxottica Group S.p.A. ("Luxottica") i francuskiego przedsiębiorstwa Essilor International S.A. ("Essilor"). Przedsiębiorstwo EssilorLuxottica prowadzi działalność w zakresie (i) każdego etapu rozwoju soczewek okulistycznych (korekcyjnych), od projektu, przez produkcję, aż po sprzedaż hurtową, (ii) projektowania, produkcji i dystrybucji akcesoriów optycznych, a mianowicie oprawek optycznych (odniesienia do "oprawek okularów korekcyjnych" lub "oprawek" w niniejszym dokumencie należy rozumieć jako odniesienia do oprawek optycznych) oraz okularów przeciwsłonecznych, a także (iii) sprzedaży detalicznej produktów optycznych poprzez sieć liczącą ponad 9 100 własnych, franczyzowych i internetowych sklepów detalicznych na całym świecie. Koncentrację, która doprowadziła do powstania przedsiębiorstwa EssilorLuxottica, uznano po dogłębnej analizie za zgodną z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG bez warunków, decyzją Komisji z 1 marca 2018 r. 2

(2) GrandVision N.V. ("GrandVision") jest globalnym przedsiębiorstwem z siedzibą w Niderlandach, prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży detalicznej produktów optycznych koncentrującą się na opiece okulistycznej. Przedsiębiorstwo GrandVision oferuje szeroki zakres usług związanych z dużym asortymentem produktów optycznych obejmujących okulary korekcyjne, w tym oprawki i soczewki, soczewki kontaktowe i produkty do konserwacji soczewek kontaktowych, a także okulary przeciwsłoneczne, zarówno zwykłe, jak i z soczewkami korekcyjnymi. Przedsiębiorstwo GrandVision prowadzi 7 095 sklepów własnych, franczyzowych i internetowych (w tym ponad 5 000 sklepów w EOG) i jest największym sprzedawcą detalicznym produktów optycznych w EOG, niemal dwukrotnie większym od drugiego największego sprzedawcy (Specsavers, Zjednoczone Królestwo). Przedsiębiorstwo GrandVision znajduje się obecnie pod wyłączną kontrolą spółki inwestycyjnej HAL Optical Investments B.V. ("HAL"), która posiada około 76,72 % wyemitowanych akcji zwykłych przedsiębiorstwa GrandVision. Pozostała część pakietu akcji znajduje się w obrocie publicznym na giełdzie w Amsterdamie.

2. TRANSAKCJA

(3) 23 grudnia 2019 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 ("rozporządzenie w sprawie kontroli

łączenia przedsiębiorstw"), Komisja Europejska otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo EssilorLuxottica przejmuje, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, kontrolę nad całym przedsiębiorstwem GrandVision ("transakcja").

(4) Transakcja polega na przejęciu przedsiębiorstwa GrandVision przez przedsiębiorstwo EssilorLuxottica. 30 lipca 2019 r. spółka HAL i przedsiębiorstwo EssilorLuxottica zawarły umowę o transakcji blokowej, na podstawie której przedsiębiorstwo EssilorLuxottica nabędzie cały pakiet akcji spółki HAL w przedsiębiorstwie GrandVision po cenie za akcję wynoszącej 28 EUR, co daje całkowitą wartość około 5 500 mln EUR. Po zamknięciu transakcji przedsiębiorstwo EssilorLuxottica ogłosi obowiązkową ofertę publiczną dotyczącą wszystkich pozostałych akcji przedsiębiorstwa GrandVision. Po ogłoszeniu obowiązkowej oferty publicznej przedsiębiorstwo EssilorLuxottica zamierza wycofać przedsiębiorstwo GrandVision z Euronext Amsterdam i prywatnie posiadać 100 % akcji tego przedsiębiorstwa. Transakcja ta stanowi koncentrację zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

3. STRESZCZENIE

(5) 6 lutego 2020 r. Komisja wszczęła szczegółowe postępowanie przygotowawcze w sprawie wspomnianej transakcji

i wyraziła poważne wątpliwości co do zgodności tej transakcji z rynkiem wewnętrznym, ze względu na horyzontalne nakładanie się obszarów działalności na poziomie sprzedaży detalicznej produktów optycznych w Zjednoczonym Królestwie i we Włoszech oraz ryzyko zamknięcia dostępu do czynników produkcji i klientów w odniesieniu do oprawek okularów korekcyjnych, okularów przeciwsłonecznych i soczewek (rynek wyższego szczebla) oraz sprzedaży detalicznej produktów optycznych (rynek niższego szczebla) w wielu państwach EOG.

(6) 5 czerwca Komisja wydała pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, w którym wyraziła obawy dotyczące: (i) połączenia hory

zontalnych i wertykalnych skutków transakcji w Zjednoczonym Królestwie i we Włoszech; (ii) ryzyka zamknięcia dostępu w odniesieniu do sprzedaży hurtowej akcesoriów optycznych w kilku państwach EOG, a mianowicie w Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Francji, na Węgrzech, w Irlandii, we Włoszech, w Luksemburgu, Niderlandach, Norwegii, Portugalii, Hiszpanii, Szwecji i Zjednoczonym Królestwie; oraz (iii) ryzyka zamknięcia dostępu do klientów w odniesieniu do zakupu soczewek przez sprzedawców detalicznych produktów optycznych we Francji.

(7) 20 czerwca 2020 r. strony przedstawiły odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, a 26 czerwca 2020 r. miało

miejsce złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym. W następstwie obrony stron: (i) w odniesieniu do głównych rynków horyzontalnego i wertykalnego nakładania się obszarów działalności (Włochy i Zjednoczone Królestwo) Komisja podtrzymała obawy dotyczące Włoch; (ii) Komisja podtrzymała obawy dotyczące zamknięcia dostępu do czynników produkcji we Włoszech, Belgii i Niderlandach; (iii) Komisja była w stanie rozwiać pozostałe obawy dotyczące konkurencji, które wstępnie określiła.

(8) Aby rozwiać obawy dotyczące konkurencji, 8 lutego 2021 r. strony przedstawiły zobowiązania zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. 9 lutego 2021 r. Komisja przeprowadziła test rynkowy tych zobowiązań.

(9) 22 lutego 2021 r. strony przedstawiły zmieniony zestaw zobowiązań na podstawie art. 8 ust. 2 rozporządzenia

w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. 22 lutego 2021 r. Komisja przeprowadziła test rynkowy tych zmienionych zobowiązań.

(10) 1 marca 2021 r. strony przedstawiły kolejny zmieniony i ostateczny zestaw zobowiązań na podstawie art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

(11) 23 marca 2021 r. Komisja przyjęła decyzję o zgodności koncentracji ze wspólnym rynkiem na podstawie art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ("decyzja").

4. UZASADNIENIE

4.1. WŁAŚCIWE RYNKI PRODUKTOWE

(12) Przedsiębiorstwo EssilorLuxottica prowadzi działalność zarówno na rynku wyższego szczebla, a mianowicie w zakresie (i) każdego etapu rozwoju soczewek okulistycznych (korekcyjnych), od projektu, przez produkcję, aż po sprzedaż hurtową, (ii) projektowania, produkcji i dystrybucji akcesoriów optycznych, jak i na rynku niższego szczebla w zakresie (iii) sprzedaży detalicznej własnych produktów optycznych oraz wyprodukowanych przez strony trzecie. Przedsiębiorstwo EssilorLuxottica prowadzi działalność na całym świecie, w tym w EOG.

(13) Przedsiębiorstwo GrandVision prowadzi działalność wyłącznie na rynku niższego szczebla, a mianowicie w zakresie sprzedaży detalicznej produktów optycznych - na całym świecie, ale ze szczególnym uwzględnieniem EOG oraz szczególnym zasięgiem w tym obszarze. Sklepy przedsiębiorstwa GrandVision, działające pod różnymi nazwami, oferują szeroką gamę usług optycznych, okularów korekcyjnych, w tym oprawek i soczewek, soczewek kontaktowych i okularów przeciwsłonecznych, zarówno zwykłych, jak i z soczewkami korekcyjnymi.

(14) Przedmiotowa transakcja prowadzi zatem do horyzontalnego nakładania się obszarów działalności detalicznej przedsiębiorstw GrandVision i EssilorLuxottica na niższym szczeblu, a także do pionowych powiązań między działalnością hurtową przedsiębiorstwa EssilorLuxottica a działalnością detaliczną przedsiębiorstwa GrandVision.

(15) Komisja stwierdziła, że na potrzeby niniejszej decyzji soczewki okulistyczne stanowią odrębny rynek produktowy. Właściwy rynek geograficzny ma zasięg krajowy.

(16) Komisja stwierdziła, że na potrzeby niniejszej decyzji hurtowe dostawy oprawek i okularów przeciwsłonecznych stanowią odrębne rynki produktowe, przy czym kwestia, czy konieczna jest dalsza segmentacja na podstawie (i) ceny lub (ii) produktów markowych/niemarkowych, pozostała otwarta. Właściwy rynek geograficzny ma zasięg krajowy.

(17) Komisja stwierdziła, że na potrzeby niniejszej decyzji sprzedaż detaliczna produktów optycznych w stacjonarnych sklepach optycznych (tj. obejmująca zarówno sieci, jak i niezależnych sprzedawców, ale z wyłączeniem sprzedaży przez internet i w sklepach specjalizujących się w sprzedaży okularów przeciwsłonecznych niebędących optycznymi sprzedawcami detalicznymi) stanowi odrębny rynek produktowy. W ocenie wpływu na konkurencję uwzględniono jednak presję konkurencyjną wywieraną przez internetowych sprzedawców detalicznych na sklepy optyczne. Właściwy zakres geograficzny tych rynków jest lokalny, a dokładniej obejmuje strefy zasięgu, które zazwyczaj nie są szersze niż 10 km. Komisja uwzględniła jednak również strukturę rynku na poziomie krajowym, w szczególności biorąc pod uwagę: (i) fakt, że obie strony są sieciami handlowymi produktów optycznych działającymi na poziomie krajowym, (ii) ich decyzje dotyczące ustalania cen, (iii) ich strategię cenową, a tym samym (iv) wpływ wspomnianej transakcji, w przypadku którego można oczekiwać, że wystąpi on w całym kraju na obszarach lokalnych, na których prowadzą działalność strony.

4.2. OCENA WPŁYWU NA KONKURENCJĘ

4.2.1. Włochy - nieskoordynowane skutki horyzontalne i zamknięcie dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do ramek i soczewek

4.2.1.1. Nieskoordynowane skutki horyzontalne

(18) W ramach szczegółowego postępowania wyjaśniającego potwierdzono, że przedsiębiorstwa EssilorLuxottica i GrandVision są największymi sieciami działającymi we Włoszech, a w wyniku powyższej transakcji powstanie największy podmiot na rynku detalicznym branży optycznej, niemal trzykrotnie większy od drugiego z kolei podmiotu. Podczas gdy łączny udział stron w rynku jest niewielki, większość rynku reprezentowana jest przez niezależnych sprzedawców detalicznych, którzy znacznie się różnią od sieci detalicznych produktów optycznych, takich jak strony, i mają mniejsze możliwości określania swojej strategii handlowej zwłaszcza niezależnie od dostawców produktów markowych (w szczególności przedsiębiorstwa EssilorLuxottica).

(19) W przeciwieństwie do nich marki EssilorLuxottica i GrandVision ściśle ze sobą konkurują, a przedsiębiorstwo GrandVision wywiera we Włoszech znaczącą presję konkurencyjną na przedsiębiorstwo EssilorLuxottica ze względu na znaczną i wyjątkową przewagę w zakresie zaopatrzenia, dającą mu zdecydowanie większe możliwości (zwłaszcza w stosunku do niezależnych sprzedawców detalicznych) określania swoich warunków handlowych niezależnie od zaleceń hurtowników na wyższym szczeblu. Bariery wejścia i rozwoju we Włoszech są wysokie, w szczególności ze względu na: (i) duże nasycenie rynku detalicznego branży optycznej, (ii) wysoki poziom lojalności klientów, (iii) ograniczoną podaż wykwalifikowanego i przeszkolonego personelu oraz (iv) konieczność zakupu minimalnego wolumenu w obrębie marek przyciągających klientów. W świetle powyższego w decyzji stwierdzono, że transakcja spowodowałaby znaczne utrudnienie efektywnej konkurencji we Włoszech w wyniku skutków horyzontalnych.

4.2.1.2. Zamknięcie dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do akcesoriów optycznych

(20) W ramach szczegółowego postępowania przygotowawczego potwierdzono, że na rynku wyższego szczebla przedsiębiorstwo EssilorLuxottica zajmuje znaczącą pozycję rynkową w zakresie dostaw akcesoriów optycznych dla sprzedawców detalicznych produktów optycznych i ma pierwszorzędne znaczenie jako hurtownik. Przedsiębiorstwo to posiada znaczne udziały w rynku w odniesieniu do oprawek i okularów przeciwsłonecznych. Ta pozycja rynkowa oznacza jeszcze większy udział w segmencie markowym, wraz z największym i najsilniejszym portfelem. Marka Ray-Ban powyższego przedsiębiorstwa jest najsilniejszą marką akcesoriów optycznych i ma znaczną penetrację w sklepach w całych Włoszech.

(21) Z analizy przeprowadzonej w ramach szczegółowego postępowania przygotowawczego wynika, że strategia zamknięcia dostępu do czynników produkcji będzie prawdopodobnie opłacalna w odniesieniu do oprawek we Włoszech. Z analizy tej wynika, że bardzo ograniczona liczba konsumentów musiałaby przejść do sklepów stron, aby 10 % podwyżka cen hurtowych oprawek przez przedsiębiorstwo EssilorLuxottica dla konkurencyjnych sprzedawców detalicznych była opłacalna, co czyni taką strategię prawdopodobną. W decyzji wykazano również, że strategia ta miałaby istotny wpływ na rynek niższego szczebla. W decyzji potwierdzono, że wzrost cen u konkurencyjnych sprzedawców detalicznych spowodowany zamknięciem dostępu do czynników produkcji nie zostałby zrównoważony przez obniżkę cen w przedsiębiorstwie GrandVision (na przykład w wyniku wyeliminowania podwójnej marży). W świetle powyższego w decyzji stwierdzono, że transakcja spowodowałaby znaczne utrudnienie efektywnej konkurencji we Włoszech w wyniku zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do ramek.

4.2.1.3. Skumulowany wpływ skutków horyzontalnych i wertykalnych

(22) Szczegółowe postępowanie przygotowawcze wykazało, że transakcja spowodowałaby znaczne utrudnienie efektywnej konkurencji na włoskim rynku sprzedaży detalicznej produktów optycznych ze względu na skumulowany wpływ trzech powiązanych ze sobą skutków: (i) skutek horyzontalny utraty konkurencji detalicznej między przedsiębiorstwami EssilorLuxottica a GrandVision jest wzmocniony przez skutek wertykalny silnej pozycji przedsiębiorstwa EssilorLuxottica na rynku wyższego szczebla; (ii) ta pozycja na rynku wyższego szczebla oznacza, że przedsiębiorstwo EssilorLuxottica może odzyskać część sprzedaży utraconej na poziomie detalicznym przez zwiększoną sprzedaż swoich oprawek, soczewek i okularów przeciwsłonecznych w sklepach konkurencyjnych sprzedawców detalicznych; oraz (iii) przedsiębiorstwo EssilorLuxottica będzie miało motywację do podniesienia ceny hurtowej stosowanej wobec konkurencyjnych sprzedawców detalicznych, którzy będą ponosić wyższe koszty i prawdopodobnie przeniosą je na konsumentów. W decyzji stwierdzono, że łącznie skutki te wzajemnie się wzmacniają i prawdopodobnie doprowadzą do wzrostu cen dla konsumentów, a zatem z powodu tych połączonych skutków powstanie znaczne utrudnienie dla efektywnej konkurencji.

4.2.2. Belgia i Niderlandy - zamknięcie dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do oprawek

(23) W Belgii i Niderlandach szczegółowe postępowanie przygotowawcze wykazało, że transakcja stwarza ryzyko zastosowania przez przedsiębiorstwo EssilorLuxottica strategii zamknięcia dostępu do czynników produkcji przez pogorszenie warunków handlowych w zakresie dostaw oprawek optycznych dla sprzedawców detalicznych, którzy konkurują ze sklepami przedsiębiorstwa GrandVision na rynku niższego szczebla.

(24) W obu krajach istotny jest udział stron w rynku wyższego szczebla, a także wskaźnik penetracji sklepów i udział sprzedaży Ray-Ban. Wykorzystanie parametru wskaźnika penetracji sklepów w celu oceny władzy rynkowej podmiotu powstałego w wyniku połączenia obok udziałów w rynku na poziomie krajowym, które są niedoskonałym wskaźnikiem dla wysoce zróżnicowanych produktów, takich jak te, o których mowa, jest zgodne z podejściem przyjętym w poprzednich sprawach.

(25) Analiza ilościowa przeprowadzona w ramach szczegółowego postępowania przygotowawczego wykazała, że podmiot powstały w wyniku połączenia miałby zachętę do zaangażowania się w strategię zamknięcia dostępu do czynników produkcji. W szczególności bardzo ograniczona liczba konsumentów musiałaby przejść do sklepów stron, aby 10 % podwyżka cen hurtowych oprawek przez przedsiębiorstwo EssilorLuxottica dla konkurencyjnych sprzedawców detalicznych była opłacalna, co czyni taką strategię prawdopodobną. Ponadto strategia ta miałaby istotny wpływ na rynek niższego szczebla oraz na konkurentów. W istocie miałaby ona silny wpływ na konsumentów, ponieważ można oczekiwać, że konkurujący sprzedawcy detaliczni przeniosą wzrost cen na konsumentów końcowych. W świetle powyższego w decyzji stwierdzono, że transakcja spowodowałaby znaczne utrudnienie efektywnej konkurencji w Belgii i Niderlandach w wyniku zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do ramek.

4.2.3. Wniosek

(26) W związku z powyższym w decyzji stwierdzono, że koncentracja w zgłoszonej formie budziłaby poważne wątpliwości w kwestii jej zgodności z rynkiem wewnętrznym w odniesieniu do detalicznych rynków branży optycznej we Włoszech, w Belgii i Niderlandach.

4.3. ZOBOWIĄZANIA PODJĘTE PRZEZ STRONY

4.3.1. Przegląd podjętych zobowiązań

(27) W celu usunięcia wyżej wymienionych zastrzeżeń dotyczących konkurencji na rynku belgijskim, niderlandzkim i włoskim strony podjęły opisane poniżej zobowiązania.

(28) Strony zobowiązały się do wdrożenia strukturalnych środków zaradczych w celu rozwiania obaw dotyczących konkurencji, a mianowicie zbycia w każdym z tych trzech państw członkowskich następujących aktywów:

4.3.1.1. Włochy

- Strony zobowiązują się do zbycia całej sieci handlowej VistaSi przedsiębiorstwa EssilorLuxottica (102 sklepów) oraz 72 sklepów z sieci "GrandVision by" (razem 174 sklepów). Obejmuje to stronę internetową VistaSi, która zostanie przeniesiona.

- Marka "VistaSi" zostanie przeniesiona na nabywcę, a sklepy "GrandVision by" zostaną przemianowane na VistaSi lub na własną markę nabywcy.

4.3.1.2. Belgia

- W Belgii strony zobowiązują się do zbycia całości marki GrandOptical, która obejmuje 35 sklepów.

- Nazwa marki "GrandOptical" nie zostanie przeniesiona na nabywcę. Nabywca otrzymałby licencję na zmianę nazwy tych sklepów na nazwę wybraną przez siebie.

- Pakiet obejmuje licencję na korzystanie ze strony internetowej www.GrandOptical.be, wyłącznie w celu uzyskania dostępu do klientów i prowadzenia sprzedaży w Belgii w okresie obowiązywania licencji na markę Gran- dOptical.

4.3.1.3. Niderlandy

- Strony zobowiązują się do zbycia 142 sklepów EyeWish wraz z marką EyeWish. Propozycja ta obejmuje "własne" sklepy EyeWish oraz wszystkie sklepy franczyzowe EyeWish w Niderlandach.

- Strony zachowają niektóre sklepy EyeWish, których nazwę zmienią na inną.

- Propozycja ta obejmuje również działalność internetową EyeWish, w tym prawo do korzystania z domeny www.eyewish.nl.

(29) Przedsiębiorstwa przeznaczone do zbycia w Belgii ("przedsiębiorstwa przeznaczone do zbycia w Belgii") i Niderlandach ("przedsiębiorstwa przeznaczone do zbycia w Niderlandach") zostaną sprzedane razem jednemu nabywcy. Przedsiębiorstwa przeznaczone do zbycia we Włoszech ("przedsiębiorstwa przeznaczone do zbycia we Włoszech") zostaną sprzedane temu samemu nabywcy co przedsiębiorstwa przeznaczone do zbycia w Belgii i Niderlandach lub innemu nabywcy. Biorąc pod uwagę, że w Belgii wymagana jest zmiana nazwy, nabywca przedsiębiorstw przeznaczonych do zbycia w Belgii i Niderlandach musi mieć możliwość dokonania zmiany nazwy w sektorze detalicznym.

(30) Ponadto strony uzgodniły dodatkowe zabezpieczenia w celu zapewnienia terminowej i sprawnej realizacji.

4.3.2. Ocena podjętych zobowiązań

(31) Komisja uznała, że podjęte zobowiązania są wystarczające do rozwiania obaw dotyczących konkurencji, określonych we Włoszech, w Belgii i Niderlandach.

(32) Zobowiązania skutkowałyby ograniczeniem zasięgu stron na rynku detalicznym, tym samym zmniejszając zachętę dla podmiotu powstałego w wyniku połączenia do stosowania strategii zamknięcia dostępu do czynników produkcji we Włoszech, w Belgii lub Niderlandach. Ponadto, jeżeli chodzi o skutki horyzontalne we Włoszech, zbycie służyłoby zmniejszeniu udziału podmiotu powstałego w wyniku połączenia w sprzedaży detalicznej na rynku niższego szczebla oraz stworzeniu (lub wzmocnieniu) wiarygodnej sieci handlowej produktów optycznych, która działałaby na poziomie krajowym i wywierała presję na podmiot powstały w wyniku połączenia.

(33) Ponadto wprowadzone zabezpieczenia stanowią dodatkowe zapewnienie co do ograniczenia wszelkiego pozostałego ryzyka związanego z realizację. Połączenie wspomnianych zobowiązań i tych zabezpieczeń pozwoli zapewnić nie tylko terminową i sprawną realizację, ale także zwiększy przyszłe prawdopodobieństwo rentowności, zbywalności i konkurencyjności przedsiębiorstw przeznaczonych do zbycia w Belgii, we Włoszech i w Niderlandach.

(34) W decyzji uznano zatem, że zobowiązania podjęte przez strony skutkowałyby rozwianiem obaw dotyczących: (i) skutków horyzontalnych, wertykalnych oraz połączenia skutków horyzontalnych i wertykalnych na włoskim rynku detalicznego branży optycznej oraz (ii) ryzyka zamknięcia dostępu do czynników produkcji w Belgii i Niderlandach.

5. WNIOSKI

(35) Z powodów wymienionych powyżej w decyzji stwierdzono, że planowana koncentracja nie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym ani jego istotnej części.

(36) W związku z powyższym koncentrację uznano za zgodną z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG, zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.

1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
2 Decyzja Komisji C(2018) 1198 final z 1 marca 2018 uznająca koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z Porozumieniem EOG (Sprawa M.8394 - ESSILOR/LUXOTTICA) ("M.8394 Essilor/Luxottica").

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2892

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji komisji z dnia 23 marca 2021 r. uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Sprawa M.9569 - EssilorLuxottica / GrandVision) (notyfikowana jako dokument C(2021) 1769)
Data aktu: 23/03/2021
Data ogłoszenia: 25/04/2024