Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 8 kwietnia 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Companhia Siderúrgica Nacional (São Paolo, Brazylia), Lusosider Aços Planos SA (Seixal, Portugalia) (przedstawiciele: L. Catrain González, F. Pili i S. Seeuws, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Skarżące wnoszą do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/2758 z dnia 12 grudnia 2023 r. nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych wyrobów płaskich walcowanych na gorąco, z żeliwa, stali niestopowej i pozostałej stali stopowej, pochodzących z Federacyjnej Republiki Brazylii, Islamskiej Republiki Iranu i Federacji Rosyjskiej, w następstwie przeglądu wygaśnięcia na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 1 , w całości lub w zakresie, w jakim rozporządzenie to dotyczy tych wyrobów;
- obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że Komisja Europejska nie wykorzystała właściwej podstawy prawnej do dokonania przeglądu ostatecznego cła antydumpingowego na przywóz do Unii niektórych wyrobów płaskich walcowanych na gorąco, z żeliwa, stali niestopowej i pozostałej stali stopowej, pochodzących z Federacyjnej Republiki Brazylii, Islamskiej Republiki Iranu i Federacji Rosyjskiej. Komisja Europejska przekroczyła zakres stosowania art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 2 (rozporządzenie podstawowe), wyłączając Ukrainę z ostatecznych ceł antydumpingowych i pomijając zasadniczą zmianę okoliczności od czasu wprowadzenia pierwotnych środków. Skarżące podnoszą, że Komisja Europejska powinna była sama wszcząć przegląd okresowy na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia podstawowego w połączeniu z przeglądem wygaśnięcia na podstawie art. 11 ust. 2. W tym kontekście Komisja Europejska powinna była ocenić zmianę okoliczności od czasu wprowadzenia pierwotnych środków wynikającą z materialnego wpływu rosyjskich sankcji UE i środków ochronnych na przywóz produktów objętych dochodzeniem. Błąd popełniony przez Komisję Europejską stanowi poważne naruszenie prawa Unii, ponieważ, po pierwsze, narusza przepisy i zasady leżące u podstaw rozporządzenia podstawowego, interpretowane w świetle przepisów Unii i zasady prawa międzynarodowego dotyczącej podstawowej zmiany okoliczności; po drugie, prawa podstawowego skarżących do dobrej administracji na gruncie prawa Unii.
2. Zarzut drugi dotyczący tego, że dokonana przez Komisję ocena warunków rozszerzenia pierwotnych środków, w szczególności w odniesieniu do prawdopodobieństwa ponownego wystąpienia szkody, opiera się na oczywistych błędach w ocenie istotnych okoliczności faktycznych, którymi dotknięte jest zaskarżone rozporządzenie.
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że dokonana przez Komisję asymetryczna ocena brazylijskiej sprzedaży na wewnętrzne potrzeby i sprzedaży innej niż wewnętrzna w stosunku do sprzedaży innej niż sprzedaż wewnętrzna w Unii sztucznie zwiększa udział w rynku produktów brazylijskich w Unii. Doprowadziło to niesłusznie Komisję Europejską do stwierdzenia prawdopodobieństwa ponownego wystąpienia szkody spowodowanej przez przywóz brazylijski. W ten sposób Komisja Europejska stosuje nieuzasadnioną dyskryminację między produktami brazylijskimi a produktami wytwarzanymi przez producentów unijnych.
4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że zaskarżone rozporządzenie nie spełnia kryteriów uzasadnienia określonych w art. 296 TFUE.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.2456 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-110/24: Skarga wniesiona w dniu 23 lutego 2024 r. - Companhia Siderúrgica Nacional i Lusosider-Aços Planos/Komisja |
| Data aktu: | 08/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 08/04/2024 |