Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 26 lutego 2024 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: St. Jude Medical Coordination Center (SJM Coordination Center) (przedstawiciele: F. Louis i É. Bruc, avocats)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska
Żądania
Wnoszący odwołanie wnosi do Trybunału o:
- uchylenie zaskarżonego wyroku, orzeczenie co do istoty i stwierdzenie nieważności decyzji Komisji (UE) 2016/1699 z dnia 11 stycznia 2016 r. w sprawie wdrożonego przez Belgię programu pomocy państwa dotyczącego zwolnienia z opodatkowania nadmiernych zysków SA.37667 (2015/C) (ex 2015/NN) 1 (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją"); lub
- uchylenie zaskarżonego wyroku i stwierdzenie nieważności spornej decyzji w zakresie, w jakim nakazuje odzyskanie podnoszonej pomocy od SJM Coordination Center;
- tytułem dalszego żądania ewentualnego - uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy Sądowi do ponownego rozpoznania; oraz
- obciążenie Komisji kosztami niniejszego postępowania oraz kosztami postępowania przed Sądem.
Zarzuty i główne argumenty
Wnoszący odwołanie podnosi na jego poparcie jedenaście zarzutów.
Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia prawa przez Sąd poprzez pominięcie faktu, że nie można podtrzymać pierwszej linii rozumowania zaskarżonej decyzji.
Zarzut drugi dotyczący naruszenia prawa przez Sąd lub oczywistego przeinaczenia art. 185 ust. 2 lit. b) belgijskiego kodeksu podatków dochodowych ("CIR"), przy orzekaniu w przedmiocie pierwszej linii rozumowania zaskarżonej decyzji. Pomocniczo, Sąd nie zastosował kryterium "oczywiście niewłaściwego zastosowania", orzekając w przedmiocie podnoszonego zastosowania contra legem art. 185 ust. 2 lit. b) CIR.
Zarzut trzeci dotyczący naruszenia prawa przez Sąd poprzez zaakceptowanie błędnego, ogólnego i zbyt szerokiego systemu odniesienia, który nie odzwierciedla prawidłowo rozpatrywanego systemu odniesienia.
Zarzut czwarty dotyczący błędnego zastosowania przez Sąd belgijskich przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych i stworzenia przez Sąd sztucznego wyjątku od jednostronnych korekt w ramach systemu odniesienia, przy pominięciu faktu, że w pełni zezwala on na jednostronne korekty podatkowe.
Zarzut piąty dotyczący naruszenia prawa przez Sąd poprzez potwierdzenie zawartych w zaskarżonej decyzji błędnych twierdzeń dotyczących odstępstw od systemu odniesienia.
Zarzut szósty dotyczący naruszenia prawa przez Sąd poprzez wykluczenie ryzyka podwójnego opodatkowania jako uzasadnienia korekt podatkowych.
Zarzut siódmy dotyczący naruszenia prawa przez Sąd w odniesieniu do pojęcia korzyści podatkowej.
Zarzut ósmy dotyczący naruszenia prawa przez Sąd poprzez błędne zastosowanie pojęcia przedsiębiorstwa przy ustalaniu beneficjenta domniemanej pomocy państwa.
Zarzut dziewiąty dotyczący braku zbadania przez Sąd głównych argumentów prawnych i faktycznych spółki SJM Coordination Center, a tym samym naruszenia ciążącego na nim obowiązku uzasadnienia i braku rozstrzygnięcia zawisłego przed nim sporu.
Zarzut dziesiąty dotyczący naruszenia przez Sąd prawa SJM Coordination Center do dobrej administracji poprzez (i) błędne potwierdzenie, że Komisja Europejska spełniła ciążący na niej obowiązek uzasadnienia i przeprowadzenia starannego i bezstronnego badania oraz (ii) pominięcie faktu, że Komisja Europejska naruszyła przysługujące SJM Coordination Center prawo do bycia wysłuchanym.
Zarzut jedenasty dotyczący naruszenia prawa przez Sąd poprzez odmówienie beneficjentowi prawa do zakwestionowania odzyskania i brak uznania, że odzyskanie spowodowałoby faktyczne podwójne opodatkowanie.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.1532 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-754/23 P: Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 20 września 2023 r. w sprawie T-420/16, SJM Coordination Center/Komisja, wniesione w dniu 6 grudnia 2023 r. przez St. Jude Medical Coordination Center (SJM Coordination Center) |
| Data aktu: | 26/02/2024 |
| Data ogłoszenia: | 26/02/2024 |