Sprawa T-57/24: Skarga wniesiona w dniu 5 lutego 2024 r. - Coöperatieve Rabobank/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 5 lutego 2024 r. - Coöperatieve Rabobank/Komisja
(Sprawa T-57/24)

(C/2024/2172)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 25 marca 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Coöperatieve Rabobank U.A. (Utrecht, Niderlandy) (przedstawiciele: R. Wesseling i F. Brouwer, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie, na podstawie art. 263 TFUE, nieważności decyzji Komisji C(2023) 7811 z dnia 22 listopada 2023 r. dotycząca postępowania na podstawie art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG [sprawa AT.40512 - Obligacje denominowane w euro (EDB)], (zwanej dalej "decyzją");

- tytułem żądania ewentualnego stwierdzenie, na podstawie art. 263 TFUE, częściowej nieważności art. 1 decyzji oraz obniżenie grzywny nałożonej na podstawie art. 261 TFUE w art. 2 decyzji;

- w każdym razie obniżenie kwoty grzywny nałożonej na podstawie art. 261 TFUE w art. 2 decyzji;

- obciążenie Komisji kosztami postępowania poniesionymi przez skarżącą lub, tytułem żądania ewentualnego, odpowiednią częścią tych kosztów zgodnie z art. 134 regulaminu postępowania przed Sądem.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy, zgodnie z którym Komisja naruszyła prawo, przedstawiła niewystarczające uzasadnienie lub dokonała błędnej oceny dowodów, uznając, że Rabobank dopuścił się zachowania mającego na celu ograniczenie lub zakłócenie konkurencji w rozumieniu art. 101 TFUE. W szczególności

- Komisja nie udowodniła w sposób wymagany prawem, że całość korespondencji, do której odnosi się decyzji, ogranicza konkurencję ze względu na cel;

- zarzuty Komisji błędnie obejmują korespondencję między Rabobank i Deutsche Bank, która odnosi się wyłącznie do transakcji z kontrahentami.

2. Zarzut drugi, zgodnie z którym że Komisja naruszyła prawo, przedstawiła niewystarczające uzasadnienie lub nieprawidłowo oceniła dowody, stwierdzając na podstawie art. 101 TFUE, że a) zachowanie miało jeden cel lub ogólny plan oraz że b) domniemane naruszenie miało charakter ciągły w okresie mającym znaczenie dla sprawy. W szczególności

- Komisja nie wykazała, że całość korespondencji realizowała antykonkurencyjny plan zarzucany w decyzji;

- Komisja nie wykazała w wymaganym stopniu, że rozbieżne przypadki domniemanych kontaktów antykonkurencyj- nych stanowią nieprzerwane, ciągłe naruszenie trwające ponad 10 lat.

3. Zarzut trzeci, zgodnie z którym przyjęta przez Komisję metoda ustalania wysokości grzywny narusza art. 23 rozporządzenia nr 1/2003, wytyczne w sprawie metody ustalania grzywien oraz zasadę proporcjonalności. W szczególności,

- Komisja nie ma podstaw do nałożenia grzywny za okresy, w których naruszenie zostało przerwane;

- grzywna nałożona w decyzji jest nieproporcjonalna do wagi i znaczenia gospodarczego domniemanego naruszenia, na które składa się bardzo niewielka liczba jakoby antykonkurencyjnych kontaktów rozłożonych w bardzo długim okresie;

- przyjęty w decyzji wskaźnik zastępczy "wartości sprzedaży" znacznie zawyża przychody Rabobanku, a tym samym znaczenie gospodarcze domniemanego naruszenia, odbiegając od pojęcia "wartości sprzedaży" i obowiązku stosowania "najbardziej wiarygodnych dostępnych danych" figurujące w wytycznych w sprawie metody ustalania grzywien.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024