Sprawa C-68/24: Skarga wniesiona w dniu 30 stycznia 2024 r. - Komisja Europejska/Królestwo Belgii

Skarga wniesiona w dniu 30 stycznia 2024 r. - Komisja Europejska/Królestwo Belgii
(Sprawa C-68/24)

(C/2024/2142)

Język postępowania: niderlandzki

(Dz.U.UE C z dnia 25 marca 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: E. Schmidt i F. van Schaik, pełnomocnicy)

Strona pozwana: Królestwo Belgii

Żądania strony skarżącej

Komisja wnosi do Trybunału o:

- stwierdzenie, że nie przyjmując przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych w celu zastosowania się do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylająca dyrektywę Rady 2010/18/UE 1 , a w każdym razie nie powiadamiając o nich Komisji, Królestwo Belgii uchybiło zobowiązaniom ciążącym na nim na mocy art. 20 ust. 1 tej dyrektywy;

- zasądzenie od Królestwa Belgii na rzecz Komisji zapłaty ryczałtu w wysokości wyższej z następujących kwot:

a) dziennej kwoty 3 360 EUR pomnożonej przez liczbę dni, w których naruszenie trwało od dnia następującego po dniu upływu terminu transpozycji określonego w dyrektywie do dnia ustania naruszenia lub, w przypadku niepołożenia kresu naruszeniu, do dnia wydania wyroku w niniejszej sprawie na podstawie art. 260 ust. 3 TFUE; lub

b) ryczałtu w wysokości 2 352 000 EUR;

- w razie stwierdzenia, że uchybienie, o którym mowa w pkt 1, nadal istnieje w dniu wydania wyroku w niniejszym postępowaniu, zasądzenie od Królestwa Belgii na rzecz Komisji zapłaty okresowej kary pieniężnej w wysokości 15 120 EUR za każdy dzień zwłoki od dnia wydania wyroku w niniejszym postępowaniu do dnia, aż Królestwo Belgii w pełni wywiąże się ze zobowiązań wynikających z dyrektywy (UE) 2019/1158;

- obciążenie Królestwa Belgii kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Termin transpozycji dyrektywy do krajowego porządku prawnego upłynął w dniu 2 sierpnia 2022 r.

Dyrektywa (UE) 2019/1158 ma na celu wzmocnienie unijnych ram prawnych i promowanie równości płci poprzez zapewnienie minimalnych wymagań dotyczących urlopu ojcowskiego, urlopu rodzicielskiego i urlopu opiekuńczego oraz elastycznej organizacji pracy dla pracowników będących rodzicami lub opiekunami. Zgodnie z art. 20 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/1158 państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawodawcze, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy do dnia 2 sierpnia 2022 r. i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Królestwo Belgii uchybiło tym zobowiązaniom. W związku z tym w dniu 21 września 2022 r. Komisja skierowała do Królestwa Belgii wezwanie do usunięcia uchybienia. Odpowiedzi na to wezwanie pokazały, że Belgia nadal musi podjąć niezbędne kroki w celu zapewnienia pełnej zgodności z dyrektywą (UE) 2019/1158. Ponieważ niezbędne środki nie zostały jeszcze przyjęte po upływie czasu, a przynajmniej Komisja nie została poinformowana o pełnej transpozycji, w dniu 19 kwietnia 2023 r. Komisja skierowała do Królestwa Belgii uzasadnioną opinię. W odpowiedzi na uzasadnioną opinię Królestwo Belgii przyznało w piśmie z dnia 19 czerwca 2023 r., że nie dokonało pełnej transpozycji dyrektywy (UE) 2019/1158 w wyznaczonym terminie, i przekazało Komisji przegląd środków, które należy podjąć w celu zapewnienia pełnej zgodności z dyrektywą (UE) 2019/1158.

Komisja twierdzi, że Królestwo Belgii uchybiło ciążącemu na nim na mocy art. 20 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/1158 obowiązkowi przyjęcia do dnia 2 sierpnia 2022 r. przepisów ustawodawczych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania tej dyrektywy oraz niezwłocznego poinformowania o tym Komisji. W konsekwencji przesłanki zastosowania art. 260 ust. 3 TFUE są spełnione.

Komisja wnosi do Trybunału o zasądzenie od Królestwa Belgii zapłaty ryczałtu i okresowej kary pieniężnej na podstawie art. 260 ust. 3 TFUE, których wysokość Komisja obliczyła zgodnie z komunikatem w sprawie sankcji finansowych w postępowaniu w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego 2 .

1 Dz.U. 2019, L 188, s. 79.
2 Dz.U. 2023, C 2, s. 1.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2142

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-68/24: Skarga wniesiona w dniu 30 stycznia 2024 r. - Komisja Europejska/Królestwo Belgii
Data aktu: 25/03/2024
Data ogłoszenia: 25/03/2024