Sprawa C-4/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (siódma izba) wydanego w dniu 25 października 2023 r. w sprawie T-688/21, BNP Paribas Public Sector/SRB, wniesione w dniu 4 stycznia 2024 r. przez BNP Paribas Public Sector SA

Odwołanie od wyroku Sądu (siódma izba) wydanego w dniu 25 października 2023 r. w sprawie T-688/21, BNP Paribas Public Sector/SRB, wniesione w dniu 4 stycznia 2024 r. przez BNP Paribas Public Sector SA
(Sprawa C-4/24 P)

(C/2024/1404)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 19 lutego 2024 r.)

Strony

Wnoszący odwołanie: BNP Paribas Public Sector SA (przedstawiciele: A. Champsaur, A. Delors, avocates)

Druga strona postępowania: Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej likwidacji, Republika Francuska, Fédération bancaire française

Żądania wnoszącego odwołanie

Wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:

- uchylenie wyroku Sądu z dnia 25 października 2023 r., BNP Paribas Public Sector/SRB (T-688/21);

- uwzględnienie żądań przedstawionych przez BNP Paribas Public Sector w pierwszej instancji przed Sądem dotyczących nieodwołalnych zobowiązań płatniczych względem SRB za okresy składkowe w latach 2016 - 2021;

- obciążenie SRB wszystkimi kosztami.

Zarzuty i główne argumenty

W pierwszej kolejności zarzuca się Sądowi liczne naruszenia prawa.

Po pierwsze, Sąd naruszył prawo w ten sposób, że zinterpretował art. 3 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/81 1  w sposób niezgodny z zasadami prawa Unii dotyczącymi dokonywania wykładni.

Po drugie, Sąd naruszył art. 70 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, art. 7 ust. 2 i 3 rozporządzenia wykonawczego 2015/81 oraz zasadę równego traktowania.

Po trzecie, uzasadnienie Sądu, w zakresie w jakim opiera się ono na art. 69 ust. 1 i art. 70 ust. 4 rozporządzenia nr 806/2014 2 , jest pozbawione podstawy prawnej.

Po czwarte, Sąd zniekształcił i pozbawił skuteczności art. 7 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego 2015/81 oraz zniekształcił art. 7 ust. 2 tego rozporządzenia.

Po piąte, tytułem ewentualnym, Sąd naruszył prawo w ten sposób, że przyznał on pierwszeństwo przepisom ogólnym art. 70 ust. 4 rozporządzenia nr 806/2014 i art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego 2015/81 przed przepisami szczególnymi mającymi zastosowanie do nieodwoływalnych zobowiązań płatniczych przewidzianych przez art. 7 ust. 2 i 3 rozporządzenia wykonawczego 2015/81.

W drugiej kolejności, zaskarżony wyrok jest obarczony brakiem uzasadnienia oraz sprzecznymi motywami uzasadnienia.

1 Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2015/81 z dnia 19 grudnia 2014 r. określające jednolite warunki stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. 2015, L 15, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U 2014, L 225, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1404

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-4/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (siódma izba) wydanego w dniu 25 października 2023 r. w sprawie T-688/21, BNP Paribas Public Sector/SRB, wniesione w dniu 4 stycznia 2024 r. przez BNP Paribas Public Sector SA
Data aktu: 19/02/2024
Data ogłoszenia: 19/02/2024