Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2023 r. w sprawie zmian w Regulaminie Parlamentu Europejskiego służących poprawie uczciwości, niezależności i rozliczalności (2023/2095(REG))

P9_TA(2023)0316

Zmiany w Regulaminie Parlamentu Europejskiego służące poprawie uczciwości, niezależności i rozliczalności

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2023 r. w sprawie zmian w Regulaminie Parlamentu Europejskiego służących poprawie uczciwości, niezależności i rozliczalności (2023/2095(REG)) *

(C/2024/1770)

(Dz.U.UE C z dnia 22 marca 2024 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając pismo przewodniczącej Parlamentu z dnia 9 marca 2023 r.,
uwzględniając art. 236 i 237 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych (A9-0262/2023),
1.
podejmuje decyzję o wprowadzeniu do swojego Regulaminu poniższych zmian;
2.
podejmuje decyzję, że zmiany wchodzą w życie dnia 1 listopada 2023 r.; podejmuje decyzję, że zmiany upoważniające Prezydium i kwestorów do przyjmowania środków wykonawczych mają jednak zastosowanie od dnia przyjęcia niniejszej decyzji;
3.
podejmuje decyzję, że oświadczenia o braku konfliktu interesów złożone na podstawie przepisów Regulaminu obowiązujących w dniu przyjęcia niniejszej decyzji pozostają ważne do dnia 31 grudnia 2023 r.;
4.
zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji tytułem informacji.

Poprawka 1

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Artykuł 11

Tekst obowiązujący Poprawka
Artykuł 11 Artykuł 11
Interesy finansowe posłów i rejestr służący przejrzystości Zasady postępowania dotyczące uczciwości i przejrzystości
1. Parlament ustanawia zasady dotyczące przejrzystości interesów finansowych posłów w postaci kodeksu postępowania przyjmowanego większością głosów całkowitej liczby posłów i stanowiącego załącznik do niniejszego Regulaminu (5). 1. Parlament ustanawia zasady postępowania dotyczące uczciwości i przejrzystości w postaci kodeksu postępowania przyjmowanego większością głosów całkowitej liczby posłów i stanowiącego załącznik do niniejszego Regulaminu (5).
Zasady te nie mogą w innych sprawach utrudniać lub ograniczać wykonywania mandatu, prowadzenia działalności politycznej ani innej działalności związanej z mandatem. Zasady te nie mogą w innych sprawach utrudniać lub ograniczać wykonywania mandatu, prowadzenia działalności politycznej ani innej działalności związanej z mandatem.
2. Posłowie powinni przyjąć systematyczną praktykę spotykania się wyłącznie z tymi przedstawicielami grup interesu, którzy są zarejestrowani w rejestrze służącym przejrzystości utworzonym w drodze porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (6).
3. Posłowie powinni publikować w internecie wszystkie zaplanowane spotkania z tymi przedstawicielami grup interesu, którzy są objęci zakresem porozumienia międzyinstytucjo- nalnego. Z zastrzeżeniem art. 4 ust. 6 załącznika I sprawozdawcy, kontrsprawozdawcy i przewodniczący komisji publikują w internecie w odniesieniu do każdego sprawozdania wszystkie zaplanowane spotkania z udziałem przedstawicieli grup interesu objętych zakresem porozumienia międzyinstytucjonalnego. Prezydium udostępnia w tym celu niezbędną infrastrukturę na stronie internetowej Parlamentu.
4. Na stronie internetowej dla posłów znajdującej się na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego Prezydium zapewnia niezbędną infrastrukturę posłom, którzy pragną, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami statutu posła i przepisami wykonawczymi do niego, dobrowolnie opublikować wyniki kontroli lub potwierdzenie, że korzystanie przez nich z dodatków z tytułu kosztów ogólnych jest zgodne z obowiązującymi przepisami statutu posła i przepisami wykonawczymi do niego. 4. Na stronie internetowej dla posłów znajdującej się na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego Prezydium zapewnia niezbędną infrastrukturę posłom, którzy pragną, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami statutu posła i przepisami wykonawczymi do niego, dobrowolnie opublikować wyniki kontroli lub potwierdzenie, że korzystanie przez nich z dodatków z tytułu kosztów ogólnych jest zgodne z obowiązującymi przepisami statutu posła i przepisami wykonawczymi do niego.
5. Niniejsze zasady nie mogą w innych sprawach utrudniać lub ograniczać wykonywania mandatu, prowadzenia działalności politycznej lub innej działalności związanej z mandatem.
6. Kodeks postępowania, prawa i przywileje byłych posłów są ustalane decyzją Prezydium. Nie będą wprowadzane żadne różnice w traktowaniu byłych posłów. 6. Kodeks postępowania dotyczący uczciwości i przejrzystości obowiązujący byłych posłów jest ustalany decyzją Prezydium.
(5) Por. załącznik I.

(6) Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 20 maja 2021 r.

pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (Dz.U. L 207 z 11.6.2021, s. 1).

(5) Por. załącznik I.

Poprawka 2

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Artykuł 35

Tekst obowiązując Poprawka
Artykuł 35 Artykuł 35
Zespoły międzypartyjne Zespoły międzypartyjne
1. Poszczególni posłowie mogą tworzyć zespoły międzypartyjne lub inne nieformalne grupy posłów w celu prowadzenia nieoficjalnej wymiany poglądów na temat konkretnych kwestii pomiędzy różnymi grupami politycznymi, zbliżenia do siebie posłów z różnych komisji parlamentarnych, a także wspierania kontaktów pomiędzy posłami a społeczeństwem obywatelskim. 1. Poszczególni posłowie mogą tworzyć zespoły międzypartyjne w celu prowadzenia nieoficjalnej wymiany poglądów na temat konkretnych kwestii pomiędzy różnymi grupami politycznymi, zbliżenia do siebie posłów z różnych komisji parlamentarnych, a także wspierania kontaktów między posłami a społeczeństwem obywatelskim.
2. Zespoły międzypartyjne i inne nieoficjalne grupy lub zespoły zachowują pełną przejrzystość w swoich działaniach i nie angażują się w żadne działania, które mogą być odczytane jako oficjalne działania Parlamentu lub jego organów. Nie mogą one organizować w państwach trzecich wydarzeń, które zbiegają się w czasie z misją oficjalnego organu Parlamentu, w tym oficjalną delegacją obserwacji wyborów. 2. Zespoły międzypartyjne zachowują pełną przejrzystość w swoich działaniach. Nie angażują się one w żadne działania, które mogą być odczytane jako oficjalne działania Parlamentu lub jego organów. W szczególności nie mogą one używać nazwy ani logo Parlamentu. Nie mogą one organizować w państwach trzecich wydarzeń, które zbiegają się w czasie z misją oficjalnego organu Parlamentu, w tym oficjalną delegacją obserwacji wyborów.
3. Z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w Regulaminie Parlamentu dotyczących tworzenia takich grup lub zespołów grupa polityczna może ułatwiać działalność takich grup lub zespołów, udzielając im wsparcia logistycznego. 3. Z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w Regulaminie Parlamentu dotyczących tworzenia zespołów międzypartyjnych grupa polityczna może ułatwiać ich działalność, udzielając im wsparcia logistycznego.
4. Zespoły międzypartyjne mają obowiązek składania rocznych oświadczeń dotyczących wszelkiego wsparcia zewnętrznego czy to w formie pieniężnej, czy niepieniężnej (np. wykonywania prac sekretarskich), które, gdyby zostało udzielone posłowi indywidualnie, wymagałoby zgłoszenia na mocy załącznika I. 4. Zespoły międzypartyjne mają obowiązek składania rocznych oświadczeń dotyczących wszelkiego wsparcia, zarówno w formie pieniężnej, jak i niepieniężnej, które, gdyby zostało udzielone posłowi indywidualnie, wymagałoby zgłoszenia na mocy załącznika I..
Inne nieoficjalne grupy lub zespoły również mają obowiązek składania do końca następnego miesiąca oświadczeń dotyczących wszelkiego wsparcia, czy to w formie pieniężnej, czy niepieniężnej, którego posłowie nie zgłosili indywidualnie zgodnie z obowiązkami nałożonymi na mocy załącznika I.
5. Jedynie przedstawiciele grup interesu, którzy są zarejestrowani w rejestrze służącym przejrzystości, mogą uczestniczyć w działaniach zespołów międzypartyjnych lub innych nieoficjalnych grup lub zespołów organizowanych w budynkach Parlamentu, na przykład biorąc udział w posiedzeniach lub innych wydarzeniach zespołu międzypartyjnego lub innej nieoficjalnej grupy lub zespołu, oferując im wsparcie lub współorganizując ich wydarzenia. 5. Przedstawiciele grup interesu mogą uczestniczyć w działaniach zespołów międzypartyjnych organizowanych w budynkach Parlamentu, na przykład biorąc udział w posiedzeniach lub innych wydarzeniach zespołu międzypartyjnego, oferując mu wsparcie lub współorganizując jego wydarzenia, wyłącznie jeśli są wpisani do rejestru służącego przejrzystości ustanowionego na mocy porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (14a).
6. Kwestorzy prowadzą rejestr oświadczeń, o których mowa w ust. 4. Kwestorzy przyjmują szczegółowe zasady dotyczące tych oświadczeń i ich publikowania na stronie internetowej Parlamentu. 6. Kwestorzy prowadzą publiczny rejestr zespołów międzypartyjnych i oświadczeń, o których mowa w ust. 4. Prezydium przyjmuje szczegółowe zasady dotyczące tego rejestru i tych oświadczeń oraz ich publikowania na stronie internetowej Parlamentu.
7. Kwestorzy zapewniają skuteczne egzekwowanie niniejszego artykułu. 7. Kwestorzy zapewniają skuteczne egzekwowanie niniejszego artykułu.
7a. W przypadku naruszenia niniejszego artykułu kwestorzy mogą zakazać zespołowi międzypartyjnemu korzystania z infrastruktury Parlamentu przez okres nieprzekraczający pozostałej części kadencji parlamentarnej.
(14a) Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 20 maja

2021 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (Dz.U. L 207 z 11.6.2021, s. 1).

Poprawka 3

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Artykuł 35 a (nowy)

Tekst obowiązujący Poprawka
Artykuł 35a
Nieoficjalne grupy lub zespoły
1. Poszczególni posłowie mogą tworzyć nieoficjalne grupy lub zespoły w celu prowadzenia nieoficjalnej wymiany poglądów na temat konkretnych kwestii pomiędzy różnymi grupami politycznymi, zbliżenia do siebie posłów z różnych komisji parlamentarnych, a także wspierania kontaktów między posłami a społeczeństwem obywatelskim.
2. Nieoficjalne grupy lub zespoły zachowują pełną przejrzystość w swoich działaniach. Nie angażują się one w żadne działania, które mogą być odczytane jako oficjalne działania Parlamentu lub jego organów. W szczególności nie mogą one używać nazwy ani logo Parlamentu. Nie mogą one organizować w państwach trzecich wydarzeń, które zbiegają się w czasie z misją oficjalnego organu Parlamentu, w tym oficjalną delegacją obserwacji wyborów. Posłowie należący do nieoficjalnych grup lub zespołów informują z własnej inicjatywy swoich rozmówców zewnętrznych, że działają we własnym imieniu jako posłowie.
3. Grupa polityczna może ułatwiać działalność nieoficjalnych grup lub zespołów, udzielając im wsparcia logistycznego, z wyjątkiem nieoficjalnych grup lub zespołów związanych z państwami trzecimi, jeżeli do spraw stosunków z tymi państwami powołano stałe delegacje międzyparlamentarne, o których mowa w art. 223 Regulaminu.
Nieoficjalne grupy lub zespoły nie korzystają z żadnej infrastruktury Parlamentu na potrzeby swojej działalności, jeżeli są związane z państwami trzecimi, a do spraw stosunków z tymi państwami powołano stałe delegacje międzyparlamentarne, o których mowa w art. 223 Regulaminu.
Związek z państwem trzecim może wynikać z nazwy lub działalności nieoficjalnej grupy lub nieoficjalnego zespołu.
4. Nieoficjalne grupy lub zespoły mają obowiązek zgłosić wszelkie otrzymane wsparcie, zarówno pieniężne, jak i niepieniężne do końca miesiąca następującego po ich otrzymaniu. W przypadku jego niezgłoszenia przewodniczący grupy lub zespołu - a jeżeli grupa lub zespół nie ma przewodniczącego, którykolwiek z posłów należących do grupy lub zespołu - zgłasza wsparcie w terminie 10 dni roboczych od upływu tego terminu.

5. Przedstawiciele grup interesu mogą uczestniczyć w działaniach nieoficjalnych grup lub zespołów organizowanych w budynkach Parlamentu, na przykład biorąc udział w posiedzeniach lub innych wydarzeniach nieoficjalnych grup lub zespołów, oferując im wsparcie lub współorganizując ich wydarzenia, wyłącznie jeśli są wpisani do rejestru służącego przejrzystości.

6. Kwestorzy prowadzą publiczny rejestr oświadczeń, o których mowa w ust. 4, oraz nieoficjalnych grup lub zespołów, które je złożyły. Prezydium przyjmuje szczegółowe zasady dotyczące tego rejestru i tych oświadczeń oraz ich publikowania na stronie internetowej Parlamentu.
7. Kwestorzy zapewniają skuteczne egzekwowanie niniejszego artykułu.
8. W przypadku naruszenia niniejszego artykułu kwestorzy mogą zakazać nieoficjalnej grupie lub nieoficjalnemu zespołowi korzystania z infrastruktury Parlamentu przez okres nieprzekraczający pozostałej części kadencji parlamentarnej.

Poprawka 4

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Artykuł 123

Tekst obowiązujący Poprawka
Artykuł 123 Artykuł 123
Wstęp do Parlamentu Wstęp do Parlamentu
1. Przepustki uprawniające posłów, asystentów posłów i osoby trzecie do wstępu do pomieszczeń Parlamentu są wydawane na podstawie przepisów ustanowionych przez Prezydium. Przepisy te dotyczą również korzystania z przepustek i ich wycofywania. 1. Przepustki uprawniające posłów, byłych posłów, asystentów posłów i osoby trzecie do wstępu do pomieszczeń Parlamentu są wydawane na podstawie przepisów ustanowionych przez Prezydium. Przepisy te dotyczą również korzystania z przepustek i ich wycofywania.
2. Nie wydaje się przepustek osobom indywidualnym z otoczenia posła, które objęte są zakresem porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości. 2. Nie wydaje się przepustek osobom indywidualnym z otoczenia posła, które objęte są zakresem porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości.
3. Podmioty wpisane do rejestru służącego przejrzystości i ich przedstawiciele posiadający długoterminowe przepustki uprawniające do wstępu do pomieszczeń Parlamentu Europejskiego muszą przestrzegać: 3. Podmioty wpisane do rejestru służącego przejrzystości i ich przedstawiciele posiadający długoterminowe przepustki uprawniające do wstępu do pomieszczeń Parlamentu Europejskiego muszą przestrzegać:
- kodeksu postępowania dla rejestrujących się podmiotów, załączonego do porozumienia międzyinstytucjonalnego; - kodeksu postępowania dla rejestrujących się podmiotów, załączonego do porozumienia międzyinstytucjonalnego;
- procedur i innych zobowiązań określonych w porozumieniu międzyinstytucjonalnym; oraz - procedur i innych zobowiązań określonych w porozumieniu międzyinstytucjonalnym oraz
- przepisów wykonawczych odnoszących się do niniejszego artykułu. - przepisów wykonawczych odnoszących się do niniejszego artykułu.
Bez uszczerbku dla stosowania ogólnych przepisów regulujących wycofywanie lub tymczasową dezaktywację długoterminowych przepustek uprawniających do wstępu do pomieszczeń Parlamentu oraz o ile nie przemawiają przeciw temu istotne powody, Sekretarz Generalny - za zgodą kwestorów - wycofuje lub dezaktywuje długoterminową przepustkę uprawniającą do wstępu do pomieszczeń Parlamentu, jeżeli jej posiadacz został skreślony z rejestru służącego przejrzystości z powodu naruszenia kodeksu postępowania dla rejestrujących się podmiotów, dopuścił się poważnego uchybienia obowiązkom przewidzianym w niniejszym ustępie lub odmówił, bez należytego uzasadnienia, przyjęcia oficjalnego wezwania do udziału w wysłuchaniu lub posiedzeniu komisji bądź współpracy z komisją śledczą. Bez uszczerbku dla stosowania ogólnych przepisów regulujących wycofywanie lub tymczasową dezaktywację długoterminowych przepustek uprawniających do wstępu do pomieszczeń Parlamentu oraz o ile nie przemawiają przeciw temu istotne powody, Sekretarz Generalny - za zgodą kwestorów - wycofuje lub dezaktywuje długoterminową przepustkę uprawniającą do wstępu do pomieszczeń Parlamentu, jeżeli jej posiadacz został skreślony z rejestru służącego przejrzystości z powodu naruszenia kodeksu postępowania dla rejestrujących się podmiotów, dopuścił się poważnego uchybienia obowiązkom przewidzianym w niniejszym ustępie lub odmówił, bez należytego uzasadnienia, przyjęcia oficjalnego wezwania do udziału w wysłuchaniu lub posiedzeniu komisji bądź współpracy z komisją śledczą.
4. Kwestorzy mogą określić, w jakim zakresie kodeks postępowania wymieniony w ust. 3 ma zastosowanie do osób, które posiadają długoterminowe przepustki, ale nie są objęte zakresem stosowania porozumienia międzyinstytucjonalnego. 4. Kwestorzy mogą określić, w jakim zakresie kodeks postępowania wymieniony w ust. 3 ma zastosowanie do osób, które posiadają długoterminowe przepustki, ale nie są objęte zakresem stosowania porozumienia międzyinstytucjonalnego.
5. Prezydium - na wniosek Sekretarza Generalnego - przyjmuje środki niezbędne do wdrożenia rejestru służącego przejrzystości zgodnie z postanowieniami porozumienia mię- dzyinstytucjonalnego. 5. Prezydium - na wniosek Sekretarza Generalnego - przyjmuje środki niezbędne do wdrożenia rejestru służącego przejrzystości zgodnie z postanowieniami porozumienia mię- dzyinstytucjonalnego.

Poprawka 5

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Artykuł 176

Tekst obowiązujący Poprawka
Artykuł 176 Artykuł 176
Sankcje Sankcje
1. W przypadku poważnego naruszenia art. 10 ust. 2-9 Przewodniczący podejmuje umotywowaną decyzję w sprawie nałożenia odpowiedniej sankcji zgodnie z niniejszym artykułem. 1. W przypadku poważnego naruszenia art. 10 ust. 2-9, art. 35 i 35a Przewodniczący przyjmuje umotywowaną decyzję w sprawie nałożenia odpowiedniej sankcji zgodnie z niniejszym artykułem.
Jeśli chodzi o art. 10 ust. 3 lub 4 Przewodniczący może przyjąć na mocy niniejszego artykułu umotywowaną decyzję niezależnie od faktu, czy wcześniej zastosowano wobec danego posła środek natychmiastowy w rozumieniu art. 175. Jeśli chodzi o art. 10 ust. 3 lub 4, Przewodniczący może przyjąć na mocy niniejszego artykułu umotywowaną decyzję niezależnie od faktu, czy wcześniej zastosowano wobec danego posła środek natychmiastowy w rozumieniu art. 175.
Jeśli chodzi o art. 10 ust. 6 Przewodniczący może przyjąć na mocy niniejszego artykułu umotywowaną decyzję - dopiero po ustaleniu, że doszło do molestowania, zgodnie z obowiązującą wewnętrzną procedurą administracyjną dotyczącą molestowania i zapobiegania mu. Jeśli chodzi o art. 10 ust. 6, Przewodniczący może przyjąć na mocy niniejszego artykułu umotywowaną decyzję dopiero po ustaleniu, że doszło do molestowania, zgodnie z obowiązującą wewnętrzną procedurą administracyjną dotyczącą molestowania i zapobiegania mu.
Przewodniczący może zastosować wobec posła sankcję w przypadkach, w których niniejszy Regulamin lub decyzja przyjęta przez Prezydium zgodnie z art. 25 Regulaminu przewiduje stosowanie niniejszego artykułu. 1a. Przewodniczący może też zastosować wobec posła sankcję w przypadkach, w których niniejszy Regulamin, w tym kodeks postępowania posłów dotyczący uczciwości i przejrzystości (32a), lub decyzja przyjęta przez Prezydium zgodnie z art. 25 Regulaminu przewiduje stosowanie niniejszego artykułu.
2. Przed wydaniem decyzji Przewodniczący zwraca się do zainteresowanego posła o przedstawienie uwag na piśmie. W przypadkach, gdy jest to bardziej stosowne Przewodniczący może podjąć decyzję o przeprowadzeniu wysłuchania posła. 2. Przed wydaniem decyzji Przewodniczący zwraca się do zainteresowanego posła o przedstawienie uwag na piśmie. W przypadkach, gdy jest to bardziej stosowne Przewodniczący może podjąć decyzję o przeprowadzeniu wysłuchania posła.
O decyzji nakładającej sankcję informuje się danego posła listem poleconym lub, w nagłych przypadkach, za pośrednictwem woźnych. Posła informuje się o decyzji nakładającej sankcję.
Wszelkie sankcje nałożone na posła - po powiadomieniu go o nich - są ogłaszane przez Przewodniczącego na posiedzeniu plenarnym. Informuje się o nich przewodniczących organów, komisji i delegacji, do których poseł należy. Ostateczną decyzję o nałożeniu sankcji Przewodniczący ogłasza na posiedzeniu plenarnym. Informuje się o nich przewodniczących organów, komisji i delegacji, do których poseł należy.
Z chwilą gdy decyzja o nałożeniu sankcji stanie się ostateczna, jest ona publikowana na stronie internetowej Parlamentu w miejscu pozwalającym na nadanie jej dużej widoczności i pozostaje dostępna do końca kadencji parlamentarnej. Informację o nałożonej sankcji publikuje się na stronie internetowej Parlamentu w miejscu pozwalającym na nadanie jej dużej widoczności oraz na stronie internetowej posła na portalu Parlamentu.
3. Ocena zaobserwowanych zachowań musi uwzględniać ich wyjątkowy, powtarzający się lub ciągły charakter, a także ich wagę. W stosownych przypadkach uwzględnia się także ewentualne szkody dla powagi i reputacji Parlamentu. 3. Ocena zaobserwowanych zachowań musi uwzględniać ich wyjątkowy, powtarzający się lub ciągły charakter, a także ich wagę. W stosownych przypadkach uwzględnia się także ewentualne szkody dla powagi i reputacji Parlamentu.
4. Nałożona sankcja może obejmować jeden lub kilka z następujących środków: 4. Nałożona sankcja jest skuteczna, proporcjonalna i odstraszająca. Nałożona sankcja może obejmować jeden lub kilka z następujących środków:
a) naganę; a) naganę;
aa) zakaz reprezentowania Parlamentu przez posła w delegacjach międzyparlamentarnych, na konferencjach międzyparlamentarnych lub na forach międzyinslytucjonalnych przez okres maksimum roku;
ab) w przypadku naruszenia poufności ograniczenie prawa dostępu do informacji poufnych lub niejawnych przez okres do jednego roku.
b) utratę prawa do otrzymywania dziennej diety na utrzymanie przez okres od 2 do 30 dni; b) utratę prawa do otrzymywania dziennej diety na utrzymanie przez okres od 2 do 60 dni;
c) bez uszczerbku dla prawa do głosowania na posiedzeniu plenarnym i z zastrzeżeniem ścisłego poszanowania w takim przypadku norm postępowania, czasowe zawieszenie uczestnictwa w całości lub w części prac Parlamentu na okres od 2 do 30 dni, w czasie których obraduje Parlament lub którykolwiek z jego organów, komisji lub delegacji; c) bez uszczerbku dla prawa do głosowania na posiedzeniu plenarnym i z zastrzeżeniem ścisłego poszanowania w takim przypadku norm postępowania - czasowe zawieszenie uczestnictwa w całości lub w części prac Parlamentu na okres od 2 do 60 dni, w czasie których obraduje Parlament lub którykolwiek z jego organów, komisji lub delegacji;
d) zakaz reprezentowania Parlamentu przez posła w delegacjach międzyparlamentarnych, na międzyparlamentarnych konferencjach lub na forach międzyinstytucjonalnych przez okres do jednego roku.
e) w przypadku naruszenia poufności ograniczenie prawa dostępu do informacji poufnych lub niejawnych przez okres do jednego roku.
5. Środki, o których mowa w ust. 4 lit. b) - e), mogą zostać podwojone w przypadku powtarzających się naruszeń lub gdy poseł odmówi zastosowania się do środka podjętego na podstawie art. 175 ust. 3. 5. Środki, o których mowa w ust. 4 lit. aa)-c), mogą zostać podwojone w przypadku powtarzających się naruszeń lub gdy poseł odmówi zastosowania się do środka podjętego na podstawie art. 175 ust. 3.
6. Przewodniczący może dodatkowo przedłożyć Konferencji Przewodniczących, zgodnie z procedurą określoną w art. 21, wniosek o zawieszenie lub odwołanie posła z jednej lub większej liczby funkcji sprawowanych w Parlamencie. 6. Przewodniczący może dodatkowo przedłożyć Konferencji Przewodniczących, zgodnie z procedurą określoną w art. 21, wniosek o zawieszenie lub odwołanie posła z jednej lub większej liczby funkcji sprawowanych w Parlamencie.
6a. Przewodniczący decyduje o okresie publikacji sankcji, przy czym niezależnie od wygaśnięcia mandatu posła minimalny okres publikacji wynosi:
- dwa lata w przypadku sankcji, o których mowa w ust. 4 lit. a), aa) i ab);
- trzy lata w przypadku sankcji, o których mowa w ust. 4. lit. b) i c).
W przypadku drobnych naruszeń Przewodniczący może jednak skrócić termin publikacji.
(32a) Zob. Załącznik I.

Poprawka 6

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik I - Tytuł

Tekst obowiązujący Poprawka
ZAŁĄCZNIK I ZAŁĄCZNIK I
KODEKS POSTĘPOWANIA POSŁÓW DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO W ZAKRESIE INTERESÓW FINANSOWYCH I KONFLIKTU INTERESÓW KODEKS POSTĘPOWANIA POSŁÓW DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO DOTYCZĄCY UCZCIWOŚCI I PRZEJRZYSTOŚCI

Poprawka 7

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik I - Artykuł 1

Tekst obowiązujący Poprawka
Artykuł 1 Artykuł 1
Zasady przewodnie Zasady przewodnie
W trakcie wykonywania mandatu posłowie do Parlamentu Europejskiego: W trakcie wykonywania mandatu posłowie do Parlamentu Europejskiego:
a) kierują się następującymi ogólnymi zasadami i postępują zgodnie z nimi: bezinteresowność, uczciwość, otwartość, staranność, rzetelność, odpowiedzialność i poszanowanie reputacji Parlamentu, a) kierują się następującymi ogólnymi zasadami i postępują zgodnie z nimi: bezinteresowność, uczciwość, otwartość, staranność, rzetelność, odpowiedzialność oraz poszanowanie powagi i reputacji Parlamentu,
b) działają wyłącznie w interesie publicznym i nie czerpią ani też nie próbują czerpać jakichkolwiek bezpośrednich lub pośrednich korzyści finansowych lub jakichkolwiek innych gratyfikacji. b) działają wyłącznie w interesie publicznym i nie czerpią ani też nie próbują czerpać jakichkolwiek bezpośrednich lub pośrednich korzyści lub jakichkolwiek innych gratyfikacji.

Poprawka 8

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik I - Artykuł 2

Tekst obowiązujący Poprawka
Artykuł 2 Artykuł 2
Podstawowe obowiązki posłów Podstawowe obowiązki posłów
W ramach sprawowania mandatu posłowie do Parlamentu Europejskiego: W ramach sprawowania mandatu posłowie do Parlamentu Europejskiego:
a) nie zawierają porozumień zobowiązujących ich do działania lub głosowania w interesie fizycznych lub prawnych osób trzecich, które to porozumienia mogłyby zagrozić ich swobodzie głosowania wspomnianej w art. 6 Aktu z dnia 20 września 1976 r. dotyczącego wyborów przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich oraz w art. 2 Statutu posła do Parlamentu Europejskiego, a) nie zawierają porozumień zobowiązujących ich do działania lub głosowania w interesie fizycznych lub prawnych osób trzecich, które to porozumienia mogłyby zagrozić ich swobodzie głosowania wspomnianej w art. 6 Aktu z dnia 20 września 1976 r. dotyczącego wyborów przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich oraz w art. 2 Statutu posła do Parlamentu Europejskiego,
b) nie zabiegają o żadne bezpośrednie ani pośrednie korzyści w gotówce lub w formie niepieniężnej lub jakiekolwiek inne gratyfikacje, nie przyjmują ich ani nie otrzymują w zamian za konkretne postępowanie w ramach prac parlamentarnych posła, a także świadomie unikają wszelkich sytuacji, które mogłyby nosić znamiona przekupstwa, korupcji lub niewłaściwego wpływu, b) nie zabiegają o żadne bezpośrednie ani pośrednie korzyści, w tym w gotówce lub w formie niepieniężnej, lub jakiekolwiek inne gratyfikacje, nie przyjmują ich ani nie otrzymują w zamian za konkretne postępowanie w ramach prac parlamentarnych posła, a także świadomie unikają wszelkich sytuacji, które mogłyby nosić znamiona przekupstwa, korupcji lub niewłaściwego wpływu,
c) nie angażują się zawodowo w płatny lobbing bezpośrednio związany z procesem decyzyjnym w Unii. c) nie angażują się w płatne działania lobbingowe bezpośrednio związane z procesem decyzyjnym w Unii.

Poprawka 9

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik I - Artykuł 3

Tekst obowiązujący Poprawka
Artykuł 3 Artykuł 3
Konflikty interesów Konflikty interesów
1. Konflikt interesów zachodzi w przypadku, gdy poseł do Parlamentu Europejskiego ma osobisty interes, który mógłby w sposób niewłaściwy wpłynąć na pełnienie przez niego mandatu poselskiego. Konflikt interesów nie zachodzi, jeżeli poseł odnosi korzyści jedynie ze względu na przynależność do społeczeństwa jako całości lub do szerokiej kategorii osób. 1. Konflikt interesów zachodzi w przypadku, gdy na wykonywanie mandatu posła do Parlamentu Europejskiego w interesie publicznym mogą mieć niewłaściwy wpływ jego względy rodzinne, emocjonalne, interes gospodarczy lub jakiekolwiek inne bezpośrednie lub pośrednie interesy osobiste.
Konflikt interesów nie zachodzi, jeżeli poseł odnosi korzyści jedynie ze względu na przynależność do społeczeństwa jako całości lub do szerokiej kategorii osób.
2. Poseł, który stwierdzi, że w jego przypadku występuje konflikt interesów, niezwłocznie podejmuje niezbędne działania w celu zaradzenia tej sytuacji, zgodnie z zasadami i przepisami niniejszego kodeksu postępowania. Jeżeli poseł nie jest w stanie rozwiązać konfliktu interesów, informuje o tym na piśmie Przewodniczącego. W przypadku jakichkolwiek niejasności poseł może zwrócić się o opinię, w trybie poufnym, do komitetu doradczego ds. postępowania posłów ustanowionego na mocy art. 7. 2. Posłowie dokładają wszelkich uzasadnionych starań, aby wykrywać konflikty interesów.
Poseł, który zda sobie sprawę, że w jego przypadku występuje konflikt interesów, niezwłocznie stara się go rozwiązać. W przypadku niemożności rozwiązania konfliktu, poseł zapewnia zadeklarowanie danego interesu prywatnego zgodnie z art. 4.
3. Bez uszczerbku dla ust. 2 posłowie - przed zabraniem głosu lub głosowaniem podczas sesji plenarnej lub na forum jednego z organów Parlamentu, lub gdy zostaną wyznaczeni do pełnienia funkcji sprawozdawcy - ujawniają wszelkie istniejące lub potencjalne konflikty interesów mające związek z rozpatrywaną sprawą w przypadku, gdy nie wynika to jasno z informacji zadeklarowanych zgodnie z art. 4. Podczas trwania prac parlamentarnych, których to dotyczy, informację na temat konfliktu interesów należy przekazać przewodniczącemu pisemnie lub ustnie. 3. Bez uszczerbku dla ust. 2 posłowie - przed zabraniem głosu lub głosowaniem podczas sesji plenarnej lub na forum jednego z organów Parlamentu - ujawniają wszelkie konflikty interesów mające związek z rozpatrywaną sprawą, jeżeli nie wynika to jasno z informacji zadeklarowanych zgodnie z art. 4. Konflikt interesów ujawnia się ustnie przez zabranie głosu na danym posiedzeniu.
3a. Przed objęciem stanowiska wiceprzewodniczącego, kwestora, przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego komisji lub delegacji poseł składa oświadczenie, w którym wskazuje, czy jest świadomy istnienia konfliktu interesów w związku z zakresem kompetencji na tym stanowisku.
Jeżeli poseł jest świadomy istnienia takiego konfliktu interesów, opisuje go w oświadczeniu. W takim przypadku może objąć urząd tylko wtedy, gdy odpowiedni organ postanowi, że konflikt interesów nie uniemożliwia posłowi wykonywania mandatu w interesie publicznym.
Jeżeli taki konflikt interesów wystąpi w trakcie pełnienia danej funkcji, poseł składa oświadczenie, w którym opisuje konflikt, i nie wykonuje obowiązków związanych z sytuacją konfliktu, chyba że odpowiedni organ postanowi, że konflikt interesów nie uniemożliwia posłowi wykonywania mandatu w interesie publicznym.
3b. Poseł zaproponowany na sprawozdawcę lub kontrspra- wozdawcę lub na uczestnika oficjalnej delegacji lub negocjacji międzyinstytucjonalnych składa oświadczenie, w którym wskazuje, czy jest świadomy istnienia konfliktu interesów w związku ze sprawozdaniem, z opinią, delegacją lub negocjacjami. Jeżeli poseł jest świadomy istnienia takiego konfliktu interesów, opisuje go w oświadczeniu.
Jeżeli poseł zaproponowany na sprawozdawcę oświadczy, że w jego przypadku występuje konflikt interesów, odpowiednia komisja może jednak postanowić większością głosów o wyznaczeniu go na sprawozdawcę, uznawszy, że konflikt nie uniemożliwia mu sprawowania mandatu w interesie publicznym.
Jeżeli poseł zaproponowany na kontrsprawozdawcę lub na uczestnika oficjalnej delegacji lub negocjacji międzyinstytu- cjonalnych oświadczy, że w jego przypadku występuje konflikt interesów, odpowiednia grupa polityczna może jednak postanowić o wyznaczeniu go na kontrsprawozdawcę lub na uczestnika oficjalnej delegacji lub negocjacji międzyinstytu- cjonalnych, uznawszy, że konflikt nie uniemożliwia mu sprawowania mandatu w interesie publicznym. Odpowiedni organ może jednak sprzeciwić się temu wyznaczeniu większością dwóch trzecich głosów.
3c. Prezydium sporządza formularz oświadczeń, o których mowa w ust. 3a i 3b niniejszego artykułu, zgodnie z art. 9. Oświadczenia takie są publikowane na stronach internetowych posłów na portalu Parlamentu.

Poprawka 10

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik I - Artykuł 4

Tekst obowiązujący Poprawka
Artykuł 4 Artykuł 4
Oświadczenia posłów Oświadczenie o interesach prywatnych
1. Dla celów przejrzystości przed końcem pierwszej sesji miesięcznej po zakończonych wyborach do Parlamentu Europejskiego (lub w trakcie kadencji parlamentarnej w terminie 30 dni od chwili rozpoczęcia pełnienia mandatu w Parlamencie) posłowie do Parlamentu Europejskiego na osobistą odpowiedzialność składają Przewodniczącemu oświadczenie majątkowe, posługując się formularzem przyjętym przez Prezydium zgodnie z art. 9. Posłowie informują Przewodniczącego o wszelkich zmianach mających wpływ na ich oświadczenie majątkowe do końca miesiąca następującego po tym, w którym nastąpiła taka zmiana. 1. Dla celów przejrzystości i rozliczalności przed końcem pierwszej sesji miesięcznej po wyborach do Parlamentu Europejskiego (lub w trakcie kadencji parlamentarnej w terminie 30 dni kalendarzowych od chwili rozpoczęcia pełnienia mandatu w Parlamencie) posłowie do Parlamentu Europejskiego składają Przewodniczącemu oświadczenie o interesach prywatnych, posługując się formularzem sporządzonym przez Prezydium zgodnie z art. 9. Posłowie informują Przewodniczącego o wszelkich zmianach mających wpływ na ich oświadczenie majątkowe do końca miesiąca następującego po tym, w którym nastąpiła taka zmiana.
2. Oświadczenie majątkowe zawiera - przedstawione w precyzyjny sposób - informacje dotyczące: 2. Oświadczenie o interesach prywatnych zawiera przedstawione szczegółowo i precyzyjnie informacje dotyczące:
a) działalności zawodowej posła, jaką prowadził on w okresie 3 lat poprzedzających jego wybór do Parlamentu, oraz jego członkostwa w tym okresie w radach nadzorczych lub zarządach przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych, stowarzyszeń lub innych organów posiadających osobowość prawną, a) działalności zawodowej posła, jaką prowadził on w okresie 3 lat poprzedzających rozpoczęcie wykonywania mandatu w Parlamencie, oraz jego członkostwa w tym okresie w radach nadzorczych lub zarządach przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych, stowarzyszeń lub innych organów mających osobowość prawną,
b) wynagrodzenia, które otrzymują z tytułu sprawowania mandatu w innym parlamencie;
c) wszelkiej regularnej działalności, którą poseł prowadzi równolegle z wykonywaniem mandatu i za którą otrzymuje wynagrodzenie, niezależnie od tego czy wykonuje ją jako pracownik zatrudniony na umowę czy też jako osoba prowadząca działalność na własny rachunek, c) wszelkiej działalności prowadzonej równolegle z wykonywaniem mandatu posła, za którą otrzymuje on wynagrodzenie, w tym nazwę podmiotu oraz dziedzinę i charakter działalności, jeżeli łączne wynagrodzenie za całą działalność zewnętrzną posła przekracza 5 000 EUR brutto w roku kalendarzowym,
d) członkostwa w radach nadzorczych lub zarządach przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych, stowarzyszeń lub innych organów posiadających osobowość prawną lub prowadzenia przez posła wszelkiej innej działalności zewnętrznej, zarówno tej, za którą otrzymuje wynagrodzenie, jak i tej, którą wykonuje nieodpłatnie, d) członkostwa w radach nadzorczych lub zarządach przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych, stowarzyszeń lub innych organów mających osobowość prawną lub prowadzenia przez posła wszelkiej innej działalności zewnętrznej,
e) wszelkiej wynagradzanej okazjonalnej działalności zewnętrznej (w tym działalności pisarskiej, działalności w charakterze wykładowcy lub w charakterze eksperta), jeżeli w danym roku kalendarzowym łączne wynagrodzenie za całą działalność okazjonalną posła przekracza kwotę 5 000 EUR,
f) wszelkiego udziału w przedsięwzięciu lub partnerstwie, który może mieć potencjalne skutki w zakresie polityki publicznej lub który umożliwia posłowi wywieranie istotnego wpływu na działanie tego przedsięwzięcia lub partnerstwa, f) wszelkiego udziału w przedsięwzięciu lub partnerstwie, który może mieć potencjalne skutki w zakresie polityki publicznej lub który umożliwia posłowi wywieranie istotnego wpływu na działanie tego przedsięwzięcia lub partnerstwa,
g) wszelkiego wsparcia finansowego, w postaci udostępnienia personelu lub sprzętu, dodatkowego w stosunku do środków przyznanych przez Parlament, udzielonego posłowi w ramach jego działalności politycznej przez osoby trzecie, ze wskazaniem tożsamości tych osób, g) wszelkiego wsparcia finansowego, w postaci udostępnienia personelu lub sprzętu, dodatkowego w stosunku do środków przyznanych przez Parlament, udzielonego posłowi w ramach jego działalności politycznej przez osoby trzecie, ze wskazaniem tożsamości tych osób,
h) wszelkich interesów finansowych, które mogłyby wpłynąć na wykonywanie mandatu posła. h) wszelkich bezpośrednich lub pośrednich interesów prywatnych w rozumieniu art. 3 ust. 1, które mogłyby wpłynąć na wykonywanie obowiązków posła, a nie są wymienione w lit. a)-g).
W odniesieniu do każdej pozycji zadeklarowanej zgodnie z akapitem pierwszym posłowie wskazują w stosownych przypadkach, czy otrzymują za nią wynagrodzenie; w odniesieniu do pozycji (a), (c), (d), (e) i (f) posłowie wskazują też jedną z następujących kategorii dochodu: 2a. W odniesieniu do każdej pozycji zadeklarowanej zgodnie z ust. 2 posłowie wskazują w stosownych przypadkach, czy przynosi ona dochody lub inne korzyści.
Jeżeli przynosi ona dochody, posłowie podają oddzielnie w odniesieniu do każdej pozycji odpowiednią kwotę dochodów oraz, w stosownych przypadkach, ich częstotliwość. W przypadku innych korzyści należy opisać ich charakter.
- bez wynagrodzenia,
- od 1 EUR do 499 EUR miesięcznie,
- od 500 EUR do 1 000 EUR miesięcznie,
- od 1 001 EUR do 5 000 EUR miesięcznie,
- od 5 001 EUR do 10 000 EUR miesięcznie,
- ponad 10 000 EUR miesięcznie, ze wskazaniem najbliższej kwoty 10 000 EUR.
Wszelkie dochody, jakie poseł otrzymuje w ramach każdej z pozycji zadeklarowanych zgodnie z akapitem pierwszym, jednak nie regularnie, oblicza się w skali roku, dzieli przez dwanaście i przypisuje do jednej z kategorii określonych w akapicie drugim.
3. Informacje dostarczone Przewodniczącemu na mocy niniejszego artykułu publikowane są na stronie internetowej Parlamentu w sposób zapewniający ich łatwą dostępność. 3. Informacje dostarczone Przewodniczącemu na mocy ust. 1, 2 i 2a publikowane są na stronie internetowej Parlamentu w sposób zapewniający ich łatwą dostępność.
4. Posłowie nie mogą zostać wybrani do sprawowania funkcji w Parlamencie ani w jednym z jego organów, nie mogą zostać wyznaczeni do pełnienia funkcji sprawozdawcy ani uczestniczyć w oficjalnej delegacji bądź w negocjacjach międzyinstytucjonal- nych, jeżeli nie złożyli oświadczenia majątkowego. 4. Posłowie nie mogą zostać wybrani do sprawowania funkcji w Parlamencie ani w jednym z jego organów, nie mogą zostać wyznaczeni do pełnienia funkcji sprawozdawcy lub kontrspra- wozdawcy ani uczestniczyć w oficjalnej delegacji bądź w negocjacjach międzyinstytucjonalnych, jeżeli nie złożyli oświadczenia o interesach prywatnych.
5. Jeżeli Przewodniczący uzyska informacje, na podstawie których może zakładać, że oświadczenie majątkowe posła wykazuje istotne nieprawidłowości lub jest nieaktualne, może zasięgnąć opinii komitetu doradczego, o którym mowa w art. 7. W razie potrzeby Przewodniczący zwraca się do posła o poprawienie oświadczenia w terminie 10 dni. Prezydium może przyjąć decyzję o zastosowaniu ust. 4 do posłów, którzy nie zastosują się do wniosku Przewodniczącego o poprawienie oświadczenia. 5. Jeżeli Przewodniczący uzyska informacje, na podstawie których może zakładać, że oświadczenie o interesach prywatnych posła wykazuje istotne nieprawidłowości lub jest nieaktualne, zwraca się do posła o wyjaśnienia. W przypadku braku zadowalającego wyjaśnienia Przewodniczący zasięga opinii komitetu doradczego ds. postępowania posłów ustanowionego zgodnie z art. 7. Jeżeli komitet doradczy stwierdzi, że oświadczenie nie jest zgodne z niniejszym kodeksem postępowania, zaleca Przewodniczącemu, aby zwrócił się do posła o poprawienie oświadczenia. Jeżeli po uwzględnieniu tego zalecenia Przewodniczący uzna, że poseł naruszył niniejszy kodeks postępowania, zwraca się do niego o poprawienie oświadczenia w ciągu 15 dni kalendarzowych. Jeżeli poseł nie zastosuje się do wniosku o poprawienie oświadczenia, Przewodniczący przyjmuje uzasadnioną decyzję zgodnie z art. 8 ust. 3. Poseł, którego to dotyczy, ma prawo do skorzystania z wewnętrznych procedur odwoławczych określonych w art. 177 Regulaminu.
6. Sprawozdawca może dobrowolnie wymienić w uzasadnieniu do sprawozdania przedstawicieli interesów zewnętrznych, których opinii zasięgnięto w kwestiach odnoszących się do przedmiotu sprawozdania (56).
(56) Zob. decyzja Prezydium z dnia 12 września 2016 r. w sprawie wdrożenia porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie rejestru służącego przejrzystości.

Poprawka 11

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik I - Artykuł 4 A (Nowy)

Tekst obowiązujący Poprawka
Artykuł 4 a

Oświadczenie w sprawie aktywów

Posłowie składają oświadczenie w sprawie swoich aktywów i zobowiązań na początku i na końcu każdej kadencji. Prezydium określa wykaz kategorii aktywów i zobowiązań, jakie należy zgłosić, oraz sporządza formularz oświadczenia. Oświadczenia przedkłada się Przewodniczącemu oraz udostępnia wyłącznie właściwym organom, bez uszczerbku dla prawa krajowego.

Poprawka 12

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik I - Artykuł 5

Tekst obowiązujący Poprawka
Artykuł 5 Artykuł 5
Prezenty lub podobne korzyści Prezenty lub podobne korzyści
1. W czasie wykonywania mandatu posłowie do Parlamentu Europejskiego wstrzymują się od przyjmowania prezentów lub podobnych korzyści, z wyjątkiem prezentów o przybliżonej wartości poniżej 150 EUR i mających charakter kurtuazyjny lub prezentów mających charakter kurtuazyjny i wręczanych posłom reprezentującym oficjalnie Parlament. 1. Działając w charakterze posła, posłowie do Parlamentu Europejskiego wstrzymują się od przyjmowania prezentów lub podobnych korzyści, z wyjątkiem prezentów o przybliżonej wartości poniżej 150 EUR i mających charakter kurtuazyjny lub prezentów mających charakter kurtuazyjny i wręczanych posłom reprezentującym oficjalnie Parlament.
2. Wszelkie prezenty wręczane posłom zgodnie z ust. 1, gdy oficjalnie reprezentują oni Parlament, są przekazywane Przewodniczącemu i stosuje się do nich środki wykonawcze określone przez Prezydium na mocy art. 9. 2. Wszelkie prezenty o przybliżonej wartości powyżej 150 EUR, o których mowa w ust. 1, wręczone posłowi, gdy oficjalnie reprezentuje on Parlament, przekazuje się Przewodniczącemu i stosuje do nich środki wykonawcze określone przez Prezydium na mocy art. 9.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do zwrotu kosztów podróży, zakwaterowania lub pobytu posłów ani do bezpośredniego pokrywania takich kosztów przez strony trzecie, gdy posłowie uczestniczą, na zaproszenie i w ramach sprawowania mandatu, we wszelkich wydarzeniach organizowanych przez strony trzecie. 3. Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do zwrotu kosztów podróży, zakwaterowania lub pobytu posłów ani do bezpośredniego pokrywania takich kosztów przez strony trzecie w całości lub częściowo, gdy posłowie uczestniczą, na zaproszenie i w ramach sprawowania mandatu, we wszelkich wydarzeniach organizowanych przez strony trzecie. Posłowie zgłaszają Przewodniczącemu udział w takich wydarzeniach oraz wymagane informacje zgodnie ze środkami wykonawczymi określonymi przez Prezydium w art. 9.
Zakres stosowania niniejszego ustępu, w szczególności przepisy zapewniające przejrzystość, jest sprecyzowane w środkach wykonawczych ustalonych przez Prezydium na mocy art. 9.

Poprawka 13

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik I - Artykuł 5 A (Nowy)

Tekst obowiązujący Poprawka
Artykuł 5a

Publikowanie informacji o spotkaniach

1. Posłowie powinni spotykać się wyłącznie z przedstawicielami grup interesu wpisanymi do rejestru służącego przejrzystości ustanowionego na mocy porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (56a).

2. Posłowie publikują przez internet informacje o wszystkich zaplanowanych spotkaniach związanych z działalnością parlamentarną:

a) z przedstawicielami grup interesu objętymi zakresem porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości; lub

b) z przedstawicielami organów publicznych państw trzecich, w tym ich misji dyplomatycznych i ambasad.

3. Obowiązek określony w ust. 2 ma zastosowanie do spotkań, w których uczestniczą posłowie lub asystenci parlamentarni posłów w ich imieniu.

4. W drodze odstępstwa od ust. 2 posłowie nie publikują informacji o spotkaniu, jeżeli ich ujawnienie zagrażałoby życiu, integralności cielesnej lub wolności osoby, lub mogą podjąć decyzję o niepublikowaniu informacji o spotkaniu, jeżeli istnieją inne istotne powody uzasadniające zachowanie poufności. Spotkania takie należy zgłaszać Przewodniczącemu, który nie ujawnia tej informacji albo podejmuje decyzję o jej zanonimizowanej lub późniejszej publikacji. Prezydium określa warunki, na jakich Przewodniczący może ujawnić takie zgłoszenie.

5. Prezydium udostępnia w tym celu niezbędną infrastrukturę na stronie internetowej Parlamentu.

6. Art. 4 ust. 5 stosuje się odpowiednio.

(56a) Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 20 maja 2021 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (Dz.U. L 207 z 11.6.2021, s. 1).

Poprawka 14

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik I - Artykuł 5 B (Nowy)

Tekst obowiązujący Poprawka
Artykuł 5b

Wykaz podmiotów, od których sprawozdawca otrzymał informacje

Nie naruszając wymogu publikowania informacji o spotkaniach zgodnie z art. 5a, w załączniku do sprawozdania lub opinii sprawozdawcy umieszczają wykaz podmiotów lub osób, od których otrzymali informacje w danej sprawie. Art. 5a ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Poprawka 15

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik I - Artykuł 6

Tekst obowiązujący Poprawka
Artykuł 6 Artykuł 6
Działalność byłych posłów Działalność byłych posłów
Byli posłowie do Parlamentu Europejskiego, którzy są zawodowo zaangażowani w lobbing lub działalność reprezentacyjną bezpośrednio związane z procesem decyzyjnym Unii, powinni powiadomić o tym Parlament Europejski i nie mogą - w ciągu całego okresu takiego zaangażowania - korzystać z udogodnień przyznanych byłym posłom na mocy przepisów określonych w tym celu przez Prezydium (57). Byli posłowie do Parlamentu Europejskiego, którzy są zawodowo zaangażowani w lobbing lub działalność reprezentacyjną bezpośrednio związane z procesem decyzyjnym Unii, powinni powiadomić o tym Parlament Europejski i nie mogą - w ciągu całego okresu takiego zaangażowania - korzystać z udogodnień przyznanych byłym posłom na mocy przepisów określonych w tym celu przez Prezydium (57).
Posłowie nie uczestniczą w żadnej działalności z byłymi posłami, których mandat wygasł mniej niż sześć miesięcy wcześniej i którzy należą do kategorii osób wymienionych w art. 5a ust. 2, za pośrednictwem której byli posłowie mogliby wpływać na kształtowanie lub wdrażanie polityki czy prawodawstwa lub na procesy decyzyjne Parlamentu.
(57) Decyzja Prezydium z dnia 12 kwietnia 1999 r. w sprawie

udogodnień przyznanych byłym posłom do Parlamentu Europejskiego.

(57) Decyzja Prezydium z dnia 17 kwietnia 2023 r. w sprawie

udogodnień przyznanych byłym posłom do Parlamentu Europejskiego.

Poprawki 16, 21co, 25cp2-5 i 25cp9

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik I - Artykuł 7

Tekst obowiązujący Poprawka
Artykuł 7 Artykuł 7
Komitet doradczy ds. postępowania posłów Komitet doradczy ds. postępowania posłów
1. Niniejszym powołuje się komitet doradczy ds. postępowania posłów (zwany dalej komitetem doradczym). 1. Niniejszym powołuje się komitet doradczy ds. postępowania posłów (zwany dalej komitetem doradczym).
2. W skład komitetu doradczego wchodzi pięciu członków mianowanych przez Przewodniczącego na początku jego kadencji i wybranych spośród członków Komisji Spraw Konstytucyjnych i Komisji Prawnej, z należytym uwzględnieniem doświadczenia posłów i równowagi politycznej. 2. W skład komitetu doradczego wchodzi ośmiu obecnych posłów do Parlamentu Europejskiego, których mianuje Przewodniczący na początku swojej kadencji, z należytym uwzględnieniem doświadczenia posłów oraz równowagi politycznej i równowagi płci.
Każdy członek komitetu doradczego pełni przez okres sześciu miesięcy funkcję przewodniczącego, która ma charakter rotacyjny. Członkowie komitetu doradczego sprawują funkcję przewodniczącego na zasadzie rotacji przez sześć miesięcy.
3. Na początku swojej kadencji Przewodniczący mianuje również rezerwowych członków komitetu doradczego, po jednym z każdej grupy politycznej niemającej przedstawiciela w komitecie doradczym. 3. Na początku swojej kadencji Przewodniczący mianuje również rezerwowych członków komitetu doradczego, po jednym z każdej grupy politycznej niemającej przedstawiciela w komitecie doradczym.
W przypadku domniemania naruszenia niniejszego kodeksu postępowania przez posła należącego do grupy politycznej niemającej przedstawiciela w komitecie doradczym właściwy członek rezerwowy pełni funkcję szóstego pełnoprawnego członka komitetu doradczego podczas rozpatrywania wspomnianego domniemanego naruszenia. W przypadku domniemania naruszenia niniejszego kodeksu postępowania przez posła należącego do grupy politycznej niemającej przedstawiciela w komitecie doradczym lub w przypadku wniosku, o którym mowa w ust. 4, dotyczącego takiego posła właściwy członek rezerwowy pełni funkcję dziewiątego pełnoprawnego członka komitetu doradczego.
3a. W przypadku domniemanego naruszenia niniejszego kodeksu postępowania przez stałego lub rezerwowego członka komitetu doradczego, stały lub rezerwowy członek, którego to dotyczy, nie uczestniczy w pracach komitetu doradczego dotyczących tego domniemanego naruszenia.
4. Na wniosek posła komitet doradczy udziela mu - w trybie poufnym i w terminie 30 dni kalendarzowych - wskazówek dotyczących interpretacji i wykonywania przepisów niniejszego kodeksu postępowania. Dany poseł jest uprawniony do kierowania się tymi wskazówkami. 4. Na wniosek posła komitet doradczy udziela mu - w trybie poufnym i w terminie 30 dni kalendarzowych - wskazówek dotyczących interpretacji i wykonywania przepisów niniejszego kodeksu postępowania, w szczególności w kwestii konfliktów interesów. Dany poseł jest uprawniony do kierowania się tymi wskazówkami.
Na wniosek Przewodniczącego komitet doradczy ocenia również domniemane przypadki naruszenia niniejszego kodeksu postępowania i doradza Przewodniczącemu w kwestii możliwych do podjęcia działań. Na wniosek Przewodniczącego komitet doradczy ocenia również domniemane przypadki naruszenia niniejszego kodeksu postępowania i doradza Przewodniczącemu w kwestii możliwych do podjęcia działań.
Komitet doradczy proaktywnie monitoruje przestrzeganie przez posłów niniejszego kodeksu postępowania i środków wykonawczych do niego. Sygnalizuje też Przewodniczącemu wszelkie możliwe naruszenia tych przepisów.
Domniemane przypadki naruszenia niniejszego kodeksu postępowania można sygnalizować bezpośrednio komitetowi doradczemu, który ocenia je i doradza Przewodniczącemu, w kwestii możliwych do podjęcia działań. Prezydium może przyjmować przepisy dotyczące procedur sygnalizowania domniemanych przypadków naruszeń.
5. Po przeprowadzeniu konsultacji z Przewodniczącym komitet doradczy może zasięgnąć opinii ekspertów zewnętrznych. 5. Komitet doradczy może zasięgnąć opinii ekspertów zewnętrznych z zachowaniem pełnej poufności.
6. Komitet doradczy publikuje sprawozdanie roczne z podjętych działań. 6. Komitet doradczy publikuje sprawozdanie roczne z podjętych działań i regularnie informuje posłów o niniejszym kodeksie postępowania i środkach wykonawczych do niego.

Poprawka 17

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik I - Artykuł 8

Tekst obowiązujący Poprawka
Artykuł 8 Artykuł 8
Procedura w przypadku ewentualnego naruszenia kodeksu postępowania Procedura w przypadku domniemanego naruszenia niniejszego kodeksu postępowania
1. Gdy istnieją podstawy, by sądzić, że jeden z posłów do Parlamentu Europejskiego mógł naruszyć niniejszy kodeks postępowania, Przewodniczący, z wyjątkiem przypadków wyraźnego nadużycia, zwraca się w tej sprawie do komitetu doradczego. 1. Gdy istnieją podstawy, by przypuszczać, że jeden z posłów do Parlamentu Europejskiego mógł naruszyć niniejszy kodeks postępowania, Przewodniczący przekazuje tę sprawę komitetowi doradczemu.
2. Komitet doradczy bada okoliczności domniemanego naruszenia i może wysłuchać posła, którego sprawa dotyczy. Na podstawie swych ustaleń komitet kieruje do Przewodniczącego zalecenie dotyczące ewentualnej decyzji. 2. Komitet doradczy bada okoliczności domniemanego naruszenia i może wysłuchać posła, którego sprawa dotyczy. Na podstawie swoich ustaleń komitet kieruje do Przewodniczącego zalecenie, w którym w stosownych przypadkach wskazuje sankcję mogącą obejmować jeden lub kilka środków wymienionych w art. 176 ust. 4, 5 i 6 Regulaminu.
W przypadku postawienia stałemu lub rezerwowemu członkowi komitetu doradczego zarzutu naruszenia kodeksu postępowania ten członek stały lub członek rezerwowy nie uczestniczy w pracach komitetu doradczego dotyczących tego zarzutu.
3. Jeżeli po uwzględnieniu tego zalecenia i po wezwaniu zainteresowanego posła do złożenia uwag na piśmie Przewodniczący uzna, że dany poseł naruszył kodeks postępowania, podejmuje uzasadnioną decyzję określającą sankcję. Przewodniczący powiadamia tego posła o uzasadnionej decyzji. 3. Jeżeli po uwzględnieniu tego zalecenia i po wezwaniu zainteresowanego posła do złożenia uwag na piśmie Przewodniczący uzna, że poseł naruszył niniejszy kodeks postępowania, przyjmuje uzasadnioną decyzję o nałożeniu sankcji. Przewodniczący powiadamia tego posła o uzasadnionej decyzji.
Nałożona sankcja może obejmować jeden lub kilka środków wymienionych w art. 176 ust. 4-6 Regulaminu. Nałożona sankcja może obejmować jeden lub kilka środków wymienionych w art. 176 ust. 4, 5 i 6 Regulaminu.
4. Dany poseł ma prawo do skorzystania z wewnętrznych procedur odwoławczych określonych w art. 177 Regulaminu. 4. Poseł, którego to dotyczy, ma prawo do skorzystania z wewnętrznych procedur odwoławczych określonych w art. 177 Regulaminu.
4a. Przewodniczący przekazuje komitetowi doradczemu również sprawy systematycznego, poważnego lub powtarzającego się naruszania obowiązków ujawniania informacji określonych w niniejszym kodeksie postępowania.

Poprawka 18

Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik I - Artykuł 9

Tekst obowiązujący Poprawka
Artykuł 9 Artykuł 9
Wdrożenie Wdrożenie
Prezydium przyjmuje środki wykonawcze do niniejszego kodeksu postępowania, w tym procedurę kontroli, a w razie potrzeby uaktualnia wysokość kwot, o których mowa w art. 4 i 5. Prezydium przyjmuje środki wykonawcze do niniejszego kodeksu postępowania, regulujące między innymi procedurę kontroli zgodności z przepisami i szkolenia dla posłów.
Prezydium może formułować propozycje zmiany niniejszego kodeksu postępowania. Prezydium może proponować zmiany w niniejszym kodeksie postępowania.
* Odniesienia do "co" w nagłówkach przyjętych poprawek należy rozumieć jako część odpowiadająca tych poprawek.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024