Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 29 kwietnia 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Corporate & Public Management Consulting International OÜ (Tallin, Estonia) (przedstawiciel: adwokat C. Ginter)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- uznanie niniejszej skargi za dopuszczalną i uzasadnioną;
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 13 lutego 2024 r. odrzucającej ofertę przedłożoną przez stronę skarżącą w ramach postępowania przetargowego NEAR/TBS/2023/EA-RP/0125;
- stwierdzenie nieważności wszystkich późniejszych, zamierzonych lub związanych z nią środków, w tym nawet nieznanych jeszcze środków podjętych przez Komisję Europejską w ramach postępowania o udzielenie zamówienia NEAR/ TBS/2023/EA-RP/0125, a w szczególności o stwierdzenie nieważności sprawozdań z oceny ofert, decyzji o udzieleniu zamówienia i wszelkich umów zawartych ze zwycięskim oferentem;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący okoliczności, że Komisja popełniła oczywisty błąd w ocenie, gdy odrzuciła ofertę strony skarżącej (zwaną dalej "ofertą") i tym samym naruszyła art. 168 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1 :
- należy stwierdzić nieważność decyzji Komisji z dnia 13 lutego 2024 r. (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją"), gdyż odrzucając ofertę, Komisja naruszyła w tym przypadku art. 168 ust. 6 rozporządzenia 2018/1046 i dokumenty przetargowe;
- art. 168 ust. 6 rozporządzenia 2018/1046 stanowi, że oferty, które nie spełniają wszystkich minimalnych wymagań określonych w dokumentach zamówienia, zostają odrzucone. Strona pozwana uznała, że oferta strony skarżącej nie spełnia minimalnych wymagań określonych w dokumentach zamówienia, które mają zastosowanie do kluczowego eksperta nr 2 (zwanego dalej "KE"), co nie jest prawdą;
- z przedłożonych dokumentów wynika, że KE2 ma wymagane ogólne doświadczenie zawodowe, które przekracza minimalne wymagania;
- Komisja naruszyła tym samym art. 168 ust. 6 rozporządzenia 2018/1046 i należy stwierdzić nieważność zaskarżonej decyzji.
2. Zarzut drugi dotyczący okoliczności, że Komisja narusza art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"), odrzucając ofertę i nie żądając uprzednio wyjaśnień:
- należy stwierdzić nieważność zaskarżonej decyzji, ponieważ Komisja, poza art. 168 ust. 6 rozporządzenia 2018/1046, naruszyła Kartę z powodu naruszenia obowiązku dobrej administracji;
- w niniejszym przypadku strona skarżąca nie działała z wymaganą starannością, gdy stwierdziła niedopuszczalność oferty. Komisja nie przeprowadziła koniecznych weryfikacji, a w szczególności nie zażądała dodatkowych informacji od strony skarżącej dotyczących oferty;
- prawo do dobrej administracji obejmuje między innymi obowiązek staranności, obowiązek uzasadnienia i prawo do bycia wysłuchanym w postępowaniu administracyjnym. Komisja nie dochowała wszystkich tych zasad w stosunku do strony skarżącej;
- w zaskarżonej decyzji nie wyjaśniono, dlaczego KE2 nie spełnia wymagań przetargowych. Dopiero po skontaktowaniu się z Komisją, instytucja ta sprecyzowała, że uważa, iż doświadczenie KE2 nie spełnia wymogu ogólnego doświadczenia zawodowego. Niemniej Komisja nie wyjaśniła, dlaczego uważa, iż większość doświadczenia KE2 nie jest zgodna z wymaganiami przetargowymi;
- Komisja nie zbadała w profesjonalny sposób dokumentacji przedłożonej przez stronę skarżącą;
- co więcej, Komisja nie przeprowadziła koniecznych weryfikacji, a w szczególności nie zażądała dodatkowych informacji od strony skarżącej dotyczących oferty przed podjęciem zaskarżonej decyzji. Z orzecznictwa Trybunału wynika, że prawo do niebycia pozbawionym możliwości bycia wysłuchanym w postępowaniach administracyjnych jest także nadzwyczaj ważne w postępowaniach o udzielenie zamówienia. Komisja pozbawiła stronę skarżącą tego prawa;
- strona skarżąca zauważa, biorąc pod uwagę powyższe, że w niniejszym przypadku jasne jest, iż Komisja naruszyła zasadę dobrej administracji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.2772 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-106/24: Skarga wniesiona w dniu 22 lutego 2024 r. - Corporate & Public Management Consulting International/Komisja |
| Data aktu: | 29/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 29/04/2024 |