Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 marca 2023 r. na temat wytycznych UE w sprawie obrońców praw człowieka (2021/2204(INI))

P9_TA(2023)0086
Wytyczne UE w sprawie obrońców praw człowieka Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 marca 2023 r. na temat wytycznych UE w sprawie obrońców praw człowieka (2021/2204(INI))
(C/2023/409)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Kartę Narodów Zjednoczonych,

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka,

- uwzględniając Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych,

- uwzględniając Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych,

- uwzględniając Deklarację ONZ o przynależnych jednostkom, grupom i podmiotom społecznym prawie i obowiązku propagowania i ochrony powszechnie uznanych praw człowieka oraz podstawowych wolności (deklaracja o obrońcach praw człowieka),

- uwzględniając działania specjalnej sprawozdawczyni ONZ w sprawie sytuacji obrońców praw człowieka,

- uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 3 i 21,

- uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając wytyczne UE dotyczące praw człowieka, a w szczególności wytyczne w sprawie obrońców praw człowieka (zwane dalej również "wytycznymi"), przyjęte w czerwcu 2004 r. i zmienione w 2008 r., drugie wytyczne dotyczące ich wdrażania, zatwierdzone w 2020 r., oraz wytyczne w sprawie dialogów dotyczących praw człowieka z krajami partnerskimi / państwami trzecimi, przyjęte w grudniu 2001 r. i zmienione w 2021 r.,

- uwzględniając Wytyczne UE dotyczące propagowania i ochrony wolności religii lub przekonań z dnia 24 czerwca 2013 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 23 czerwca 2014 r. z okazji 10. rocznicy przyjęcia Wytycznych UE w sprawie obrońców praw człowieka,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/947 z dnia 9 czerwca 2021 r. ustanawiające Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - Globalny Wymiar Europy, zmieniające i uchylające decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 466/2014/UE oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 i rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 480/2009 1 ,

- uwzględniając strategiczne ramy UE dotyczące praw człowieka i demokracji z 2012 r. oraz plan działania UE dotyczący praw człowieka i demokracji na lata 2020-2024, określone we wspólnym komunikacie Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa i Komisji z 25 marca 2020 r. (JOIN(2020)0005), przyjętym przez Radę 18 listopada 2020 r.,

- uwzględniając zestaw narzędzi Komisji z 2021 r. dotyczących podejścia opartego na prawach człowieka do partnerstw międzynarodowych, przedstawiony w dokumencie roboczym służb Komisji z dnia 30 czerwca 2021 r. pt. "Stosowanie podejścia opartego na prawach człowieka do partnerstw międzynarodowych - zaktualizowany zestaw narzędzi służących umieszczaniu posiadaczy praw w centrum unijnego Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej" (SWD(2021)0179),

- uwzględniając swoje szczegółowe wytyczne dotyczące praw człowieka oraz działań na rzecz demokracji posłów do Parlamentu Europejskiego udających się z misją do państw trzecich,

- uwzględniając Statut nagrody im. Sacharowa za wolność myśli, przyjęty przez Konferencję Przewodniczących 15 maja 2003 r. oraz zmieniony 14 czerwca 2006 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 maja 2021 r. w sprawie ochrony praw człowieka i zewnętrznej polityki migracyjnej UE 2 ,

- uwzględniając badanie Dyrekcji Generalnej ds. Analiz Parlamentarnych z dnia 24 sierpnia 2022 r. pt. "Wytyczne UE w sprawie obrońców praw człowieka - europejska ocena wdrożenia",

- uwzględniając Wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka,

- uwzględniając wskaźnik 16.10.1 celów zrównoważonego rozwoju ONZ, który odnosi się do liczby potwierdzonych przypadków zabójstw, uprowadzeń, wymuszonych zaginięć, arbitralnych zatrzymań i tortur dziennikarzy, pracowników stowarzyszonych mediów, związkowców i obrońców praw człowieka w ciągu ostatnich 12 miesięcy,

- uwzględniając art. 1 ust. 1 lit. e) decyzji Konferencji Przewodniczących z dnia 12 grudnia 2002 r. w sprawie procedury udzielania zgody na sporządzenie sprawozdań z własnej inicjatywy i załącznik 3 do tej decyzji,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 17 czerwca 2010 r. w sprawie strategii politycznych UE na rzecz obrońców praw człowieka 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 maja 2021 r. w sprawie wpływu zmiany klimatu na prawa człowieka i roli obrońców środowiska w tej kwestii 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 marca 2021 r. zawierającą zalecenia dla Komisji dotyczące należytej staranności i odpowiedzialności przedsiębiorstw 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 6 października 2022 r. w sprawie wyników przeprowadzonego przez Komisję przeglądu 15-punktowego planu działania w sprawie handlu i zrównoważonego rozwoju 6 ,

- uwzględniając swoje zalecenie z dnia 17 lutego 2022 r. dla Rady i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie korupcji i praw człowieka 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 marca 2022 r. w sprawie trzeciego unijnego planu działania w sprawie równości płci 8 ,

- uwzględniając swoje rezolucje przyjęte zgodnie z art. 144 Regulaminu, dotyczące łamania praw człowieka, demokracji i praworządności (znane jako rezolucje w trybie pilnym),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 17 lutego 2022 r. w sprawie praw człowieka i demokracji na świecie oraz polityki Unii Europejskiej w tym zakresie - sprawozdanie roczne za rok 2021 9 , a także swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie sprawozdań rocznych za lata poprzednie,

- uwzględniając art. 54 regulaminu wewnętrznego,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0034/2023),

A. mając na uwadze, że deklaracja ONZ o obrońcach praw człowieka określa obrońców praw człowieka jako osoby lub grupy, które propagują, chronią lub starają się chronić i urzeczywistniać prawa człowieka i podstawowe wolności pokojowymi metodami;

B. mając na uwadze, że obrońcy praw człowieka są niezbędnymi sojusznikami w staraniach UE na rzecz ochrony i propagowania praw człowieka, demokracji i praworządności oraz zapobiegania konfliktom na całym świecie; mając na uwadze, że w podstawowym interesie UE i jej państw członkowskich leży zatem wspieranie ich pracy i ich ochrona;

C. mając na uwadze, że wytyczne, przyjęte w 2004 r. i zmienione w 2008 r., stopniowo tworzyły ramy odniesienia dla instytucji Unii, delegatur Unii, misji dyplomatycznych państw członkowskich i przywódców UE dotyczące wspierania i zapewniania poszanowania praw obrońców praw człowieka oraz ochronę obrońców praw człowieka narażonych na ataki i groźby ze strony podmiotów państwowych i niepaństwowych; mając na uwadze, że Parlament nieustannie wzywa do właściwego i skoordynowanego wdrożenia wytycznych; mając na uwadze, że państwa członkowskie, podobnie jak instytucje UE, powinny wdrożyć wytyczne, które obejmują szereg konkretnych obowiązków, takich jak regularna sprawozdawczość, koordynacja i działania wspierające obrońców praw człowieka;

D. mając na uwadze, że konsekwentne, spójne działania UE na rzecz wspierania i ochrony obrońców praw człowieka mogą mieć znaczący wpływ, gdy misje państw członkowskich i delegatury Unii koordynują swoje działania, zwłaszcza w odniesieniu do konkretnych spraw zarówno na forach dwustronnych, jak i wielostronnych;

E. mając na uwadze, że przyjęcie strategicznych ram dotyczących praw człowieka i demokracji z 2012 r. oraz trzech kolejnych planów działania zapewniło wizję, zasady i skuteczne środki umożliwiające wspieranie przez UE propagowania praw człowieka na świecie i wdrażanie wytycznych;

F. mając na uwadze, że UE opracowała szeroki zestaw instrumentów wspierających obrońców praw człowieka, od narzędzi koordynacji po pomoc finansową; mając na uwadze, że Europejski Instrument na rzecz Wspierania Demokracji i Praw Człowieka (EIDHR) był wcześniej głównym instrumentem finansowym UE wykorzystywanym w celu wspierania obrońców praw człowieka, w tym zarówno przez dotacje nadzwyczajne, jak i unijny mechanizm ochrony obrońców praw człowieka, ProtectDefenders.eu; mając na uwadze, że EIDHR zastąpiono programem tematycznym dotyczącym praw człowieka i demokracji w ramach Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodoweji Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy" (ISWMR); mając na uwadze, że poszanowanie praw człowieka, demokracji i praworządności jest celem przekrojowym całego instrumentu ISWMR i jest również wspierane przez prace Europejskiego Funduszu na rzecz Demokracji;

G. mając na uwadze, że w ramach EIDHR na wsparcie praw człowieka i obrońców praw człowieka w sytuacjach największego zagrożenia w latach 2014-2020 przeznaczono ponad 186 mln EUR; mając na uwadze, że w programie tematycznym ISWMR - "Globalny wymiar Europy" dotyczącym praw człowieka i demokracji na wsparcie obrońców praw człowieka i przeciwdziałanie pogarszającym się warunkom działalności organizacji społeczeństwa obywatelskiego w obecnym okresie obejmującym lata 2021-2027 przeznaczono orientacyjną kwotę 326 mln EUR; mając na uwadze, że na inicjatywę ProtectDefenders.eu przeznaczono ok. 35 mln EUR finansowania unijnego, a od 2015 r. wsparto dzięki niej ok. 55 000 obrońców praw człowieka, w tym 8 700 w 2021 r.; mając na uwadze, że od 2010 r. około 1 600 obrońców praw człowieka otrzymało wsparcie z odrębnego unijnego programu dotacji nadzwyczajnych;

H. mając na uwadze, że Konsensus europejski w sprawie rozwoju zobowiązuje UE i jej państwa członkowskie, aby wdrażały podejście do współpracy na rzecz rozwoju oparte na prawach człowieka, obejmujące wszystkie prawa człowieka, a zatem również ich obrońców;

I. mając na uwadze, że UE, jako potężny podmiot gospodarczy, może wpływać na stan praw człowieka i sytuację obrońców praw człowieka na całym świecie, jeśli w sposób spójny włączy do wszystkich swoich polityk podejście oparte na prawach człowieka; mając na uwadze, że w przeglądzie polityki handlowej z 2021 r. zobowiązano UE, aby zajęła bardziej asertywne stanowisko w obronie swoich interesów i wartości, w szczególności propagowania i ochrony praw człowieka; mając na uwadze, że prowadzony przez Komisję przegląd dotyczący handlu i zrównoważonego rozwoju przewiduje zwiększone monitorowanie zobowiązań w zakresie handlu i zrównoważonego rozwoju w umowach handlowych, wzmocnienie roli społeczeństwa obywatelskiego, a także lepsze egzekwowanie tych umów;

J. mając na uwadze, że nowy globalny system sankcji UE (unijna ustawa Magnickiego) za naruszenia praw człowieka pozwala UE zwalczać poważne pogwałcenia i naruszenia praw człowieka na całym świecie; mając na uwadze, że globalne monitorowanie przez UE naruszeń praw człowieka na świecie, również w związku z nakładaniem sankcji, powinno obejmować - jako integralną część - los obrońców praw człowieka; mając na uwadze, że stosowanie tego narzędzia można by usprawnić poprzez objęcie go głosowaniem większością kwalifikowaną;

K. mając na uwadze, że Parlament wielokrotnie wzywał UE, by odpowiadała sankcjami na akty korupcji na wysokim szczeblu popełniane przez osoby i podmioty; mając na uwadze, że obrońcy praw człowieka zaangażowani w działania antykorupcyjne są coraz częściej atakowani za swoją pracę; mając na uwadze, że Rada i Komisja rozpoczęły prace nad wprowadzeniem sankcji na osoby i podmioty odpowiedzialne za przestępstwa korupcyjne;

L. mając na uwadze, że spójne, skuteczne i efektywne wdrażanie wytycznych jest jeszcze ważniejsze w obecnym globalnym kontekście upadku demokracji, pogarszania się sytuacji w dziedzinie praw człowieka, kurczenia się przestrzeni działania społeczeństwa obywatelskiego, katastrofy klimatycznej i zwiększonego ryzyka dla obrońców praw człowieka wynikającego z takich czynników jak nadzór cyfrowy i wpływ pandemii COVID-19;

M. mając na uwadze, że w ostatnich latach znacznie wzrosły liczba, zasięg i dotkliwość ataków na obrońców praw człowieka oraz ich rodziny i prawników; mając na uwadze, że według kilku organizacji międzynarodowych i pozarządowych liczba obrońców praw człowieka zabitych w roku 2020 i 2021 wynosi odpowiednio 331 i 358, a ponieważ zaniżanie liczby zgłaszanych przypadków jest zjawiskiem powszechnym, rzeczywiste liczby są prawdopodobnie znacznie wyższe; mając na uwadze, że duża liczba zabitych to obrońcy środowiska, a ponad połowa tych zabójstw miała miejsce w zaledwie trzech krajach: w Kolumbii, Meksyku i na Filipinach; mając na uwadze, że liczba obrońców praw człowieka zabitych w Kolumbii osiągnęła rekordowy poziom w 2022 r. i była szczególnie wysoka w ostatniej połowie tegoż roku; mając na uwadze, że wielu obrońców praw człowieka jest zagrożonych i atakowanych, ponieważ wyrażają zaniepokojenie niekorzystnym wpływem działalności przedsiębiorstw na prawa człowieka, również w kontekście dużych projektów rozwojowych, które mają wpływ na dostęp do gruntów i źródeł utrzymania; mając na uwadze, że w ostatnich latach większość obrońców praw człowieka atakowanych lub zamordowanych przez podmioty państwowe i niepaństwowe zajmowała się prawami do własności gruntu, prawami środowiskowymi i prawami ludności tubylczej;

N. mając na uwadze, że na całym świecie autorytarne rządy, ale także niepokojąco liczne państwa o ugruntowanej demokracji, w tym również w UE, w coraz większym stopniu przyjmują nowe rodzaje taktyk i środków ograniczających przeciwko obrońcom praw człowieka, aby cenzurować ich pracę, uciszać ich i nękać; mając na uwadze, że takie środki obejmują strategiczne powództwa zmierzające do stłumienia debaty publicznej, restrykcyjną politykę rządu, kampanie zniesławiające, dyskryminację i zastraszanie lub przemoc, w tym zabójstwa, uprowadzenia, arbitralne aresztowania i zatrzymania; mając na uwadze klimat bezkarności naruszeń popełnianych przeciwko obrońcom praw człowieka, panujący w wielu krajach na świecie;

O. mając na uwadze, że obrońcy praw człowieka coraz częściej padają ofiarą ataków autorytarnych reżimów państw trzecich za pośrednictwem ambasad, placówek dyplomatycznych i personelu dyplomatycznego, funkcjonariuszy organów ścigania i innych pełnomocników na terytorium państw członkowskich UE, w których znaleźli schronienie lub azyl;

P. zauważa, że obrończynie praw człowieka mierzą się z zagrożeniami związanymi z płcią i są bardziej narażone na niektóre formy przemocy i inne naruszenia, uprzedzenia, wykluczenie i odrzucenie niż ich męscy odpowiednicy, oraz że brakuje im dostępu do odpowiednich zasobów i mechanizmów ochrony; mając na uwadze, że najbardziej niedoszacowane są przypadki osób, które spotykają się z trudnościami związanymi z płcią lub orientacją seksualną;

Q. mając na uwadze, że ataki na obrońców praw człowieka są również w coraz większym stopniu wymierzone w ich rodziny i społeczności;

R. mając na uwadze, że wśród innych grup i kategorii obrońców, którzy są szczególnie narażeni na ataki i naruszenia praw człowieka znajdują się dziennikarze, obrońcy praw obywatelskich i politycznych, w szczególności ci, którzy badają przestępstwa popełnione przez państwo, wymuszone zaginięcia lub tortury oraz bronią ich ofiar, obrońcy praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych, w szczególności praw grupowych, takich jak prawo do pożywienia i dostępu do zasobów naturalnych, w tym działacze związkowi, a także obrońcy praw społeczności, praw mniejszości etnicznych i religijnych, praw dzieci, praw osób z niepełnosprawnościami, praw ludności tubylczej i praw osób LGBTQI +, jak również osoby walczące z korupcją;

S. mając na uwadze, że do prześladowania obrońców praw człowieka wykorzystywane są coraz bardziej wyrafinowane środki, w tym nowe technologie; mając na uwadze, że obrońcy praw człowieka są także ograniczani przez strategie polityczne, ustawodawstwo i procedury określane mianem "środków bezpieczeństwa", którym często towarzyszą napiętnowanie i oskarżenia o terroryzm, a czasami przepisy te są bezpośrednio wymierzone w obrońców praw człowieka,

Ogólna ocena ram polityki UE wspierających obrońców praw człowieka

1. wyraża uznanie dla wszystkich obrońców praw człowieka i dziękuje im za odważnie wykonywaną pracę w obronie praw człowieka, kluczową dla planety; przyznaje, że muszą oni pracować w coraz bardziej wymagających i zmieniających się okolicznościach, a oni sami oraz ich rodziny i społeczności często płacą za to wysoką cenę osobistą;

2. z zadowoleniem przyjmuje ramy polityki UE wspierające obrońców praw człowieka, które opracowano w ostatnich dwóch dziesięcioleciach, a których filarem są wytyczne; podkreśla znaczący wpływ wytycznych na zwiększenie świadomości i zrozumienia roli obrońców praw człowieka jako niezbędnych i głównych partnerów w unijnej polityce zagranicznej, polityce praw człowieka i polityce wspierania demokracji, a także na skupienie i wzmożenie starań o priorytetowe traktowanie i usprawnienie ochrony obrońców praw człowieka w działaniach zewnętrznych UE;

3. podkreśla nieocenioną pracę szeregu delegatur Unii i misji państw członkowskich w państwach trzecich oferujących wsparcie w bezpośrednim kontakcie z obrońcami praw człowieka, a także znaczne i rosnące wsparcie finansowe, w tym pomoc bezpośrednią, udzielane obrońcom praw człowieka przez Komisję w ramach poszczególnych instrumentów;

4. uważa jednak, że ogólne stosowanie wytycznych przez Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ), Komisję i państwa członkowskie było niejednolite, w dużej mierze skoncentrowane na środkach reaktywnych, brakowało w nim spójnej ogólnej realizacji strategii i charakteryzowało się ono niewystarczającą widocznością unijnych działań i kanałów wsparcia dla obrońców praw człowieka; uważa, że kwestie dotyczące obrońców praw człowieka nie są jeszcze systematycznie i spójnie uwzględniane we wszystkich działaniach zewnętrznych UE, w tym w krajowych, regionalnych lub tematycznych dokumentach politycznych UE oraz na wszystkich odpowiednich szczeblach zaangażowania dyplomatycznego i procesu decyzyjnego UE, aż do najwyższych;

5. wzywa UE do dalszego wzmacniania ram polityki na rzecz obrońców praw człowieka przez stałe, konkretne, spójne i skuteczne działania, zwłaszcza w stosunkach z reżimami autorytarnymi oraz krajami, z którymi UE i państwa członkowskie mają umowy o stowarzyszeniu, handlu, inwestycjach bądź współpracy lub istotne interesy handlowe, energetyczne, w zakresie bezpieczeństwa, migracji i w innych dziedzinach; wzywa Komisję i państwa członkowskie do zapewnienia, aby wsparciu finansowemu udzielanemu obrońcom praw człowieka towarzyszyło również stałe zaangażowanie polityczne UE w relacje z krajami trzecimi;

6. wzywa do powiązania wytycznych z globalnym systemem sankcji UE za naruszenia praw człowieka oraz do wpisywania do tego systemu osób i podmiotów odpowiedzialnych za systematyczne ataki na obrońców praw człowieka; ponawia swój apel o zmianę obecnego globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka poprzez rozszerzenie jego zakresu o akty korupcji lub o przedstawienie wniosku ustawodawczego w celu przyjęcia nowego systemu przewidującego sankcje za poważne akty korupcji;

Drużyna Europy - współpraca w celu osiągnięcia maksymalnego skutku

7. wzywa UE do wdrożenia prawdziwego podejścia "Drużyna Europy" do obrońców praw człowieka przez zachęcenie państw członkowskich, które nie są jeszcze aktywne w kwestiach związanych z obrońcami praw człowieka, do opracowania specjalnej strategii i ram polityki w tej dziedzinie, przez połączenie sił na froncie dyplomatycznym i finansowym oraz zebranie szerokiej koalicji zainteresowanych stron rządowych i pozarządowych, przy czym to samo podejście należy promować i stosować w stosunkach dwustronnych;

8. uważa, że takie podejście, w którym wszystkie instytucje i podmioty Unii, w tym Specjalny Przedstawiciel UE ds. Praw Człowieka, a także państwa członkowskie, współpracowałyby przy wdrażaniu wytycznych, okazałoby się skuteczne w przeciwdziałaniu globalnemu regresowi praw człowieka i demokracji;

9. z zadowoleniem przyjmuje starania wielu delegatur Unii i misji państw członkowskich zmierzające do wyeksponowania i uznania obrońców praw człowieka, w szczególności przez tworzenie lokalnych grup roboczych ds. praw człowieka z udziałem personelu misji UE, aktywne docieranie do obrońców praw człowieka i organizowanie regularnych spotkań z nimi, prowadzenie systematycznych wizyt w terenie na obszarach, na których obrońcy praw człowieka są zagrożeni (np. w Meksyku i Kolumbii), przygotowanie spisów dyplomatów, którzy monitorowaliby procesy sądowe (np. w Rosji), uznawanie wybitnych zasług obrońców praw człowieka przez przyznawanie dorocznych nagród (np. w Ugandzie i Hondurasie), udzielanie obrońcom praw człowieka wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych, kwestionowanie przepisów uznających obrońców praw człowieka za przestępców oraz wspieranie rozwoju sieci ochrony obrońców praw człowieka; jako przykład najlepszej praktyki wskazuje innowacyjną inicjatywę #DefendamosLaVida zapoczątkowaną przez delegatury Unii i misje państw członkowskich w Kolumbii, a ostatnio także w Meksyku;

10. ubolewa jednak, że ze względu na dobrowolny charakter wytycznych intensywność i jakość zaangażowania delegatur Unii w sprawy obrońców praw człowieka i na ich rzecz znacznie różni się w poszczególnych krajach i w praktyce zależy w dużej mierze od lokalnego kontekstu politycznego lub indywidualnego zaangażowania i woli politycznej danego ambasadora lub personelu UE, lub urzędników w siedzibie ESDZ i Komisji; wzywa do zapewnienia większej spójności i strategicznego ogólnego podejścia w tym zakresie oraz do zdecydowanego zaangażowania Wysokiego Przedstawiciela Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Wiceprzewodniczącego Komisji i jego biura w zapewnienie spójnego wdrażania wytycznych we wszystkich delegaturach, zwłaszcza w krajach, w których obrońcy praw człowieka są najbardziej zagrożeni; oczekuje, że wszyscy ambasadorzy UE i państw członkowskich zadbają, aby ich w placówkach skutecznie uwzględniano wsparcie dla obrońców praw człowieka w ich codziennej pracy;

11. wzywa UE, aby zwiększyła zdolności instytucjonalne, zarówno w Brukseli, jak i w delegaturach, tak by móc odpowiednio reagować na pogarszające się warunki, z którymi mierzą się obrońcy praw człowieka; wzywa do zwiększenia - w stosownych przypadkach - liczby pracowników zajmujących się udzielaniem drobnych dotacji, zwłaszcza w obszarze pomocy w sytuacjach kryzysowych, oraz wsparcia dyplomatycznego w terenie; podkreśla ponadto, że trzeba wzmocnić zdolności kadrowe i finansowe delegatur UE, aby chronić obrońców praw człowieka i zapewniać koordynację z państwami członkowskimi, co należy do podstawowych zadań każdej misji, szczególnie w krajach, w których kurczy się przestrzeń społeczeństwa obywatelskiego; podkreśla, jak ważne jest, by pomieszczenia delegatur UE służyły jako bezpieczne miejsce spotkań obrońców praw człowieka, szczególnie w nieprzyjaznych środowiskach;

12. z zadowoleniem przyjmuje sprawozdania dotyczące lepszej koordynacji między delegaturami Unii a państwami członkowskimi w dziedzinie ochrony obrońców praw człowieka, zwłaszcza przez podział obciążenia i wspólną dyplomację publiczną; nadal jest jednak zaniepokojony tym, że mniej niż połowa państw członkowskich w praktyce aktywnie angażuje się w tym obszarze, ponieważ wiele z nich polega głównie na delegaturach UE, jeżeli chodzi o ochronę obrońców praw człowieka, a normą pozostaje zaangażowanie wybiórcze; ubolewa, że tylko kilka państw członkowskich przyjęło własne krajowe wytyczne dotyczące obrońców praw człowieka; wzywa państwa członkowskie, by podjęły aktywniejsze kroki w celu szerszego i spójniejszego zaangażowania w ochronę obrońców praw człowieka oraz by opracowały własne dokumenty programowe dotyczące obrońców praw człowieka, zgodnie z dokumentami UE;

13. z zadowoleniem przyjmuje regularne szkolenia z zakresu praw człowieka, w tym polityki na rzecz obrońców praw człowieka, dla członków personelu pełniących funkcje punktów kontaktowych zarówno w sekcji politycznej, jak i sekcji współpracy delegatur Unii; wyraża jednak zaniepokojenie doniesieniami, że świadomość i wiedza na temat wytycznych są nadal niewystarczające; apeluje o to, by szkolenia te miały obowiązkowy charakter i zostały rozszerzone; sugeruje, aby rozważyć włączenie zobowiązań UE i państw członkowskich dotyczących obrońców praw człowieka do profili zawodowych odpowiednich pracowników ESDZ i delegatur UE oraz misji państw członkowskich, tak by zapewnić systematyczne podejście do obrońców praw człowieka oraz instytucjonalizację wiedzy i praktyk w zakresie ochrony obrońców praw człowieka, co pozwoli uniknąć podejścia zależnego od osoby i zminimalizować skutki rotacji personelu;

14. wzywa do większego zaangażowania publicznego wysokiego przedstawiciela i wiceprzewodniczącego oraz Specjalnego Przedstawiciela UE ds. Praw Człowieka, a także odpowiednich krajowych przedstawicieli państw członkowskich w ochronę praw człowieka, w tym poszczególnych obrońców praw człowieka; zachęca wysokiego przedstawiciela i wiceprzewodniczącego oraz komisarzy, aby zobowiązali się do systematycznych spotkań z obrońcami praw człowieka podczas swoich wizyt zagranicznych oraz do nagłaśniania na najwyższym szczeblu trudnej sytuacji atakowanych obrońców praw człowieka, w tym obrońców prześladowanych, zastraszanych, arbitralnie więzionych lub zmuszanych do opuszczenia kraju, zwłaszcza - w stosownych przypadkach - w drodze publicznych oświadczeń; wzywa specjalnych przedstawicieli UE ds. sytuacji w poszczególnych krajach i regionach do zaangażowania w relacjach z władzami krajowymi, szczególnie w sprawie obrońców praw człowieka;

15. podkreśla znaczenie dalszego znoszenia podziałów w stosunkach zewnętrznych UE; z zadowoleniem przyjmuje zwiększoną koordynację między delegaturami Unii, centralą ESDZ i Dyrekcją Generalną ds. Partnerstw Międzynarodowych w odniesieniu do pilnych przypadków związanych z obrońcami praw człowieka i sytuacji kryzysowych, które znacząco wpływają na obrońców praw człowieka; wzywa do poprawy koordynacji w zakresie praw człowieka z dyrekcjami generalnymi Komisji, a także z odpowiednimi agencjami UE;

Większy nacisk na zapobieganie i potrzeby w zakresie finansowania

16. z zadowoleniem przyjmuje znaczny i stale rosnący wkład finansowy UE we wspieranie obrońców praw człowieka na całym świecie, co czyni ją głównym darczyńcą w tym zakresie, a także jej starania o zwiększenie przejrzystości i elastyczności oraz opracowanie różnych programów wspierających prawa człowieka oraz działalność i potrzeby ich obrońców, w tym obrońców praw człowieka pracujących na uchodźstwie; podkreśla wyjątkową rolę mechanizmu ProtectDefenders.eu prowadzonego przez społeczeństwo obywatelskie w zapewnianiu nieocenionego praktycznego wsparcia zagrożonym obrońcom praw człowieka; wzywa Komisję, by położyła większy nacisk na publiczne informowanie o tych wysiłkach; apeluje o zmianę jakościową w kierunku bardziej całościowego i długoterminowego podejścia mającego na celu integralne bezpieczeństwo całych społeczności zaangażowanych w obronę ich praw; wzywa delegatury UE, aby wspomagały i finansowały lokalne i regionalne sieci i zgromadzenia obrońców praw człowieka, umożliwiające im wymianę doświadczeń, uczenie się przez wzajemne poznawanie swoich strategii, sukcesów i najlepszych praktyk oraz budowanie sojuszy; z zadowoleniem przyjmuje prace Europejskiego Funduszu na rzecz Demokracji i podkreśla, jak ważne jest, by UE i jej państwa członkowskie nadal wzmacniały swoje działania przez stosowanie elastycznych instrumentów wsparcia finansowego w celu wspierania działań i potrzeb aktywistów;

17. ostrzega przed licznymi organizacjami pozarządowymi tworzonymi przez agendy rządowe, które prezentują się jako pełnoprawne organizacje społeczeństwa obywatelskiego, oraz wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby unikały jakiegokolwiek promowania lub wspierania tych organizacji bądź jakiejkolwiek formy związków z nimi;

18. potępia wzrost liczby ataków na rodziny, społeczności i prawników obrońców praw człowieka na całym świecie; podkreśla, że celem tych ataków są również osoby na uchodźstwie i że ataki te służą m.in. wywoływaniu bólu, strachu, cierpienia i poczucia zagrożenia, tak by upokorzyć i poniżyć ofiary oraz złamać ich opór fizyczny i moralny; przypomina w związku z tym o znaczeniu wykorzystywania dotacji nadzwyczajnych Komisji, mechanizmu ProtectDefenders.eu i instrumentu wsparcia w czasie kryzysu w celu zwiększenia ochrony i wsparcia dla członków rodzin, z uwzględnieniem różnorodności istniejących komórek rodzinnych, oraz dla prawników obrońców praw człowieka;

19. podkreśla potrzebę większych inwestycji w ogólną długoterminową ochronę i dobrostan psychospołeczny obrońców praw człowieka i ich rodzin, w tym przez przyjęcie bardziej zapobiegawczego podejścia w celu przewidywania poważnych problemów, takich jak napaści, oprócz wdrażania środków reaktywnych skoncentrowanych na jednostkach;

20. podkreśla, że z ochrony obrońców praw człowieka należy uczynić główny element politycznego zaangażowania UE we współpracę z państwami trzecimi i jej programu dyplomatycznego przez dostosowanie wszystkich działań zewnętrznych UE w państwach trzecich do działań UE na rzecz ochrony obrońców praw człowieka i wspierania ich pracy; wzywa ESDZ, Komisję i państwa członkowskie do priorytetowego traktowania:

- systematycznej identyfikacji kluczowych sojuszników w organach i instytucjach państw trzecich;

- zwiększenia wsparcia finansowego na tworzenie i umacnianie krajowych instytucji praw człowieka, a zwłaszcza ich zdolności do angażowania i ochrony obrońców praw człowieka oraz do niezależnego działania;

- wzmocnienia przepisów krajowych i polityki krajowej dotyczących obrońców praw człowieka, zgodnie z ramami ONZ dotyczącymi obrońców praw człowieka, a także ram prawnych i ram polityki, by powstały krajowe programy ochrony obrońców praw człowieka;

- wspierania krajowych kampanii, sieci i struktur w celu uznania bezcennego wkładu obrońców praw człowieka w ochronę i propagowanie praw człowieka oraz skutecznego wspierania ochrony obrońców praw człowieka;

- systematycznego kwestionowania przepisów, które uznają za przestępstwo lub ograniczają legalną pracę obrońców praw człowieka, lub są często wykorzystywane do nękania i zastraszania obrońców praw człowieka, w tym poprzez strategiczne powództwa zmierzające do stłumienia debaty publicznej;

- starań mających zachęcać rządy, aby przeznaczały wystarczające środki finansowe na ochronę obrońców praw człowieka oraz powstrzymywały się przed ingerowaniem w finansowanie zewnętrzne;

- pomocy w opracowaniu niezależnych mechanizmów mających na celu zwalczanie klimatu bezkarności za naruszenia popełniane wobec obrońców praw człowieka, w tym przez szybkie i skuteczne rozpatrywanie skarg dotyczących gróźb lub naruszeń wobec obrońców praw człowieka;

- zaoferowania szkoleń dotyczących zasadnej roli obrońców praw człowieka i ich praw dla urzędników państwowych, w tym policjantów, wojskowych i innych funkcjonariuszy ds. bezpieczeństwa, a także dla pracowników wymiaru sprawiedliwości;

- promowania szkoleń dla obrońców praw człowieka dotyczących takich kwestii jak zgłaszanie naruszeń praw człowieka i ataków na obrońców praw człowieka, lokalne i międzynarodowe prawne mechanizmy ochrony przed naruszeniami praw człowieka oraz prawa procesowe, w tym w przypadkach, gdy obrońcy praw człowieka otrzymują zarzuty karne za działalność zgodną z prawem;

- opracowania strategii działań na rzecz uwolnienia arbitralnie zatrzymanych lub długotrwałe przetrzymywanych obrońców praw człowieka, tak aby ułatwić regularne wizyty przedstawicieli UE i państw członkowskich u obrońców praw człowieka przebywających w więzieniu oraz zapewnić wsparcie ich rodzinom i krewnym;

21. ponownie wzywa Komisję, aby rygorystycznie stosowała zasadę nieudzielania wsparcia budżetowego rządom państw trzecich odpowiedzialnym za powszechne łamanie praw człowieka i represje wobec obrońców praw człowieka; jednocześnie wzywa Komisję do zwiększenia pomocy dla władz rzeczywiście zaangażowanych w tworzenie sprzyjających warunków dla obrońców praw człowieka; przypomina o swoim apelu o większą przejrzystość przepisów dotyczących praw człowieka w umowach w sprawie finansowania w ramach ISWMR;

22. wzywa Komisję i pozostałe instytucje UE, w tym Europejski Bank Inwestycyjny i Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, a także inne banki i instytucje pracujące na rzecz rozwoju i inwestycji, do opracowania podejścia, w ramach którego finansowanie będzie przyznawane wyłącznie podmiotom wdrażającym solidną i ściśle monitorowaną politykę w zakresie praw człowieka oraz przyjmującym stanowisko zerowej tolerancji wobec zagrożeń lub przemocy przeciwko obrońcom praw człowieka, w tym podmiotom, które identyfikują i oceniają niekorzystne skutki w operacjach, łańcuchach wartości i relacjach biznesowych, zapobiegają niekorzystnym skutkom, łagodzą je i eliminują, a także zapewniają środki zaradcze;

23. wzywa delegatury UE i misje państw członkowskich do zbudowania prawdziwego i kompleksowego dialogu z obrońcami praw człowieka w państwach trzecich, obejmującego ich finansowanie, metody dialogu i potrzeby w zakresie działań dyplomatycznych oraz w miarę możliwości podstawowe finansowanie ich działań;

24. podkreśla znaczenie połączenia sił z agencjami i specjalnymi procedurami ONZ, zwłaszcza ze specjalnym sprawozdawcą ONZ ds. sytuacji obrońców praw człowieka; wzywa UE i państwa członkowskie do podjęcia dalszych działań w związku z zaleceniami dotyczącymi obrońców praw człowieka sformułowanymi w ramach powszechnego okresowego przeglądu praw człowieka; wzywa UE do zapewnienia finansowego i politycznego wsparcia dla istniejących regionalnych mechanizmów ochrony obrońców praw człowieka, w tym dla specjalnego sprawozdawcy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ ds. obrońców środowiska, umowy z Escazu oraz międzyamerykańskich, afrykańskich i stosowanych przez Radę Europy regionalnych mechanizmów dotyczących obrońców praw człowieka; wzywa delegatury Unii i misje państw członkowskich w Genewie i Nowym Jorku do podjęcia skutecznych działań w odpowiedzi na represje państw trzecich wobec obrońców praw człowieka za ich współpracę z organami ONZ oraz do ułatwienia obrońcom praw człowieka akredytacji i interakcji z forami wielostronnymi; ponadto wzywa przedstawicielstwa UE w Genewie i Nowym Jorku do odgrywania wiodącej roli w promowaniu i obronie praw człowieka na forach wielostronnych, między innymi poprzez przeciwstawianie się atakom na definicję obrońców praw człowieka oraz poprzez zadbanie na forum ONZ o to, aby zarówno w rezolucjach tematycznych, jak i w rezolucjach dotyczących poszczególnych krajów podkreślano rolę obrońców praw człowieka; w tym celu wzywa UE i jej państwa członkowskie do dopilnowania, by wysiłki te były konsekwentnie traktowane priorytetowo w corocznych konkluzjach Rady w sprawie priorytetów UE na forach ONZ zajmujących się prawami człowieka; z zadowoleniem przyjmuje praktyczną współpracę w sprawach związanych z obrońcami praw człowieka między delegaturami Unii, misjami państw członkowskich i reprezentującymi podobne poglądy państwami trzecimi;

Nowe grupy obrońców, nowe wyzwania, nowe rozwiązania

25. z zadowoleniem przyjmuje niedawne starania delegatur Unii i misji państw członkowskich w niektórych państwach trzecich o dotarcie do działaczy, którzy nie odpowiadają tradycyjnemu pojęciu obrońców praw człowieka; zachęca UE do przyjęcia szerokiego podejścia do obrońców praw człowieka, zwłaszcza przez nawiązanie kontaktu z lokalnymi i oddolnymi obrońcami praw człowieka, a szczególnie ze zmarginalizowanymi i słabszymi obrońcami praw człowieka, na przykład z obrońcami praw ludów tubylczych, obrońcami działającymi poza największymi obszarami zurbanizowanymi lub w regionach oddalonych i obrońcami należącymi do grup bardziej narażonych na zagrożenia, w tym z kobietami, którzy są bardziej narażeni na przemoc i restrykcje, oraz przez zapewnienie im większego wsparcia; wzywa UE, aby korzystała w miarę możliwości z technologii internetowych, pamiętając o bezpieczeństwie cyfrowym, a także aby poprawiła koordynację wysiłków i zasobów misji UE w celu nawiązania kontaktu z mniej zauważalnymi obrońcami praw człowieka;

26. podkreśla potrzebę wdrożenia wytycznych z uwzględnieniem aspektu płci oraz potrzebę mechanizmów ochronnych z perspektywy intersekcjonalnej i płciowej; wzywa Komisję do priorytetowego traktowania dostępu obrończyń praw człowieka do mechanizmów ochrony i do zasobów oraz do zapewnienia większego finansowania organizacjom społeczeństwa obywatelskiego, które propagują prawa kobiet i dziewcząt, zwłaszcza prawa i zdrowie seksualne i reprodukcyjne;

27. wzywa ESDZ i państwa członkowskie do wspierania obrończyń praw człowieka oraz do przyjęcia jako załącznika do wytycznych zestawu narzędzi, który umożliwiłby UE praktyczne działania na rzecz lepszego uwzględnienia zagrożeń uwarunkowanych płcią oraz potrzeb i wyzwań obrończyń praw człowieka na całym świecie;

28. podkreśla, że w polityce na rzecz obrońców praw człowieka UE powinna zająć się ochroną klimatu jako integralną kwestią związaną z prawami człowieka i zintensyfikować działania wspierające osoby broniące środowiska i klimatu, zwłaszcza tych obrońców środowiska i praw ludności rdzennej, którzy są najbardziej zagrożeni; podkreśla potrzebę włączenia kwestii obrońców praw człowieka do pomocy i dyplomacji klimatycznej UE, między innymi przez promowanie rzeczywistego zaangażowania obrońców praw człowieka we wdrażanie i monitorowanie programów i projektów współpracy w dziedzinie klimatu oraz przez zdecydowane zajęcie się ograniczeniami utrudniającymi im uczestnictwo oraz prowadzenie działań monitorujących;

29. z zadowoleniem przyjmuje ogłoszenie zaproszeń do składania wniosków poświęconych wspieraniu obrońców praw osób LGBTQI+ i zachęca misje UE do zwiększenia monitorowania i wspierania działaczy broniących praw osób LGBTQI+ jako integralnej części polityki UE na rzecz obrońców praw człowieka;

30. wzywa ESDZ, Komisję i państwa członkowskie do zajęcia się kwestią gróźb wobec obrońców praw człowieka i ataków na nich ze strony podmiotów rządowych i pozarządowych, w tym przedsiębiorstw lub grup działających w ich imieniu, grup przestępczych i zbrojnych, a także zagrożeń w warunkach konfliktu i transformacji; podkreśla, że zawsze obowiązkiem państwa jest zapewnienie bezpieczeństwa obrońców praw człowieka i ich zdolności do pracy w sprzyjających warunkach, w tym w przypadku gdy zagrożenia i represje pochodzą od podmiotów niepaństwowych;

31. wzywa UE, aby włączyła przemocy wobec obrońców praw człowieka do polityki zarządzania kryzysowego i zapewniała skuteczną ochronę obrońcom praw człowieka potrzebującym pomocy; w związku z tym wzywa UE do wyciągnięcia wniosków z bezbarwnej reakcji Europy na potrzeby ewakuacyjne afgańskich obrońców praw człowieka i ich rodzin po przejęciu władzy przez talibów; wzywa w szczególności Komisję do szybszego reagowania w nagłych sytuacjach kryzysowych, kiedy potrzeby obrońców praw człowieka są zarówno pilne, jak i ogromne, zarówno poprzez uzupełnienie finansowania inicjatyw takich jak ProtectDefenders.eu, jak i reorientację finansowania krajowego i wysiłków dyplomatycznych, aby pomóc w relokacji obrońców praw człowieka; wzywa Komisję i ESDZ do uznania obrońców praw człowieka za kluczowe podmioty i kluczowych partnerów każdej skutecznej i trwałej reakcji pokonfliktowej;

32. wzywa ESDZ, Komisję i państwa członkowskie do priorytetowego traktowania walki z nadużywaniem technologii inwigilacji w celu niweczenia pracy obrońców praw człowieka, w szczególności przez opracowanie solidnych przepisów krajowych i międzynarodowych; ponownie wzywa Komisję do wspierania inicjatyw związanych z rozwojem i rozpowszechnianiem technologii zabezpieczeń cyfrowych w celu wzmocnienia pozycji obrońców praw człowieka poprzez zapewnienie bezpiecznych mechanizmów gromadzenia, szyfrowania i przechowywania, aby uniknąć kontroli ze strony rządów represyjnych, cyberataków i cybernękania;

33. uważa, że wobec dużej i rosnącej liczby gróźb i ataków na obrońców praw człowieka zgłaszających obawy dotyczące niekorzystnego wpływu działalności niektórych przedsiębiorstw na prawa człowieka UE powinna spójnie włączyć propagowanie i ochronę praw obrońców praw człowieka, zwłaszcza przedstawicieli związków zawodowych i obrońców gruntów, praw ludności rdzennej i środowiska, do dyrektywy w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w obszarze zrównoważonego rozwoju oraz do swoich umów i instrumentów handlowych i inwestycyjnych czy dotyczących współpracy, takich jak ogólny system preferencji taryfowych (GSP); wzywa UE do częstszego i spójniejszego stosowania w umowach handlowych i inwestycyjnych klauzul, które chronią prawa człowieka, w tym do ściślejszego monitorowania i odpowiedniego egzekwowania zobowiązań w zakresie praw człowieka, oraz do wykorzystania w pełni potencjału mechanizmu uzależniającego przyznanie państwom trzecim preferencyjnego dostępu do swojego rynku od spełnienia warunków dotyczących praw człowieka; ponadto uważa, że systematyczne i powszechne ataki na obrońców praw człowieka powinny prowadzić do uruchomienia tych klauzul lub klauzuli zawartej w nadrzędnej umowie ramowej z danym krajem, a w przypadku oczywistego niepowodzenia władz krajowych w poprawie sytuacji Komisja powinna podjąć odpowiednie środki, w tym środki prowadzące do zawieszenia danej umowy;

34. podkreśla rolę wewnętrznych grup doradczych w monitorowaniu zobowiązań dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju w umowach handlowych; jest zaniepokojony doniesieniami, że rządy krajów partnerskich korzystających z preferencji handlowych uniemożliwiają obrońcom praw człowieka i praw środowiskowych przystępowanie do wewnętrznych grup doradczych; wzywa do przyznania wewnętrznym grupom doradczym wystarczających środków finansowych i pomocy technicznej, aby umożliwić im właściwe wykonywanie ich zadań;

35. wzywa UE do dostosowania jej strategii na rzecz obrońców praw człowieka do Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka oraz do pozostałych międzynarodowych norm w tej dziedzinie; podkreśla, że delegatury Unii i państwa członkowskie powinny priorytetowo traktować nawiązanie kontaktu ze środowiskiem biznesowym, w szczególności z europejskimi przedsiębiorstwami i ich jednostkami zależnymi za granicą, aby chronić obrońców praw

człowieka działających w sektorze gruntów, wydobycia, produkcji oraz w innych sektorach, w których istnieje wysokie ryzyko naruszeń praw człowieka lub pojawiają się liczne doniesienia na temat takich naruszeń związanych z przedmiotową działalnością, a także aby dokładnie monitorować ich działalność komercyjną; w tym kontekście nalega, aby delegatury UE ułatwiały i wspierały dostęp obrońców praw człowieka do sądowych środków odwoławczych w UE w przypadku naruszenia ich praw;

36. wzywa Komisję i ESDZ do dopilnowania, by obrońcy praw człowieka, zwłaszcza ci zajmujący się prawami pracowniczymi i prawami kobiet, byli stale angażowani w mechanizmy monitorowania społeczeństwa obywatelskiego związane z przedmiotowymi umowami UE; zwraca się do Komisji o zapewnienie obrońcom praw człowieka ochrony przed zagrożeniami, na jakie narażeni są w związku z ujawnianiem naruszeń praw człowieka;

37. wzywa Komisję do dopilnowania, aby ryzyko represji i odwetu oraz inne rodzaje ryzyka dotyczące naruszeń wobec obrońców praw człowieka zajmujących się kwestiami biznesowymi i pracowniczymi zostały uwzględnione na etapie identyfikacji i oceny ryzyka przedsiębiorstw w procesie należytej staranności; wzywa Komisję do dopilnowania, aby przedsiębiorstwa systematycznie współpracowały z obrońcami praw człowieka i gwarantowały im bezpieczną partycypację;

38. wzywa Komisję, aby ściśle monitorowała włączanie mechanizmów ochrony i prewencji dotyczących obrońców praw człowieka do projektów sektorowych, programów i planów inwestycyjnych, przynajmniej w obszarach o największym ryzyku dla obrońców praw człowieka, takich jak projekty dotyczące gruntów i środowiska, przemysł wydobywczy, przemysł wytwórczy, a także w innych obszarach ryzyka i we wszystkich strategiach politycznych związanych z bezpieczeństwem; podkreśla, że ważne jest, aby Parlament pełnił funkcję nadzorczą w tej sprawie;

39. zwraca uwagę na nasilające się zjawisko transnarodowych zagrożeń dla obrońców praw człowieka ze strony ich organów krajowych lub ich przedstawicieli, w tym w państwach członkowskich; wzywa Komisję i państwa członkowskie do zidentyfikowania tych zagrożeń w UE i zwalczania ich, co powinno być priorytetowym i integralnym aspektem wytycznych; zachęca Komisję i państwa członkowskie do tego, aby zapewniły zagranicznym obrońcom praw człowieka przebywającym w UE odpowiednie środki finansowe i środki innego rodzaju, w tym specjalne mechanizmy ochrony, szkolenia i programy w zakresie cyberbezpieczeństwa i cybernękania, z myślą o umożliwieniu im dalszej zdalnej pracy na rzecz praw człowieka bez obaw o represje; wzywa do zwiększenia szkoleń i zasobów dla organów ścigania w państwach członkowskich UE, aby ułatwić zgłaszanie tych ataków ponadnarodowych, prowadzenie dochodzeń w ich sprawie i identyfikację winnych, a także wzywa do karania osób odpowiedzialnych; podkreśla, że urzędnicy i agenci państw trzecich, którzy nękają obrońców praw człowieka w UE, a także lokalni pośrednicy - osoby fizyczne lub prawne - powinni być wzywani do stawiennictwa, osądzani i karani;

40. wzywa Komisję do zbadania szczególnie niepokojących przypadków prześladowania obrońców praw człowieka przez państwa trzecie w państwach członkowskich UE za pośrednictwem nielegalnych zagranicznych przedstawicielstw ich władz krajowych bez wiedzy lub zgody władz państwa członkowskiego;

Wizy i schronienie - istotne narzędzie ochrony

41. dostrzega zwiększenie wsparcia UE w relokacji zagrożonych obrońców praw człowieka oraz przyjęcie najlepszych praktyk w niektórych państwach członkowskich; z ubolewaniem zauważa, że wielu obrońców praw człowieka i ich rodziny nadal otrzymują odmowy na pilne wnioski o relokację lub wnioski wizowe;

42. podkreśla, że wizy są podstawowym narzędziem ochrony i że aby skutecznie pomagać zagrożonym obrońcom praw człowieka, Komisja powinna przyjąć aktywną postawę w ustanawianiu ogólnounijnego systemu wydawania takim obrońcom praw człowieka wielokrotnych wiz wjazdowych; uważa, że w szczególności państwa członkowskie powinny ułatwić wydawanie wiz: pod względem proceduralnym - zapewniając szybkie, zrozumiałe, dostępne i osiągalne procedury w ambasadach i konsulatach, 2) pod względem strukturalnym - wpisując w kodeksie wizowym UE 10  specjalną kategorię zagrożonych obrońców praw człowieka oraz zamieszczając w podręczniku wizowym 11  specjalne instrukcje dotyczące stosowania uproszczonych procedur wobec obrońców praw człowieka i członków ich rodzin; podkreśla, że trzeba złagodzić wymogi i warunki przyznawania wiz dla obrońców praw człowieka potrzebujących ewakuacji w sytuacjach nadzwyczajnych; apeluje o zwiększanie świadomości urzędników państw członkowskich na temat szczególnych potrzeb i wyzwań związanych z wnioskami składanymi przez obrońców praw człowieka;

(2020)0395).

43. wzywa punkty kontaktowe ds. praw człowieka w delegaturach Unii do wskazania i omówienia z misjami państw członkowskich szczególnych potrzeb w zakresie relokacji w sytuacjach nadzwyczajnych oraz do przedstawienia zaleceń w tej sprawie; uważa, że zapewnienie możliwości dla okresu przejściowego może pomóc obrońcom praw człowieka uniknąć ryzyka; wzywa ESDZ do corocznego składania sprawozdania na temat liczby wiz nadzwyczajnych wydawanych przez państwa członkowskie UE obrońcom praw człowieka;

44. wzywa Komisję i państwa członkowskie do intensyfikacji udzielania tymczasowej ochrony i schronienia zagrożonym obrońcom praw człowieka i ich rodzinom; zwraca uwagę na inicjatywy w niektórych państwach członkowskich oraz zachęca do dalszych starań na rzecz relokacji, w szczególności przez zaangażowanie władz regionalnych i lokalnych; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w całej UE wzrasta liczba inicjatyw dotyczących schronień na szczeblu lokalnym; wzywa Dyrekcję Generalną ds. Migracji i Spraw Wewnętrznych do ustanowienia specjalnej pomocy na rzecz praktycznego wsparcia w celu ułatwienia tymczasowego pobytu, pracy i mobilności obrońców praw człowieka i ich rodzin w UE; wzywa odpowiednią delegaturę UE do podjęcia działań następczych w związku z sytuacją w zakresie powrotów i bezpieczeństwa obrońców praw człowieka w przypadku ich powrotu do swoich krajów;

45. wzywa państwa członkowskie do ułatwienia wydawania krótkoterminowych wiz wielokrotnego wjazdu dla obrońców praw człowieka, którzy chcą wyjechać do Europy w celu pełnienia funkcji rzecznika lub odbycia szkolenia zawodowego;

46. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby wspierały i ułatwiały aktywne zaangażowanie i konsultacje z obrońcami praw człowieka już przeniesionymi do UE w zakresie opracowywania i wdrażania programów relokacji obrońców praw człowieka, pomocy i inicjatyw regionalnych dostosowanych do konkretnych realiów i potrzeb obrońców praw człowieka w państwach trzecich;

Nadzór i praktyczne wsparcie ze strony Parlamentu Europejskiego na rzecz obrońców praw człowieka na całym świecie

47. potwierdza swoje zobowiązanie do odgrywania pierwszoplanowej roli w kształtowaniu i wzmacnianiu działań UE wspierających obrońców praw człowieka, zwłaszcza poprzez pilne rezolucje i debaty na posiedzeniu plenarnym, prace Podkomisji Praw Człowieka (DROI), w szczególności sprawozdania i wysłuchania, misje do państw trzecich oraz organizacji międzynarodowych i regionalnych, a także doroczną Nagrodę im. Sacharowa, w tym współpracę ze społecznością laureatów tej nagrody; podkreśla ponadto rolę poszczególnych posłów do PE w informowaniu Komisji i państw członkowskich o problemach związanych z prawami człowieka i o atakowanych obrońcach praw człowieka, zwłaszcza za pośrednictwem pytań parlamentarnych, opinii i wydarzeń publicznych; uważa, że współpraca parlamentarna z obrońcami praw człowieka i podmiotami społeczeństwa obywatelskiego jest niezbędnym wymiarem jego prac w dziedzinie spraw zewnętrznych;

48. podkreśla, że niezbędna jest większa przejrzystość we wdrażaniu wytycznych, aby zwiększyć świadomość wśród obrońców praw człowieka, zapewnić skuteczny nadzór parlamentarny oraz większą widoczność i lepszą ochronę, a także umożliwić wyraźniejszy, łatwiejszy i bardziej bezpośredni dostęp do punktów kontaktowych UE ds. praw człowieka w delegaturach Unii oraz do dokumentów UE związanych z wytycznymi, w szczególności do wytycznych z 2020 r., oraz lokalnych strategii dotyczących obrońców praw człowieka, a także do zrozumiałych informacji na temat finansowania projektów i programów na rzecz obrońców praw człowieka;

49. podkreśla, że jako integralny członek Drużyny Europy Parlament powinien być w pełni włączony w politykę UE w dziedzinie obrońców praw człowieka, w tym w drodze regularnego dialogu, w stosownych przypadkach z zachowaniem poufności, na temat głównych kwestii i zmian w polityce w odniesieniu do wytycznych, w tym również ich przyszłych aktualizacji, a także poprzez szybkie działanie Komisji i państw członkowskich w odpowiedzi na jego wnioski o wprowadzenie ukierunkowanych sankcji za poważne represje wobec obrońców praw człowieka; sugeruje, aby obawy i zalecenia wyrażone w jego rezolucjach w trybie pilnym zostały uwzględnione w strategiach lokalnych;

50. postanawia nasilić wspieranie i ochronę obrońców praw człowieka, w szczególności przez:

- przyjęcie nowych ram polityki Parlamentu Europejskiego dotyczących wspierania obrońców praw człowieka, które łączyłyby wsparcie obrońców praw człowieka w całej jego pracy i opierałyby się na podejściu "nie szkodzić", propagowanie bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w interakcjach z obrońcami praw człowieka, zapewnienie bezpiecznego udziału w posiedzeniach instytucji europejskich oraz reagowanie na represje za interakcje obrońców praw człowieka z jego organami i forami;

- bardziej systematyczne zaangażowanie w sprawy obrońców praw człowieka przez wszystkie jego właściwe organy, zwłaszcza delegacje międzyparlamentarne i komisje do spraw zewnętrznych (Komisję Spraw Zagranicznych, Podkomisję Praw Człowieka, Podkomisję Bezpieczeństwa i Obrony, Komisję Handlu Międzynarodowego) oraz przez przewodniczącą;

- organizowanie przez każdą delegację międzyparlamentarną i komisje do spraw zewnętrznych (oraz inne właściwe komisje) corocznego spotkania z obrońcami praw człowieka;

- wyznaczenie przez każdą delegację międzyparlamentarną punktu kontaktowego ds. praw człowieka spośród członków jej prezydium;

- systematyczne wpisywanie do programu wyjazdów delegacji międzyparlamentarnych lub komisji poza UE interakcji z obrońcami praw człowieka i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego oraz, w stosownych przypadkach, sporządzenie wykazu obrońców praw człowieka będących powodem troski (we współpracy z Podkomisją Praw Człowieka i ESDZ) oraz analizy ogólnej sytuacji obrońców praw człowieka i ich interakcji z władzami lokalnymi, którą należy przedstawić Podkomisji Praw Człowieka w formie sprawozdania;

- systematyczne starania podejmowane przez jego misje, aby spotkać się z arbitralnie osadzonymi w więzieniu obrońcami praw człowieka i członkami ich najbliższej rodziny lub aby prowadzić obserwację procesów sądowych, jeżeli zostanie to uznane za pomocne dla obrońców praw człowieka i członków ich rodzin;

- zwiększenie liczby oświadczeń publicznych oraz ilości prywatnej lub publicznej dyplomacji prowadzonej przez przewodniczącą Parlamentu i przewodniczącą Podkomisji Praw Człowieka, we współpracy z przewodniczącym właściwej delegacji międzyparlamentarnej, na rzecz wspierania obrońców praw człowieka, w szczególności zagrożonych laureatów, finalistów i stypendystów Nagrody im. Sacharowa;

- zobowiązanie Biura Analiz Parlamentu Europejskiego do regularnego gromadzenia i rozpowszechniania informacji na temat sytuacji i potrzeb obrońców praw człowieka na całym świecie, w tym oświadczeń i sprawozdań obrońców praw człowieka;

51. zobowiązuje się do usprawnienia monitorowania poszczególnych spraw dotyczących obrońców praw człowieka, które poruszył, w szczególności w rezolucjach w trybie pilnym, na posiedzeniach komisji i w oświadczeniach;

52. postanawia dopilnować, aby jego najważniejsze rezolucje w sprawie praw człowieka, w szczególności rezolucje w trybie pilnym, były tłumaczone na języki państw, których dotyczą, oraz odpowiednio publikowane i rozpowszechniane; oczekuje, że delegatury UE w danych krajach udostępnią takie rezolucje na swoich stronach internetowych i będą systematycznie podejmować działania następcze wraz z władzami krajowymi oraz składać sprawozdania Parlamentowi; wzywa do rewizji wytycznych dla delegacji międzyparlamentarnych Parlamentu Europejskiego z 2011 r. dotyczących promowania praw człowieka i demokracji podczas wizyt w państwach spoza UE;

53. wzywa do bardziej strategicznej koordynacji między instytucjami Unii w odniesieniu do pilnych spraw związanych z obrońcami praw człowieka; jest przekonany, że dyplomacja parlamentarna może okazać się skutecznym i uzupełniającym mechanizmem angażowania się we współpracę z państwami trzecimi w pilnych sprawach związanych z obrońcami praw człowieka; wzywa do utworzenia międzyinstytucjonalnej grupy zadaniowej ds. obrońców praw człowieka, aby skoordynować starania, zwłaszcza w odniesieniu do priorytetowych spraw związanych z obrońcami praw człowieka, w skład której to grupy wchodziliby: prezydium podkomisji DROI w poszerzonym składzie, Komisja, ESDZ oraz przewodniczący grupy roboczej Rady ds. praw człowieka; wzywa do zacieśnienia dialogu między podkomisją DROI a grupą roboczą, w tym poprzez coroczne posiedzenie;

54. wzywa Komisję do przestrzegania porozumienia międzyinstytucjonalnego i systematycznego udzielania pisemnych odpowiedzi na wszystkie rezolucje Komisji Spraw Zagranicznych lub podkomisji DROI, w tym na niniejszą rezolucję;

55. wyraża ubolewanie z powodu niepełnego wykorzystania Nagrody im. Sacharowa przez ESDZ i państwa członkowskie jako narzędzia poprawy źródeł utrzymania obrońców praw człowieka i sytuacji w zakresie praw człowieka na całym świecie; wzywa misje UE w krajach pochodzenia laureatów Nagrody im. Sacharowa do skuteczniejszej współpracy z nimi, zwłaszcza gdy są oni w niebezpieczeństwie lub przebywają w więzieniu;

Dalsze kroki: niezbędne zmiany instytucjonalne i polityczne

56. ubolewa, że od 2008 r. ESDZ i Komisja nie przeprowadziły wnikliwej, szczegółowej analizy wdrażania wytycznych; wzywa do przeprowadzenia kompleksowej oceny działań UE na rzecz obrońców praw człowieka w ramach śródokresowego przeglądu realizacji Planu działania UE dotyczącego praw człowieka i demokracji na lata 2020-2024, zaplanowanego na czerwiec 2023 r.; apeluje, aby przegląd ten obejmował identyfikację i rozpowszechnianie najlepszych praktyk przez delegatury UE i misje państw członkowskich, a także wzywa do stałego monitorowania wdrażania wytycznych w porozumieniu ze społeczeństwem obywatelskim;

57. podkreśla konieczność aktualizacji wytycznych z uwagi na zmieniające się wyzwania i zagrożenia, w obliczu których stoją obrońcy praw człowieka, w szczególności transformację cyfrową i zagrożenia cyfrowe, a także w celu lepszego odzwierciedlenia grup obrońców praw człowieka w obecnym środowisku globalnym, zwłaszcza tych, którzy zajmują się prawami kobiet i społeczności LGBTQI+, jak również obrońców gruntów, środowiska i praw ludności rdzennej, oraz szczególnych zagrożeń, na które narażone są te grupy;

58. podkreśla, że zmieniając wytyczne, należy również rozszerzyć zakres zaangażowania UE w sprawy obrońców praw człowieka poza tradycyjnych rozmówców w stolicach, tak aby objąć nim osoby i grupy z obszarów, do których trudno się dostać, lub obszarów wiejskich oraz osoby zajmujące się obroną praw uchodźców i migrantów; uważa, że nadszedł czas, aby umożliwić szersze i bardziej innowacyjne podejście do pojęcia obrońców praw człowieka, które obejmuje bardziej płynne i tymczasowe grupy, w tym sygnalistów;

59. apeluje o włączenie do zmienionych wytycznych wskazówek dotyczących opracowania działań prowadzonych w środowiskach najbardziej wrogich obrońcom praw człowieka oraz środków służących rozwiązaniu strukturalnych lub systemowych problemów związanych z prawami człowieka;

60. wzywa do zamieszczenia w wytycznych specjalnej sekcji poświęconej wewnętrznemu wymiarowi działań UE na rzecz obrońców praw człowieka, w szczególności wizom dla bezpośrednio zagrożonych obrońców praw człowieka (i ich rodzin), relokacji i schronieniu, a także postępowaniu w przypadku transnarodowych zagrożeń dla obrońców praw człowieka ze strony państw trzecich; wzywa do włączenia specjalnej sekcji do rozdziału dotyczącego polityki w zakresie obrońców praw człowieka w rocznym sprawozdaniu Rady i ESDZ na temat praw człowieka i demokracji, poświęconej działaniom UE w tym zakresie;

61. uznaje, że cicha dyplomacja może być skutecznym narzędziem poprawy sytuacji niektórych obrońców praw człowieka w państwach trzecich; podkreśla jednak, że podmioty UE muszą głośno mówić o pilnych i poważnych przypadkach oraz znaleźć odpowiednią równowagę między dyplomacją prywatną i publiczną, zwłaszcza jeżeli cicha dyplomacja okaże się nieskuteczna; ubolewa w związku z tym, że Komisja w ograniczonym zakresie wykorzystuje publiczne oświadczenia, które mają przeważnie miękki wydźwięk i koncentrują się przede wszystkim na głośnych sprawach w zależności od szczebla i forum, na którym są wydawane; apeluje o rozważenie alternatywnych strategii komunikacyjnych lub rozwiązań w przypadkach, kiedy utrudnia się UE wydanie oświadczenia, w tym możliwości korzystania z mediów, mediów społecznościowych lub innych forów;

62. ubolewa, że lokalne strategie delegatur Unii są rzadko udostępniane publicznie, co utrudnia ocenę, czy i w jakim stopniu konsultowano się z lokalnym społeczeństwem obywatelskim i angażowano je w ich opracowywanie;

63. wzywa ESDZ i Komisję do usprawnienia komunikacji i zwiększenia przejrzystości we wdrażaniu wytycznych, np. w drodze publikacji wytycznych z 2020 r., lokalnych strategii wdrażania i innych odpowiednich dokumentów wewnętrznych, a także pełnego wykazu punktów kontaktowych delegatur Unii i ich danych kontaktowych;

64. wzywa do połączenia punktów kontaktowych ds. praw człowieka i obrońców praw człowieka w delegaturach UE oraz do ułatwienia dostępu do tych punktów obrońcom praw człowieka i innym podmiotom społeczeństwa obywatelskiego; nalega, aby zadania tych punktów zostały doprecyzowane i ukierunkowane wyłącznie na ich obowiązki związane z prawami człowieka;

65. z ubolewaniem zauważa, że w niektórych krajach, w których obrońcy praw człowieka są narażeni na szczególne ryzyko i niebezpieczeństwo w związku z prowadzeniem działalności, nie ma delegatur UE; jest zdania, że obecność delegatur UE w takich państwach trzecich ma zasadnicze znaczenie dla wdrożenia niniejszych wytycznych i skutecznego zaangażowania w indywidualne pilne i poważne sprawy dotyczące obrońców praw człowieka oraz inne działania lokalne; wzywa ESDZ, aby nadal analizowała możliwość obecności UE we wszystkich krajach, w których występują poważne obawy dotyczące praw człowieka;

66. wzywa do systematycznego i strategicznego monitorowania obserwacji procesów sądowych w celu poprawy ogólnej widoczności i wyników obserwacji procesów sądowych przez misje UE, a także do przyjęcia alternatywnych sposobów działania z myślą o wspieraniu obrońców praw człowieka podczas procesu sądowego, jeżeli obserwacja procesu jest niemożliwa; wzywa do obserwacji procesów sądowych nie tylko w przypadku symbolicznych spraw, ale również mniej widocznych i mniej znanych spraw przeciwko kryminalizowanym obrońcom praw człowieka;

67. wzywa do przetłumaczenia wytycznych na języki państw trzecich i do udostępnienia ich publicznie, w łatwo dostępny sposób, na stronie internetowej każdej delegatury Unii;

68. wzywa ESDZ i Komisję do systematycznego konsultowania się z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego i obrońcami praw człowieka przed podjęciem jakiegokolwiek dialogu na temat praw człowieka, do zapewnienia autentyczności, dostępności i inkluzywnego charakteru tych konsultacji oraz do późniejszego przekazania informacji tym rozmówcom; ponadto wzywa ESDZ i Komisję do przyjęcia podejścia bardziej zorientowanego na wyniki w odniesieniu do indywidualnych przypadków i do podejmowania skutecznych działań następczych między poszczególnymi sesjami dialogów poświęconych prawom człowieka; wzywa do systematycznego włączania elementu społeczeństwa obywatelskiego do wszelkich dwustronnych lub regionalnych dialogów dotyczących praw człowieka; ponownie podkreśla potrzebę systematycznej i zdecydowanej reakcji UE na wszelkie akty represji wobec obrońców praw człowieka, które miały miejsce po ich udziale w wydarzeniach unijnych lub wynikały z kontaktów z rozmówcami z UE;

69. ponownie wzywa Radę do Spraw Zagranicznych do sformułowania corocznych konkluzji podsumowujących działania instytucji Unii i państw członkowskich na rzecz obrońców praw człowieka i określających strategiczne zobowiązania dotyczące obrońców praw człowieka podejmowane na najwyższym szczeblu; uważa, że 25. rocznica przyjęcia deklaracji ONZ w sprawie obrońców praw człowieka jest dla Rady szczególnie dobrym momentem, by publicznie potwierdzić jej zaangażowanie w sprawę obrońców praw człowieka i zaktualizować jej politykę w tym zakresie;

70. zachęca wysokiego przedstawiciela i wiceprzewodniczącego do przyjęcia, we współpracy z państwami członkowskimi i Parlamentem, corocznego wykazu państw będących przedmiotem zainteresowania i budzących poważne obawy w związku z trudną sytuacją obrońców praw człowieka, który będzie zmieniany stosownie do rozwoju sytuacji w terenie, co pozwoli między innymi na:

1) w pełni skoordynowaną praktyczną reakcję Drużyny Europy w terenie;

2) większy dostęp do zasobów, zwłaszcza do instrumentu finansowania Drużyny Europy, w celu zapewnienia ochrony w sytuacjach nadzwyczajnych oraz finansowania w dłuższym okresie z myślą o szerszym instytucjonalnym i strukturalnym kontekście praw człowieka;

3) lepsze monitorowanie praw człowieka na szczeblu lokalnym;

4) specjalne krajowe strategie wdrażania; i

5) dodatkowe zasoby na poziomie siedzib i delegatur;

o

o o

71. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji i wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa.

1 Dz.U. L 209 z 14.6.2021, s. 1.
2 Dz.U. C 15 z 12.1.2022, s. 70.
3 Dz.U. C 236 E z 12.8.2011, s. 69.
4 Dz.U. C 15 z 12.1.2022, s. 111.
5 Dz.U. C 474 z 24.11.2021, s. 11.
6 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0354.
7 Dz.U. C 342 z 6.9.2022, s. 295.
8 Dz.U. C 347 z 9.9.2022, s. 150.
9 Dz.U. C 342 z 6.9.2022, s. 191.
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 810/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Wizowy (kodeks wizowy), Dz.U. L 243 z 15.9.2009, s. 1.
11 Podręcznik rozpatrywania wniosków wizowych i zmieniania wydanych wiz (podręcznik wizowy I) z dnia 28 stycznia 2020 r. (C

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.409

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 marca 2023 r. na temat wytycznych UE w sprawie obrońców praw człowieka (2021/2204(INI))
Data aktu: 16/03/2023
Data ogłoszenia: 23/11/2023